• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر بازرگانی شرکت قطورسازان اسپادان مطرح کرد

وجود ظرفیت خالی در صنعت لوله‌سازی به دلیل عدم اجرای پروژه‌های عمرانی

  • کد خبر : 2079
  • 28 بهمن 1399 - 12:13
وجود ظرفیت خالی در صنعت لوله‌سازی به دلیل عدم اجرای پروژه‌های عمرانی

مدیر بازرگانی شرکت قطورسازان اسپادان گفت: عدم اجرای پروژه‌های عمرانی مرتبط با انتقال نفت، گاز و آب باعث شده تا تولیدکنندگان لوله فولادی با ظرفیت خالی مواجه شوند. عبدالله خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت قطورسازان در سال ۱۳۹۵ به صورت خصوصی با ورود فعالان و متخصصان […]

مدیر بازرگانی شرکت قطورسازان اسپادان گفت: عدم اجرای پروژه‌های عمرانی مرتبط با انتقال نفت، گاز و آب باعث شده تا تولیدکنندگان لوله فولادی با ظرفیت خالی مواجه شوند.

عبدالله خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت قطورسازان در سال ۱۳۹۵ به صورت خصوصی با ورود فعالان و متخصصان صنعت لوله‌سازی کشور و نیز همکاری سرمایه‌گذاران این حوزه، طراحی شد و به بهره‌برداری رسید. در آن زمان با توجه به پروژه‌های متعدد کشور در بخش عمران که نیازمند به‌کارگیری لوله بودند، دست‌اندرکاران این شرکت به نتیجه رسیدند شرکت قطورسازان اسپادانا را احداث کنند.

وی افزود: ظرفیت تولید سالانه شرکت قطورسازان اسپادانا ۲۵۰ هزار تن لوله در سال با استفاده از ورق فولادی است. کارخانه قطورسازان قادر به تولید لوله‌های درزجوش اسپیرال است که شامل سایز ۲۴ اینچ تا ۱۰۰ اینچ می‌شود. گرید فولادی مورد استفاده برای لوله‌ها بسیار متنوع است و می‌توانیم از گرید ST37 تا X80 نیز برای تولید لوله استفاده کنیم. لازم به ذکر است که ورق‌های فولادی تا گرید X65 در کشور قابل تولید هستند اما برای استفاده از گریدهای بالاتر یعنی X70 و X80 برای تولید لوله، باید واردات انجام شود.

مدیر بازرگانی شرکت قطورسازان اسپادان خاطرنشان کرد: ورق در کارخانه‌های تولید لوله اسپیرال به صورت رول دریافت می‌شود و با تجهیزات و ماشین‌آلات ورق به صورت اسپیرال درمی‌آید. البته تولیدکنندگان لوله درز مستقیم می‌توانند ورق را به صورت شیت با ابعاد مشخص دریافت کنند. در همین حال، حداقل ضخامت ورق برای تولید لوله اسپیرال در شرکت ما باید ۶ میلی‌متر باشد که می‌توانیم ورق‌هایی تا ضخامت ورق ۲۵ میلی‌متر را به صورت لوله درآوریم. با تغییر زاویه و فرمینگ ورق، لوله‌هایی با قطر ۸۰۰ میلی‌متر تا دو هزار و ۵۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود.

به‌کارگیری تکنولوژی بومی در تولید لوله

خسروی اظهار کرد: باید توجه داشت که کارخانه قطورسازان با استفاده از دانش آلمان برای تولید لوله احداث شده اما در این کارخانه دانش به نوعی با مهندسی معکوس، بومی‌سازی شده است. به طوری که ۵۰ درصد طراحی و ساخت آن با دانش بومی صورت گرفت. البته بخش ساخت ماشین‌آلات به ویژه بخش فرمینگ و هیدروتست توسط تولیدکننده چینی به صورت سفارشی تولید شد. با این حال، نصب، مونتاژ، فعال‌سازی و تولید لوله در کارخانه به طور کامل با دانش داخلی و به دست متخصصان داخلی انجام شده است.

وی بیان کرد: یک خط تولید ۲۵۰ هزار تنی در کارخانه قطورسازان فعال است اما قصد داریم خط دوم لوله اسپیرال، خط لوله درز مستقیم و یک خط پوشش لوله را نیز احداث کنیم. این کارخانه‌ها در اصفهان قرار دارند و از نظر مکان‌یابی در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارند زیرا به کارخانه‌های فولاد مبارکه و ذوب‌آهن بسیار نزدیک هستند و با توجه به قرارگیری نسبی در مرکز کشور، تقریبا به بسیاری از استان‌‌ها از نظر حمل‌ونقل لوله دسترسی خوبی وجود دارد.

خسروی یادآور شد: پیش از احداث کارخانه قطورسازان، مطالعات میدانی زیادی در کشور صورت گرفت. تقریبا با توجه به نوع فعالیت لوله‌سازی در کشور ما، ۱۵ کارخانه فعال وجود دارد که برخی از آن‌ها قدمتی بیش از ۲۰ سال دارند. از این رو، کارخانه قطورسازان با بررسی دقیق این کارخانه‌ها و تمام عیوب و محاسنی که در مجموعه‌های لوله‌سازی وجود داشت، با نگاه به رفع نواقص احداث شد.

وی در خصوص توانمندی‌های کارخانه قطورسازان، عنوان کرد: شرکت قطورسازان علاوه بر اینکه می‌تواند لوله‌های انتقال آب را تولید کند، به دلیل دارا بودن استاندارد API، قادر به تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز با استانداردهای روز بین‌المللی و داخلی نیز است. از این رو در صدد قرار گرفتن در لیست تامین‌کنندگان صنایع نفت و گاز هستیم و اقدامات اولیه در این رابطه صورت گرفته است. به طوری که بازدیدهای مهم توسط مدیران ارشد شرکت‌های نفت و گاز انجام شده است و با لحاظ کردن الزامات صنایع نفت و گاز، به زودی در این لیست قرار خواهیم گرفت.

مدیر بازرگانی شرکت قطورسازان اسپادان تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهم آب که اخیرا انجام دادیم، انتقال آب از سد صفا به شهر کرمان بود که در آن هفت هزار تن ورق به لوله تبدیل و تحویل کارفرما یعنی قرارگاه خاتم شد. این در حالی است که اکنون تولید در این شرکت انجام نمی‌شود و فعالیتی نداریم؛ چراکه تولید لوله در شرکت قطورسازان اسپادانا به صورت پروژه‌محور و سفارشی انجام می‌شود. در این ارتباط با توجه به سفارش لوله از سوی کارفرما با مشخصات آلیاژی، فنی و فیزیکی و نوع پوشش ابلاغ شده، تولید در شرکت قطورسازان انجام می‌شود و هیچ فعالیتی بدون سفارش صورت نمی‌گیرد.

غیرفعال شدن پروژه‌ها به دلیل نبود بودجه عمرانی

خسروی اذعان کرد: به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا، تحریم و مشکلات بودجه، تقریبا اکثر پروژه‌های عمرانی کشور در حوزه آب و برخی پروژه‌های نفت و گاز متوقف شده‌اند. بالغ بر چهار هزار کیلومتر پروژه خط انتقال آب در کشور تعریف شده و حتی تمام مطالعات اجرایی این خطوط صورت گرفته است. ضمن اینکه قرارداد آن‌ها به پیمانکار ابلاغ شده است اما پیمانکار سرمایه‌ای برای اجرای این پروژه‌ها ندارد. البته چندین هزار کیلومتر پروژه خط انتقال آب نیز در دست مطالعه است که ازجمله آن‌ها می‌توان به خط دوم انتقال آب خلیج فارس به اصفهان، خط انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: اگر پروژه‌های مطالعه و ابلاغ شده فعال شوند، قطعا ظرفیت موجود لوله‌سازی در کشور پاسخگوی نیاز نخواهد بود و نیاز به احداث کارخانه‌های جدید خواهیم داشت اما در حال حاضر اکثر کارخانه‌های لوله‌سازی با ظرفیت خالی نسبت به ظرفیت کامل خود مواجه هستند. صنعت لوله‌سازی فولادی اکنون با ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند که عمده آن مربوط به گاز است.

صادرات، شاید وقتی دیگر

مدیر بازرگانی شرکت قطورسازان اسپادان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان احتمال دارد با توجه به شرایط موجود، صادرات جایگزین فروش داخلی شود، مطرح کرد: مشکلی که در رابطه با صادرات وجود دارد، نقل و انتقالات ارزی و مسائل مرتبط با تحریم است که در سایر حوزه‌های صادراتی با شدت و ضعف مشاهده می‌شود. برای صادرات با توجه به تحریم، بسیاری از خریداران از سفارش کالای ایرانی به صورت مستقیم امتناع می‌کنند و باید صادرکننده شرکت یا شخص ثالثی را در کشور ثالث داشته باشد که مشکلات خاص خود را دارد. به این مسائل باید چالش بازگرداندن ارز را نیز اضافه کرد.

خسروی اذعان کرد: شرکت قطورسازان مایل به انجام صادرات است و ظرفیت لازم را با توجه به کیفیت محصول دارد و می‌تواند لوله خود را با قیمت بالاتری به فروش برساند و ارز دریافت کند. حتی با توجه به پایین بودن هزینه تولید لوله در کشور و رعایت استانداردهای تولید لوله با بالاترین کیفیت، می‌توانیم به کشورهای شرق آسیا و اروپا نیز صادرات داشته باشیم.

لزوم کاهش بروکراسی اداری

مدیر بازرگانی شرکت قطورسازان اسپادان با اشاره به مشکلات ناشی از بروکراسی اداری، بیان کرد: مدیران مجموعه با سرمایه شخصی خود گام به صنعت لوله‌سازی گذاشته‌اند و انتظار حمایت دارند. در این رابطه لازم است فضای سنگین بروکراسی اداری در کشور کاسته شود و از تولیدکنندگان توانمند در کشور بیش از گذشته حمایت به عمل آید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2079

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد