• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت اهورا الکتریک خراسان:

امکان حضور در بازارهای جهانی را نداریم

  • کد خبر : 3435
  • 11 آذر 1399 - 19:06
امکان حضور در بازارهای جهانی را نداریم
مدیرعامل شرکت اهورا الکتریک خراسان گفت: علی‌رغم اینکه کیفیت محصولات این شرکت همتراز با نمونه‌های خارجی است، به دلیل محدودیت‌هایی که توسط دولت اعمال شده و همچنین تشدید تحریم‌ها علیه کشور، قادر به صادرات و حضور در عرصه‌های بین‌المللی نیستیم؛ در حالی که میزان تولید این مجموعه مازاد تقاضا در بازار داخلی است و فروش صادراتی یک ضرورت به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت اهورا الکتریک خراسان گفت: علی‌رغم اینکه کیفیت محصولات این شرکت همتراز با نمونه‌های خارجی است، به دلیل محدودیت‌هایی که توسط دولت اعمال شده و همچنین تشدید تحریم‌ها علیه کشور، قادر به صادرات و حضور در عرصه‌های بین‌المللی نیستیم؛ در حالی که میزان تولید این مجموعه مازاد تقاضا در بازار داخلی است و فروش صادراتی یک ضرورت به حساب می‌آید.

امیر ثابت توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در دو سال اخیر، با محدودیت‌هایی که از سوی دولت ایجاد شده، صادرات محصول با محدودیت‌های جدی مواجه شده است و از طرفی با اعمال تحریم‌ها، کشورهای اروپایی حتی همسایگان ایران، حاضر به همکاری با تولیدکننده‌های ایرانی نیستند. طی سفرهایی که به چند کشور اروپایی داشته‌ایم و با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، متوجه شدیم که ما به عنوان تولیدکننده ایرانی قادر به تولید محصولاتی با کیفیت و ارزان نسبت به نمونه‌های خارجی هستیم و در صورت گشایش مرزها و برچیده شدن محدودیت‌های صادراتی، قطعا معاملات پر سودی را رقم خواهیم زد.

وی افزود: شرکت اهورا الکتریک خراسان، تولیدکننده انواع سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی است و از مس و PVC به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند. مواد اولیه مورد نیاز خود را از بهترین تولیدکننده‌های داخلی تامین می‌کنیم و از این جهت مشکل خاصی نداریم. وجود مس مرغوب در کشور یک مزیت برای واحدهای تولیدی سیم و کابل به حساب می‌آید زیرا نوع مس در افزایش کیفیت محصول نهایی نقش بسزایی دارد البته قابل ذکر است که مس از بورس کالا و بازار آزاد قابل تامین است.

مدیرعامل شرکت اهورا الکتریک خراسان تصریح کرد: خرید از بورس کالا چندان سهل نیست و با توجه به اینکه حدود چهار سال است وارد بورس شده‌ایم، قادر به رقابت با سایر مشتریان نیستیم. علاوه‌براین ساز و کاری که برای معاملات تعریف کرده‌اند نیز این فرایند را پرچالش کرده است البته بازار آزاد نیز معضلات خاص خود را دارد.

ثابت توسلی عنوان کرد: حداقل خرید از بورس کالا ۲۰ تن تعیین شده است؛ در صورتی که ما همیشه به این میزان مس نیاز نداریم. در هنگام ثبت سفارش باید ۱۰ درصد مبلغ را واریز کنیم تا سفارش مورد بررسی قرار گیرد و بعد از تایید نهایی، باید مبلغ باقی‌مانده را واریز کنیم و بعد از گذشت ۱۰ روز، مس مورد نیاز را تحویل بگیریم. مراحل خرید از بورس کالا حدود یک ماه به طول می‌انجامد و با وجود نوسانات لحظه‌ای قیمت مس، عملا خرید از این تالار صنعتی عقلانی و منطقی نیست. این در صورتی است که می‌توان هر میزان مسی را که نیاز داریم از بازار آزاد به صورت نقد خریداری کنیم.

مشتریان خود را حفظ کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت اهورا الکتریک خراسان اعنوان کرد: نوع سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی تولیدی مجموعه، ساختمانی بوده و در واقع، انبوه‌سازان و ساختمان‌سازها عمده مشتریان این نوع سیم و کابل هستند. پیش از راه‌اندازی این شرکت و آغاز تولید، در زمینه فروش سیم و کابل فعالیت داشتیم و به طور کامل بازار این محصولات را می‌شناختیم؛ در نتیجه، اکنون با وجود کاهش چشمگیر میزان ساخت و ساز و تقاضا در بازار، شرکت ما با مشکل خاصی در فروش داخلی مواجه نیست و مشتریان خود را حفظ کرده است اما در فروش صادراتی با موانع متعددی مواجه هستیم که حل آن از عهده ما خارج است.

