• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیر تولید شرکت گلبار پروفیل:

با کمبود مواد اولیه مواجه نیستیم

  • کد خبر : 5522
  • 06 آذر 1399 - 15:46
با کمبود مواد اولیه مواجه نیستیم
مدیر تولید شرکت گلبار پروفیل گفت: به خاطر افزایش قیمت‌ها که تحت تاثیر تحریم‌ها و جهش نرخ ارز رخ داده، هزینه‌های تولید افزایش یافته اما خوشبختانه مواد اولیه آلومینیومی مورد نیاز شرکت همیشه در دسترس بوده است زیرا عمده آن از منابع داخلی تامین می‌شود.
مدیر تولید شرکت گلبار پروفیل گفت: به خاطر افزایش قیمت‌ها که تحت تاثیر تحریم‌ها و جهش نرخ ارز رخ داده، هزینه‌های تولید افزایش یافته اما خوشبختانه مواد اولیه آلومینیومی مورد نیاز شرکت همیشه در دسترس بوده است زیرا عمده آن از منابع داخلی تامین می‌شود.

محمد گل‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت گلبار پروفیل در زمینه ریخته‌گری آلومینیوم، تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی فعالیت دارد و از رنگ الکترواستاتیک(پودری) برای محصولات خود استفاده می‌کند. این شرکت دارای ظرفیت تولید سالانه سه هزار و ۵۰۰ تن است.

وی مطرح کرد: جهش قیمت‌ها، تولید را برای این شرکت به شدت مشکل ساخت و این مجموعه در فروش و سوددهی متحمل فشارهای سنگینی شد زیرا طبق تعهدات خود در قبال مشتریان باید محصول را با همان قیمت ذکر شده در قرارداد به فروش می‌‌رساندیم اما هر روز بر قیمت‌ مواد اولیه افزوده شد و هزینه‌های تولید بالا رفت و همین امر سبب ضرردهی این شرکت شد. البته گفتنی است که شیوع بیماری کرونا تاثیر به‌سزایی بر فعالیت شرکت نداشت؛ چراکه با رعایت اصول بهداشتی به راحتی از شیوع آن بین افراد کارخانه جلوگیری کردیم و در خصوص افزایش قیمت‌ها نیز باید گفت که تاثیر نرخ ارز بیشتر از شیوع کرونا بوده است.

مدیر تولید شرکت گلبار پروفیل در پاسخ به این سوال که ماده اولیه خود را از چه منابعی تامین می‌کنید، گفت: بیلت‌های مورد نیاز خود را از شرکت‌های ایرالکو و المهدی خریداری می‌کنیم زیرا بیلت‌های آلیاژی ۶۰۶۳-۷ این شرکت‌ها از نظر استانداردهای جهانی، کیفیت مطلوبی را دارد و برای تولید پروفیل‌ها و مقاطع آلومینیومی کارآمد هستند. در کنار این مواد اولیه، بیلت‌های تبدیلی (بازیافتی) نیز خریداری می‌کنیم اما عمده خرید همان بیلت‌های خالص است.

خطوط تولید مجموعه به‌روز است

گل‌محمدی درباره تکنولوژی مورد استفاده این شرکت، بیان کرد: در شرکت گلبار پروفیل، دو دستگاه پرس اکستروژن ۸ اینچ، خط رنگ ۴۰ متری کوره‌رنگ، خط تمام اتوماتیک DC، کوره هوایی و خط آبکاری وجود دارد. وجه تمایز این شرکت در به‌روز بودن تمام دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های خطوط تولید و همچنین فعالیت اتوماتیک آن‌ها است. کلیه خطوط تولید به صورت اتومات فعالیت دارند اما در عمده شرکت‌های دیگر، خطوط تولید وابسته به نیروی انسانی است.

وی در خصوص فعالیت تجاری مجموعه در حوزه بین‌المللی، عنوان کرد: بخشی از شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از کشور عراق وارد می‌کنیم. پروفیل آلومینیومی این شرکت نیز به کشور افغانستان صادر می‌شود.

عدم کمبود شمش آلومینیومی

مدیر تولید شرکت گلبار پروفیل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در ارتباط با اثر تحریم‌ها بر فعالیت شرکت، خاطرنشان کرد: در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در حال حاضر به کمبود برنخورده‌ایم اما به خاطر افزایش قیمت‌ها که تحت تاثیر تحریم‌ها و جهش نرخ ارز رخ داده، هزینه‌های تولید افزایش یافته است. خوشبختانه مواد اولیه آلومینیومی مورد نیاز شرکت همیشه در دسترس بوده است زیرا عمده آن از منابع داخلی تامین می‌شود.

وی در ارتباط با برنامه‌های توسعه‌ای شرکت گلبار پروفیل، اذعان کرد: از سال گذشته برای ایجاد یک خط تولید جدید در این کارخانه برنامه‌ریزی شده و در حال حاضر، بخشی از این طرح نیز پیاده‌سازی و اجرا شده است. تولید مقاطع و پروفیل‌های با کیفیت بالاتر و با آلیاژهای متفاوت در دستور کار شرکت قرار دارد که امیدوار هستیم در آینده نزدیک به وقوع بپیوندد.

چند نرخی بودن شمش آلومینیومی

گل‌محمدی در مورد کاهش معاملات شمش آلومینیومی در بورس کالا، تشریح کرد: متاسفانه شمش آلومینیومی در بازار بورس تقریبا بین ۶ تا ۷ هزار تومان گران‌تر از بازار آزاد عرضه می‌شود. شمش آلومینیومی موجود در بازار آزاد، کیفیتی مشابه شمش عرضه شده در بورس کالا دارد و نه تنها دسترسی به آن نیز آسان است بلکه به هر میزان می‌توان خریداری کرد و حداقلی برای آن تعیین نشده است. این امر تاثیر چندان خوبی در فروش محصولات شرکت‌هایی که ماده اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کند ندارد زیرا آن‌ها به دلیل اینکه شمش آلومینیومی را گران‌تر از بازار آزاد خریداری می‌کنند، مجبور هستند تا پروفیل تولیدی را نیز گران‌تر بفروشند اما با توجه به اینکه مشتریان به هزینه تولید دقت ندارند و تنها قیمت نهایی را ملاک قرار می‌دهند، از خرید پروفیل گران‌‌تر امتناع می‌کنند. به این ترتیب، این عدم همخوانی قیمت شمش آلومینیومی در بورس کالا و بازار آزاد، موجب کاهش معاملات آلومینیومی در بورس کالا و همچنین کاهش فروش برخی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی شده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5522
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه