• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل توسعه صنعتی پارس روی زنجان:

قیمت‌گذاری در بازار داخلی اصولی نیست

  • کد خبر : 5579
  • 04 دی 1399 - 16:52
قیمت‌گذاری در بازار داخلی اصولی نیست
مدیرعامل توسعه صنعتی پارس روی زنجان گفت: اصولا قیمت مواد اولیه باید طبق تعرفه‌های جهانی و نرخ ارز تعیین شود اما الان شاهد این هستیم که قیمت‌ مصوب در LME و نرخ ارز کاهش یافته اما قیمت داخلی خاک معدنی و سایر مواد اولیه مصرفی به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند.
مدیرعامل توسعه صنعتی پارس روی زنجان گفت: اصولا قیمت مواد اولیه باید طبق تعرفه‌های جهانی و نرخ ارز تعیین شود اما الان شاهد این هستیم که قیمت‌ مصوب در LME و نرخ ارز کاهش یافته اما قیمت داخلی خاک معدنی و سایر مواد اولیه مصرفی به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند.

حمیدرضا عباسچیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال جدید با کمبود ماده اولیه برای تولید شمش روی مواجه شده‌ایم و سهمیه خاک معدنی به شرکت ما و سایر واحدهای تولیدی تحویل نشده است. تنها در یک فصل به اندازه یک‌چهارم ظرفیت تولید، خاک معدنی به مجموعه ما داده شد.

وی افزود: متاسفانه هیچکدام از متولیان امر پاسخگوی این معضل نیست و زمان‌بندی مشخصی از تخصیص خاک معدنی از معدن انگوران، ارائه نمی‌کند.

مصائب تجارت بین‌المللی

مدیرعامل توسعه صنعتی پارس روی زنجان اذعان کرد: از دیگر مشکلات به وجود آمده نیز می‌توان به مسئله ورود موقت کالا اشاره کرد. برای تولید شمش روی، خاک معدنی مورد نیاز خود را از طریق تهاتر از خارج از کشور تامین می‌کنیم؛ به این صورت که در ازای شمش روی صادراتی، خاک معدنی وارد می‌کنیم. بانک مرکزی در این خصوص سخت‌گیری زیادی دارد و همواره خواهان عرضه مابه‌‌التفاوت ارز حاصل از صادرات و هزینه خاک معدنی وارداتی به سامانه نیما است. از سال ۱۳۹۶ تاکنون با آغاز فرایند ورود موقت کالا توسط شرکت، با این چالش مواجه هستیم و اثبات اینکه درامد ارزی کسب نشده، بسیار دشوار است. ضمن اینکه در صورت فروش صادراتی، از پرداخت مالیات بر درآمد معاف نمی‌‌شویم و اثبات آن بازه زمانی طولانی را می‌طلبد.

تولید در شرایط دشوار

عباسچیان در خصوص منابع تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت گفت: خاک معدنی مورد نیاز مجموعه از طریق معادن مستقر در استان زنجان و همچنین کشور ترکیه تامین می‌شود. در فرایند تولید از اسید سولفوریک، سولفات آلومینیوم، آهک و پرمنگنات نیز استفاده می‌کنیم. عیار خاک معدنی مورد استفاده حدود ۵ تا ۶ درصد است.

وی عنوان کرد: ظرفیت سالانه تولید شرکت پارس روی زنجان، سه هزار تن بوده و عیار شمش روی‌ تولیدی این شرکت ۹۹٫۹۸ درصد و ۹۹٫۹۹ درصد است. قیمت شمش روی در بازار داخلی دچار نوسان شده و این امر بر تولید مجموعه تاثیر گذاشته است. در صورتی که بازار از ثبات کافی برخوردار باشد، می‌توانیم روزانه ۱۰ تن شمش روی تولید کنیم اما اکنون میزان تولید به چهار تن در روز رسیده است.

مدیرعامل توسعه صنعتی پارس روی زنجان نقش خطوط تولید مدرن در افزایش کیفیت محصول را موثر دانست و اذعان کرد: با به‌روزرسانی خط تولید این شرکت، توانستیم ضایعات حاصل از تولید را از ۴ درصد به یک درصد برسانیم. همچنین بازفرآوری باطله‌های معدنی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که موجب صرفه‌جویی در هزینه و حفظ بیشتر محیط زیست می‌شود.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: در سال جاری تنها سهمیه سه ماه خاک معدنی به شرکت داده شد که به هیچ عنوان تناسبی با ظرفیت تولید مجموعه ندارد. در کنار این موضوع، افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه را نیز باید در نظر گرفت. همچنین سنگ‌اندازی‌هایی که چه برای ورود موقت کالا و چه در خصوص صادرات وجود دارد نیز به نوبه خود رونق را از تولید ربوده است. در مورد هیچکدام از این معضلات، پاسخگویی از سوی مسئولان وجود ندارد؛ در صورتی که این صنایع معدنی هستند که می‌توانند اقتصاد کشور را از رکود خارج کنند.

تفاوت نرخ‌های داخلی و جهانی

مدیرعامل توسعه صنعتی پارس روی زنجان از قیمت‌گذاری در بازار داخلی گلایه کرد و گفت: اصولا قیمت مواد اولیه باید طبق تعرفه‌های جهانی و نرخ ارز تعیین شود اما الان شاهد این هستیم که قیمت‌ مصوب در بورس فلزات لندن و نرخ ارز کاهش یافته اما قیمت داخلی خاک معدنی و سایر افزودنی‌ها مانند پرمنگنات به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند. پیش از این، برای تولید هر کیلوگرم روی، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان مواد اولیه(به جز خاک معدنی) هزینه می‌شد و اکنون این عدد به ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان رسیده که به معنای افزایش هزینه تولید است.

پتانسیل صادراتی صنعت روی

عباسچیان اظهار کرد: کیفیت شمش‌های روی تولید داخل با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند و صنعت روی کشور پتانسیل بالایی برای صادرات و ارزآوری دارد. به طوری که تنها حدود ۳۰ درصد شمش روی تولید شده در کشور در بازار داخلی به فروش می‌رسد و بقیه آن صادر می‌شود. در شرکت پارس روی زنجان نیز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد شمش تولیدی مازاد است و صادر می‌‌شود. در صورتی که نیاز ما به ماده اولیه برآورده شود، می‌توانیم میزان بیشتری شمش روی تولید و صادر کنیم و علاوه بر تامین بخشی دیگر از نیاز شرکت به خاک معدنی از طریق واردات، برای کشور ارزآوری داشته باشیم. نیاز کنونی شرکت به خاک معدنی حدود ۲۰۰ تن اما تاکنون ۵۰ تن خاک معدنی در سال جاری تحویل داده شده است.

ضعف نقدینگی، مشکلی همه‌گیر

این تولیدکننده در پاسخ به این سوال که آیا شرکت پارس روی زنجان نیز در شرایط کنونی دچار مشکل اقتصادی شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: بله؛ همان‌طور که می‌دانید تمامی صنایع با تشدید تحریم‌ها و همچنین شیوع ویروس کرونا، با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و این موضوع تنها مختص شرکت ما نیست. کمبود و گرانی مواد اولیه میزان تولید و فروش تولیدکنندگان شمش روی را کاهش داده است و به تبع آن، درآمد و نقدینگی آن‌ها نیز افت پیدا کرده است. در چنین شرایطی که شرکت‌ها از بودجه کافی برخودار نیستند، بازگشایی مرزهای صادراتی می‌تواند تا حدودی چاره‌ساز باشد اما اقدام حمایتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

دولت باید حامی صنعت باشد

مدیرعامل توسعه صنعتی پارس روی زنجان در ارتباط با توقع تولیدکنندگان از دولت، بیان کرد: وظیفه دولت است که مشکلات موجود در مسیر تولید و توسعه صنعتی را در همه صنایع کشور حل کند تا هم شاهد رونق اقتصادی باشیم و هم «جهش تولید» محقق شود. عمده خواسته تولیدکنندگان از دولت این است که امورات مربوط به مالیات و بیمه را تسهیل ببخشد و به این طریق از فشار روانی حاکم بر صنعت بکاهد.

وی ادامه داد: همواره سعی کرده‌ایم از دریافت وام از بانک‌ها و موسسات اعتباری اجتناب کنیم و شرکت را دچار بدهی‌های سنگین نکنیم البته برخی از همکاران به حدی دچار کمبود نقدینگی بودند که اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کردند اما بعد از مدتی بازپرداخت آن به همراه سود، دچار ضررهای سنگینی شدند. تسهیل قوانین و اعمال مشوق‌های قانونی برای تولید و صادرات، می‌تواند بزرگ‌ترین کمک و حمایت برای تولیدکنندگان تلقی شود در صورتی که وام بانکی معمولا شرکت‌ها را در معرض خطرات بزرگ‌تر قرار می‌دهد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5579
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه