• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل فولاد بافت

در سال دوم فعالیت به ظرفیت اسمی رسیدیم

  • کد خبر : 2095
  • 05 اسفند 1399 - 12:47
در سال دوم فعالیت به ظرفیت اسمی رسیدیم
معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: شرکت فولاد بافت با توجه به برخورداری از تکنولوژی تمام ایرانی «PERED» توانسته برخلاف دیگر تکنولوژی‌های موجود میدرکس، در سال دوم فعالیت از ظرفیت اسمی عبور کند

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: شرکت فولاد بافت با توجه به برخورداری از تکنولوژی تمام ایرانی «PERED» توانسته برخلاف دیگر تکنولوژی‌های موجود میدرکس، در سال دوم فعالیت از ظرفیت اسمی عبور کند

یعقوب حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در سیستم تولید آهن اسفنجی با استاندارد میدرکس، در سال دوم تولید ۸۰ درصد ظرفیت اسمی، می‌توان تولید کرد و این میزان ظرفیت اسمی واحد بهره‌برداری شده به شمار می‌رود. این یعنی یک کارخانه با ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، طی سال دوم بهره‌برداری می‌تواند حداکثر ۶۴۰ هزار تن محصول تولید کند.

وی افزود: شرکت فولاد بافت تا ۲۵ دی ماه سال جاری و سال دوم بهره‌برداری از واحد احیا مستقیم، توانست ۶۴۱ هزار تن آهن اسفنجی تولید کند و به این ترتیب این شرکت عملا در سال دوم فعالیت به ظرفیت اسمی تولید رسیده است. پیش‌بینی و برنامه شرکت در سال جاری این است که تا پایان سال تولید آهن اسفنجی شرکت به بیش از ۷۸۰ هزار تن برسد.

کاهش تولید آهن اسفنجی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز

مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت با اشاره به چالش‌های تامین گاز برای واحدهای تولیدی، بیان کرد: طبیعتا در فصل زمستان که هوا سرد بوده و مصرف گاز طبیعی در کشور به اوج خود می‌رسد، شرکت گاز استان یزد از شرکت احیا استیل فولاد بافت به صورت مکتوب درخواست کرد که میزان تولید کاهش یابد تا مصرف گاز نیز کم شود. شرکت فولاد بافت نیز این همکاری سیستماتیک برون‌سازمانی را با دیگر شرکت‌ها دارد و در این راستا اقدامات مقتضی را به عمل آورد.

حاتمی خاطرنشان کرد: علی‌رغم کمبود گاز و کاهش میزان تولید در هنگام کمبود، شرکت فولاد بافت باز هم توانست بیش از ظرفیت اسمی خود در سال جاری آهن اسفنجی تولید کند. البته شرکت گاز درخواست کرده بود که به جای مصرف گاز در واحد احیا مستقیم، از سوخت‌های دیگر استفاده شود اما باید توجه داشت که گاز در فرآیند احیا مستقیم و تولید آهن اسفنجی، سوخت محسوب نمی‌شود و ماده اولیه است. بنابراین فولاد بافت نمی‌تواند سوخت دیگری را جایگزین گاز کند زیرا گاز برای احیای گندله و تولید آهن اسفنجی تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع تامین آب نیز چالش‌هایی وجود دارد که با کنترل فرآیند و روشی که در شرکت فولاد بافت در پیش گرفته‌ایم، اجرای تصفیه‌‌خانه آب بهداشتی یا فاضلاب انجام شده و تمامی پساب کارخانه تصفیه می‌شود و آب تصفیه شده مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای یک واحد RO یا آب شماره ۲ در دست اقدام است و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. امیدواریم تا پایان خرداد ماه نیز از این طرح بهره‌برداری کنیم. با اجرای این طرح، فولاد بافت در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد کرد.

مزیت تکنولوژی ایرانی بومی‌سازی است

معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل فولاد بافت در خصوص مزایای استفاده از تکنولوژی ایرانی «PERED» در تولید آهن اسفنجی فولاد بافت، عنوان کرد: تکنولوژی بومی ایرانی برای تولید آهن اسفنجی توسط یک شرکت ایرانی در آلمان ثبت شده و شرکت فولاد بافت چهارمین واحدی است که از روش «PERED» برای تولید آهن اسفنجی استفاده می‌کند. این طرح در فروردین ماه ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. از مزایای استفاده از این تکنولوژی می‌توان بومی‌سازی فرآیندها، قطعات و تجهیزات آن با درصد بالا اشاره کرد. همچنین با توجه به تغییراتی که در این تکنولوژی انجام شده، از نظر کیفی نیز تولید آهن اسفنجی به روش «PERED» از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه در مورد پروژه فولاد بافت آن است که اجرای این طرح در سال ۱۳۹۷ با اوج تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران همزمان شد. خوشبختانه در این طرح توانستیم در مواردی همچون سیستم‌های برق، ابزار دقیق، اتوماسیون و کمپرسورها که تامین از خارج امکان نداشت و قطع امید شده بود، با اتکا به شرکت‎‌های توانمند و متخصصان داخلی تمامی عملیات راه‌اندازی پروژه را بدون استفاده از تامین‌کنندگان و کارشناسان خارجی انجام دهیم.

طرح‌های توسعه در دست اقدام هستند

مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت با بیان اینکه چندین طرح توسعه در دست اقدام داریم، بیان کرد: در طرح توسعه شرکت فولاد بافت یک واحد ۸۰۰ هزار تنی تولید آهن اسفنجی دیگر دیده شده است که اجرای این واحد دوم از مدتی قبل آغاز شده و هم‌اکنون توسط موسسه ثارالله قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال اجرا است. ضمن اینکه خوراک دو واحد آهن اسفنجی شرکت فولاد بافت که در مجموع به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول خواهد رسید، بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله است. در طرح توسعه و فاز دوم، اجرای یک پروژه گندله‌سازی را در دستور کار قرار دادیم که اقدامات متقضی همچون مطالعات اولیه، طراحی و مهندسی آن در حالی انجام است.

حاتمی مطرح کرد: در مجموعه گروه مالی گردشگری و هلدینگ صنایع و معادن ماهان، زنجیره فولاد و حلقه‌های آن در حال تکمیل شدن است و مجموعه هلدینگ ماهان کار بهره‌برداری از معدن را در معدن شماره ۵ گل‌گهر سیرجان انجام می‌دهد. تولید آهن اسفنجی این مجموعه در فولاد بافت صورت می‌گیرد و در ادامه زنجیره، برنامه تولید گندله در فولاد بافت در دستور کار است و به زودی آغاز خواهد شد. بخش ذوب و فولادسازی هلدینگ ماهان نیز در فولاد بناب تدارک دیده شده است. بنابراین فولاد بافت به دلیل دراختیار داشتن یک معدن توسط هلدینگ ماهان، یک منبع تقریبا مطمئن مواد اولیه از طریق معدن شماره ۵ گل‌گهر دارد. ضمن اینکه با توجه به ارتباطات و تعاملاتی که مجموعه مدیریت شرکت فولاد بافت با تولیدکنندگان گندله دارند، در سال جاری با مشکلی در زمینه تامین گندله مواجه نشدیم. در این رابطه گندله مورد نیاز فولاد بافت از شرکت‌های گل‌گهر، فولاد سیرجان ایرانیان و فولاد بوتیای ایرانیان تامین می‌شود.

سال آینده به ظرفیت اسمی می‌رسیم

معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل فولاد بافت با اشاره به برنامه‌های سال آینده این شرکت، ابراز کرد: برای سال آتی، طرح و برنامه بودجه شرکت که در مرحله تصویب قرار دارد، تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و رسیدن به ظرفیت نهایی اسمی را در دستور کار قرار دادیم. طبعا برای تولید این میزان آهن اسفنجی به یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن گندله نیاز داریم که برنامه تامین آن تدوین شده است. همچنین برای سال آینده توسعه اجرای فاز دوم و اجرای کارخانه شماره ۲ آهن اسفنجی در دستور کار است که امیدواریم در پایان سال بالغ بر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های اخیر که کارشناسان محیط زیست انجام دادند، تولید آهن اسفنجی در فولاد بافت هیچ زیانی برای محیط زیست و بهداشت شهرستان بافت ندارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2095

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد