• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر عنوان کرد

تدوین برنامه پنج ساله HSE

  • کد خبر : 1889
  • 19 آبان 1399 - 17:07
تدوین برنامه پنج ساله HSE
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت: رویکرد شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر پیشگیرانه و کسب اطمینان از مدیریت جامع و یکپارچه شاخص‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست بوده که بر این اساس، برنامه پنج ساله HSE برای به صفر رساندن حوادث و تعالی سازمانی تدوین شده است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت: رویکرد شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر پیشگیرانه و کسب اطمینان از مدیریت جامع و یکپارچه شاخص‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست بوده که بر این اساس، برنامه پنج ساله HSE برای به صفر رساندن حوادث و تعالی سازمانی تدوین شده است.

مرتضی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: بخش HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) در هر شرکت صنعتی وظیفه بسیار خطیری را بر عهده دارد. این بخش در حقیقت به منظور کاهش حوادث و آسیب‌های معنوی و مادی ناشی از آن به انسان و طبیعت و نیز کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت صنعتی در محیط زیست ایجاد شده است. به عبارت بهتر، بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست نقش بسیار مهمی در توسعه همه‌جانبه کشور ایفا می‌کند.

وی افزود: وظایف حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست صنایع کشور در ابتدای شکل‌گیری با انتظارهای کنونی بسیار متفاوت بوده و اکنون مشاهده می‌شود این بخش به جزء جدایی‌ناپذیر هر فعالیت صنعتی و تولیدی وارد شده است. به طوری که دائما قواعد و دستورالعمل‌های آن به‌روزرسانی می‌شود. به همین دلیل حوزه HSE همواره نیازمند تخصیص منابع جدید، ارتقای دانش و مهارت کارشناسی و روزآمد کردن ساختارهای سازمانی است؛ خوشبختانه این مهم در شرکت توسعه آهن و فولاد تا کنون محقق شده و به جد پیگیری می‌شود و مورد حمایت مدیریت ارشد نیز قرار گرفته است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که شرکت توسعه‌ آهن و فولاد گل‌گهر را به سمت استقرار و بهبود سیستم‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست ترغیب می‌کند، بروز انتظارات اساسی از طرف ذی‌نفعان سازمان در حوزه‌های ایمنی، سلامتی و به خصوص محیط زیست است. در حال حاضر، علاوه بر مسائل قانونی که شرکت ملزم به رعایت آن است، مجموعه توسعه‌ آهن و فولاد گل‌گهر از استانداردهایی که در قوانین آمده است، فراتر رفته تا بتواند در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان یک شرکت شاخص در حوزه HSE مطرح شود. مصداق این امر عبارت است از:

– کسب عنوان شرکت منتخب در حوزه بهداشت حرفه‌ای در سال ۹۷ از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سیرجان (مرکز بهداشت)؛

– اخذ نشان زرین و درجه یک ایمنی از اداره کل کار استان کرمان از میان ۲۲۰ شرکت صنعتی استان کرمان؛

– اخذ نشان و تندیس دو ستاره تعالی و نبوغ HSE از رویداد ملی تعالی ایران؛

احمدی اضافه کرد: به بیان دیگر، در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، در موضوعات مرتبط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست، رویکردی استراتژیک حاکم است؛ به نحوی که در نهایت، در تمامی ارکان سازمان به مواردی همچون ارتقای برند سازمان در حوزه HSE، ارتقای ایمنی فنی و فرایند، ارائه محصولات دوستدار محیط زیست، ارتقای دانش سازمان درباره خط مشی HSE، مشارکت کارکنان در زمینه ارتقای عملکرد ایمنی و آموزش افراد در حفظ و ارتقای شاخص‌های حوزه HSE بوده است.

اقدامات عاجل برای مقابله با کرونا

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در خصوص عملکرد شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در دوران شیوع ویروس کرونا، عنوان کرد: در اولین روزهای شیوع و بروز ویروس کرونا در کشور، در سطح شرکت پیشگیری، آموزش و آگاه‌سازی به عنوان مؤلفه‌های اصلی و تاثیرگذار برای کاهش پیامدهای ویروس کرونا در نظر گرفته شد. در همین راستا پیرو دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی دستگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح و نیز تاکید مدیرعامل محترم شرکت، در اسرع وقت سازوکارهای لازم برای عملیاتی کردن این مؤلفه‌ها تعیین شدند. ضمن اینکه  ارتقای سطح دانش همکاران درباره موضوعات بهداشت فردی، محیطی، عمومی و نیز عملیاتی کردن پروتکل‌های اجرایی در راستای صیانت از سلامت کارکنان و جامعه به جهت پیشگیری از شیوع و سرایت ویروس کرونا در سطح شرکت، منطقه و شهرستان سیرجان، با توجه به حساسیت بالای موضوع در قالب اقدامات اجرایی پیشگیرانه و مستمر با نظارت مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقدامات اجرایی پیشگیرانه در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، تشکیل کمیته شرایط اضطراری پیشگیری از کرونا با حضور مدیرعامل شرکت بوده است. کمیته مذکور اقدامات پیشگیرانه متعددی را در زمینه ارتقای بهداشت و سلامت نیروی انسانی، محیط کار و نیز حذف عوامل احتمالی دخیل در شیوع و سرایت ویروس کرونا در سطح شرکت، مصوب و اجرایی کرده است. ازجمله مصوبات و اقدامات پیشگیرانه کمیته شرایط اضطراری پیشگیری از کرونا در زمینه بهداشت و سلامت نیروی انسانی عدم حضور بانوان به ویژه بانوان باردار و بیماران خاص (طبق دستورالعمل وزارت بهداشت) در شرکت و اعمال دورکاری برای آن‌ها، ترخیص نیروهای دارای علائم شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی و نیز  پایش و چکاب روزانه کلیه کارکنان بوده است. همچنین کاهش ساعت کار نیروی کار، اصلاح و مدیریت ساعات شیفت و الزام استفاده از ماسک و دستکش در محل کار، الزام گزارش و معرفی افراد مشکوک به بیماری به واحد اورژانس شرکت و ایجاد آمادگی برای انتقال بیماران احتمالی و مشکوک به محل اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان را می‌توان از دیگر اقدامات موثر برشمرد.

احمدی ادامه داد: تهیه ملزومات کادر درمانی، توزیع ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی بین پرسنل، ضدعفونی مستمر کلیه اماکن و سرویس‌های ایاب و ذهاب پرسنل، آموزش چهره به چهره پرسنل و برنامه‌ریزی متریال آموزشی برای خانواده‌های آن‌ها، ارزیابی و تب‌سنجی کارکنان و لغو ثبت انگشت ورود و خروج تا زمان نصب سیستم تشخیص چهره از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

وی با بیان اینکه بهداشت محیط کار و حذف عوامل احتمالی دخیل در شیوع و سرایت ویروس کرونا در شرکت قابل ذکر است، مطرح کرد: اقدامات موثری همچون لغو ماموریت‌های خارج از استان، پایش مامورین بازگشتی از مناطق با شیوع بالا، لغو ورود کلیه اتباع خارجی به شرکت و لغو تمامی دوره‌های آموزشی، سمینارها و همایش‌ها، لغو تمامی مسابقات و رویدادهای ورزشی، لغو و تعطیلی مهمانسراهای شرکت در سطح کشور و تعطیلی رستوران‌ها و آبدارخانه‌های شرکت، کاهش جلسات غیر ضروری و برگزاری جلسات به صورت مجازی و حضوری با فاصله، لغو همه آزمون‌های استخدامی و ارتقایی، لغو شرکت در نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، جمع آوری لیوان‌ها و لوازم مشترک مصرفی در دفاتر و جایگزینی با لیوان و اقلام یک‌بار مصرف و جلوگیری از ورود غذا از رستوران‌های اطراف، از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ابراز کرد: تدوین و ابلاغ دستورالعمل پیشگیری و فرایند مواجهه با کرونا به تمامی پیمانکاران و نظارت مستمر بر اجرای آن در راستای آگاهی‌رسانی و اطمینان از فرایندهای پیشگیرانه موثر در سطح شرکت، دستورالعمل پیشگیری و فرایند مواجهه با ویروس کرونا، توسط مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست تدوین و به کلیه پیمانکاران ابلاغ شده است که با نظارت سختگیرانه، اجرای صحیح این پروتکل‌ها به صورت روزانه پایش می‌شوند. لازم به ذکر است تا این لحظه با همکاری تمامی کارکنان، هیچگونه مشکلی در جاری‌سازی پروتکل‌های پیشگیری از شیوع و سرایت ویروس کرونا در سطح شرکت نداشته‌ایم و تمامی الزامات به نحو مطلوب اجرایی شده‌اند که گزارشات آن به طور مستمر به کمیته شرایط اضطراری منعکس می‌شود.

احمدی با اشاره به همکاری و تعامل حداکثری با مراکز و مراجع بهداشت و درمان در زمینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در سطح شهرستان سیرجان، بیان کرد: شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با تمام توان و امکانات همراه و همیار دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بوده و همسو با این نهاد عمل کرده است که بخشی از این مشارکت شامل تامین تجهیزات حفاظت فردی و پیشگیری اعم از ماسک، دستکش، محلول‌های ضدعفونی، گان پزشکی و دستگاه‌های تب‌سنج لیزری بوده و بخشی دیگر شامل کمک‌های نقدی قابل توجه به دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت و درمان استان و شهرستان بوده است. همچنین حضور فعال در جلسات ستاد پشتیبانی مدیریت کرونا فرمانداری شهرستان سیرجان در راستای ایفای نقش موثر و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در سطح شهرستان سیرجان دیگر فعالیت‌ها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

کاهش خسارت‌ها در زمان بهره‌برداری

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در خصوص کاهش حوادث برای شرکت‌های در حال توسعه و احداث واحدهای جدید، اظهار کرد: به طور کلی هدف اصلی نظام مدیریت HSE، کاهش و کنترل خسارت‌ها است. برای این منظور این بخش نیازمند اتخاذ رویکردها و راهبردهای چندوجهی و میان‌مدت بوده که البته این موضوع صرفا در حیطه وظیفه واحدهای HSE قرار نمی‌گیرد؛ بلکه همه واحدهای سازمانی در تمام سطوح در آن نقش دارند. در این رابطه پیشگیری، کنترل و کاهش خسارات، مهم‌ترین هدف فرعی مورد نیاز، کاهش نرخ حوادث و رویدادها محسوب می‌شود و همه ابعاد انسانی و غیرانسانی (شامل ماشین‌آلات و دستگاه‌ها) را دربر می‌گیرد.

احمدی خاطرنشان کرد: نخستین عامل تاثیرگذار در این زمینه، فناوری و استانداردها شامل بهبودهای مهندسی و سخت‌افزاری و به کارگیری فرصت‌های کنترل ریسک در مرحله طراحی است که این مهم خوشبختانه با توجه به تکنولوژی (میدرکس) به کار گرفته شده در واحدهای مگامدول شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به خوبی دیده شده است و کلیه ریسک‌های فرایندی از طریق ایجاد دپارتمان ایمنی فرایند مورد پایش شبانه‌روزی قرار دارند.

وی عنوان کرد: دومین عامل، ایجاد نظام مدیریت HSE با تاکید بر مدیریت یکپارچه در همه جنبه‌های ایمنی، بهداشت، محیط زیست و مدیریت ریسک‌های عملیاتی و انطباق با الزامات و رویه‌ها و نظام کنترل و پایش و اقدام اصلاحی است که در این زمینه نیز شرکت توسعه آهن و فولاد تمامی زیرساخت‌ها را ایجاد کرده و به طور خاص و مجدانه در پیاده‌سازی و پایش تلاش می‌کند.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با بیان اینکه مرحله سوم بسیار مهم بوده و تضمین‌کننده موفقیت تلاش‌های سازمان و سرمایه‌گذاری انجام شده در مراحل اول و دوم است، مطرح کرد: فرهنگ HSE مبتنی بر رفتار فردی کارکنان یک مجموعه بر مبنای اهداف، مقاصد مشترک، تعهد رهبری مشهود و پاسخگویی است و منجر به تولید یک هنجار رفتاری در سازمان و نهایتا کاهش چشمگیر حوادث می‌شود. ضمن اینکه تمامی زیرمجموعه‌ها موظف به تهیه و استقرار طرح واکنش در شرایط اضطراری هستند که رویه‌های عملیاتی و دستورالعمل‌های مربوط به آن تهیه شده است. طبق آن هر یک از تاسیسات و واحدها با توجه به ماهیت عملیات، موقعیت جغرافیایی، تجهیزات و امکانات فرایندی و پشتیبانی موجود باید سناریوهای محتمل وقوع حادثه را پیش‌بینی و درباره هر سناریو ایجاد وضعیت اضطراری را طرح‌ریزی و اقدام به برگزاری مانورهای عملیاتی ادواری کنند.

احمدی ابراز کرد: ارزیابی ریسک ایمنی برای عملکرد بهتر ایمنی در پروژه‌های ساختمانی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. در بخش طرح‌های توسعه آهن و فولاد گل‌گهر برای شناسایی و آنالیز ریسک‌ها از روش‌های JSA و FMEA و نیز از ترکیب آن‌ها استفاده شده که هدف از ترکیب آن‌ها پوشش نقاط ضعف روش‌های مورد نظر است. طبق بررسی و عملیات انجام شده مهم‌ترین ریسک‌های اصلی ایمنی در پروژه‌ها شناسایی شدند. پس از ارزیابی، ریسک سقوط افراد در نصب سازه‌های فلزی، سقوط از داربست، سقوط اشیا و برخورد با ماشین‌آلات و وسایل و ریسک‌هایی از این قبیل به عنوان مهم‌ترین ریسک‌ها شناخته شده‌اند. در نهایت استفاده از آنالیز حساسیت ارائه راهکارها و استراتژی‌های کاهش ریسک و بسیاری از تکنیک‌های مدرن کنترل ریسک به کار گرفته شده، بررسی همه حوادث احتمالی و آتش‌سوزی‌های عمده ازسوی مدیریت HSE و تهیه گزارش‌های کامل از این حوادث و علل دقیق وقوع آن، از جمله اقداماتی است در راستای جلوگیری از عدم تکرار انجام می‌شود.

پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از وقوع حوادث

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر تجهیزات و امکانات مقابله با شرایط اضطراری در واحدهای تولیدی و فولادی نظیر تجهیزات مقابله با حریق، انتشار گاز، ریزش و نشت و… را در دو گروه تجهیزات ثابت و سیار تقسیم‌بندی کرد و گفت: تجهیزات ثابت در زمان طراحی تاسیسات و همزمان با طراحی سایر عناصر و تجهیزات عملیاتی توسط شرکت‌های طراح پیش‌بینی و نصب می‌شود. تجهیزات سیار که شامل خودروهای آتش‌نشانی در طول چرخه حیات تاسیسات به ویژه از زمان بهره‌برداری به همراه ناوگان و نیروی انسانی مربوطه در ساختار سازمانی هر واحد پیش‌بینی می‌شود، حسب ظرفیت و استعدادهای تجهیزاتی و نیروی انسانی آن نیز در طول چرخه حیات تاسیسات متغیر خواهد بود.

وی تاکید کرد: شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ‌با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی نسبت به ارزیابی وضع موجود سامانه‌ها و تجهیزات و توانمندی‌های موجود در مدیریت شرایط اضطراری به صورت دوره‌ای اقدام کرده و ضمن شناسایی نقاط ضعف در سامانه‌ها و تجهیزات ایمنی، پیشنهادهای لازم برای ارتقای وضعیت و دستیابی به شرایط مطلوب را تعیین می‌کند. این شرکت با درک همین واقعیت طی دو سال گذشته تلاش کرده تا با پیاده‌سازی سیستم‌های جدید مدیریتی در این حوزه، تاسیسات و منابع خود را در مقابل هر حادثه‌ای ایزوله کند. روش‌هایی همچون رویکرد پیشگیرانه، ارزیابی و مدیریت ریسک، تهیه و پیاده‌سازی سناریو مانور، مکانیزه کردن فعالیت‌ها و تکمیل ناوگان و تجهیزات مقابله ازجمله دستاوردهای مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت است.

ترسیم نقشه راه

احمدی بیان کرد: پیاده‌سازی رویکرد پیشگیرانه در مقابل واکنشی یکی از اقداماتی است که شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است و تلاش می‌کند با تغییر رویکرد، گام بزرگی در پیشبرد اهداف خود بردارد. مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست این شرکت در همین راستا به منظور دستیابی به اهداف مشخص شده در رویکرد پیشگیرانه علاوه بر بررسی و نهادینه کردن شاخص‌های قدیمی، شاخص‌های جدیدی را با توجه به بستر موجود در این شرکت تهیه و اجرایی کرده است. علاوه‌براین، به منظور بهره‌گیری از دانش و تجربیات سایر شرکت‌های مشابه اقدام به بازدید و تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف HSE کرده‌ایم.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ادامه داد: در همین راستا، مطالعات ریسک بر تاسیسات و تجهیزات شرکت با ابداع و طرح‌ریزی روش‌های موثر و کاملا کاربردی مختص شرکت‌های بهره‌برداری با الهام و تلفیق روش‌های ارزیابی ریسک در کلیه واحدهای عملیاتی صورت گرفته است. همچنین فعالیت‌های شغلی با استفاده از روش JSA مشخص و ارزیابی شده و نقاط پرریسک شناسایی و اقدامات لازم به منظور بالا بردن ضریب سلامت منابع انسانی و تهیه تجهیزات فردی مناسب برای کارکنان صورت گرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، برنامه پنج ساله نقشه راه HSE تدوین و به تصویب مدیریت ارشد سازمان رسیده است و هم راستا با این برنامه، سند دیگری تحت عنوان نقشه ذهن HSE نیز تدوین شده که عملا در مسیر دستیابی به اهداف پنج ساله مدون نقشه راه HSE است. طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته در نقشه راه پنج ساله HSE شرکت، دستیابی به عدم پذیرش عملکردهای غیر از سطح آسیب صفر و توسعه فرهنگ HSE و دستیابی به رویکرد فعال HSE مد ظر بوده که عملا حاکی از افق تعالی سازمانی در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1889

نوشته‌های مشابه