• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم راد سما عنوان کرد:

وابستگی تولید و فروش به نرخ ارز

  • کد خبر : 5711
  • 28 بهمن 1399 - 19:22
وابستگی تولید و فروش به نرخ ارز
مدیرعامل شرکت سیم راد سما گفت: با توجه به اینکه کشور در تولید آلومینیوم همچنان به واردات وابسته است، تشدید تحریم‌ها خسارت‌های زیادی را به بدنه این صنعت وارد کرد اما اتفاق دیگری که بازار و تولید را به طور کلی به رکود فرو برد، جهش نرخ ارز بود که روند کاهشی آن نیز هنوز نتوانسته است موجب رونق در تولید و فروش شود.
مدیرعامل شرکت سیم راد سما گفت: با توجه به اینکه کشور در تولید آلومینیوم همچنان به واردات وابسته است، تشدید تحریم‌ها خسارت‌های زیادی را به بدنه این صنعت وارد کرد اما اتفاق دیگری که بازار و تولید را به طور کلی به رکود فرو برد، جهش نرخ ارز بود که روند کاهشی آن نیز هنوز نتوانسته است موجب رونق در تولید و فروش شود.

مجتبی شیشه‌گر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی و خبری «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: زمینه  فعالیت شرکت سیم راد سما، کابل‌سازی آلومینیومی است و برای تولید در سال جاری برنامه‌های خوبی در نظر گرفته بودیم که متاسفانه نتوانستیم تا کنون آن‌ها را اجرایی کنیم زیرا انجام هر کاری نیازمند شرایط ثابت است تا بتوانیم دقیق برنامه‌ریزی کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم اما سال ۱۳۹۹، این فرصت را به تولیدکنندگان نداد.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز، به طور مستقیم بر قیمت فلزات تاثیرگذار است و در سال جاری به این علت که قراردادهای تولید محصول، با قیمت ثابت بسته شده و نرخ ارز و قیمت فلزات دائم در حال تغییر و افت و خیز است، به شدت دچار خسارت شدیم و به نوعی در بلاتکلیفی قرار گرفتیم. البته در میزان ظرفیت تولید شرکت، تغییر محسوسی ایجاد نشده است. متوسط میزان تولید کارخانه، دو هزار و ۳۰۰ تن در سال بوده و کیفیت محصولات شرکت سیم راد هیچگاه افت نداشته است.

ضعف نقدینگی مشتریان

این تولیدکننده در ادامه گفت: زمانی که شرکت‌های پیمانکار، نقدینگی لازم را نداشته باشند تا بدهی‌های خود را به تولیدکنندگان پرداخت کنند، قطعا از این سو منبع مالی ما نیز دچار ضعف می‌شود.

افزایش تعداد تامین‌کنندگان در بورس کالا

مدیرعامل شرکت سیم راد سما در خصوص شرایط حاکم بر بورس کالا، بیان کرد: مواد اولیه خود را که شمش و بیلت آلومینیومی است، از بورس کالا تهیه می‌کنیم زیرا شرایط خرید به علت افزایش حضور تامین‌کنندگان، بهتر شده است و می‌توان به راحتی مواد اولیه مورد نیاز را تامین کرد. دلیل کاهش تقاضا برای شمش آلومینیومی در بورس کالا، عدم عقد تفاهم‌نامه بین شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی است زیرا به علت شرایط نامطلوب اقتصادی، شرکت‌ها حاضر به انجام ریسک نیستند. به این ترتیب، در هفته‌های گذشته با کاهش نرخ ارز و افزایش توقعات برای ادامه این روند، شاهد کاهش تقاضا برای آلومینیوم در بورس کالا بودیم. ادامه روند کاهشی نرخ ارز و در پی آن قیمت مواد اولیه، می‌تواند رونق را به بازار آلومینیوم بازگرداند.

وی ادامه داد: قیمت آلومینیوم در بازار آزاد با قیمت آن در بورس کالا تفاوت چندانی ندارد و اعداد نزدیک به هم هستند. البته باید این نکته را متذکر شد که شرکت سیم راد سما از بازار آزاد هیچگونه خریدی انجام نمی‌دهد؛ این شرکت به علت فاکتورها و سندهای رسمی که در قبال خرید و فروش محصولات خود صادر می‌کند، باید فقط از بورس کالا، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند.

عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بورس کالا

مدیرعامل شرکت سیم راد سما، در ارتباط با تخصیص سهمیه خرید در بورس کالا، یادآور شد: در گذشته، از سهمیه‌بندی استفاده می‌کردیم اما اکنون خرید آزاد است و به این دلیل که میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا، با هم مطابقت ندارد و مدام در افت و خیز است، احتیاجی به سهمیه‌بندی و استفاده آن نیست. در دوره‌ای میزان عرضه مقدار مشخصی را شامل می‌شد و تقاضا برای مواد اولیه بسیار زیاد بود اما حالا این رابطه، معکوس شده است و برای مثال، میزان عرضه شمش آلومینیومی پنج هزار تن است اما در نهایت به میزان نیمی از آن تقاضا در بورس کالا به ثبت می‌رسد.

این تولیدکننده سیم و کابل گفت: به طور کلی اگر قرار باشد سهمیه‌بندی صورت بگیرد، باید حتما پروانه بهره‌برداری ارائه شود و دیگر مانند گذشته هر تولیدکننده نتواند فقط با ثبت نام واحد تولیدی خود بتواند سهمیه دریافت کند. شایان ذکر است باید بر اساس میزان تولید واقعی یک واحد تولیدکننده، به آن سهمیه‌ ماده اولیه تعلق گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چرا در فرایند کارخانه‌ها عمدتا کمتر از ظرفیت اعلام شده خود محصول تولید می‌کنند، اذعان کرد: تولید زمانی تعریف می‌شود که یک شرکت، سفارش محصول از سوی مشتری خود داشته باشد. زمانی که صادرات کالاها تعرفه‌ای شود، دست تولیدکننده برای تهیه مواد اولیه و تولید باز باشد، بتواند از تسهیلات ویژه بهره‌مند شود تا بتواند صادرات انجام دهد، دولت نیز می‌تواند برنامه‌ریزی‌های این طرح را به خوبی انجام دهد. یک تولیدکننده خواهان این است که با تمام ظرفیت کارخانه خود به تولید محصول بپردازد و فقط باید شرایط فراهم شود تا در نهایت به میزان تولید اعلام شده محصول تولید کند.

تاثیر تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم

شیشه‌گر در ارتباط با تاثیرگذاری تحریم‌ها، عنوان کرد: بیشترین اثراتی که تحریم ربر صنعت آلومینیوم گذاشته است، مربوط به مواد اولیه‌ کمکی یا پایه آلومینیوم می‌شود؛ مانند آلومینا و سایر موادهای افزودنی که در تولید آلومینیوم مصرف می‌‌شود. این مواد بسیار سخت و با قیمت‌های بسیار بالا از کشورهای دیگر تامین می‌شود. اگرچه موادی نظیر آلومینا در کشور نیز تولید می‌شود اما میزان تولید آن پاسخگوی نیاز صنایع بالادستی نیست.

به فکر توسعه هستیم

مدیرعامل شرکت سیم راد سما در خصوص تکنولوژی مورد استفاده در این شرکت، بیان کرد: عمده تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای کابل‌سازی را از کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و بلژیک، وارد کرده‌ایم. در ادامه نیز قصد داریم خط تولید برخی از کابل‌های خاص را راه‌اندازی کنیم و بتوانیم سبد محصولات خود را توسعه دهیم.

این تولیدکننده در خصوص فروش صادراتی شرکت، اظهار کرد:  مدتی قبل به روش CFR و FOB، محصولات خود را صادر می‌کردیم اما اکنون به روش Ex Works(تحویل در مبدا) سیم و کابل‌‌های تولیدی را به مشتریان خارجی عرضه می‌کنیم. به این ترتیب، از هرگونه چالشی در زمینه امور گمرکی مصون هستیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5711
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد