• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت روی پردازان ایرانیان:

امکان افزایش تولید وجود ندارد/ حفظ تداوم تولید در اولویت است

  • کد خبر : 5602
  • 02 بهمن 1399 - 17:21
امکان افزایش تولید وجود ندارد/ حفظ تداوم تولید در اولویت است
مدیرعامل شرکت روی پردازان ایرانیان گفت: از طرفی با معضل عدم رفع تعهد ارزی ورود موقت کالا و صادرات از محل آن، مواجه هستیم و از طرف دیگر باید با عدم وجود برق کافی در شهرک صنعتی، دست و پنجه نرم کنیم که هر دو مورد موجب محدودیت میزان تولید شده است.
مدیرعامل شرکت روی پردازان ایرانیان گفت: از طرفی با معضل عدم رفع تعهد ارزی ورود موقت کالا و صادرات از محل آن، مواجه هستیم و از طرف دیگر باید با عدم وجود برق کافی در شهرک صنعتی، دست و پنجه نرم کنیم که هر دو مورد موجب محدودیت میزان تولید شده است.

فرید نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت روی پردازان ایرانیان در زمینه تولید شمش روی فعالیت دارد و روزانه ۱۲ تا ۱۳ تن شمش روی با خلوص ۹۶ و ۹۷ درصد تولید می‌کند. عیار خاکی که در این واحد تولیدی، مصرف می‌شود، مختلف است زیرا تنها از یک منبع تامین نمی‌شود؛ برای مثال، خاک دریافتی از معدن انگوران دارای عیار ۷ یا ۸ درصد است. طبیعتا هرچه عیار خاک مصرفی بالاتر برود، کیفیت شمش روی تولید شده، بالاتر خواهد رفت اما در حال حاضر برای ادامه فعالیت خود مجبور هستیم از خاک معدنی با هر عیاری استفاده کنیم. به طور میانگین، ۱۵ تا ۱۶ درصد، عیار خاک‌های مصرفی این واحد تولیدی است و عمده مشتریان شمش تولیدی شرکت روی پردازان ایرانیان، تولیدکنندگان محصولات گالوانیزه هستند.

وی افزود: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از روش ورود موقت کالا اقدام می‌کردیم که در سال جدید، متاسفانه مجوز لازم صادر نشد. مدتی برای حل این مشکل، بارها به اداره گمرک، بانک مرکزی، اداره مالیات و… مراجعه داشتیم که بحث اصلی همه این نهادها، تعهدات ارزی است که طبق وعده‌ وزارت صمت، تا پایان سال ابلاغیه‌هایی برای رفع تعهد ارزی ورود موقت کالا و صادرات از محل آن، صادر خواهد شد که البته تاکنون خبری از این ابلاغیه‌ها به دست تولیدکنندگان نرسیده و از طرفی، گمرک نیز تا پایان سال برای رفع تعهدات و صدور ضمانت‌نامه جدید، مهلت داده است که همچنان منتظر هستیم. برای سال آینده هیچ پیش‌بینی مبنی بر بهتر شدن یا بدتر شدن شرایط موجود نداریم که قرار است چه تمهیداتی برای رفع قوانین دست‌وپاگیر اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت روی پردازان ایرانیان تاکید کرد: تا پیش از محدودیت‌های کنونی عمده خاک معدنی مورد نیاز خود را از کشور ترکیه وارد می‌کردیم و در قبال خاک وارد شده، شمش روی به صادر می‌کردیم. در حال حاضر، با توجه به سختگیری‌های بانک مرکزی در خصوص تعهدات ارزی، این فرایند منتفی شده است و یافتن راه تازه برای واردات خاک معدنی، آن هم در شرایط تحریمی بسیار دشوار است. بهتر است نهادها، در تصمیم‌گیری‌های خود هماهنگ عمل کنند و تولیدکننده را بیش از حد تخمل و توان خود، به چالش نکشند.

نائینی در ارتباط با فعالیت خود در حوز صادرات و واردات طی سال‌های اخیر، توضیح داد: تنها برای تامین نیاز خود به خاک معدنی، اقدام به واردات و صادرات کرده بودیم و حتی در برهه‌ای از زمان، تنها واردات داشتیم.

این تولیدکننده در ادامه گفت: در خصوص تکنولوژی تولید شمش روی در این شرکت، باید گفت به جز دستگاه جذب اتمیک، تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات این واحد تولیدی، بومی هستند. دستگاه جذب اتمیک، در آزمایشگاه برای تمام کارهای آزمایشگاهی مانند کنترل خط، کنترل شمش خروجی و سنجش میزان سرب و روی، کادمیوم و مس موجود در خاک معدنی وارد شده، کاربرد دارد.

مهدی‌آباد راه طولانی را طی کرده است

مدیرعامل شرکت روی پردازان ایرانیان در خصوص تاثیر بهره‌برداری از معدن مهدی آباد در رفع معضل کمبود مواد اولیه، اینطور پاسخ داد: در خصوص فاز سرب این کارخانه که تقریبا راه‌اندازی شده است، نظر مثبتی می‌توان به نتیجه آن داشت اما برای فاز روی این معدن، باید گفت که هم زمان تقریبا زیادی را برای راه‌اندازی نیاز دارد و هم، تا وقتی به سرانجام نرسیده است، نمی‌توان گفت که قادر به حل این چالش عظیمی خواهد بود یا خیر. فقط باید صبر کرد تا زمانی که راه‌اندازی به صورت کامل شکل بگیرد. البته باید این نکته را ذکر کرد از از نظر قدرت کار و گستردگی فضای آن، این معدن پس از معدن انگوران، در رتبه دوم قرار دارد.

استفاده حداکثری از خاک معدنی   

نائینی در پاسخ به این سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر استفاده از شیوه بازفراوری باطله روی، عنوان کرد: در این شرکت، از روش بازیافت کیک‌های به دست آمده از محل تولید شمش روی خود، استفاده می‌کنیم؛ به طوری که تا کمترین میزان روی در کیک‌های خروجی نهایی باقی بماند.

وی با بیان اینکه در سال جدید تعدیل نیرویی در این واحد صورت نگرفته است، اظهار کرد: در سال جدید با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، تمام تلاش خود را برای تداوم فعالیت کرده‌ایم و خوشبختانه تاکنون هیچ تعدیل نیرویی در این واحد تولیدی صورت نگرفته است و برنامه‌ریزی برای تعدیل نیرو نیز در دستور کار خود نداریم.

مدیرعامل شرکت روی پردازان ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا برنامه توسعه‌ای در دستور کار شرکت قرار دارد یا خیر، تصریح کرد: فقط به فکر ادامه فعالیت خود در این شرایط سخت اقتصادی هستیم و اگر بتوانیم وضعیت موجود را حفظ کنیم، شاهکار کرده‌ایم! در طی پنج سال اخیر، تولید خود را از روزانه دو تن شمش روی، به حداکثر ۱۳ تن در روز رسانده‌ایم. محدودیت‌هایی بر سر راه تولید در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که می‌توان به محدودیت تامین برق اشاره کرد. اگر بتوانیم مشکلات یاد شده را حل کنیم، برای افزایش میزان تولید برنامه‌هایی را در نظر داریم.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: برای مثال، برق مصرفی ما، حدود ۲٫۴ مگاوات است. در شرایطی می‌توانیم میزان تولید خود را تا ۱۵ تن افزایش دهیم که به سه مگاوات برق مصرفی، دسترسی داشته باشیم. ر سال گذشته، هزینه‌ای را از کارخانه‌دارانی که درخواست افزایش برق مصرفی کرده بودند، گرفتند و پست جدید برق در این شهرک نصب شد اما متاسفانه پست برقی که در این شهرک صنعتی وجود دارد، ظرفیت تامین این میزان برق را تاکنون نداشته است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5602
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه