• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلومینیوم آسایش گستران کوتوال:

تولید بدون تقاضا معنا ندارد

  • کد خبر : 5498
  • 11 آبان 1399 - 15:05
تولید بدون تقاضا معنا ندارد
مدیرعامل شرکت آسایش گستران کوتوال گفت: با جهش نرخ ارز و قیمت محصولات، قدرت خرید مشتریان کاهش یافت و تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی مانند سایر فعالان صنعت، اقدام به کاهش میزان تولید کردند و به سمت سفارشی‌محور بودن تولید گام برداشتند.
مدیرعامل شرکت آسایش گستران کوتوال گفت: با جهش نرخ ارز و قیمت محصولات، قدرت خرید مشتریان کاهش یافت و تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی مانند سایر فعالان صنعت، اقدام به کاهش میزان تولید کردند و به سمت سفارشی‌محور بودن تولید گام برداشتند.

مرتضی ساریانی تفرشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: آسایش گستران کوتوال در زمینه تولید کرکره‌های هوشمند آلومینیومی به همراه ساخت موتور آن با ظرفیت اسمی ماهانه ۱۰۰ تن فعالیت دارد. توانایی شرکت بیش از ظرفیت ذکر شده است اما با توجه رشد نرخ ارز و قیمت‌ مواد اولیه، در حال حاضر، امکان افزایش میزان تولید را نداربم.

وی افزود: زمانی که مواد اولیه مورد نیاز شرکت به واحد ریال خریداری اما محصول تولید شده به واحد دلار صادر می‌شود، هرگونه نوسان در نرخ دلار، موجب ضرردهی مجموعه می‌شود. اخیرا نیز در صادرات محصولات خود به کشور عراق، بابت همین تغییرات قیمت دلار، حدود ۳ میلیارد تومان در ازای فروش ۱۵۰ تن محصول آلومینیومی متحمل خسارت شدیم که جبران‌پذیر نخواهد بود.

کاهش تولید، افزایش نرخ ارز

مدیرعامل آسایش گستران کوتوال درباره وضعیت تولید در ۶ ماه ابتدایی سال جاری، تصریح کرد: با شیوع کرونا، نوسانات نرخ ارز، رشد چشمگیر و سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و همچنین اقتصاد شکننده‌ای که مدیریت نمی‌شود، نتوانستیم آنطور که باید، نتوانستیم در تولید و فروش محصولات خود موفق عمل کنیم. در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت تولید شرکت کوت‌وال فعال است.

وی مطرح کرد: محصولات این شرکت با استفاده از قالب‌سازی و پرس اکستروژن آلومینیوم تولید می‌شود. بنده نیز از سال ۱۳۴۹ در شرکت‌های ماشین‌سازی به عنوان تکنسین قالب‌ساز و ریخته‌گر تخصص لازم را کسب کرده و از آن زمان تاکنون این حرفه را ادامه داده‌ام و در حال حاضر در همین زمینه فعالیت می‌کنم.

کاهش چشمگیر تقاضا

ساریانی تفرشی در ارتباط با میزان تقاضا برای کرکره‌های هوشمند آلومینیومی این شرکت، خاطرنشان کرد: به طور کلی، در زمان جهش قیمت‌ها، توان خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند. برای محصولات ما نیز همین شرایط پیش آمده است و قیمت‌ها به میزانی رشد داشته که در مدت مشابه سال گذشته در سه شیفت کاری روزانه ۱۵ تن پرس اکستروژن آلومینیوم صورت می‌گرفت که با کاهش چشمگیر این میزان به سه تن در روز رسیده است که این کاهش تولید ریشه در ضعف قدرت خرید مصرف‌کنندگان و کاهش تقاضا دارد. این موضوع برای محصولات فلزی دیگر نیز اتفاق افتاده است.

تولید بدون توقف

مدیرعامل آسایش گستران کوتوال در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین»  مبنی بر چگونگی فعالیت صنعت آلومینیوم کشور چین در شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا، مطرح کرد: در چند سفری که برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت، به چین داشتم تاکنون حتی کوچک‌ترین وقفه‌ای در روند تولید شمش و بیلت آلومینیومی این کشور مشاهده نکردم. این شرکت‌ها حتی با مازاد تولید مواجه بودند و هیچکدام از صنایع پایین‌دستی این کشور با کمبود مواد اولیه مواجه نبودند. رونق تولید زمانی ایجاد می‌شود که واحدهای تولیدی بتوانند به سهولت مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تامین کنند.

آغاز تحریم، پایان تولید

ساریانی تفرشی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در شرکت خود، مطرح کرد: تمام دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ما ساخت داخل کشور هستند که البته تنها یک دستگاه پرس اکستروژن از چین وارد شده است که برای راه‌اندازی آن به مدت یک سال زمان صرف شد و بعد از تشدید تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و عدم واردات قطعات یدکی برای تعویض، مجبور به فروش این دستگاه و موتور و قطعات داخلی آن شدیم!

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5498
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است