• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت توسعه معادن کیان فولاد مطرح کرد

برنامه گسترده برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن

  • کد خبر : 2119
  • 11 اسفند 1399 - 16:44
برنامه گسترده برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن
مدیرعامل شرکت توسعه معادن کیان فولاد گفت: هلدینگ کیان فولاد که در زنجیره تولید فولاد به ویژه در حوزه توزیع فعالیت می‌کند، قصد ورود به بخش معدن و تامین مواد اولیه این صنعت را دارد و برای این منظور در مزایده معدن شیطور شرکت کرده است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن کیان فولاد گفت: هلدینگ کیان فولاد که در زنجیره تولید فولاد به ویژه در حوزه توزیع فعالیت می‌کند، قصد ورود به بخش معدن و تامین مواد اولیه این صنعت را دارد و برای این منظور در مزایده معدن شیطور شرکت کرده است.

محمد علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: هلدینگ کیان فولاد دماوند ۱۲ شرکت زیرمجموعه در بخش‌های مختلف دارد که شامل شرکت توسعه معادن کیان فولاد، کیان لجستیک دماوند، کیان سازه دماوند، شرکت سرمایه‌گذاری کیان، شرکت بازرگانی کیان فولاد آبشار، اطلس جاودان سپاهان و… هستند.

وی افزود: شرکت توسعه معادن کیان فولاد اخیرا در مزایده معدن سنگ‌آهن شیطور واقع در استان یزد شرکت کرده که حائز بالاترین امتیاز شده و منتظر ابلاغ برنده آن است. در این مزایده رقبای سرسختی همچون شرکت فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، سنگ‌آهن مرکزی ایران، شرکت پاسارگاد حضور داشتند که در حوزه سنگ‌آهن و فولاد کشور صاحب نام هستند. در این مزایده شرکت توسعه معادن کیان فولاد با امتیاز ۹۱ در مواجهه با رقبای قدر، بالاترین امتیاز را کسب کرده و احتمالا در این مزایده برنده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن کیان فولاد خاطرنشان کرد: استخراج سنگ‌آهن مرحله نخست زنجیره تولید فولاد است. معدن سنگ‌آهن شیطور از جمله معادن بزرگی بود که در اختیار دولت قرار داشت و دولت این معدن را میان متقاضیان به مزایده گذاشت.

علیزاده اضافه کرد: فعالیتی که هم‌اکنون هلدینگ کیان فولاد دماوند انجام می‌دهد، بسیار ارزشمند است زیرا این هلدینگ تمام نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های خالی فولاد کشور را شناسایی کرده است و با فعالیت خود، این نیازمندی‌ها را تامین کرده و ظرفیت‌های خالی را پر می‌کند. هلدینگ کیان فولاد دماوند مواد اولیه کارخانه‌های تولید فولاد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و این کارخانه‌ها را از رکود خارج می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن کیان فولاد مطرح کرد: اگر معدن در اختیار هلدینگ کیان فولاد دماوند قرار داده شود، تامین مواد اولیه صنایع مصرف‌کننده سنگ‌آهن برای ما آسان‌تر خواهد شد. ضمن اینکه زنجیره هلدینگ کیان فولاد از گذشته کامل‌تر خواهد شد و می‌تواند میان فعالان صنعت فولاد حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی در خصوص معدن سنگ‌آهن شیطور عنوان کرد: طبق پروانه بهره‌برداری صادره برای معدن سنگ‌آهن شیطور در استان یزد و جنوب شرقی بافق، میزان ذخیره ثبت شده ۶۱ میلیون تن مگنتیتی با عیار متوسط ۳۵ تا ۳۷ درصد است. با این حال، اگر در مزایده برنده شویم، پیش‌بینی می‌کنیم با انجام اکتشافات تکمیلی در این معدن، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تن به ذخایر آن اضافه شود. ضمن اینکه با اکتشافات تکمیلی احتمالا میزان عیار به ۴۵ درصد خواهد رسید. برنامه داریم پس از در اختیار گرفتن معدن، در کنار استخراج و بهره‌برداری، اکتشافات تکمیلی را انجام دهیم.

به حوزه نسوز وارد خواهیم شد

علیزاده با اشاره به دیگر فعالیت‌های شرکت توسعه معادن کیان در حوزه معدن، بیان کرد: در اختیار گرفتن یک معدن دیاتومیت را در دستور کار قرار دادیم. چراکه این ماده معدنی به دلیل ویژگی‌های خاص، برای تولید آجرهای نسوز در فراآیند ذوب فولاد به کار می‌رود. علت در اتخاذ این سیاست برای گرفت معدن دیاتومیت آن است که قصد داریم حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد تکمیل کنیم و از این رو، یکی از الزامات رسیدن به این هدف، تامین مواد اولیه به ویژه آجرهای نسوز کوره‌های ذوب است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن کیان فولاد اضافه کرد: امیدوار هستیم با چهار شرکت دانش‌بنیانی که با هلدینگ کیان فولاد دماوند در این خصوص همکاری می‌کنند، بتوانیم این حلقه مفقوده را در زنجیره تولید فولاد پوشش دهیم. در حال حاضر، بخشی از مواد اولیه تولید آجر نسوز در کشور وارداتی است و ارز نسبتا قابل توجهی برای واردات به آن اختصاص داده می‌شود. اگر این امر محقق شود، می‌توانیم آجرهایی را به صنعت فولاد کشور عرضه کنیم که برخلاف آجرهای نسوز معمول که نسبتا سنگین هستند، بسیار سبک بوده و می‌توانند دماهای بالاتری را در مقایسه با آجرهای معمولی تحمل کنند.

وی با بیان اینکه هلدینگ کیان فولاد قصد توسعه معدنکاری را دارد، ابراز کرد: قصد داریم به حوزه مس نیز در بخش معدن وارد شویم و سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیز در این حوزه خواهیم داشت.

برنامه‌های هلدینگ کیان فولاد برای معدن شیطور

علیزاده خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که برای استفاده از معدن سنگ‌آهن شیطور در دستور کار قرار داده‌ایم، اکتشافات تکمیلی در مناطق اطراف آن است. در این رابطه با یک شرکت به تفاهم اولیه رسیدیم تا بتوانیم یک کارخانه کنسانتره با ظرفیت حداقل یک میلیون تن در منطقه احداث کنیم. این یعنی باید از معدن حدود دو میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شود تا بتوانیم به تولید یک میلیون تن کنسانتره دست یابیم. البته اولویت نخست ما تکمیل اکتشافات در معدن و افزایش ذخیره است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن کیان ادامه داد: اگر در اکتشافات مشخص شود میزان ذخیره بالاتر از رقم اعلام شده، است، قطعا طرح توسعه فرآوری را اجرا خواهیم کرد تا بتوانیم حتی تولید کنسانتره سنگ‌آهن را حتی تا پنج میلیون تن افزایش دهیم. پس از تولید کنسانتره در این مجموعه، در وهله نخست آن را به تولیدکنندگان گندله در استان یزد عرضه خواهیم کرد. چراکه برخی تولیدکنندگان گندله در این استان ظرفیت خالی دارند.

وی مطرح کرد: در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای، هلدینگ کیان فولاد برنامه‌‌ای برای ارتقای زیرساخت‌های منطقه‌ای دارد. در حال حاضر معدن شیطور فاقد جاده دسترسی مناسب است و به دنبال این هستیم که یک جاده مناسب برای فعالیت‌های معدنی احداث کنیم. ضمن اینکه احداث یک خط آهن به طول ۶۰ کیلومتر را در برنامه قرار دادیم. در این زمینه نیاز به حمایت دولت است که در موارد قانونی از جمله تخفیفات مالیاتی، تامین ارز و… به کمک شرکت ما بیاید تا سرمایه‌گذاران به این حوزه وارد شوند.

چالش‌های بخش معدنکاری

علیزاده در خصوص مشکلات بخش معدن به ویژه حوزه سنگ‌آهن عنوان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده استخراج هر تن سنگ بسیار بالا است. چرا که به بخش معدن ارز ترجیحی تخصیص داده نمی‌شود و معدنکاران به ناچار باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند. از این رو واردات ماشین‌آلات برای معدنکار بسیار گران تمام می‌شود و این امر تاثیر مستقیم بر افزایش هزینه‌های معدنکاری داشته است.

وی تصریح کرد: برای کاهش هزینه‌های معدنکاری به ویژه تامین ماشین‌آلات و تجهیزات، دولت باید چاره‌ای اساسی به خصوص در زمینه تامین ارز بیندیشد که این امر حتی می‌تواند از طریق ارائه یارانه یا هر حمایت دیگری از معدنکاران اتفاق بیفتد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2119

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد