دوراهی رشد تولید یا افت مشتریان صنعت لوازم خانگی

دوراهی رشد تولید یا افت مشتریان صنعت لوازم خانگی

این روزها تولیدکنندگان لوازم‌خانگی خواستار افزایش مجدد قیمت محصولات خود ناشی از شرایط روز اقتصادی هستند؛ افزایش قیمت‌هایی که شاید در وهله نخست عامل رکود بازار و از دست رفتن مشتریان به نظر برسد، اما تحقق نیافتن آن نیز می‌تواند مشکل تعطیلی کارخانجات و از دست رفتن اشتغال را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت‌وگویی اظهار داشت: در هم‌سنجی با پارسال به‌طور متوسط قیمت آلومینیوم ۱۵۴درصد، فولاد ۲۱۲ درصد، برنج ۱۳۱ درصد و مس ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی در خرداد ماه امسال مجاز شدند قیمت‌های خود را نزدیک به ۲۵ درصد افزایش دهند. همچنین با در نظر گرفتن یورو، میانگین نرخ ارز در این صنعت در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است.

این مسئله سبب شده تا یک بار دیگر در سال جاری، موضوع افزایش قیمت لوازم‌خانگی مطرح شود. افزایش قیمت‌هایی که سبب شده شاهد اشباع انبارها و در مقابل کسادی معاملات باشیم.

البته به گفته اکبر پازوکی، دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم ‌خانگی تهران، اکنون هیچ کمبود عرضه‌ای در بازار وجود ندارد و شرکت‌های داخلی با حداکثر توان خود مشغول تولید هستند.

وی ادامه داد: ‌در هفته‌های گذشته به دلیل ایام محرم و صفر، تقاضا برای خرید کاهش داشته و شاید خانواده‌هایی که فرزندان آن‌ها در آستانه ازدواج هستند تنها خریداران واقعی این روزهای بازار باشند.

محمدرضا حسومیان، مدیر بازاریابی و فروش یک شرکت مطرح تولیدکننده لوازم‌خانگی، در این زمینه بیان کرد: بخش عمده بهای تمام‌شده محصولات تولیدی شامل مواد اولیه و قطعاتی است که از تامین‌کننده‌های داخلی و خارجی تهیه می‌شود.

وی بیان کرد: در ماه‌های اخیر تامین این مواد و قطعات از داخل و خارج با مشکلاتی همراه شده که شامل افزایش قیمت از سوی تامین‌کنندگان داخلی و تغییر شدید نرخ برابری ارز است که دومی، افزایش قیمت مواد و تجهیزات خارجی را به دنبال داشته است.

وابستگی به قطعات هایتک (High Tech)

حسومیان یادآور شد: محصولات تولیدی این شرکت به‌طور متوسط وابستگی ۵۰ درصدی به خارج از کشور دارد، در این زمینه وابستگی‌ها در ورق استنلس استیل مورد استفاده در تولید سینک ظرف‌شویی و همچنین قطعات هایتک و الکترونیکی به مراتب بیشتر است.

وی اضافه کرد: نه تنها امروز نرخ ارز گران شده، بلکه مواد اولیه مورد نیاز تولید با قرار گرفتن در اولویت‌های ۲۲ و ۲۳، در عمل تخصیص ارز بسیار کمی دارند.

این مدیر بازاریابی و فروش تصریح کرد: ‌امروز تخصیص ارز بسیار کمتر از آنچه مورد نیاز است در صنعت لوازم‌خانگی اتفاق افتاده، هرچند مسئولان بانک مرکزی قول‌هایی برای بهبود اوضاع داده‌اند.

حسومیان به کم و محدود شدن مواد اولیه مورد نیاز نیز به عنوان مشکلی دیگر اشاره کرد، اما در عین حال ابراز کرد: این مسئله می‌تواند به معنای افزایش عمق داخلی‌سازی محصولات باشد که نیاز به مواد اولیه خارجی را کمتر کرده است.

وی یادآور شد:‌ در شرکت متبوع وی، به‌ویژه در تولید اجاق گاز گام‌های خوبی در زمینه داخلی‌سازی برداشته شده، با این حال در برخی محصولات مثل سینک وابستگی ۸۰ درصدی در تامین مواد اولیه به خارج وجود دارد و داخلی‌سازی آن بسیار سخت است.

مدیر بازاریابی و فروش یک شرکت مطرح تولیدکننده لوازم‌خانگی خاطرنشان ‌کرد: ‌به دلیل روی آوردن تولیدکنندگان داخلی به داخلی‌سازی، تامین‌کنندگان با حجم بالایی از تقاضای مواد اولیه مواجه شده‌اند که توان پاسخ‌گویی به همه آنها را ندارند و همین مساله و کمبودها، به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

این مدیر بازاریابی تاکید کرد:‌ جذاب شدن صادرات این مواد و تجهیزات و تنظیم کردن قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های جهانی، از دیگر مشکلات موجود است که هزینه تمام‌شده لوازم‌خانگی را با افزایش مواجه کرده است.

وی در عین حال معتقد است با مدیریت زنجیره تامین می‌توان از فشار هزینه‌ها کاست.

بالا رفتن قیمت‌ها و ترس از کاهش مشتریان

رضا محبی، مدیر روابط عمومی این شرکت نیز عنوان کرد: ‌آخرین بار خرداد ماه امسال درخواست افزایش متوسط ۳۰ درصدی قیمت محصولات به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت.

وی یادآوری کرد: به دلیل شرایط بازار و قدرت خرید مردم، حاشیه سود محصولات این شرکت به صفر نزدیک شده است.

این مدیر روابط عمومی با بیان اینکه هنوز درخواست جدیدی برای افزایش قیمت از سوی شرکت ارائه نشده، تاکید کرد:‌ بالا بردن قیمت‌ها، شاید به قیمت از دست رفتن مشتریان تمام شود.

وی در عین حال اذعان داشت: مشکلات یادشده، برخی محصولات را در سال‌های گذشته با توقف تولید همراه کرده است، به طوری که اکنون مایکروویو و فر ایرانی به تعداد انگشت‌شمار در ماه تولید می‌شود، همچنین به دلیل سختی تامین برخی مواد مورد نیاز پکیج، تولید آن کاهش یافته و قیمت آن در بازار به شدت افزایش داشته است.

رشد جهشی دلار و زیان‌دهی شرکت‌ها

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز از درخواست این انجمن برای افزایش قیمت‌ها به سازمان حمایت خبر داد.

محمدرضا شهیدی یادآور شد: ‌در دو ماه گذشته، شاهد رشد جهشی و غیرمتعارف نرخ ارز بودیم، این در حالی است که با قیمت‌های قبلی برخی تولیدات وارد مرحله زیان‌دهی شده‌اند و برخی دیگر نیز حداقل سودآوری را دارند.

وی عنوان کرد: آخرین بار خردادماه امسال مجوز افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها را دریافت کردیم، اما با توجه به دلایل ذکر شده و به‌ویژه رشد جهشی نرخ دلار، شرکت‌ها وارد زیان‌دهی شده و به تعطیلی کشیده می‌شوند.

کاهش قیمت‌هایی که به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد

شهیدی با انتقاد از مسئولانی سازمان حمایت که تولیدکنندگان را ملزم به ارائه محصولات به مصرف‌کنندگان با قیمت های پایین‌تر می‌کنند، تاکید کرد: بسیاری از محصولات با این قیمت‌ها به دست مردم نمی‌رسد، زیرا تولیدکننده محصول خود را روانه بازار می‌کند، اما بازاریان متناسب با عرضه، تقاضا، نرخ ارز و غیره قیمت‌گذاری می‌کنند.

وی اظهار داشت: این رویه و شعار «گران نفروشید»، به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده و فقط برای دلالان، واسطه ها و محتکران منفعت دارد.

این مقام صنفی معتقد است که در شرایط کنونی و همه مشکلاتی که دولت‌مردان با آن‌ها مواجه‌اند، دولت باید به کنترل چند کالای اساسی و مورد نیاز مردم بپردازد و با فشار آوردن برای کاهش قیمت سایر محصولات، زمینه را برای رانت، عدم‌فروش و پنهان‌کاری عده‌ای دیگر مهیا نکند.

مخاطرات عدم افزایش منطقی قیمت‌ها

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، قطعات و همچنین مواد اولیه خارجی (به واسطه رشد قیمت ارز)، افزایش قیمت محصولات لوازم‌خانگی اجتناب‌ناپذیر است.

وی اذعان داشت: زمانی که شرکت متبوعش درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت ارائه داده بود دلار در محدوده ۱۶ هزار تومان بود، اما در ادامه مجبور به تامین نهاده‌ها و مواد اولیه با دلار ۲۷ هزار تومانی و حتی ۳۱ هزار تومانی شد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه هنوز درخواست افزایش قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت در دست بررسی است، تاکید کرد:‌ اگر تولید به دلیل عدم‌افزایش قیمت و نبود صرفه اقتصادی با مشکل مواجه شود، کاهش تولید موجب افزایش مجدد قیمت‌ها خواهد شد.

غزنوی با بیان اینکه در شرکت متبوعش تولید هر دو دسته لوازم خانگی لوکس و ارزان‌قیمت برای همه اقشار در دستور کار است، از جابجایی تیراژ تولیدات به سمت تولیدات ارزان‌تر خبر داد و  تصریح کرد: این گروه صنعتی تولید سبدی متشکل از پنج قلم لوازم خانگی به تعداد پنج هزار دستگاه با متوسط قیمتی هر سبد ۱۰ میلیون تومان برای جامعه هدف کمیته امداد امام (ره) اجرایی کرده است.

وی توضیح داد: این سبد خاص با ارز ۱۶ هزار تومانی تولید شده، هرچند هنوز ارز آن تامین نشده است، اما در ادامه در نظر داریم تا پایان سال تولید آن‌ها را به ۱.۵ میلیون دستگاه (۳۰۰ هزار دستگاه از هر محصول) برسانیم.

بر اساس گزارشی از ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مطابق این آمارها، در مدت یاد شده تولیدکنندگان داخلی ۹۱۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۳۷.۱ درصدی داشته است.

تولید ماشین لباس‌شویی نیز در نیمه نخست امسال رشد ۵۴.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد و به ۴۵۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
گل گهر
شرکت فولاد اکسین
مطالب مرتبط
تامین ۷۰ درصد مواد اولیه تولید لوازم خانگی در داخل
راه‌حل مسئله، نظام عرضه و تقاضای آزاد
ممنوعیت 100 درصدی واردات لوازم‌خانگی به کشور
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد هرمزگان
شرکت احیا استیل فولاد بافت
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و چهل و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهل و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهل و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و چهلمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهلمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهلمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: