• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس:

تحریم، فرصتی مناسب برای قدرت‌نمایی فلز سرخ

  • کد خبر : 3447
  • 27 آذر 1399 - 12:39
تحریم، فرصتی مناسب برای قدرت‌نمایی فلز سرخ
مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس گفت: در راستای فاصله‌گیری از اقتصاد نفتی، باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در صنعت مس و به خصوص در جهت فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس انجام شود و همچنین دولت مسیر صادرات را برای محصولات نهایی صنعت مس تسهیل کند تا بتوانیم شاهد نقش‌‌آفرینی این فلز استراتژیک در آینده اقتصادی کشور باشیم.

مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس گفت: در راستای فاصله‌گیری از اقتصاد نفتی، باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در صنعت مس و به خصوص در جهت فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس انجام شود و همچنین دولت مسیر صادرات را برای محصولات نهایی صنعت مس تسهیل کند تا بتوانیم شاهد نقش‌‌آفرینی این فلز استراتژیک در آینده اقتصادی کشور باشیم.

غلامرضا سلوکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ماهان مس، تولیدکننده انواع تسمه مسی و برنجی است. تسمه‌ها از نظر اندازه و آلیاژسازی به انواع مختلف تقسیم می‌شوند که در مجموعه قادر به تولید انواع آن هستیم، علاوه‌براین برخی از مشتریان سفارش تسمه و ورق‌ با اندازه، ترکیب آلیاژ و درصد خلوص خاصی دارند که ما با توجه به نیاز آن‌ها، محصول سفارشی را تولید می‌کنیم. به عنوان مثال، تسمه مصرفی در صنعت تابلوسازی با سایر تسمه‌ها از لحاظ اندازه متفاوت است و ساخت آن به دانش و تکنولوژی خاص نیاز دارد که مجموعه ماهان مس در این عرصه موفق ظاهر شده است. ما تسمه‌های استاندارد ۲۰*۳ تا ۱۲۰*۱۰ میلی‌متر تولید می‌کنیم که اغلب واحدهای تولیدی تسمه نیز قادر به ساخت این سایز هستند.

وی افزود: ضخامت تسمه با اندازه‌های ذکر شده در بازه ضخامت سه تا ۱۰ میلی‌متر قرار دارد. زمانی که از یک ورق و تسمه خاص صحبت می‌شود به این معنا است که اندازه‌ها از یک عدد رند خارج می‌شوند؛ به عنوان مثال، ۳٫۳*۱۰٫۱ میلی‌متر، اندازه یک ورق غیرمتعارف است که در یک صنعت خاص به کار گرفته می‌شود. تسمه با اندازه‌های ۱۰*۱ تا ۲۰*۱۰ سانتی‌متر با ضخامت ۱۰ میلی‌متر، ۸۰*۵ تا ۲۰*۵ سانتی‌متر با ضخامت ۵ میلی‌متر، ۳۰*۳ تا ۲۰*۳ سانتی‌متر با ضخامت ۳ میلی‌متر از دیگر محصولات تولیدی شرکت ماهان مس به حساب می‌آید. قابل ذکر است که تولید سفارش‌های خاص، مستلزم استفاده از قالب‌های مخصوص است که این قالب‌ها را به کارگاه‌های ریخته‌گری سفارش می‌دهیم و سپس اندازه‌های تسمه مورد نیاز مشتری را تولید و عرضه می‌کنیم.

مسیری پر پیچ و خم صادرات!

مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس تصریح کرد: صنایع مصرف‌کننده تسمه مسی بسیار گسترده هستند که مهم‌ترین آن‌ها واحدهای تولیدی تابلوهای برق است که این تابلوها نیز در ساختمان‌سازی، کارخانه‌های صنعتی، شرکت نفت، پتروشیمی‌ها، بیمارستان‌ها و همچنین مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، در هر مکانی که حجم زیادی برق مصرف می‌شود، از تابلو برق استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی این نوع تابلوها تقسیم برق ورودی به ساختمان یا هر فضای مصرف‌کننده دیگر است و در تمام واحدهای صنعتی تابلو برق قطعا وجود دارد و برای ساخت آن به تسمه مسی نیز نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت فروش صادراتی نیز دارد یا خیر، عنوان کرد: همکاری‌های بین‌المللی ساز و کارهای پیچیده‌ای دارند و برای رسیدن به صادرات باید از هفت خان عبور کنیم زیرا در این عرصه، چالش‌های بسیاری حاکم است. تحریم، گمرک و عوارض صادرات ازجمله موانع معاملات صادراتی هستند. به عنوان مثال، یک واحد تولیدی جهت صادرات محصول به کشور آذربایجان اقدام کرده بود که با توجه به تشخیص گمرک تسمه مسی‌ با اندازه‌ای که آن واحد تولید می‌کرد، محصول نهایی محسوب نمی‌شد و به عنوان یک مواد خام در نظر گرفته می‌شد و صادرات آن ممنوع بود. عدم آگاهی و شناخت از انواع محصولات مسی کارشناسان گمرک، موجب کُند شدن روند صادرات می‌شود. در واقع، باید افرادی به عنوان ناظر و کارشناس مشخص شوند که اطلاعات کافی در خصوص ماده اولیه و محصول نهایی که از ابتدایی‌ترین مسائل در حوزه صنعت است، داشته باشد.

تسمه مسی، ماده خام نیست

سلوکی مطرح کرد: مفتول هشت میلی‌متری، ماده خام ورودی کارخانه‌های تولیدی سیم و کابل است و جزو مواد اولیه به حساب می‌آید و باید با صادرات آن برخورد قانونی صورت گیرد اما سیم و کابل به عنوان کالای مصرفی می‌تواند یک کالای صادراتی باشد. مفتول هشت میلی‌متری به عنوان ماده خامی که باعث اشتغال‌زایی چندین نفر در کشور می‌شود باید در داخل مصرف شود، اما ماده اولیه تسمه، کاتد مس است که از شرکت ملی صنایع مس ایران آن را تهیه می‌کنیم و در واقع تسمه جزو مواد خام به حساب نمی‌آید. به طور کلی، باید جهت ایجاد و تقویت روابط بین‌المللی، از افراد دارای دانش کافی در نهادهای مربوطه استفاده شود که بدانند در چه مواردی باید سنگ‌اندازی کنند و در چه اموری باید کنار تولیدکننده بایستند و از آن پشتیبانی کنند. همچنین قوانین نیز باید مطابق با واقعیت‌های صنعتی تبیین شود.

وی ابراز کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از نهادهایی است که بخش اعظم گرفتاری‎‌های واحدهای تولیدی به واسطه سیاست‌گذاری‌های آن ایجاد می‌شود. زمانی که یک صنعتگر برای انجام امور اداری، وارد بروکسی‌های این وزارتخانه می‌شود، زمان اتمام فرایند آن مشخص نیست. این در حالی است که وزارت صمت باید حامی تولیدکنندگان باشد و همه زیرساخت‌های لازم را جهت تسهیل امور اداری تامین کند زیرا رشد اقتصادی کشور به همکاری نتیجه‌بخش دولت و صنعتگران بستگی دارد.

مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس ادامه داد: کارآفرین با اندیشه اشتغال‌زایی و تولید وارد این عرصه شده است و برای رسیدن به چشم‌انداز تعیین شده، مسیری دشوار را در پیش دارد اما دولت علاوه بر اینکه از قشر تولیدکننده هیچ حمایتی نمی‌کند بلکه با ابلاغ دستورالعمل‌ها و تبصره‌های خلق‌الساعه، روندسدی در برابر رشد یک واحد تولیدی می‌سازد. تنها خواسته یک تولیدکننده این است که اگر دولت قدرت حمایتی ندارد، حداقل چالش جدیدی برای آن‌ها ایجاد نکند.

سلوکی اذعان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دو نهاد تجارت و معدن در وزارت صمت از یکدیگر جدا و به دو وزارتخانه مستقل تبدیل شود. بخش بازرگانی، یک متولی بزرگ جهت نظارت بر قیمت‌ها، کمرگ، صادرات و واردات به حساب می‌آید اما با ترکیب با بخش معدن عملا نمی‌تواند به حجم عظیمی از مشکلات رسیدگی کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور مستقیم با معیشت جامعه در ارتباط است و هرگونه تصمیم‌گیری در آن، بر اقتصاد کشور تاثیر دارد و با مدیریت صحیح این وزراتخانه، می‌توان بخش اعظم مشکلات موجود در کشور را حل شده دید.

وی یادآور شد: ما به عنوان یک عضو کوچک و فعال در صنعت مس، با تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را موافق هستیم و یقین داریم با این عمل، قدرت نظارت بر امور جاری در صنایع مختلف افزایش می‌یابد و برای حل مشکلات، برنامه‌هایی با جزئیات بیشتر و دقیق‌تر توسط مدیران مربوطه ارائه می‌شود. تفکیک وزارتخانه موجب می‌شود که هر بخش به صورت مجزا به امور خود رسیدگی کند زیرا در کشور تعداد زیادی معدن متوسط و کوچک وجود دارد که تنها به دلیل نظارت نادرست و عدم حمایت دولت بدون استفاده باقی مانده‌ است. سرمایه‌گذاری صحیح در خصوص احیای معادن کوچک‌مقیاس می‌تواند موجب رشد میزان تولید و اشتغال‌زایی شود. ایران دارای منابع طبیعی غنی است اما متاسفانه به دلیل سوءمدیریت در تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها، بدترین بهره‌برداری از سرمایه‌های طبیعی کشور انجام می‌شود.

دلال یا بازارگردان!

مدیر بازرگانی شرکت ماهان مس گفت: ما برای تولید تسمه‌های تولیدی خود کاتد مس به کار می‌گیریم که آن را از مجتمع مس سرچشمه تهیه می‌کنیم. شرکت ملی صنایع مس ایران، به عنوان بزرگ‌ترین متولی صنعت مس در کشور، تولیدکننده کاتد با درصد خلوص بالا است که این محصول در بازار آزاد و بورس کالا عرضه می‌شود. ما نیز کاتد مصرفی خود را از بورس کالا تامین می‌کنیم. برای خرید ماده اولیه مشکل و چالش خاصی نداریم اما هر روز شاهد رشد قیمت آن هستیم. به گونه‌ای که قیمت‌های کنونی به چندین برابر میزان نرخ مدت مشابه در سال گذشته رسیده است. حاصل ضرب قیمت بورس لندن در نرخ ارز نیمایی، مولفه اصلی و موثر بر قیمت داخلی مس است که در حال حاضر هر دو فاکتور در مدار نوسان قرار دارد. با این وجود، حضور واسطه‌ها و دلالان از عوامل مهم آشفتگی بازار و قیمت‌ها به حساب می‌آید.

سلوکی اظهار کرد: بازار آزاد در دست دلالان قرار دارد و در گوشه و کنار آن، قیمت‌های متفاوتی برای ماده اولیه و محصول نهایی مشاهده می‌شود که لازم است در این زمینه نظارت بیشتری صورت بگیرد. در چنین آشفته بازاری دولت باید با اقتدار وارد میدان شود و با عاملان برهم‌زننده بازار به صورت جدی برخورد کند. دولت می‌تواند برای مقابله با دلالان و کنترل بازار از کارشناسان و متخصصین مجرب استفاده کند و با برنامه‌ریزی و اقدام به موقع، مانع از بروز احتمالی بی‌ثباتی بازار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین وظیفه یک صنعت، تبدیل پول بی‌ارزش به یک محصول تجاری است. مس یک فلز استراتژیک به حساب می‌آید که ارزش افزود بالایی را می‌تواند ایجاد ‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این صنعت قطعا سودده است و زمانی می‌توان گفت صنعت مس به موفقیت کامل رسیده که دولت به طور کامل و جامع حمایت خود را از مرحله اکتشاف و استخراج ماده معدنی به عرصه نمایش بگذارد و تا حلقه آخر که محصول نهایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، این پشتیبانی ادامه داشته باشد. این صنعت استحقاق آن را دارد به حدی قدرتمند شود که بتواند اقتصاد یک کشور را در دست بگیرد و به یک پشتوانه مالی برای مردم بدل شود. چراکه باید به این نقطه رسید که اقتصاد کشور فقط به منابع نفتی متکی نیست و دوره تحریم‌های ظالمانه، بهترین زمان برای قدرت‌نمایی این فلز سرخ است. سرمایه‎‌گذاری‌های درست در صنعت مس و همچنین ایجاد پل ارتباطی با مشتریان خارجی، می‌تواند درآمد کلانی را برای کشور به دست آورد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3447

نوشته‌های مشابه