• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیر بنگاه ریخته‌گری سرب حسنی عنوان کرد:

فاصله گرفتن از ظرفیت اسمی

  • کد خبر : 5703
  • 23 بهمن 1399 - 19:14
فاصله گرفتن از ظرفیت اسمی
مدیر بنگاه ریخته‌گری سرب حسنی گفت: با تشدید تحریم‌ها، رشد نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه، در برخی از هفته‌ها تولید نداشته‌ایم و از ظرفیت اسمی واحد فاصله گرفته‌ایم.
مدیر بنگاه ریخته‌گری سرب حسنی گفت: با تشدید تحریم‌ها، رشد نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه، در برخی از هفته‌ها تولید نداشته‌ایم و از ظرفیت اسمی واحد فاصله گرفته‌ایم.

اسماعیل حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: روزانه حدود ۷۵ تن شمش سرب خالص‌سازی شده، تولید می‌کنیم که البته در سال جاری به علت افزایش نرخ ارز که یکی از مهم‌ترین چالش‌های به وجود آمده در کشور است، میزان تولید شمش سرب این واحد، به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: مهم‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در این واحد تولیدی، سرب غیر خالص بوده و نوع فعالیت این واحد به این ترتیب است که شمش‌های سربی که حاوی ناخالصی و یا به عبارت دیگر عناصر متعدد دیگری مانند، روی، قلع، کادمیوم، مس، آنتیموان، نقره و… هستند به این واحد آورده شده و بعد از جداسازی عناصر و ریختن مواد مذاب بدون وجود عناصر متفرقه در پیگ‌ماشین، شمش سرب با خلوص ۹۹٫۹۸ درصد تولید می‌شود. عمده مشتریان این واحد تولیدی نیز، صنایع باتری‌سازی هستند که برای ساخت باتری‌های خودرو به شمش‌های سرب خالص شده نیاز دارند.

این تولیدکننده شمش سرب در خصوص تجهیزات موجود در خط تولید این بنگاه عنوان کرد: از ماشین‌آلاتی مانند پیگ‌‌ماشین که قالب‌های شمش روی آن قرار دارد، همزن و کوره‌های ذوبی که هر کدام به میزان ۲۵ تن ظرفیت ذوب دارند، استفاده می‌شود.

حسنی در خصوص زمان آماده‌سازی شمش سرب خالص، عنوان کرد: عموما تنها ۲۴ ساعت زمان صرف می‌شود تا محصول نهایی را تولید و آماده بارگیری کنیم. لازم به ذکر است میزان سفارش مدنظر نیست و به هر میزانی که شمش ناخالص دریافت کنیم، متنساب با آن، محصول نهایی یعنی شمش سرب خالص شده، آماده تحویل به مشتریان است.

وی درباره نظارت سازمان محیط زیست بر فعالیت واحدهای تولیدکننده سرب، گفت: از طرف سازمان محیط زیست، هر سه ماه یک بار، تعدادی بازرس برای بررسی و آزمایش وضعیت دودکش‌ها و چگونگی عملکرد سیستم‌های فیلتراسیون به این واحد تولیدی مراجعه می‌کنند؛ مهم‌ترین مواردی که بر رعایت آن به شدت حساسیت نشان داده می‌شود، میزان خروج گازهای CO، CO2، گوگرد، فسفر و دیگر آلاینده‌هایی که از ذوب شمش سرب ناخالص منتشر می‌شود، است که تا کنون با توجه به بگ‌‌فیلترهایی که در این واحد تولیدی به کار گرفته شده است، در این زمینه هیچ اخطاری دریافت نکرده‌ایم.

این تولیدکننده شمش سرب در خصوص میزان نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید در این واحد طی سال‌های گذشته، تاکید کرد: در سال‌های قبل، روزانه ۷۵ تن شمش سرب خالص شده تولید می‌کردیم. از زمان تشدید تحریم‌ها علیه کشور، حجم تولید تا ۲۵ تن تولید در روز کاهش پیدا کرد که در سال جاری نیز این میزان به تبع آن، کمتر شد. در بعضی بازه‌های زمانی طی سال جاری، به مدت یک هفته هیچ محصولی در این واحد، تولید نمی‌شد که این اتفاق‌ها همگی نتیجه تحریم‌ها، رشد نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه بوده است.

حسنی اضافه کرد: با تشدید تحریم‌ها، صادرات و واردات شمش ممنوع شد و با این ممنوعیت، متاسفانه دچار کمبود مواد اولیه مورد نیاز خود شدیم. به تبع آن، قیمت سرب در بازار داخلی افزایش بی‌حد و اندازه‌ای به خصوص نسبت به بازار جهانی پیدا کرد. به عنوان مثال، یک تن شمش سرب دارای قیمت دو هزار دلار در ایران است حال آنکه قیمت سرب جهانی یک هزار و ۹۰۰ یا ۹۵۰ دلار محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: برای ورود موقت کالا و صادرات از محل آن، ثبت سفارش و کارهای اداری مربوط به بخش گمرک را انجام دادیم و کیل مصرف این واحد نیز محاسبه شد اما به این نتیجه رسیدیم که مقرون‌به‌صرفه نیست که بخواهیم تهاتری را انجام دهیم و دچار چالش شویم؛ پس به این فکر افتادیم که از روش ورود موقت کالا ببرای تامین مواد اولیه خود استفاده نکنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5703
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد