• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری قطعات برنجی سربندی:

به صورت کارمزدی قطعه تولید می‌کنیم

  • کد خبر : 3402
  • 22 آبان 1399 - 12:57
به صورت کارمزدی قطعه تولید می‌کنیم
مدیر کارگاه ریخته‌گری قطعات برنجی سربندی گفت: در سه سال اخیر، شرایط اقتصادی به حدی عرصه را برای تولیدکنندگان کوچک تنگ کرده است که آن‌ها تنها برای حفظ کسب و کار خود تلاش می‌کنند و نمی‌توانند هیچگونه برنامه‌ توسعه‌ای را در دستور کار قرار دهند. کارگاه ما نیز در این شرایط به تولید محصولات کارمزدی روی آورده است و با شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات بهداشتی همکاری می‌کند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری قطعات برنجی سربندی گفت: در سه سال اخیر، شرایط اقتصادی به حدی عرصه را برای تولیدکنندگان کوچک تنگ کرده است که آن‌ها تنها برای حفظ کسب و کار خود تلاش می‌کنند و نمی‌توانند هیچگونه برنامه‌ توسعه‌ای را در دستور کار قرار دهند. کارگاه ما نیز در این شرایط به تولید محصولات کارمزدی روی آورده است و با شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات بهداشتی همکاری می‌کند.

داود سربندی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مدت‌ها می‌شود که با بی‌ثباتی بازار و قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم و عملا با سال‌ها تجربه در عرصه فلزات، نمی‌توانیم برای برنامه‌ریزی درستی برای فعالیت خود داشته باشیم زیرا یک صنعتگر باید قادر باشد با پیش‌بینی وضعیت بازار و قیمت‌ها چشم‌انداز بدون ابهامی برای مجموعه خود ترسیم کند اما متاسفانه شرایط موجود این قدرت را از ما سلب کرده است.

وی تاکید کرد: نوسانات سال جاری به حدی افزایش یافته که میزان آن در یک هفته با نرخ نوسان ۶ ماهه در سال ۱۳۹۸ برابری می‌کند! در وضعیت کنونی، تولید یک ریسک محسوب می‌شود و تولیدکننده برای حفظ درآمد خود، همراه با هراس و بدون کوچک‌ترین امنیتی گام برمی‌دارد. پیش‌تر اگر ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داشتیم قادر به خرید ۲۰ تن ماده اولیه بودیم اما اکنون با همان مبلغ می‌توان کمتر از ۱۰ تن ماده اولیه تهیه کرد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری قطعات برنجی سربندی در ادامه گفت: در سه سال اخیر بدون برنامه و چشم‌انداز فعالیت خود را ادامه داده‌ایم و اکنون نیز برای چهار ماه باقی مانده تا پایان سال جاری، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم. امیدوار هستیم قیمت‌ها به ثبات نسبی برسند تا سال آینده صنعت ریخته‌گری رونق بیشتری را تجربه کند. صنعتگر به دلیل علاقه به تولید و کارآفرینی، هر آنچه در توان دارد را به کار می‌گیرد تا بتواند چرخ تولید مجموعه خود را در حرکت نگه دارد و در این بین، انتظار می‌رود دولت نیز به وعده‌های حمایتی خود عمل کند.

این تولیدکننده مطرح کرد: مجموعه ما، تولیدکننده انواع قطعات برنجی است و از ضایعات برنج و شمش مس و روی برای تولید محصول استفاده می‌کند. حدود ۸۰ درصد محصولات تولیدی کارگاه شامل شیرآلات بهداشتی می‌شود و ۲۰ درصد دیگر میلگرد برنجی است.

از کمبود نقدینگی تا تولید کارمزدی

مدیر کارگاه ریخته‌گری قطعات برنجی سربندی اظهار کرد: میزان نقدینگی مجموعه نسبت به سال گذشته افت کرده و در وضعیت اقتصادی نامطلوبی قرار دارد. در نتیجه، قادر به تولید مداوم محصول نیستیم بلکه به صورت کارمزدی تولید می‌کنیم. همچنین با شرکت‌هایی که از تجهیزات ریخته‌گری و کوره بی‌بهره هستند، همکاری داریم. در واقع، آن‌ها مواد اولیه را تامین می‌کنند و در اختیار ما قرار می‌دهند؛ در مقابل، ما با استفاده از مهارت و تجهیزاتی که در اختیار داریم قطعات مورد نیاز آن‌ها را تولید کرده و به ازای آن دستمزد دریافت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: مشتریان کارمزدی نیز با معضلات ناشی از نوسانات قیمت مواجه هستند. به عنوان مثال، اگر سال گذشته ماهانه ۱۰ تن ماده اولیه برای ما می‌فرستادند، امسال میزان آن به نصف رسیده و برخی از مشتریان از تیر ماه امسال رسما فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند که این نشان از تضعیف سایر شرکت‌ها و واحدهای تولیدی است. پیش‌تر که به صورت مستقل فعالیت داشتیم، ماهانه تا حداکثر ۱۵ تن ماده اولیه در کوره ذوب می‌کردیم و قادر به پوشش کامل بازار بودیم. در آن زمان، گاهی اوقات میزان تقاضا از عرضه پیشی می‌گرفت اما اکنون حجم ریخته‌گری به حداکثر ۶ تن در ماه تنزل یافته است.

صادرات از طریق شرکت‌های شناخته‌شده

سربندی فراهانی مطرح کرد: تاکنون به صورت مستقیم محصول صادر نکرده‌ایم اما از طریق شرکت‌های معتبری که در حوزه شیرآلات، جایگاه ویژه‌ای دارند، فروش صادراتی غیرمستقیم داشته‌ایم. عمده مشتریان شیرآلات و قطعات ایرانی نیز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند.

وی در رابطه با تکنولوژی تولید قطعات برنجی توضیح داد: برای تولید انواع قطعات مسی و برنجی، دو نوع تکنولوژی مدرن و سنتی تعریف شده که تمایز آن‌ها در نوع کوره است؛ در روش‌های سنتی از کوره‌های دوار و در روش مدرن از کوره القایی استفاده می‌کنند. کوره‌های القایی، سرعت تولید و کیفیت محصول نهایی را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهند که ما متاسفانه توانایی خرید کوره‌های جدید را نداریم و همچنان با استفاده از کوره دوار، قطعه تولید می‌کنیم اما در این سال‌ها سعی کرده‌ایم با حفظ روش تولید، تکنیک تولید را ارتقا دهیم.

دریافت تسهیلات با هزار اما و اگر

مدیر کارگاه ریخته‌گری قطعات برنجی سربندی اذعان کرد: برای دریافت هرگونه تسهیلات بانکی و حمایتی، باید مسیر زمان‌بر و پرچاشی را طی کنیم و وثیقه‌های سنگینی در این خصوص از ما طلب می‌شود. این در حالی است که تولیدکننده تمام سرمایه خود را در کارخانه خود سرمایه‌گذاری کرده است و به خاطر کمبود نقدینگی است که درخواست تسهیلات دارد. از دولت انتظار می‌رود در این زمینه چاره‌اندیشی کند و مسیر حمایت مالی از بنگاه‌های تولیدی کوچک را تسهیل کند. قطعا اگر صنعت کشور رونق بیشتری پیدا کند، اقتصاد کلان نیز از رکود خارج خواهد شد و این تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که حمایت مالی لازم توسط بانک‌ها و صندوق‌های دولتی انجام شود.

تولید بر لبه تیغ

سربندی فراهانی مطرح کرد: علاوه بر تمام مشکلات ذکر شده و با توجه به اینکه با کمترین میزان تولید و فروش مواجه هستیم، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، چالش بزرگی برای مجموعه ما به حساب می‌آید. اگر ماموران سازمان مالیات از مجموعه بازدید کنند، شاهد میزان فعالیت و سودآوری اندک این کارگاه کوچک ریخته‌گری خواهند بود. در حال حاضر، تنها قادر به پرداخت دستمزد و حق بیمه کارگران هستیم و در شرایطی که نرخ مواد اولیه به صورت پلکانی در حال افزایش است، ارزش افزوده یا سود کلانی عاید این مجموعه نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا به امروز هر قیمتی که افزایش یافته، روند عقب‌گرد نداشته است. اگر مطمئن بودیم که نحوه حرکت نرخ‌های فلز مس و ارز به چه صورتی خواهد بود، قطعا برای خرید مس و برنج اقدام کرده و برای تولید ماه‌های آتی، ماده اولیه انبار می‌کردیم اما متاسفانه سیاست‌گذاری‌ها به سمتی سوق یافته است که نمی‌توان به هیچ عنوان پیش‌بینی درستی از نرخ ارز و تاثیر آن بر سایر قیمت‌ها داشت. قیمت مس در جهان تحت تاثیر فعالیت کشورهایی همچون چین و شیلی بوده و فعالان حوزه مس در دنیا تا حدودی می‌توانند قیمت مس و برنج را پیش‌بینی کنند اما در ایران عوامل گوناگونی ازجمله نرخ ارز بر قیمت فلزاتی همچون مس و برنج تاثیرگذار است و این موضوع صنعتگران را در شرایط مبهمی قرار داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3402

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است