• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت پوشش لوله رضا

قیمت لوله فولادی تابعی از قیمت ورق است

  • کد خبر : 2011
  • 22 دی 1399 - 13:33
قیمت لوله فولادی تابعی از قیمت ورق است
مدیرعامل شرکت پوشش لوله رضا گفت: در بازار لوله فولادی، نرخ ورق مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده است و قیمت لوله‌های فولادی متناسب با قیمت ورق تغییر می‌کند.

مدیرعامل شرکت پوشش لوله رضا گفت: در بازار لوله فولادی، نرخ ورق مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده است و قیمت لوله‌های فولادی متناسب با قیمت ورق تغییر می‌کند.

مهدی صادقی جزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: واحدهای تولیدکننده لوله فولادی با توجه به تجهیزات خط تولید خود قادر به تولید لوله‌های متنوع فولادی هستند. در صنعت لوله و پروفیل برای تولید محصول باید از قالب‌هایی استفاده کرد که در ابتدا ورق به صورت لوله درمی‌آید و سپس در قالب‌های مخصوص، پروفیل مربعی یا مستطیلی و همچنین مقطع بیضی تولید می‌شود.

وی افزود: در یک خط تولید برای محصولات جدید باید قالب‌های جدید نصب شوند و هر قالب تنها می‌تواند طیف کمی از محصولات مشخص شده را تولید کند. این یعنی برای تولید یک محصول، باید قالب آن نیز وجود داشته باشد و با یک قالب نمی‌توان چند نوع محصول را تولید کرد.

لوله‌های خاص خودروسازی را تولید می‌کنیم

مدیرعامل شرکت پوشش لوله رضا عنوان کرد: شرکت ما ظرفیت تولید ۹۰ هزار تن انواع لوله‌های فولادی فابریکی را دارد اما به دلیل مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، میزان تولید کمتر از ظرفیت است.

صادقی جزی در خصوص تولیدات شرکت پوشش لوله رضا خاطرنشان کرد: شرکت ما از ورق سرد به عنوان ماده اولیه برای تولید لوله‌های فولادی استفاده می‌‌کند. همچنین شرکت پوشش لوله رضا می‌تواند لوله‌هایی با قطر بسیار پایین و کمتر از یک سانتی‌متر تا قطر ۱۴۸ میلی‌متر را تولید کند. صنایع مصرف‌کننده لوله‌ها نیز تقریبا همه نوع لوله خریداری می‌کنند اما به طور مثال، واحدهای خودروسازی بیشتر لوله‌هایی با قطر ۴٫۵ تا ۵٫۵ میلی‌متر را سفارش می‌دهند. ضخامت ورق نیز از نازک‌ترین ورق سرد موجود در بازار تا سه میلی‌متر است.

وی با بیان اینکه شرکت پوشش رضا قالب‌های خاصی نیز در اختیار دارد که می‌تواند لوله‌های خاصی تولید کند، عنوان کرد: به طور مثال، می‌توانیم مقطعی تولید کنیم که یک سوی آن صاف و سوی دیگر بیضی باشد. این محصول برای تولید حوله خشک‌کن به کار می‌رود. علاوه بر این محصول، قادر به تولید لوله‌های بیضی‌شکل خاص هستیم. این قالب‌ها در شرکت پوشش لوله رضا طراحی و ساخته شده‌اند و آمادگی آن را داریم که سایزهای گوناگون لوله را تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت پوشش لوله رضا اضافه کرد: دیگر محصول خاص شرکت ما تولید لوله‌های آلومینایز است که حتی در خاورمیانه تنها تولیدکننده این محصول به شمار می‌رویم. این نوع لوله با استفاده از ورق‌های گالوالوم و حتی ورق آلومینیومی با پایه فولادی تولید می‌شود. این ورق فولادی با روکش آلومینیومی تولید شده و برای ساخت محصولاتی مانند اگزوز خودرو و موتور به کار می‌رود.

دشواری‌های تولید لوله فولادی

صادقی جزی تصریح کرد: مهم‌ترین چالش تولید لوله فولادی با ورق سرد، صافی سطح لوله و اوولیته پایین یعنی گرد شدن مقطع لوله است و برطرف کردن این چالش به تولید دقیق با استفاده از تکنولوژی‌های روز را می‌طلبد زیرا برخی از مصرف‌کنندگان همچون خودروسازان نمی‌توانند هر محصولی را برای ساخت خودرو به کار ببرند. در این رابطه تولیدات شرکت پوشش لوله رضا مطابق با استانداردهای DIN2394 آلمان است که ضعف‌های اساسی تولید لوله را پوشش می‌دهد و کنترل می‌کند. کیفیت درز جوش، کیفیت ورق مصرفی و دیگر موضوعات نیز می‌تواند تولید لوله‌های فولادی ساخته شده با استفاده از ورق سرد را تحت تاثیر قرار دهد.

وی مطرح کرد: تولیدکنندگان لوله فولادی معمولا از توان مالی بالایی برخوردار نیستند زیرا شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که مشکلات اقتصادی گریبان این تولیدکنندگان را گرفته است. مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، تولیدکنندگان این حوزه را با مشکل مواجه کرده است. تولیدکنندن لوله و پروفیل فولادی باید مواد اولیه را به صورت نقدی خریداری کنند و دو ماه یا سه ماه بعد تحویل بگیرند. در مقابل هنگام فروش، خریداران انتظار دارند که برای پرداخت هزینه، به آن‌ها مهلت داده شود. فاصله میان خرید مواد اولیه تا دریافت آن و نیز فروش محصول تا دریافت هزینه آن، به کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان منجر شده است.

ورق فولادی، تاثیرگذارترین فاکتور بر بازار لوله است

مدیرعامل شرکت پوشش لوله رضا تاکید کرد: تولیدکنندگان بزرگ لوله فولادی به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید، محصولات با کیفیت بیشتری تولید می‌کنند و به همین دلیل سهم بازار بیشتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان دارند. البته بزرگ بودن تولیدکنندگان لوله در شرایط کنونی نتوانسته به کاهش قیمت تمام شده آن‌ها کمک کند.

صادقی جزی ابراز کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید لوله فولادی به ویژه حوزه ورق سرد برای فعالان این حوزه تقریبا یکسان است زیرا عامل اصلی تعیین‌‌کننده قیمت تمام شده، ورق فولادی است که سهم نسبتا زیادی در این مقوله دارد. بنابراین مقدار کم یا زیاد خرید مواد اولیه، چندان تاثیری در قیمت تمام شده تولیدکنندگان نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: قیمت لوله در بازار، عمدتا تابع قیمت ورق فولادی است. نکته قابل توجه این است که تولیدکنندگان این حوزه معمولا لوله را به صورت خام و عمده تولید می‌کنند و روی این لوله‌ها فرایند شکل‌دهی برای مصارف مختلف انجام نمی‌دهند. لوله خام با توجه به کیفیت آن، در بخش‌های مختلف مانند قطعه‌سازی‌ها، صنایع ساختمانی، لوازم خانگی، خودروسازی و… قرار می‌گیرد که این بخش‌ها لوله را با توجه به کاربرد آن، ممکن است قطعه‌قطعه کرده و به آن فرم دلخواه خود را بدهند. به طور معمول قیمت لوله خام حدود ۱۰ درصد با قیمت ورق سرد فولادی تفاوت دارد.

به تکنولوژی‌های روز دسترسی داریم

مدیرعامل شرکت پوشش لوله رضا در خصوص تکنولوژی‌های تولید لوله فولادی در کشور، اظهار کرد: با وجود پیشرفت‌های صنایع تولید لوله فولادی، اما همچنان این صنعت بومی نشده است و به خارج وابستگی داریم. متاسفانه تکنولوژی‌های ساخت داخل از کیفیت مطلوب برخوردار نیست و یک تولیدکننده در حوزه لوله فولادی با این تکنولوژی تنها می‌تواند محصولاتی تولید کند که در مصارف معمول صنعت به کار می‌رود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی دسترسی به تکنولوژی‌های جدید تولید لوله فولادی در زمان تحریم، خاطرنشان کرد: اکنون شرکت‌های چینی از پیشگامان توسعه تکنولوژی تولید لوله‌های فولادی هستند و تولیدکنندگان ایرانی نیز حتی در این شرایط دشوار نیز توانسته‌اند این تکنولوژی‌ها را تامین کنند. محصولات این تکنولوژی‌های جدید چینی نیز از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است. البته بهترین تکنولوژی تولید لوله فولادی به کشور ایتالیا تعلق دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2011

نوشته‌های مشابه