• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه مطرح کرد

برابری قیمت مواد اولیه با قیمت فروش/ عمل به تعهدات در شرایط کنونی دشوار است

  • کد خبر : 1979
  • 08 دی 1399 - 11:40
برابری قیمت مواد اولیه با قیمت فروش/ عمل به تعهدات در شرایط کنونی دشوار است
مدیرعامل گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه گفت: تلاطم در بازار فولاد کشور به گونه‌ای است که قیمت تامین مواد اولیه در هنگام دریافت با قیمت فروش یکسان می‌شود و تولیدکننده در عمل نمی‌تواند به بسیاری از تعهدات خود عمل کند.

مدیرعامل گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه گفت: تلاطم در بازار فولاد کشور به گونه‌ای است که قیمت تامین مواد اولیه در هنگام دریافت با قیمت فروش یکسان می‌شود و تولیدکننده در عمل نمی‌تواند به بسیاری از تعهدات خود عمل کند.

احمد دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه به تولید پیچ و مهره از مفتول فولادی می‌پردازد. البته پیش از این، با نام شرکت ایساتیس یاران خاور فعالیت می‌کردیم که با توجه به تغییر مکان کارخانه، گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه تاسیس شد. این مجموعه صنعتی بیش از ۵۰ سال در صنعت فولاد کشور در حوزه‌های مفتول‌سازی، پیچ و مهره به روش کله‌زنی سرد فعالیت دارد.

وی افزود: تولید پیچهای خاص و ویژه Mathread ،Taptite ،Fastite ،Remform و… برای اولین بار در کشور از جمله مهم‌ترین محصولات شرکت ما بوده که باعث بی‌نیازی کشور از واردات این محصولات شده است. ضمن اینکه امکان تولید و عرضه انواع مفتول از قطر یک تا ۱۰ میلی‌متر و انواع پیچ با قطر دو تا ۶ میلی‌متر و طول دو تا ۷۰ میلی‌متر طبق استانداردهای درخواست شده از سوی مشتریان را داریم.

مدیرعامل گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه در خصوص روش‌های تولید محصول در این شرکت، عنوان کرد: این گروه صنعتی آخرین تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات ساخت محصول با قابلیت کشش مفتول، کله‌زنی، رزوه، واشر اسمبل و…، خطوط شست‌وشو و پوشش‌دهی مفتول، کوره‌های عملیات حرارتی، خطوط آبکاری و پوشش‌دهی پیچ با مقاومت به خوردگی بر اساس نیاز مشتری، آزمایشگاه و تجهیزات بسته‌بندی محصول را دارد.

تامین مستقیم مواد اولیه از تولیدکنندگان تقریبا غیر ممکن است

دهقانی با اشاره به شرایط بازار پیچ و مهره و محصولات فولادی، بیان کرد: بازار فولاد کشور رونق نسبتا خوبی دارد و تولیدکنندگان از نظر فروش محصولات و وجود مشتریان مناسب، با مشکل خاصی مواجه نیستند. به ویژه آنکه به دلیل تشدید تحریم‌ها، تقاضای محصولات ویژه از سوی مصرف‌کنندگان داخلی افزایش یافته و در این زمینه نیز شرکت ما محصولات خاص تولید می‌کند. بنابراین مشکلی در بخش فروش و بازار نداریم اما مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان مفتول و پیچ و مهره، تامین مواد اولیه است.

وی ادامه داد: در کشور ما مهم‌ترین دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان تامین مواد اولیه است و گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه نیز با همین چالش دست و پنجه نرم می‌کند. عمده مواد اولیه شرکت ما را مفتول‌های گرید ۱۰۱۰، ۱۰۲۱، ۱۰۱۸، ۱۰۳۶ و… تشکیل می‌دهد. تامین‌کنندگان این مفتول‌ها با گریدهای یاد شده نیز عمدتا چهار تا پنج شرکت بزرگ تولیدی هستند زیرا تولیدکنندگان این گریدها و نیز میزان تولید آن‌ها نسبتا کم بوده و به نظر می‌رسد ظرفیت‌های لازم برای تولید مفتول‌های خاص در کشور ما فعال نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه خاطرنشان کرد: شرکت‌های فولاد کویر در کاشان، فولاد آلیاژی ایران در یزد و نورد فولادکاران افق در ابهر، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مفتول‌های پیچ و مهره به شمار می‌روند. این تولیدکنندگان شمش فولادی را دریافت می‌کنند و با انجام عملیات نوردکاری روی شمش، میلگرد و مفتول مورد نیاز صنایع را تولید می‌کنند. عمده سایز میلگرد و مفتول نورد شده این شرکت‌ها ۶، ۶٫۵، ۸، ۱۰، ۱۲ میلی‌متر و بیشتر هستند.

دهقانی با اشاره به دشواری‌های تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان بزرگ، تصریح کرد: تولیدکنندگان بزرگ با توجه به حجم سفارش‌ها قادر به فروش محصول در زمان مقتضی نیستند و بعضا اعلام می‌کنند که مواد اولیه موجود نیست. به طوری که زمان و نحوه تامین مواد اولیه مشخص نخواهد بود. ضمن اینکه قیمت مواد اولیه مدام افزایش می‌یابد و هیچ مرجعی نیز به این موضوع رسیدگی نمی‌کند. به طوری که تامین‌کنندگان هر قیمتی که بخواهند به مصرف‌کنندگان اعلام می‌کنند و مصرف‌کننده نیز با توجه به کمبود مواد اولیه چاره‌ای جز خرید ندارد.

وی تاکید کرد: پیچ و مهره تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارند. برای اتصالات، از لوازم خانگی گرفته تا خودروسازی و صنایع پیشرفته، پیچ و مهره را با سایزهای گوناگون به کار می‌برند. به همین دلیل خوشبختانه مشکلی در زمینه فروش نداریم زیرا بازار محصولات پیچ و مهره و مفتول بسیار پررونق است. به طوری که بسیاری از مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند فاکتورهایی که برای آن‌ها از سوی شرکت ما صادر می‌شود پرداخت کنند. با این حال، یکی دیگر از مشکلات این صنعت، ناپایداری قیمت و برابری قیمت مواد اولیه با فروش است.

شرایط تامین مواد اولیه نامشخص است

مدیرعامل گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه مطرح کرد: قرار بود مواد اولیه خود را از یکی از تامین‌کنندگان دریافت کنیم و با توجه به مشکلات بانکی که به وجود آمد، نتوانستیم در موعد مقرر فاکتور سفارش و حواله خرید صادر کنیم. قیمت مواد اولیه در هنگام توافق ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. یک روز پس از زمان تعیین شده، فاکتور خرید و حواله برای تامین‌کننده صادر شد اما در کمال تعجب تامین‌‌کننده قیمت مفتول را به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

دهقانی ابراز کرد: ممکن است افزایش قیمت حدود دو هزار تومانی مواد اولیه چندان مشهود نباشد اما هنگامی که در حجم‌های بالا و به طور مثال، یک کامیون ۲۰ تنی در نظر گرفته شود، تفاوت قیمت به بیش از ۴۰ میلیون تومان می‌رسد. به تبع افزایش قیمت مواد اولیه، شرکت ما نیز چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نخواهد داشت اما نکته تاسف‌بار در این مورد، برابری قیمت مواد اولیه دریافتی با قیمت فروش است زیرا معمولا محصولات خود را پیش‌فروش می‌کنیم و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، به نظر می‌رسد هزینه فروش با هزینه خرید سر به سر است.

وی تاکید کرد: بازار به قدری ناآرام شده است که هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند حتی روی یک ماه آینده خود حساب کند. همه تولیدکنندگان به صورت قراردادی با شرکت‌های طرف حساب خود کار می‌کنند. گروه صنعتی بهین پولاد خاورمیانه نیز معمولا با انعقاد قراردادهای دو ماهه و سه ماهه با مشتریان خود به ویژه گروه صنعتی انتخاب، اسنوا، بوتان و…، فعالیت اقتصادی را انجام می‌دهد اما افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه و عدم دریافت به موقع آن موجب می‌شود نتوانیم به موقع به تعهدات عمل کنیم و مشتریان ما نیز متقابلا به تعهدات خود عمل نخواهند کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1979

نوشته‌های مشابه