• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین:

باید برای افزایش رقابت‌پذیری محصولات تلاش بیشتری کنیم/ سایه بازار غیر شفاف بر تولید

  • کد خبر : 5607
  • 30 دی 1399 - 17:25
باید برای افزایش رقابت‌پذیری محصولات تلاش بیشتری کنیم/ سایه بازار غیر شفاف بر تولید
مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین گفت: صنعت پروفیل آلومینیوم طی سه سال اخیر رشد چشمگیری در کمیت و کیفیت داشته است اما هنوز برای رقابت با شرکت‌های خارجی باید تلاش کرد که این امر تا حد زیادی به کیفیت آلومینیوم مصرفی بستگی دارد که پیش از این عمده آن از طریق واردات تامین می‌شد و از مرغوبیت خوبی برخوردار بود.
مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین گفت: صنعت پروفیل آلومینیوم طی سه سال اخیر رشد چشمگیری در کمیت و کیفیت داشته است اما هنوز برای رقابت با شرکت‌های خارجی باید تلاش کرد که این امر تا حد زیادی به کیفیت آلومینیوم مصرفی بستگی دارد که پیش از این عمده آن از طریق واردات تامین می‌شد و از مرغوبیت خوبی برخوردار بود.

حسین محمدی‌نیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از آغاز سال ۱۳۹۹ تاکنون، تولید و فروش افت داشته است و با رکود مواجه هستیم. مهم‌ترین عامل موثر در بی‌ثباتی بازار که به مراتب بیشتر از شیوع کرونا به تولید آسیب زده، نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز است. این  موضوع نه فقط به ما، بلکه به هیچ تولیدکننده‌ای فرصت تصمیم و برنامه‌ریزی نمی‌دهد.

وی افزود: بعد از گذشت چند ماه از جهش ارز، شاهد ریز آن هستیم اما این اتفاق کمکی به بهبود وضعیت بازار نکرده است. با کاهش نرخ ارز، تمام تولیدکنندگان متوقع هستند که قیمت مواد اولیه که همراه با افزایش نرخ ارز، روند صعودی را طی کرد، باید کاهش یابد اما این انتطار برآورده نشده است. به طور کلی می‌توان گفت سال ۱۳۹۹، سخت‌ترین و بدترین سال برای تولیدکنندگان کشور به حساب می‌آید.

بدترین سال تولیدی

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین مطرح کرد: فعالیت این شرکت به روند ساخت‌وساز در کشور، بستگی دارد. شیوع کرونا، سبب کندی ساختمان‌سازی شده و در این بین، قیمت مواد اولیه صنعت ساختمان نیز افزایش شدیدی یافته است. ضمن اینکه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است تا آمار معاملات مسکن حتی در دو ماه اخیر به شدت افت داشته باشد. با توجه به وضعیت به وجود آمده، می‌توان گفت که در حال حاضر، ساختمان‌سازی، سودآوری سابق را ندارد و تنها ضرر است که در این حوزه خودنمایی می‌کند.

تولید سفارش‌محور

این تولیدکننده درباره محصولات تولیدی شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین، تصریح کرد: این شرکت، در زمینه اجرای نمای ساختمان‌‌ها مانند نمای شیشه‌ای، کرتین‌وال، تولید ورق کامپوزیت و همچنین تولید در و پنجره UPVC و آلومینیومی ترمال بریک، فعالیت دارد که عموما عمده سفارش‌ها برای این محصولات، جهت استفاده در نمای ساختمان‌های نوساز است. شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین دارای ظرفیت تولید روزانه ۱۲۰ یونیت است. در یک بازه زمانی تمام تمرکز خود را برای تولید در و پنجره معطوف ساخته بودیم و در حال حاضر بنای اصلی فعالیت تولیدی شرکت در راستای اجرا و پیاده‌سازی نمای ساختمان‌ها است که به پیوست آن، در و پنجره نیز تولید می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، با نیمی از ظرفیت در حال تولید هستیم زیرا زمانی می‌توان از تمام ظرفیت تولید بهره برد که تمام شرایط لازم برای تولید نظیر دسترسی به مواد اولیه کافی، تداوم سفارش از سوی مشتریان و… محیا باشد. به خصوص اینکه در شرایط کنونی تنها با توجه به سفارش، محصول تولید می‌کنیم و تولید انبوه نداریم.

میزان تولید در نوسان است

محمدی‌نیک در ادامه گفت: دلیل افت تولید در شرکت، در ابتدا رکود بازار و صنعت ساختمان‌سازی است که در شرایط کنونی با کاهش شدید ساخت‌وساز روبه‌رو هستیم. دلیل دوم به وجود آمدن چالش در تامین مواد اولیه مورد نیاز بوده که به شدت بر فعالیت ما تاثیر منفی زیادی گذاشته است. به عنوان مثال، در بعضی از روزهای هفته به علت عدم توانایی در تامین مواد اولیه، خط تولید متوقف می‌شود و در برخی روزهای دیگر به صورت شبانه‌روز مشغول به کار می‌شویم تا بتوانیم افت تولید را جبران کنیم.

وی ادامه داد: میزان فعالیت به فصلی بودن کار نیز بستگی دارد؛ به عنوان مثال، در پروژه‌های ساختمانی که در فصل زمستان اجرا می‌شود، آماده‌سازی نمای ساختمان زودتر انجام می‌شود که به همین دلیل در این فصل با سفارش‌های بیشتری مواجه هستیم اما در فصل گرما، تعداد سفارش‌ها کمتر است. گاهی اوقات در فصل زمستان بیش از میزان تولید رایج شرکت، تولید داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین در خصوص تکنولوژی مورد استفاده و فرایند تولید محصولات در این شرکت، بیان کرد: فعالیت این شرکت به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول مربوط به تکنولوژی موجود در کارخانه است که محصولات عموما با دستگاه‌های اروپایی نظر دستگاه‌های CNC، برش، جوش و… ساخته می‌شوند. بخش دوم نیز مربوط به قسمت فنی تولید است که در واقع کارهای مرتبط با نرم‌افزارهای طراحی نما را که طراحی نما، محاسبات دقیق، اجرای صفر تا صد مراحل طرح نما تا نصب آن روی سازه‌ها را شامل می‌شود. منظور از طرح نما این است که به عنوان مثال، وقتی کارفرمای یک ساختمان، برای نمای سازه مورد نظر خود، طرحی ۳D را به ما ارائه می‌‌کند، بر اساس مواد اولیه‌ای که لازم است، طرح در نرم‌افزار به اجرا در خواهد آمد و سپس پس از تایید نهایی، روی ساختمان نصب می‌شود.

مواد اولیه از طریق واردات تامین می‌شد

این تولیدکننده در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» واردات مواد اولیه، عنوان کرد: در گذشته، عمده مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت در و پنجره آلومینیومی را از کشورهایی مانند ترکیه، بلژیک و آلمان وارد می‌کردیم اما اکنون تقریبا بیشتر از ۹۰ درصد مواد مورد نیاز از منابع داخلی می‌شود. استفاده از منابع داخلی هم حسن دارد و هم ضرر که ازجمله حسن‌های آن می‌توان به این مورد اشاره داشت که منابع اولیه در دسترس‌تر است زمان تولید محصولات برای ارائه به مشتریان کوتاه‌تر شده و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: باید به نقطه مقابل این اتفاق نیز توجه داشت که کیفیت مواد اولیه داخلی هیچگاه مانند آلومینیوم‌های اولیه وارداتی نخواهد بود و همین عدم کیفیت مرغوب باعث شده تا محصولات ما نیز آنطور که باید از نظر سطح کیفی قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی مثل پروفیل‌های آلمانی، یونانی، ترکیه‌ای و سایر کشورهای رقیب نباشد.

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین در ادامه، اظهار کرد: در خصوص تفاوت سطح کیفی پروفیل‌‌های آلومینیومی ایرانی و خارجی باید گفت که این موضوع به آلومینیوم مصرفی بستگی دارد؛ به طوری که کیفیت بیلت‌های خارجی بالاتر از نمونه‌های مشابه داخلی است که در نهایت باید افت رقابت‌پذیری پروفیل در بازارهای جهانی می‌شود.

توقف کالا در گمرک، مسئله‌ای بی‌پاسخ

محمدی‌نیک در ارتباط با وقفه در ترخیص کالاها از گمرک، گله‌ کرد و گفت: خبرنگاران به سراغ تولیدکنندگان می‌روند تا از آن‌ها بپرسند دلیل عدم ترخیص کالاهای آن‌ها از گمرک چه چیزی می‌تواند باشد اما این وظیفه دولت است که به چنین سوالی پاسخ دهد؛ چراکه موانع اصلی از سوی دولت ایجاد شده و طبیعی است که مسئولین باید رسیدگی‌های لازم را انجام دهند. وقتی کالای خریداری شده چندین ماه بی دلیل در گمرک دپو شود و خاک بخورد، نتایجی جز گرانی، کمیاب شدن کالا، افزایش قیمت و در نهایت به تعویق افتادن روند تولید و به وجود آمدن نارضایتی از سوی مشتری و فشار بر تولیدکنندگان به علت عدم انجام به‌موقع تعهدات، در بر نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با همه این تفاسیر، در سال ۱۳۹۹، صنعت پروفیل آلومینیوم رشد خوبی را از جهات بسیاری، تجربه کرده است؛ از لحاظ کیفی و حجم تولیدی، به سطح بالاتری رسیده، تنوع قالب‌ها برای تولید انواع محصولات افزایش یافته، روش‌های به‌روزتر برای تولید در واحدهای مختلف به کار گرفته شده و همچنین رنگ‌های جدیدتری نیز وارد شده است که در نهایت، به دگرگونی‌ این صنعت منجر شده است. توجه داشته باشید صنعت آلومینیوم در سال ۱۳۹۹ نسب به سه سال قبل از آن، به شدت رشد داشته و توانسته است این ادعا را با بالا بردن کیفیت محصولات اولیه و ثانویه، به اثبات برساند اما هنوز محصولات آلومینیومی ایرانی با نمونه‌های مشابه خارجی فاصله دارد و باید در فکر رفع این چالش نیز بود.

بازار بی‌ثبات و غیرشفاف

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین در ارتباط با شرایط حاکم بر بورس کالا، تصریح کرد: ما جزو شرکت‌هایی هستیم که پروفیل آماده را از شرکت‌های تولیدکننده پروفیل اولیه، تامین می‌کنیم. آن‌ها مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می‌کنند و با توجه به ارز مورد معامله در بازار بورس که همان «نیمایی» است، در این رینگ صنعتی، افزایش قیمت را مشاهده نکردیم اما در زمان ریزش نرخ ارز آزاد، نرخ ارز نیمایی دچار کاهش نشده است. این موضوع در بازار صنعت آلومینیوم این توقع را به وجود آورده است که باید قیمت در بورس کالا نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: شنیده‌ها تاکنون براین اساس بوده که تولیدکنندگان از بورس کالا رضایت ندارند و معتقد هستند که افرادی خاص با خرید یکجای محصول عرضه شده در بورس کالا، نبض بازار را در دست گرفته‌اند و قدرت خرید را برای سایر افراد به شدت کاهش داده‌اند و محصولات خریداری شده را در بازار آزاد به قیمت دلخواه خود به راحتی به فروش می‌رسانند. در کنار این موضوع، سهمیه‌‌هایی که به تولیدکنندگان تعلق گرفته است، به اندازه‌ای نیست که ۱۰۰ در ۱۰۰ نیاز یک تولیدکننده را برطرف کند. هنوز کنترل و نظارتی بر قیمت‌گذاری بورس و نحوه سهمیه‌‌بندی‌ها صورت نپذیرفته و در این خصوص به شفاف‌سازی نیاز است.

این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به این سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» که نحوه فروش محصولات و خرید مواد اولیه این شرکت در حال حاضر به چه صورت است، بیان کرد: زمانی که در بازار، قیمت مواد اولیه ثبات داشت و تغییری نکرده بود، به راحتی تمام حجم مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه می‌کردیم ولی در حال حاضر مرحله به مرحله می‌توانیم خرید خود را انجام دهیم تا حداقل‌ترین میزان مواد اولیه را که به اصطلاح میزان «کف کارخانه» نام دارد، برای تولید محصول و انجام سفارش مشتریان تامین کنیم. در صورت وجود ثبات در بازار، می‌توانیم محصولات خود را به صورت اقساطی به فروش برسانیم اما وقتی قیمت‌ها هر ساعت در حال تغییر باشد، نمی‌توان ریسک کرد و فقط محصولات را باید به صورت نقدی به فروش برسانیم تا دچار ضرر نشویم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5607
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است