• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی خدادادی عنوان کرد:

واسطه‌گری با سود کم

  • کد خبر : 3460
  • 29 دی 1399 - 15:03
واسطه‌گری با سود کم
مدیر بنگاه ضایعاتی خدادادی گفت: بنگاه‌داران همواره یک سود مشخص و منطقی را از فروش ضایعات فلزی جمع‌آوری شده به دست می‌‌آوردند و افزایش قیمت فلزات، تنها کاهش میزان تقاضا و بدقولی مشتریان در پرداخت هزینه‌ خرید را به همراه دارد.

مدیر بنگاه ضایعاتی خدادادی گفت: بنگاه‌داران همواره یک سود مشخص و منطقی را از فروش ضایعات فلزی جمع‌آوری شده به دست می‌‌آوردند و افزایش قیمت فلزات، تنها کاهش میزان تقاضا و بدقولی مشتریان در پرداخت هزینه‌ خرید را به همراه دارد.

هادی خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: همواره قیمت ضایعات رابطه مستقیم با نرخ داخلی مس دارد و اغلب بنگاه‌داران و دلالان فعال در این حوزه به هنگام افت قیمت از عرضه ماده خود در بازار خودداری می‌کنند؛ این در صورتی است که تقاضا وجود دارد. زمانی که قیمت‌ها شروع به اوج‌گیری می‌کنند، بازار با کاهش میزان مشتری مواجه می‌شود و در مقابل، عرضه ضایعات در بازار فزونی می‌یابد. ضایعات مسی و برنجی، ماده اولیه بسیاری از واحدهای تولیدکننده شمش، مقاطع و ظروف مسی است که با توجه به نوسان قیمت، میزان خرید و فعالیت‌ آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: به طور کلی، افت و خیز قیمت‌ها بر فعالیت بنگاه‌های ضایعاتی تاثیر سوء ندارد و فقط میزان معاملات در روزهای مختلف، کم یا زیاد می‌شود. مهم‌ترین موضوع در یک بنگاه ضایعاتی، موجود انبار است و بنگاه‌دار باید طوری خرید و فروش را انجام دهد که همواره در انبار، قراضه در اختیار داشته باشد و با کمبود مواجه نشود و با توجه به قیمت روز آن را مورد معامله قرار دهد. واحدهای تولیدی برای ادامه جریان تولید به ماده اولیه که همان قراضه است احتیاج دارند و در گرانی و ارزانی مشتری کم و بیش وجود دارد؛ بنابراین باید سعی کنیم که انبار خالی نباشد و در هر دوره‌ای پاسخگوی هر نوع تقاضایی باشیم. ما قراضه را از دوره‌گردها و بنگاه‌های فعال در شهرستان خریداری می‌کنیم و از طرفی می‌توان گفت میزان معاملات ما تا حدودی به فعالیت آن‌ها نیز وابسته است.

قیمت‌گذاری ضایعات

مدیر بنگاه ضایعاتی خدادادی تصریح کرد: قیمت‌گذاری ضایعات مسی و برنجی تحت تاثیر دو مولفه نرخ ارز نیمایی و قیمت طلا و مس است. در واقع، قیمت طلا بر نرخ تمام فلزات موثر است و بیشترین تاثیر را نیز بر قیمت مس دارد. عامل دیگری که در قیمت‌‌گذاری ضایعات دخالت دارد، میزان تقاضا و جو روانی حاکم بر بازار است. در واقع اگر شرایط اقتصادی به نحوی باشد که چرخ کارخانه‌ها به کندی بچرخد و تولیدکننده قادر به خرید ماده اولیه نباشد، میزان تقاضا برای ضایعات افت پیدا می‌کند و در ادامه تا حدودی شاهد ریزش اندک قیمت‌ها خواهیم بود. در مجموع بازار ضایعات همیشه با نوسانات قیمتی دست به گریبان بوده و در بلندمدت ثبات نداشته است.

خدادادی ابراز کرد: زمانی که نرخ ارز سه هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت مس به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان بود، وارد این حرفه شدیم و ناملایمات بسیاری را از نزدیک لمس کردیم. اکنون که دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده و قیمت مس نیز در پله ۱۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفته است، بسیاری از بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی تعطیل شده‌اند یا تغییر کاربری داده‌اند اما ما همچنان استوار در این صنعت مشغول به فعالیت هستیم البته باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. ما اغلب ضایعات ظروف و سیم و کابل مسی را خرید و فروش می‌کنیم. ضایعات سیم و کابلی پرطرفدار به دو دسته قرمز و سیاه در بازار شناخته می‌شوند؛ ضایعات مس کابلی قرمز، با ارزش‌ترین نوع ضایعات مس به حساب می‌آید و رنگ درخشان و خلوص بالایی دارد. ضایعات مس کابلی سیاه، یا در اثر سوزاندن کابل‌های مفتولی به دست می‌آید یا همان ضایعات کابلی قرمز استفاده شده است که در اثر مجاورت هوا و نور به صورت سیاه درآمده‌اند. گفتنی است که ضایعات مس کابلی قرمز، درصد خلوص بالایی نسبت به سیاه دارد و از قیمت بیشتری نیز برخوردار است.

وی مطرح کرد: علاوه بر ضایعات مس، در زمینه ضایعات آلومینیوم و فولاد نیز فعالیت داریم. به عنوان مثال، دوره‌گردها ضایعات در و پنجره‌های آلومینیومی و قوطی‌ را جمع‌آوری می‌کنند و به ما تحویل می‌دهند. بسیاری از کارخانه‌ها که با آلومینیوم سر و کار دارند، ضایعات به دست آمده از تولید را ذوب می‌کنند و بعد از قالب‌ریزی به صورت شمش آلومینیوم در‌می‌آورند و سپس به ما می‌فروشند. بخش اعظم فعالیت ما به ضایعات مسی و برنجی مربوط است که در این راستا، از قطعات و شیرآلات برنجی تا کنتورهای برق را خریداری می‌کنیم.

جداسازی ضایعات

مدیر بنگاه ضایعاتی خدادادی اذعان کرد: از آنجایی که بیشتر ضایعات سیم و کابلی را خریداری می‌کنیم و این نوع ضایعات هم از خلوص بالایی برخوردار هستند، عمده مشتریان ما را نیز کارخانه‌های تولیدکننده انواع سیم و کابل مسی تشکیل می‌دهند. به هر حال، مس به عنوان یک رسانای قوی عمل می‌کند و برای ساخت سیم و کابل نیز به مس خالص نیاز است و ضایعات سیم و کابلی نیز علاوه بر اینکه از کیفیت بالایی برخودار است، قیمت پایین‌تری نسبت به مفتول مسی دارد و ماده اولیه مورد علاقه بسیاری از واحدهای تولیدکننده سیم و کابل به حساب می‌آید.

خدادادی در رابطه با مرحله جداسازی، اظهار کرد: ضایعات را به صورت درهم از دوره‌گردها خریداری کرده و در بنگاه جداسازی‌ می‌کنیم. به عبارت بهتر، چند کارگر در مجموعه مشغول به کار هستند که تعدادی از آن‌ها در بخش مس، تعدادی در قسمت برنج و چند نفر نیز در جداسازی و تفکیک ضایعات آلومینیومی فعالیت می‌کنند. علاوه بر اینکه ضایعات را از لحاظ جنس جدا می‌‌شود، قراضه‌های یک جنس را نیز تفکیک می‌کنند. به عنوان مثال، ضایعات مس ذوبی، سیم و کابلی و لوله‌های مسی در سه گروه مجزا قرار می‌گیرند. تنها دلیل این کار، آن است که ضایعات با توجه صنعت مقصد، برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مشتری صرفا یک نوع ضایعات را به عنوان ماده اولیه از ما طلب می‌کند. در واقع ما باید ضایعات را تفکیک کنیم تا از ما خریداری شود.

معضلات بنگاه‌داری

وی در ادامه به مشکلات بازار ضایعات اشاره کرد و گفت: تنها معضلی که بنگاه‌دار را آزار می‌‌دهد، این است که با افزایش و کاهش قیمت ضایعات و مس، سود زیادی عاید ما نمی‌شود. قیمت هر کیلوگرم مس چه ۲۰ هزار تومان باشد و چه ۲۰۰ هزار تومان باشد، ما میزان مشخص و منطقی را می‌توانیم به عنوان سود به قیمت ضایعات بیفزاییم که از این جهت، مبالغ سنگینی دست ما را نمی‌گیرد. با افزایش قیمت‌ها نیز با ریزش جدی تقاضا مواجه می‌شویم و همان سود اندک را هم از دست می‌دهیم. دغدغه بعدی ما بدحسابی مشتریان است؛ به طوری که سر موعد مقرر مبلغ مورد نظر را پرداخت نمی‌کنند اما ما باید با خرده‌فروش‌ها به صورت نقد معامله کنیم. شرایط نامناسب اقتصادی فرصت خوش حسابی را از تمام صنعتگران سلب کرده است. مشکل سوم ما، کمبود نقدینگی است. پیش‌تر، به عنوان مثال با ۱۰۰ میلیون تومان، یک تن بار ضایعاتی خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر برای خرید این میزان ضایعات، به یک میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم و تامین این میزان موجودی با سود ثابت از عهده هر کسی برنمی‌آید.

مدیر بنگاه ضایعاتی خدادادی در پایان خاطرنشان کرد: روزانه قیمت جهانی و داخلی مس را بررسی می‌کنیم و با در نظر گرفتن نرخ ارز نیمایی و ارزیابی میزان سود، قیمت نهایی را در سایت فروش بارگذاری می‌کنیم و با توافق با خریدار و فروشنده، ضایعات مورد نظر را معامله می‌کنیم. به جرات می‌توان گفت تمام اتفاقات و حوادث دنیا بر نرخ ارز در ایران تاثیر دارد و این نرخ نیز رابطه مستقیم با قیمت فلزات به ویژه مس دارد. جهش نرخ ارز بر صنعت و فعالیت تولیدی تاثیرات بدی گذاشته است و صنعتگران در شرایط کنونی بدون حمایت و پشتیبانی مجبور به ادامه فعالیت هستند. امیدوار هستیم به یک وضعیت اقتصادی و قیمتی پایدار برسیم که بتوانیم برای آینده کاری برنامه‌ریزی مدونی را انجام دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3460

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد