• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان

به دنبال احداث یک خط نورد اسلب هستیم

  • کد خبر : 1916
  • 03 آذر 1399 - 18:54
به دنبال احداث یک خط نورد اسلب هستیم
مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان گفت: کمبود مواد اولیه در صنعت لوله و پروفیل باعث شده است تا به دنبال احداث یک خط نورد اسلب برای تولید ورق فولادی و جبران این کمبود باشیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان گفت: کمبود مواد اولیه در صنعت لوله و پروفیل باعث شده است تا به دنبال احداث یک خط نورد اسلب برای تولید ورق فولادی و جبران این کمبود باشیم.

مجید ساوجی در گفت‌‍وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: خوشبختانه با وجود چالش‌های فراوان، صنعت فولاد کشور در سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده است و بخش خصوصی در هر سال بیش از گذشته در آن نقش ایفا می‌کند.

وی افزود: از شواهد موجود پیدا است که طی چهار تا پنج سال آینده، بخش خصوصی در تولید و صادرات بتواند از بخش دولتی پیشی بگیرد. این روند از چند سال گذشته در صنعت فولاد کشور آغاز شده و از سوی بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری‌های نسبتا سنگینی تقریبا در بسیاری از بخش‌های این صنعت صورت گرفته است.

مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان خاطرنشان کرد: در گذشته، صنعت فولاد کشور عمدتا در قبضه تولیدکنندگان دولتی و خصولتی بود و عمده تولید محصولات فولادی کشور توسط این فولادسازان صورت می‌گرفت اما خوشبختانه در سال‌های اخیر، فولادسازان بخش خصوصی توانستند نقش پررنگ‌تری در این صنعت هم در حوزه معادن و هم در زمینه محصولات نهایی ایفا کنند.

ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی شمش فولادی با گریدهای گوناگون

ساوجی در خصوص فعالیت شرکت فولاد اردستان، تصریح کرد: شرکت ما واحدهای تولید شمش، میلگرد، لوله و پروفیل را در اختیار دارد که احداث واحدهای تولید شمش و میلگرد به تازگی به پایان رسیده و تولید شمش در واحد ذوب و ریخته‌گری به ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن اخیرا آغاز شده است. شمش فولادی در این واحد با هر گریدی که مشتریان درخواست کنند، تولید می‌شود و این شرکت توانایی تولید شمش‌های معمولی و آلیاژی با گریدهای ۵SP، ۴SP، ۳SP، CK45، CK60 و بسیاری دیگر از گریدها را دارد.

وی اضافه کرد: مواد اولیه تولید شمش فولادی به میزان کافی وجود دارد و در این خصوص با چالشی مواجه نیستیم. شرکت ما، سنگ‌آهن نیز در اختیار دارد و حتی در صورتی که نتوانیم آهن اسفنجی مورد نیاز را از بازار تامین کنیم، سنگ‌آهن موجود را با آهن اسفنجی مبادله خواهیم کرد.

مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان مطرح کرد: واحد تولید لوله و پروفیل که پیش‌تر به بهره‌برداری رسیده است، ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال دارد. این واحد قادر به تولید قوطی ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر تا ۱۳۰ در ۱۳۰ سانتی‌متر است. همچنین در واحد لوله و پروفیل می‌توانیم لوله‌هایی با قطر ۱٫۵ اینچ تا ۶ اینچ، لوله هشت اینچ، ۱۰ اینچ و ۱۲ اینچ را نیز تولید کنیم. ماده اولیه تولید قوطی و لوله شرکت ما، ورق گرم است اما در سال جاری به دلیل اینکه به واحد تولید لوله و پروفیل، ورق فولادی کمتری از سوی تامین‌کنندگان تعلق گرفت، این کارخانه تقریبا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده زیرا تنها حدود ۱۰ درصد از ظرفیت ۹۰ هزار تنی آن فعال است.

کمبود ورق برای تولید لوله و پروفیل

ساوجی اظهار کرد: با توجه به وضعیت تامین مواد اولیه به ویژه حوزه نورد شمش و اسلب، بخش خصوصی به این نتیجه رسیده است در بخش‌هایی نظیر نورد شمش و اسلب، فعالیت‌های خود را گسترش دهد. این یعنی تولیدکنندگان بخش خصوصی حوزه ورق گرم و تا حدودی ورق سرد به گونه‌ای در کشور افزایش یابند که عرضه این محصول رقابتی و کاملا غیر انحصاری شود.

وی با ذکر مثالی در مورد افزایش نقش بخش خصوصی در صنعت فولاد کشور، بیان کرد: در گذشته انحصار تولید میلگرد، تیرآهن و نبشی تنها در اختیار شرکت ذوب آهن بود و این شرکت، تعیین‌کننده قیمت و شرایط عرضه این محصولات در کشور به شمار می‌رفت اما با فعال شدن بخش خصوصی در حوزه سه محصول یاد شده، ذوب آهن، دیگر بزرگ‌ترین تولیدکننده این دو محصول نیست و به ناچار باید برای عرضه و فروش محصول خود در بازار داخلی، با بخش خصوصی به رقابت بپردازد.

ساوجی ادامه داد: در حوزه ورق نیز بخش خصوصی باید بیش از گذشته فعال شود و نقشی بیشتری در بازار ورق ایفا کند.

قیمت ورق در بازار آزاد با بورس کالا تفاوت چشمگیری دارد

مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان عنوان کرد: یکی از معضلات صنعت فولاد کشور، نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی است. در حال حاضر، هر کیلوگرم سنگ‌آهن ۷۰۰ هزار تومان، کنسانتره یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، گندله یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و آهن اسفنجی حدود سه هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود. اگر بهای ذوب و ریخته‌گری به همراه سود آن را پنج هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت اسلب حدود ۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد شد؛ در حالی که قیمت ورق گرم در بورس کالا حدود ۱۳ هزار تومان (۴۰ درصد تفاوت قیمت) و در بازار آزاد حدود ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌شود. به همین دلیل بخش خصوصی به ویژه در حوزه تولید انواع ورق فولادی باید وارد عمل شود و از افزایش بی‌رویه قیمت جلوگیری کند.

وی ابراز کرد: تفاوت قیمت محصولات فولادی در بورس کالا با بازار آزاد بعضا غیر قابل باور است. به طور مثال، هم‌اکنون قیمت میلگرد در بورس کالا حدود ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و در بازار آزاد حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. همچنین شمش فولادی نیز به حدود ۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا و ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان در بازار آزاد می‌رسد. در حالی که ورق فولادی این‌گونه نیست و بعضا تفاوت ۱۰۰ درصدی میان قیمت بورس کالا و بازار آزاد وجود دارد.

مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان اذعان کرد: متاسفانه عرضه انواع ورق فولادی در بورس کالا تنها توسط فولاد مبارکه انجام می‌شود و سایر تولیدکنندگان این حوزه در بورس حاضر نیستند. به همین دلیل، خریداران چاره‌ای جز هجوم به سمت بورس کالا و ماندن در صف تامین مواد اولیه ندارند که این امر باعث می‌شود قیمت‌ها در بورس افزایش ‌یابد. در همین حال، تولید‌کنندگان دیگر نیز ورق خود را در بازار آزاد عرضه می‌کنند که به التهاب قیمتی دامن می‌زند.

وی با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه حوزه محصولات طویل فولادی، بیان کرد: در حال حاضر، میزان تولید شمش هم به وسیله کوره القایی و هم قوس الکتریکی بیش از میزان مصرف آن در کشور است و نوردکاران مشکلی برای تامین مواد اولیه خود ندارند. البته در بخش تامین مواد اولیه شمش فولادی یعنی آهن اسفنجی مشکلاتی وجود داشت که خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت تمهیداتی اندیشیده و به اکثر شرکت‌های خصوصی مصرف‌کننده آهن اسفنجی مطابق با نیاز آن‌ها سهمیه داده است. در سمت دیگر، وزارتخانه مصرف‌کنندگان آهن اسفنجی سهمیه‌ای را ملزم به عرضه محصول خود در بورس کالا کرده است که روش بسیار خوبی برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان و کنترل قیمت‌ها است.

ساوجی خاطرنشان کرد: الزام عرضه در بورس کالا از سوی خریداران سهمیه‌ای مواد اولیه، در حالی است که برخی از نوردکاران اسلب با وجود اینکه مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کنند، اما از عرضه ورق خود در بورس سر باز می‌زنند. این تولیدکنندگان، اسلب را از بورس کالا به قیمت ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کنند اما ورق تولیدی خود را در بورس کالا به قیمت ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسانند. متاسفانه هیچ نظارتی بر توزیع ورق فولادی وجود ندارد.

احداث یک خط نورد

مدیرعامل مجتمع فولاد اردستان خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا بتوانیم یک خط نورد اسلب با ظرفیت یک تا ۱٫۵ میلیون تن برای تولید ورق از هر جای دنیا تامین و راه‌‌اندازی کنیم و به تولید ورق کلاف بپردازیم. طی ۶ ماه گذشته نیز روی طرح مطالعاتی خط نورد تمرکز کرده بودیم و امیدوار هستیم با احداث این خط، علاوه بر تامین مواد اولیه واحد لوله و پروفیل خود، ورق مورد نیاز سایر تولیدکنندگان لوله و پروفیل را نیز تامین کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1916

نوشته‌های مشابه