وی اظهار کرد: اگر قادر به رقابت با تولیدکنندگان خارجی نبودیم و محصول بی‌کیفیتی را تولید می‌کردیم، داستان به گونه دیگری رقم می‌خورد اما زمانی که سیم و کابل تولیدی مجموعه در حد استاندارد و معیارهای جهانی است و مشتریان خارجی نیز به دلیل قیمت پایین و مرغوبیت خواستار آن هستند، چرا باید در کشور شرایطی فراهم شود که محصولات فقط مختص مشتریان داخلی باشند و تولیدکننده نتواند وارد رقابت‌های بین‌المللی شود؟ کشور چین، عمده سیم و کابل در دنیا را تولید می‌کند و از طرفی بزرگ‌ترین مشتری مس ایران نیز است، در نتیجه برای، رقابت با چین دغدغه چندانی نداریم.

صادرات، جزو برنامه‌های کاری ما است

ثابت توسلی عنوان کرد: در این بین، فقط تولیدکننده‌های کشور ترکیه را به عنوان رقیب به رسمیت می‌شناسیم که آن‌ها نیز بازار کشورهای همسایه خود را پوشش می‌دهند،. به طور کلی، در صورتی که دولت حمایت‌های خود را در راستای صادرات و ارزآوری اجرایی کند، شرایط برای صادرات مهیا خواهد بود. کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه، بهترین بازار برای سیم و کابل‌های ایرانی هستند، دارد .با این وجود همچنان نمی‌دانیم چرا هیچگونه حمایتی از هیچ ارگان ذی‌ریطی صورت نمی‌گیرد. تاکنون که موفق به صادرات نشده‌ایم اما آن را جزو برنامه‌های آینده خود قرار داده‌ایم و در تلاش هستیم به این مهم نیز دست یابیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر صادرات، تولید محصولات جدید و گسترش خط تولید را نیز در چشم‌انداز برنامه کاری کارخانه ترسیم کرده‌ایم. میزان تولید کابل‌های کواکسیال، رنگی و شیلددار، مازاد مصرف داخلی است و باید برای فروش خارجی برنامه‌ریزی مدونی صورت بگیرد. افزایش نرخ دلار با تمام مشکلاتی که ایجاد کرده اما مانعی برای صادرات نیست و در چنین شرایطی اتفاقا می‌توان ارزآوری خوبی را برای کشور رقم زد.

این تولیدکننده در ادامه گفت: دولت باید از ما به عنوان یک تولیدکننده نوظهور که با قدرت در عرصه تولید ظاهر شده و آماده حضور در رقابت‌های بین‌المللی نیز است، حمایت‌های هرچند اندک خود را دریغ نکند و یا در خصوص  ترانزیت کالا می‌تواند علاوه بر اعطای تسهیلات، به شرکت‌های تولیدی مشاوره نیز ارائه کند. این مبالغ برای دولت رقم سنگینی محسوب نمی‌شود اما چه بسا که برای یک واحد تولیدی می‌تواند یک سکوی پرتاب به حساب بیاید. صنعتگر به وام کلان نیاز ندارد بلکه با حمایت‌های کوچک، می‌تواند گام‌های بزرگی را در جهت رشد اقتصاد کشور بردارد. حداقلی‌ترین تصمیم‌ها می‌تواند برای یک شرکت هزینه‌بر باشد و موجب تغییر برنامه‌ها شود. به عنوان مثال، در اواخر سال ۱۳۹۸ پیش از شیوع ویروس کرونا، نمایشگاهی در کشور آذربایجان برپا شده بود که با برآورد هزینه‌های اجاره غرفه و رفت و آمد، از شرکت در آن منصرف شدیم.

چالش حضور در عرصه‌های بین‌المللی

ثابت توسلی یادآور شد: در صورت عدم پشتیبانی دولت، شرکت‌های کوچک و متوسط داخلی قادر به شرکت در میادین بین‌المللی نخواهند بود و در نتیجه، شرکت‌های صاحب نام خارجی به این عرصه وارد می‌شوند و بازارهای بین‌المللی را نیز در چنگ خود می‌گیرند. قابل ذکر است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سیم و کابل ایرانی مشکلات مشابه شرکت ما را ندارند و چون مشتریان خارجی ثابتی دارند، نیازی به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و معرفی محصولات خود ندارند. جایگاهی که اکنون در آن ایستاده‌ایم، به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست و به عنوان یک صنعتگر باید سرعت بیشتری در پیشرفت داشته باشیم. هر ساله با تولید محصولات جدید و گسترش خطوط تولیدف برای رسیدن به افقی روشن در تلاش هستیم که بتوانیم به جایگاه واقعی خود دست یابیم.

وی اذعان کرد: صنعت سیم و کابل را می‌توان یک حرفه فصلی در نظر گرفت؛ در واقع، با ورود به فصل سرما میزان ساخت و ساز ساختمان کاهش می‌یابد، در نتیجه نیاز به سیم و کابل نیز کم می‌شود. این موضوع مختص به ایران نیست و کشورهای مستقر در نیمکره شمالی نیز با چنین معضلی روبه‌رو هستند. در نتیجه، بر اساس تجربیات سال‌های گذشته با نزدیک شدن به انتهای سال، قیمت سیم و کابل روند نزولی را طی می‌کند و از اوایل اسفند ماه، میزان تقاضا و قیمت سیم و کابل مسی سیر صعودی را در پیش می‌گیرند. اغلب سالانه این روند تکرار می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3435

نوشته‌های مشابه