• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت خوشه‌گران آلومینیوم شرق:

افزایش قیمت آلومینیوم موجب ضرر شد

  • کد خبر : 6584
  • 22 مهر 1400 - 16:48
افزایش قیمت آلومینیوم موجب ضرر شد
مدیرعامل شرکت خوشه‌گران آلومینیوم شرق گفت: با توجه به اینکه این شرکت تنها فروش صادراتی دارد، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تقاضا و فروش را به همراه داشت؛ در صورتی که در بازار داخلی، رشد قیمت محصول می‌تواند به صورت مقطعی، افزایش تقاضا را به همراه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت خوشه‌گران آلومینیوم شرق گفت: با توجه به اینکه این شرکت تنها فروش صادراتی دارد، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تقاضا و فروش را به همراه داشت؛ در صورتی که در بازار داخلی، رشد قیمت محصول می‌تواند به صورت مقطعی، افزایش تقاضا را به همراه داشته باشد.

محمدامین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به فعالیت شرکت خوشه‌گران آلومینیوم شرق در زمینه ظروف آلومینیومی، اظهار داشت: در این شرکت، نوعی قابلمه بخارپز تولید می‌شود که تنها در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسد و در بازار داخلی عرضه نمی‌‌شود.

وی افزود: میزان تولید قابلمه بخارپز در این شرکت، بستگی به سفارش مشتریان دارد اما به طور کلی می‌توان گفت ماهانه ۳۰ تن محصول تولید می‌کنیم. طی سال جاری در فعالیت تولیدی خود با چالش‌های متعددی مانند تداوم شیوع کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه و رکود در بازار مواجه هستیم که مهم‌ترین این معضلات، افزایش قیمت مواد اولیه به حساب می‌آید.

کاهش قیمت مواد اولیه، افزایش ضرردهی

این تولیدکننده ظروف آلومینیومی در ادامه عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز ما برای تولید قابلمه، شمش خالص آلومینیومی ۹۹٫۸ درصد متعلق به شرکت ایرالکو است که آن را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم و برای تامین آن نیز تا حدودی با مشکل روبه‌‌رو هستیم. زمانی که قیمت ماده اولیه افزایش می‌یابد، تا قبل از تثبیت آن، نمی‌توان اقدام به خرید کرد و این امر کاهش مقطعی تولید را به همراه دارد. موقعی که قیمت شمش آلومینیومی با افت مواجه می‌شود نیز کاهش قیمت فروش و سودآوری را به همراه دارد و اگر محصول با استفاده از ماده اولیه گران‌تر تولید شده باشد، موجب ضرردهی خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور کلی، نوسانات قیمت شمش آلومینیومی همیشه به صورت مستقیم تولید و فروش شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکان هرگونه برنامه‌ریزی را از ما می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت خوشه‌گران آلومینیوم شرق در ادامه در خصوص تکنولوژی تولید این شرکت، بیان کرد: برای تولید ظروف آلومینیومی در خطوط تولیدی خوشه‌گران آلومینیوم شرق از دستگاه‌های کشش و خم‌کاری آلومینیوم استفاده می‌کنیم و از قالب‌هایی هم برای شکل‌ دادن آلومینیوم و تبدیل آن به بخارپز مورد نظر، بهره‌مند هستیم.

واکنش شیمیایی هارد آنودایزینگ اجتناب‌ناپذیر است

رحیمی همچنین در پاسخ به این سوال که ازجمله معایب ظروف هارد آنودایز شده، میزان نچسبی پایین و واکنش به مواد غذایی اسیدی است، چه راهکاری برای رفع این معضل پیشنهاد می‌کنید، گفت: لازم به ذکر است که هارد آنودایزینگ می‌تواند بر فلزاتی همچون ولفرام، تیتانیوم، پالادیوم، زیرکونیوم و آلومینیوم اجرا شود. در هارد آنودایز ۶۷ درصد لایه سخت اکسید آلومینیوم به درون فلز جذب می‌شود و ۳۳ درصد آن نیز به صورت لایه بیرونی تشکیل می‌شود. این روش برای تولید محصولات آلومینیومی روکش‌دار تفلون و سرامیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که نمی‌توان برای از بین بردن معایب هر یک از انواع روکش‌ها کار خاصی کرد؛ چراکه تغییر در فرایند شیمیایی ممکن است معایب بیشتری به وجود بیاورد و این شدت امر قابل پیش‌بینی نیست.

ظروف آلومینیومی بی‌رقیب هستند

وی با اشاره به مزیت رقابتی ظروف آلومینیومی نسبت به استیل، یادآور شد: لازم به ذکر است ظروف استیل موجود در بازار، از قیمت بالاتری نسبت به ظروف آلومینیومی برخوردار هستند که این امر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، یک مزیت برای ظروف آلومینیومی تلقی می‌شود. به طور قطع می‌توان گفت که عمده تقاضا برای ظروف آلومینیومی بوده و این ظروف بی‌رقیب هستند. در حال حاضر، ورق استیل برای تولید ظروف، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری شده که در صورت نازک‌تر و کیفی‌تر شدن، قیمت فروش محصول بالاتر خواهد رفت. اما قیمت آلومینیوم نسبت به مس، برنج، فولاد زنگ‌نزن و…، کمتر است و در تولید و فروش صرفه اقتصادی دارد.

استفاده از شمش آلومینیوم خشک در هارد آنودایزینگ

مدیرعامل شرکت خوشه‌گران آلومینیوم شرق در خصوص اینکه چه مواد اولیه‌ای برای ظروف آلومینیومی هارد آنودایز شده مورد استفاده تولیدکننده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: برای تولید ظرف آلومینیومی هارد آنودایز شده، معمولا از شمش آلومینیوم خشک یعنی شمش‌های ۹۹ درصد به پایین استفاده می‌شود که ارزان‌تر است و ناخالصی بیشتری نسبت به گریدهای بالاتر دارد. در انتخاب آنالیز شمش‌ خشک، باید نحوه استفاده تولیدکننده از این ماد اولیه معیار قرار داده شود و اینکه قرار است در نهایت چه محصولی تولید شود.

افت شدید فروش به علت افزایش قیمت مواد اولیه

این تولیدکننده ظروف آلومینیومی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مهم‌ترین معضلی که در سال ۱۴۰۰ تولید این واحد را تحت تاثیر قرار داد، چه موردی بوده است، تاکید کرد: گران شدن قیمت مواد اولیه برای ما بسیار چالش‌برانگیز بود؛ با اینکه تغییر قیمت آلومینیوم، روی قیمت تمام شده محصولات اعمال شد. عموما مردم بر اساس عادت همیشگی، زمانی که محصولی افزایش قیمت پیدا می‌کند، به میزان بیشتری خرید خواهند کرد؛ چراکه بر عقیده هستند در روزهای آتی کالا گران‌تر خواهد شد اما در بازارهای صادراتی شرایط واژگونه است و با افزایش قیمت، مشتریان خارجی خرید را مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند و از انجام معامله سر باز می‌زنند. با توجه به اینکه شرکت ما تنها صادرات را مورد هدف قرار داده است، افزایش قیمت آلومینیوم به ضرر شرکت شد.

رحیمی در انتهای این گفت‌وگو در خصوص توقع تولیدکنندگان از دولت، اظهار کرد: دولتمردان باید به تولیدکننده توجه کنند و شرایط لازم برای ایجاد ثبات قیمتی را فراهم آورند تا نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده نهایی ضرر نکنند. متضرر شدن پیاپی یک واحد تولیدی، در نهایت به تعطیلی آن و بیکاری کارگران منجر خواهد شد. صنعت کشور باید پیشرفت بیشتری را تجربه کند و در این راستا، دولت بیش از پیش، دست تولیدکنندگان را در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای باز بگذارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6584
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه