• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب اودر مطرح کرد:

افزایش شدید قیمت تمام شده سرب در پنج سال اخیر

  • کد خبر : 5684
  • 11 بهمن 1399 - 19:03
افزایش شدید قیمت تمام شده سرب در پنج سال اخیر
مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب اودر گفت: نوسانات نرخ ارز در چند سال اخیر باعث شده قیمت تمام شده تولید شمش سرب به شدت افزایش یافته و این افزایش قیمت برای تولیدکنندگان به یک کابوس تبدیل شود.
مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب اودر گفت: نوسانات نرخ ارز در چند سال اخیر باعث شده قیمت تمام شده تولید شمش سرب به شدت افزایش یافته و این افزایش قیمت برای تولیدکنندگان به یک کابوس تبدیل شود.

علیرضا اودر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: این واحد تولیدی قادر بود تا با استفاده از باتری فرسوده دو تن شمش سرب در روز تولید کند اما به علت اوضاع نامطلوب اقتصادی و نوسانات نرخ دلار، کمبود مواد اولیه مورد نیاز و افزایش قیمت آن، روزانه ۱۰۰ کیلوگرم محصول تولید می‌کند که این اتفاق، عملا یک فاجعه عظیم برای این واحد تولیدی و دیگر تولیدکنندگان حوزه سرب کشور است. حدود پنج سال پیش، قیمت تمام شده تولید دو تن شمش سرب، دو میلیون تومان به ازای هر تن بود اما اکنون که روزانه تنها ۱۰۰ کیلوگرم شمش سرب تولید می‌شود، هزینه تولید آن ۶ میلیون تومان شده است. به این ترتیب، تفاوت قیمتی فاحشی بین هزینه‌ تولید امسال با سال‌های قبل به وجود آمده که برای تولیدکنندگان تبدیل به یک کابوس شده است.

وی افزود: گفتنی است در فروش محصولات خود با مشکل خاصی مواجه نشده‌ایم اما مهم‌ترین معضلی که در شرایط کنونی، بر سر راه تولیدکنندگان شمش سرب در کشور قرار گرفته است و حل شدن آن هم احتمال بالایی ندارد، کمبود مواد اولیه و همچنین بالا بودن قیمت آن است که در صورت وجود در بازار داخلی، تولیدکننده باید هزینه گزافی را پرداخت کند تا به فعالیت تولیدی خود ادامه دهد.

این تولیدکننده شمش سرب ادامه داد: در سال‌های گذشته، با واردات باتری فرسوده مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید شمش سرب تامین می‌کردیم و سرباره‌های حاصل از ذوب باتری فرسوده تقریبا بلا استفاده مانده بود که در سال جدید، با توجه به ممنوعیت واردات باتری فرسوده مورد نیاز برای تولید شمش سرب، از همان سرباره‌های موجود در کارخانه، برای تولید شمش سرب استفاده می‌کنیم.

نباید واردات باتری فرسوده، ممنوع می‌شد

اودر اظهار کرد: در حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش که ممنوعیتی در کار نبود، توانستیم به اندازه نیاز خود، باتری فرسوده تامین کنیم و از آن شمش‌های سرب خود را تولید و به عرصه فروش برسانیم اما در سال جدید همان‌طور که گفته شد، تامین خود را از طریق باطله‌ها و سرباره‌های ذوب که از قبل در کارخانه موجود است، انجام می‌دهیم. البته در طی این سال‌ها این کارخانه به طور کامل ورشکسته شد اما توانستیم بازهم سرپا شویم و فعالیت خود را از سر بگیریم. اگرچه دیگر خبری از تولید روزانه دو تن شمش سرب نبود زیرا قادر به تامین راحت مواد اولیه نبودیم.

وی عنوان کرد: در خصوص نحوه قیمت‌گذاری باتری‌های فرسوده، قابل ذکر است که این امر بر اساس میزان سرب داخل هر باتری، قیمت‌گذاری انجام می‌شود. در بازار هر کالایی یک قیمت مشخص دارد اما با تغییرات نرخ ارز به صورت روزانه، به ازای هر کیلوگرم خرید باتری فرسوده، از میزان آن قیمت ثابت افزود یا کاسته می‌شود.

«شمش سرب»، روی زمین نمی‌ماند

مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب اودر در پاسخ به سوالی از خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص اینکه سرب بازیافت شده از باتری‌های فرسوده سرب- اسید، در تولید چه محصول دیگری به غیر از باتری نیز مصرف می‌شود، تشریح کرد: بسیاری از صنایع دفاعی و نظامی کشور از سرب استفاده می‌کنند. برای مثال، گلوله که از ادوات جنگی به حساب می‌آید، به طور کامل از سرب ساخته می‌شود. این فلز به غیر از صنایع دفاعی و نظامی، در صنعت خودروسازی و پزشکی نیز کاربردهای فروانی دارد. بد نیست بدانید شمش سرب، محصولی نیست که به اصطلاح «روی زمین بماند» و همیشه در بازار داخلی، مشتریان خود را دارد. ضمن اینکه نیاز داخلی به شمش سرب در حال حاضر بسیار زیاد شده است.

از نظر محیط زیست، آلاینده نبودیم

اودر در توضیحاتی، درباره معیارهای سنجش آلودگی واحدهای تولیدکننده شمش سرب توسط سازمان محیط زیست گفت: دود ناشی از استحصال و تولید سرب، بسیار سنگین است و بعد از ورود به محیط زیست، بلافاصله روی زمین نشت می‌کند. این امر، به آب‌های زیرزمینی، ریشه درختان و گیاهان مختلف نیز وارد شده و باعث ایجاد مسمومیت‌های بسیار خطرناک و اغلب جبران‌ناپذیری می‌شود. همچنین با معلق ماندن ذرات سرب در هوا، باعث ورود به ریه‌ها شده و تنفس را مختل و به مرور زمان منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: از این رو، سازمان حفاظت از محیط زیست به شدت پیگیر سیستم‌های فیلتراسیون مستقر در کارخانه‌ها است و تاکید دارد که حتی ذره‌ای از دود سربی نباید وارد محیط زیست و هوای آزاد شود. در کنار این موضوع، مهم‌ترین بحث، به وجود آوردن شرایط مناسب برای دپوی باتری‌های فرسوده مورد استفاده در واحدهای تولیدی است؛ در ابتدا محیط زیست اجازه دپو نمی‌داد زیرا دستور بر این بود تا اول باید زیرساخت بتونی که به نام استخر اسیدی است، ساخته شود تا در زمانی که عملیات تخلیه پسماند و یا در مقطع دیگری، دپوی باتری فرسوده صورت گرفت، سرب باقی‌مانده در مواد به هیچ وجه قدرت نفوذ به خاک را نداشته باشد.

دود حاصل از ذوب سرب، دوباره تبدیل به شمش سرب خواهد شد

مدیر بنگاه تولیدی شمش سرب اودر عنوان کرد: برای فعالیت خود و عدم به وجود آمدن هرگونه مشکل که باعث شود از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست اخطاری مبنی بر عدم رعایت موارد بهداشتی و زیست‌محیطی دریافت کنیم، از بک‌فیلترهای ۱۳۰ کیسه‌ای استفاده می‌کنیم. نحوه کار این فیلتر این‌طور است که دود حاصل از ذوب مواد داخل کوره که بسیار خطرناک و همچنین سنگین است و بلافاصله پس از ورود به محیط زیست، روی سطح زمین نشت می‌کند را به سمت مخزن بزرگی هدایت کرده‌ایم که داخل آن فیلتر قرار دارد و این دود در اثر سردسازی، تبدیل به پودر می‌شود و وارد کیسه‌هایی که در انتهای فیلتر قرار گرفته‌اند می‌شود و ما مجددا از این پودر برای تولید در خطوط تولید، شمش سرب مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه‌براین، تمام مواردی که از سوی سازمان محیط زیست به تولیدکنندگان ابلاغ شده را موبه‌مو انجام داده‌ایم. مهم‌ترین موارد، بتن‌ریزی انبار برای دپوی باتری فرسوده، تخلیه پسماندهای ذوب سرب در کوره، الزام کارگران به استفاده حتمی از ماسک و استفاده از فیلترهای مجهز و کارآمد هستند که باید یادآور شد در این کارخانه تمام موارد بلااستثنا رعایت می‌شود. سازمان محیط زیست نیز طبق وظیفه خود، هرازچندگاهی، اطراف کارخانه‌های دیگر و کارخانه ما را با دستگاه‌های مخصوص چک می‌کند تا از آلاینده بودن فعالیت یا عدم آلایندگی آن، اطمینان حاصل کند.

اودر درباره تکنولوژی مورد استفاده در خط تولید شمش‌ سرب این واحد، اذعان کرد: نوع فعالیت ما سنتی است و از تکنولوژی خاص و مدرنی استفاده نمی‌کنیم. دستگاه‌هایی که در این واحد تولیدی وجود دارند نیز بومی شده‌اند و توسط مهندسان ایرانی ساخته شده‌اند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5684
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم