• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت ابر پارسیان اراک:

صنعت، تشنه نقدینگی است!

  • کد خبر : 5489
  • 08 آبان 1399 - 14:53
صنعت، تشنه نقدینگی است!
مدیرعامل شرکت ابر پارسیان اراک گفت: افزایش قیمت مواد اولیه در ادامه جهش نرخ ارز، موجب شده تا هزینه‌های تولید افزایش یابد و تولیدکنندگان در شرایطی که با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند، برای جلوگیری از ضررهای سنگین، میزان تولید خود را کاهش داده‌اند.
مدیرعامل شرکت ابر پارسیان اراک گفت: افزایش قیمت مواد اولیه در ادامه جهش نرخ ارز، موجب شده تا هزینه‌های تولید افزایش یابد و تولیدکنندگان در شرایطی که با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند، برای جلوگیری از ضررهای سنگین، میزان تولید خود را کاهش داده‌اند.

محسن صالحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ابر پارسیان اراک در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی با ظرفیت تولید ماهانه ۸۰ تن فعالیت می‌کند. در حال حاضر، بر اساس سفارش مشتریان و متوسط میزان تقاضا، محصول تولید می‌شود و در اکثر اوقات میزان تولید مجموعه به عدد ذکر شده نرسیده است.

وی افزود: کیفیت محصولات شرکت ابر پارسیان در هفت ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری پیدا نکرده اما از نظر میزان تولید، با کاهش یک پنجمی روبه‌رو هستیم. شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از شرکت ایرالکو تهیه می‌کنیم که البته خرید آن از طریق بورس صورت نمی‌گیرد و این ماده اولیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. تولید پروفیل‌های آلومینیومی در این شرکت نیز با استفاده از دستگاه پرس اکستروژن صورت می‌گیرد.

خطر جدی کمبود نقدینگی

مدیرعامل شرکت ابر پارسیان اراک با اشاره به چالش‌های به وجود آمده در بخش تولید، تصریح کرد: از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش‌های موجود می‌توان به کمبود نقدینگی اشاره کرد که به علت افزایش قیمت مواد اولیه، توان خرید شرکت کاهش یافته و ناگزیر میزان تولید را نیز کاهش داده‌ایم.

وی در ادامه اذعان کرد: در چند ماه گذشته تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی به شدت کاهش یافته بود اما در حال حاضر مدتی است که وضعیت بازار این محصول بهبود پیدا کرده است. علت اصلی افزایش تقاضا در شرایط رکود صنایعی نظیر ساختمان‌سازی که مصرف‌کننده پروفیل آلومینیومی است، ترس از گران‌تر شدن قیمت این محصول است.

حضور اجناس خارجی در بازار به صفر میل می‌کند

صالحی یادآور شد: به طور مثال، قبل از شیوع کرونا و رکود شدید اقتصاد، هزینه ۱۰ تن پروفیل آلومینیومی که برای مشتریان ارسال می‌شد، یکصد میلیون تومان برآورد می‌شد اما در حال حاضر همین حجم مبلغی حدود ۶۰۰ میلیون تومان را در بر می‌گیرد. به قدری قیمت‌ها افزایش پیدا کرده که خریداران یا از خرید صرف نظر کرده یا به سختی محصولات مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند که این امر به خوبی نشان‌گر یک فاجعه اقتصادی بزرگ است.

وی با اشاره به مرغوبیت محصولات این شرکت، خاطرنشان کرد: محصولات شرکت ابر پارسیان اراک از لحاظ کیفی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند که در حال حاضر، امکان واردات این محصولات خارجی به کشور وجود ندارد و یا مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل شرایط بهتری نسبت به قبل در بازار داخلی برای تولیدکنندگان فراهم شده است.

نقش اساسی آبکاری در کیفیت پروفیل

مدیرعامل ابر پارسیان اراک عنوان کرد: دلیل اینکه برخی معتقد هستند کیفیت نمونه‌های خارجی بسیار بالاتر از محصولات ایرانی است، این است که از لحاظ آبکاری حرفه‌ای، پروفیل‌های خارجی نسبت به محصولات داخلی برتری دارند زیرا اگر مرحله آبکاری با دقت بسیار بالا و حرفه‌ای انجام شود، ظاهر پروفیل از لحاظ بصری و مقاومت فیزیکی ارتقا یافته و به همین علت کیفیت نهایی و ماندگاری پروفیل، دوچندان خواهد شد.

صادرات، اقدامی که انجام نشد

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت در حوزه صادرات، گفت: در برنامه توسعه‌ای خود، برنامه‌ای در ارتباط با این موضوع طراحی کرده بودیم اما با نوسانات نرخ ارز و به تبع آن، افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه، قادر به صادرات نیستیم و تمرکز خود را بر سفارش‌های مشتریان گذاشته‌ایم. ضمن اینکه در شرایط فعلی که مرزهای کشور تحت تاثیر شیوع کرونا و تحریم‌ها قرار گرفته، صادرات با چالش‌های متعددی همراه است.

تحریم، نفس صنعت آلومینیوم را گرفته است

مدیرعامل ابر پارسیان اراک در رابطه با آینده صنایع آلومینیومی به خصوص صنعت پروفیل در صورت ادامه‌دار بودن شرایط نابسامان اقتصادی، تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: اگر تحریم‌ها که اصلی‌ترین عامل افزایش نرخ دلار در کشور است، علیه ایران برداشته شود، قطعا وضعیت صنعت آلومینیوم بهتر خواهد شد. در حالی که سهم ویروس کرونا در پیش آمدن این شرایط بسیار اندک است. در این شرایط مهم‌ترین دغدغه مسئولین باید تغییر قوانین و تسهیل شرایط برای تولیدکنندگان و کمک به آن‌ها باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه گردش مالی واحدهای تولیدی کاهش پیدا کرده است. به طوری که اگر در سال گذشته به عنوان مثال،هزینه تمام شده ۲۰ تن پروفیل آلومینیومی ۲۰۰ میلیون تومان بود، در سال جاری تولید همان تناژ تولید، هزینه‌ای پنج برابر را می‌طلبد. به همین خاطر، تولیدکنندگان میزان تولید خود را کاهش داده و سودآوری خود را به حداقل رسانده‌اند تا با ضررهای سنگین‌تری مواجه نشوند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5489
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه