• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی صنایع مفتولی اشتهارد مطرح کرد

رقابت سنگین تولیدکنندگان مفتول فولادی در بازار داخلی

  • کد خبر : 2024
  • 01 بهمن 1399 - 14:38
رقابت سنگین تولیدکنندگان مفتول فولادی در بازار داخلی
مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی صنایع مفتولی اشتهارد گفت: طی سال‌های گذشته ظرفیت‌های نسبتا قابل توجهی در محصولات مختلف مفتول فولادی ایجاد شده که بازار داخلی را اشباع کرده و موجب شده است رقابت سنگینی میان تولیدکنندگان به وجود آید.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی صنایع مفتولی اشتهارد گفت: طی سال‌های گذشته ظرفیت‌های نسبتا قابل توجهی در محصولات مختلف مفتول فولادی ایجاد شده که بازار داخلی را اشباع کرده و موجب شده است رقابت سنگینی میان تولیدکنندگان به وجود آید.

محمدرضا ضرغامپور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: وضعیت صنعت مفتول فولادی مانند اقتصاد کشور است و در رکود عمیق قرار دارد. تا زمانی که وضعیت اقتصاد کشور بهبود نیابد، این صنعت همچنان در رکود باقی خواهد ماند. عمده تولیدکنندگان فعال در این حوزه حداکثر با ۱۰ تا ۱۵ ظرفیت کلی خود فعالیت می‌کنند.

وی افزود: با اینکه کشورهای همسایه خواهان محصولات مفتول فولادی کشور ما هستند و بازارهای نسبتا خوبی در این حوزه وجود دارد، اما بسیاری از تولیدکنندگان با توجه به دشواری‌های موجود ترجیح می‌دهند صادرات نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی صنایع مفتولی اشتهارد با اشاره به اهمیت صنعت مفتول فولادی در صنعت، خاطرنشان کرد: مفتول‌های فولادی در بازار کشور بسیار متنوع بوده و سایزها و گریدهای گوناگون، کاربردهای متفاوتی دارند. صنعت مفتول فولادی یک صنعت نسبتا بزرگ و مادر محسوب می‌شود و مواد اولیه صنایع بسیاری از جمله خودروسازی را تامین می‌کند.

ضرغامپور در رابطه با انواع مفتول فولادی و کاربردهای آن‌ها در صنعت، عنوان کرد: در صنعت فولاد کشور ما، مفتول‌های گوناگونی تولید می‌شوند و در این خصوص ظرفیت‌های نسبتا قابل توجهی ایجاد شده است. اساس مفتول‌های ضخیم‌ که قطر ۲۰ تا ۲۴ میلی‌متر دارند، در صنایع پیچ و مهره به کار می‌روند. در مقابل، مفتول‌های نازک که دارای قطر کمتر از یک میلی‌متر هستند، در صنایعی مانند سیم و کابل استفاده می‌شوند.

وی اضافه کرد: به دلیل تنوع بالای محصولات مفتول فولادی، کارخانه‌ها نیز بر حسب نیاز به یکی از حوزه‌های تولید مفتول وارد می‌شوند و به همین ترتیب کارخانه‌ها باید به دنبال مواد اولیه مورد نیاز خود از تامین‌کنندگان مختلف باشند. مواد اولیه تولید مفتول، میلگرد فولادی به صورت کلاف است. خوشبختانه تولیدکنندگان خوبی در حوزه میلگرد فولادی و کلاف در کشور وجود دارند و مواد اولیه تولید مفتول در دسترس فعالان این حوزه است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی صنایع مفتولی اشتهارد اذعان کرد: مشکل اصلی این بازار نبود خریدار است و تا زمانی که خریدار نباشد، این بازار رونق نخواهد یافت حتی اگر تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت به وفور در دسترس باشد.

ضرغامپور تصریح کرد: بزرگ‌ترین تامین‌کننده شرکت ما، ذوب‌آهن اصفهان است که میلگرد را به صورت کلاف تولید می‌کند و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. البته ممکن است بسته به سفارش، میلگرد دریافتی به صورت معمولی یا حتی آلیاژی باشد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی صنایع مفتولی اشتهارد با اشاره به وضعیت بازار و تولیدکنندگان حوزه مفتول فولادی مطرح کرد: متاسفانه بازار این صنعت وضعیت خوبی ندارد و تولیدکنندگان زیادی به این حوزه وارد شده‌اند. به طوری که رقابت بسیار سنگینی میان تولیدکنندگان به وجود آمده است.

وی با ذکر مثالی در خصوص یکی از محصولات مفتول فولادی، ابراز کرد: الکترود فولادی یکی از محصولات مفتول است و در سال‌های گذشته چندین تولیدکننده در این زمینه فعالیت می‌کردند که به بخش خصوصی تعلق داشتند اما اکنون تنها دو سه تولیدکننده در این حوزه حضور دارند و باقی به دلایل گوناگون تعطیل شده‌اند.

ضرغامپور ادامه داد: در بخش مفتول لاستیک نیز تخمین زده می‌شود حدود ۱۰ برابر نیاز کشور ظرفیت ایجاد شده است. تولیدکنندگان این حوزه ضمن اشباع بازار کشور باید برای صادرات در بازارهای بین‌المللی به دنبال رقابت و فروش محصول خود باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2024

نوشته‌های مشابه