• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت بازیافت آنلاین عنوان کرد:

قطعات الکترونیکی، منبع فلزات خاص

  • کد خبر : 3378
  • 08 آبان 1399 - 13:29
قطعات الکترونیکی، منبع فلزات خاص
مدیرعامل شرکت بازیافت آنلاین گفت: قطعات الکترونیکی برای واحدهای بازیافت نقش یک گنج را دارند زیرا این نوع قطعات حاوی مس و فلزات گران‌بهایی نظیر طلا، نقره، پلاتین، رودیوم و پالادیوم هستند که استخراج هر کدام از موارد نام برده به تکنولوژی، تجهیزات و دانش فنی ویژه‌ای نیاز دارد. در ایران، استحصال مس، طلا و نقره از قطعات الکترونیکی به راحتی انجام می‌شود و برخی واحدها جداسازی پلاتین و پالادیوم را نیز انجام می‌دهند اما رودیوم شرایط متفاوتی دارد و امکان جداسازی آن در کشور وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بازیافت آنلاین گفت: قطعات الکترونیکی برای واحدهای بازیافت نقش یک گنج را دارند زیرا این نوع قطعات حاوی مس و فلزات گران‌بهایی نظیر طلا، نقره، پلاتین، رودیوم و پالادیوم هستند که استخراج هر کدام از موارد نام برده به تکنولوژی، تجهیزات و دانش فنی ویژه‌ای نیاز دارد. در ایران، استحصال مس، طلا و نقره از قطعات الکترونیکی به راحتی انجام می‌شود و برخی واحدها جداسازی پلاتین و پالادیوم را نیز انجام می‌دهند اما رودیوم شرایط متفاوتی دارد و امکان جداسازی آن در کشور وجود ندارد.

مسعود میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فعالیت اصلی ما در حوزه بازیافت ضایعات الکترونیکی بوده که تنوع این نوع ضایعات در بازار بسیار زیاد است. بازه قیمتی ضایعات قطعات الکترونیکی از ۱۰ هزار تومان شروع و به بیش از ۱٫۵ میلیون تومان نیز می‌رسد. در واقع، قیمت‌گذاری رابطه مستقیمی به نوع برد الکترونیکی دارد و جداسازی و ذوب فلزات موجود در این نوع قطعات به روش پیرومتالورژی یا کوره انجام می‌شود. پس از آن، مذاب وارد مرحله شیمیایی شده و عملیات تجزیه صورت می‌گیرد و فلزاتی همچون مس، طلا، نقره و پالادیوم از مذاب جدا می‌شود.

وی افزود: اکنون چند واحد بازیافت فلزات گران‌بها همچون طلا و نقره در حال فعالیت هستند اما آن‌ها قادر به استخراج پالادیوم از قطعات الکترونیکی نیستند. در حالی که تیم متخصص چند نفره شرکت بازیافت آنلاین به طور تخصصی بر روی جداسازی پلاتین و پالادیوم مطالعه می‌کنند و به دستاوردهای منحصربه‌فردی در این زمینه رسیده‌اند. شرکت ما در بخش مجزایی به بازیافت طلا و نقره نیز می‌پردازد. برای ذوب و ریخته‌گری قطعات الکترونیکی از کوره‌های موجو که برخی خاک‌‌های حاوی فلز را در آن‌ها ذوب می‌کنند، استفاده می‌کنیم و به طور کلی، تکنولوژی مورد استفاده مجموعه به نوعی انحصاری بوده و سایر واحدهای بازیافت طلا و نقره از آن بی‌نصیب هستند.

بهره‌گیری از سیستم فیلتراسیون

مدیرعامل شرکت بازیافت آنلاین در خصوص آلایندگی و آسیب‌رسانی به محیط زیست فرآیند جداسازی فلزات، گفت: تمام روش‌های ذوب و جداسازی آلایندگی دارند و این وظیفه واحد بازیافت است که آن را به حداقل برساند. استفاده از سیستم فیلتراسیون مرغوب، یک روش بهینه برای جلوگلیری از خروج هر گونه آلودگی محسوب می‌شود و فیلتر نصب شده بالای کوره‌ها هر گونه گاز سمی و مضر را جمع‌آوری می‌کند. قطعات الکترونیک مصرفی ما از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه همچون امارات، ترکیه، عراق و افغانستان تامین می‌شود و محصول نهایی که بخش عمده آن طلا است، در بازار شهرهای مختلف توزیع می‌شود.

صنعت سیم و کابل، مشتری اصلی مس بازیافتی

میرزایی اذعان کرد: قطعات الکترونیکی حاوی مس نیز است که جداسازی آن، دانش فنی خاص خود را طلب می‌کند. این در حالی است که بخش عمده فعالیت ما شامل طلا و نقره می‌شود. جداسازی پلاتین و پالادیوم نیز به این حالت است که آن‌ها را به صورت نمک در یک محلول حل می‌کنند و محلول نهایی پالادیوم به مصرف کارخانه‌های کاتالیزور خودرو می‌رسد. محلول پلاتین در حوزه پزشکی نیز کاربرد دارد و مس به دست آمده هم در صنایع سیم و کابل و هر بخشی که به مس نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که مشتریان ما محدود به داخل کشور هستند و صادرات محصول نداریم.

تکنولوژی استخراج رودیوم

مدیرعامل شرکت بازیافت آنلاین مطرح کرد: ماهانه قریب به یک تن بار خریداری می‌کنیم و به دلیل قیمت بالای انواع قطعات الکترونیک، قادر به تامین بار بیش از این تناژ نیستیم که از این میزان ۲۰۰ گرم طلا و در مجموع ۳۰۰ گرم پلاتین و پالادیوم در ماه استخراج می‌کنیم. از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کردیم؛ تمام امور مربوط به شرکت به صورت قانونی در حال انجام است و تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبوده‌ایم.

میرزایی در ادامه مطرح کرد: موضوعی در این حرفه همواره شایع بوده، این است که اغلب مشتریان خارجی مانند چینی‌ها قطعات الکترونیکی ایرانی را با قیمت بسیار بالایی خریداری می‌کنند، اما اینکه از این قطعات چه چیزی استخراج می‌کنند را نمی‌دانیم که حاضر هستند این میزان هزینه را متقبل شوند. در قطعات الکترونیکی تعداد زیادی فلز و ماده نایاب وجود دارد که تکنولوژی جداسازی آن‌ها را در کشور نداریم؛ در نتیجه، برخی کشورها ازجمله مشتریان این قطعات هستند که این مواد را استخراج می‌کنند. رودیوم یکی از مهم‌ترین فلزات موجود در این قطعات است که تکنولوژی جداسازی آن را در کشور نداریم و مهندسان شیمی شرکت در این خصوص نیز در حال مطالعه و تحقیق هستند. کشور آلمان در حوزه صنعت و تکنولوژی حرف اول را در دنیا می‌زند و می‌تواند رودیوم را به طور کامل استخراج کند اما این تکنولوژی هنوز وارد ایران نشده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده تکنولوژی در این صنعت به نوع کوره وابسته است که کشورهای پیشرفته همچون آلمان و ژاپن از کوره‌های مجهز و روش‌های نوینی برای ریخته‌گری و جداسازی فلزات استفاده می‌کنند و می‌توانند بیشترین میزان بهره را از یک قطعه الکترونیکی ببرند. آن‌ها روش‌های شیمیایی و روش‌های فیزیکی را ادغام کرده و به بهترین نتایج رسیده‌اند. این در حالی است که در ایران، امکان استخراج رودیوم به هیچ عنوان وجود ندارد و تنها قادر به استخراج ۸۵ درصد پالادیوم هستیم.

مدیرعامل شرکت بازیافت آنلاین در رابطه با برنامه کاری شرکت بازیافت آنلاین توضیح داد: اوایل سال جاری تصمیم داشتیم جهت تبادل اطلاعات و خرید تکنولوژی به شهر دوبی و کشور فرانسه سفر کنیم اما اپیدمی ویروس کرونا مانع از این امر شد. با گشایش مجدد مرزهای کشور برای خرید تجهیزات و تکنولوژی مدرن اقدام خواهیم کرد که علاوه بر افزایش میزان خلوص فلز استخراجی، بتوانیم ماده جدیدی مانند رودیوم را نیز از قطعات الکترونیکی جدا کنیم. ما همچنان منتظر هستیم تا شرایط اقتصادی کشور روند رو به بهبودی را طی کند و همچنین شیوع ویروس کرونا نیز متوقف شود تا صنعت بتواند به مسیر اصلی خود بازگردد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3378

نوشته‌های مشابه