• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر

واردات تکنولوژی صرفه اقتصادی ندارد

  • کد خبر : 1903
  • 26 آبان 1399 - 18:22
واردات تکنولوژی صرفه اقتصادی ندارد
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر گفت: در حال حاضر، به دلیل عدم گستردگی بازار مصرف لوله و پروفیل در کشور و با احتساب نرخ کنونی ارز، واردات تکنولوژی‌های جدید صرفه اقتصادی ندارد و افزایش میزان تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان اولویت بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر گفت: در حال حاضر، به دلیل عدم گستردگی بازار مصرف لوله و پروفیل در کشور و با احتساب نرخ کنونی ارز، واردات تکنولوژی‌های جدید صرفه اقتصادی ندارد و افزایش میزان تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان اولویت بیشتری دارد.

ناصر حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: تقریبا در تمامی واحدهای تولیدی با توجه به خطوط تولید کنونی، امکان تولید انواع پروفیل در سایزها و ضخامت‌های گوناگون وجود دارد. برای تولید پروفیل، باید خط تولید دارای قالب‌های مخصوص باشد که می‌توان این قالب‌ها را در خط تولید تعبیه و محصول مورد نظر را تولید کرد.

وی افزود: قالب‌های خطوط تولید، انواع مختلف دارند که عموما در ابعاد ۲۰ سانتی‌متر در ۲۰ سانتی‌متر، ۱۰ سانتی‌متر در ۱۰ سانتی‌متر و ۳۰ سانتی‌متر در ۳۰ سانتی‌متر هستند که قابلیت تنظیم داشته و بر اساس آن، تولیدکننده می‌تواند با تنظیم قالب، پروفیل، لوله یا قوطی مورد نظر خود را تولید کند. البته خطوط تولید کنونی در صنعت پروفیل فولادی کشور محدودیت دارند و تنها با قالب‌های مخصوص خود فعالیت می‌کنند. به این صورت که باید برای تولید پروفیل و قوطی سفارش شده، تنها قالب آن در خط تولید به کار برده شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نقاط قوت تولید پروفیل فولادی در کشور، وجود ماده اولیه با کیفیت یعنی ورق‌ فولادی است. به طوری که تولیدکنندگان این حوزه با مواد اولیه کنونی قادر به تولید همه انواع پروفیل و قوطی فولادی هستند. البته تامین مواد اولیه به بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان تبدیل شده و دسترسی به آن برای بسیاری از واحدها دشوار شده است.

حیدری تصریح کرد: در شرایط کنونی، تولیدکنندگان دارای توان مالی بالا، با توجه به دارایی‌های سهامداران و اعتبارات بانکی، قادر به فعالیت تولیدی مداوم هستند اما واحدهای تولیدی دارای توان مالی نسبتا پایین، هر لحظه ممکن است از گردونه رقابت‌ها حذف شوند.

وی اضافه کرد: شرکت‌های دارای ظرفیت تولید و توان مالی نسبتا بالا، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این یعنی تولیدکنندگان بزرگ‌تر، می‌توانند سهمیه خرید ورق بیشتری از بورس کالا داشته باشند و به تبع آن، حجم بیشتری از محصول را در مقایسه با شرکت‌های کوچک‌تر تولید کنند. از این رو، معمولا تولیدکنندگان بزرگ، نقش بیشتری در بازار ایفا می‌کنند. ضمن اینکه تولیدکنندگان بزرگ‌تر با توجه به خطوط تولید خود می‌توانند تنوع بیشتری در محصولات داشته باشند؛ به همین دلیل سهم بیشتری از بازار کسب می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر اذعان کرد: با اینکه تولیدکنندگان بزرگ سهم بیشتری در بازار دارند، اما بزرگی یا کوچکی تولیدکننده مانع از افزایش هزینه‌ها نمی‌شود و هزینه‌های تولید شرکت‌های بزرگ تقریبا با تولیدکنندگان کوچک یکسان است. اگر یک شرکت کوچک توان روزانه تولید ۱۰۰ تن محصول را داشته باشد، باید به متناسب با همان میزان تولید هزینه کند. در مقابل، تولیدکننده بزرگ نیز برای تولید مثلا یک هزار تن محصول در روز، باید هزینه متناسبی را تقبل کند.

حیدری با اشاره تغییر سطح تکنولوژی تولید پروفیل در کشور، بیان کرد: خوشبختانه هم انواع محصولات تولیدی و هم تکنولوژی تولید پروفیل در کشور هر ساله به‌روزرسانی شده است و کیفیت لوله و پروفیل روند صعودی را در این سال‌ها طی کرده است. البته تلاش‌هایی در جهت بومی‌سازی تکنولوژی خطوط تولید صورت گرفته است اما همچنان با تکنولوژی روز فاصله وجود دارد.

وی با ذکر مثالی در خصوص تفاوت تکنولوژی بومی با خارجی، عنوان کرد: برخی از تکنولوژی‌های روز تولید پروفیل به گونه‌ای است که تنها یک دستگاه تولیدی به یک اپراتور نیاز دارد اما در ایران برای یک دستگاه باید ۶ نفر در کنار دستگاه مشغول به کار باشند. در حال حاضر، جدیدترین تکنولوژی تولید پروفیل به کشور وارد نشده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر در پایان مطرح کرد: بازار مصرف پروفیل و لوله کشور به اندازه کافی بزرگ نیست و از طرفی، واردات تکنولوژی جدید تولید با احتساب نرخ کنونی ارز، هزینه بسیار گزافی را شامل می‌شود و چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد. در حالی که یک تولیدکننده با هزینه واردات این تکنولوژی می‌تواند مواد اولیه چندین ماه خود را تامین کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1903

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد