• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آهن افرا مطرح کرد:

رونق بازار جهانی محصولات مسی

  • کد خبر : 3441
  • 07 فروردین 1400 - 12:05
رونق بازار جهانی محصولات مسی
مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: با کشف واکسن ویروس کرونا، واحدهای تولیدی در دنیا جان دوباره گرفتند و با رونق گرفتن تولید، میزان تقاضا برای مس بیش از پیش شد و در نتیجه با افزایش معاملات در بورس فلزات لندن، شاهد رکوردشکنی‌های قیمتی این فلز استراتژیک هستیم که در صورت عدم بروز اتفاق تازه‌ای، این حرکتی صعودی قیمت ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: با کشف واکسن ویروس کرونا، واحدهای تولیدی در دنیا جان دوباره گرفتند و با رونق گرفتن تولید، میزان تقاضا برای مس بیش از پیش شد و در نتیجه با افزایش معاملات در بورس فلزات لندن، شاهد رکوردشکنی‌های قیمتی این فلز استراتژیک هستیم که در صورت عدم بروز اتفاق تازه‌ای، این حرکتی صعودی قیمت ادامه خواهد داشت.

امیربهمن خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قیمت داخلی فلزات آهنی و غیر آهنی به طور مستقیم به نرخ ارز وابسته است، در سه ماه اخیر که اخبار کشف واکسن ویروس کرونا قوت گرفته است تقریبا تمام صنایع و واحدهای تولیدی در دنیا شروع به کار کردند و میزان تقاضا برای فلز مس مسیر افزایشی را بعد از مدت‌ها به خود گرفت در نتیجه میزان معاملات در بورس کالا نیز به اوج رسید و در نهایت شاهد افزایش قیمت فلز سرخ شدیم که همچنان در کانال ۹ هزار دلار افت و خیز می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر به نوعی آرامش به دنیای صنعت تزریق شده است و تولیدات کم و بیش انجام می‌شوند. این روند با پیشرفت حوزه پزشکی در مهار ویروس کرونا همچنان ادامه خواهد یافت و افزایش قیمت را برای مس می‌توان با قاطعیت پیش‌بینی کرد. در واقع با بیشتر شدن فعالیت صنعتی، میزان تقاضا برای مس افزایش می‌یابد و این موضوع به تدریج موجب گران شدن قیمت جهانی می‌شود. قیمت داخلی این فلز استراتژیک تحت تاثیر دو عامل نرخ دلار و قیمت بورس لندن با شتاب بیشتری نسبت به دنیا مسیر صعودی را می‌پیماید که این موضوع به مزاج  مصرف‌کنندگان محصولات مسی خوش نمی‌آید.

مدیرعامل شرکت آهن افرا عنوان کرد: ما به عنوان تولیدکننده مقاطع برنجی شاهد سخت شدن شرایط تولید هستیم؛ چراکه فعالیت تولیدی در کشور تنها تحت تاثیر قیمت جهانی نیست بلکه عوامل ریز و درشت بسیاری عرصه را برای تولید سخت می‌کنند و صنعتگر به تنهایی قادر به حل آن‌ها نیست.

خالدی تاکید کرد: مقاطع برنجی ازجمله قطعات پرکاربردی است که در بسیاری از صنایع همچون قفل و یراق‌آلات، تاسیسات، صنایع گاز، خودروسازی و سایر فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که به هر مقطع هندسی، در اصطلاح میلگرد یا گرد می‌گویند و مقاطع غیرهندسی نیز شکل خاص خود را دارد و نام واحدی را نمی‌توان برای آن‌ها به کار برد. این مقاطع تولیدی ما انواع و سایزهای متنوعی دارد و اغلب بر اساس سفارش مشتری اندازه مقطع مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: ترکیب آلیاژی که برای ساخت مقاطع برنجی مورد استفاده قرار می‌دهیم نیز بر اساس نیاز مشتری تعیین می‌شود و سعی داریم که در همه احوال و شرایط اقتصادی مشتریان خود را راضی نگه داریم. اندازه مقاطع از سه میلی‌متر آغاز شده و طبق مصرف در صنایع مختلف بیشتر می‌شود اما در مجموع بازه اندازه‌ای این نوع قطعات از سه تا ۷۰ میلی‌متر متغیر است.

مدیرعامل شرکت آهن افرا یادآور شد: محصولات تولیدی ما از نظر دارا بودن کیفیت در سطح عالی قرار دارند. تا به اینجای کار موفق به صادرات نشده‌ایم و فقط بازار داخلی را به طور کامل پوشش داده‌ایم. همکارانی داریم که تاکنون قطعات تولیدی خود را نیز به سایر کشورها صادر کرده‌اند و در واقع این نوع فروش برای آن‌ها توجیه اقتصادی دارد اما ما با بررسی‌ دقیق‌ وضعیت صنعت و بازار کشور، بازار داخلی را برای خود مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌دانیم.

این فعال صنعتی اذعان کرد: در بازار داخلی، تولیدکنندگان بزرگی فعال هستند که محصولات با کیفیتی را عرضه می‌کنند. در خصوص صادرات نیز می‌توان گفت که تعاملات بین‌المللی مشکلات خاص خود را دارد و کمتر تولیدکننده‌ای قادر به صادرات محصول است. نقل و انتقالات مالی، مهم‌ترین مشکل صادرات محسوب می‌شود؛ چراکه بعد از فروش محصول به مشتریان خارجی، بازگرداندن ارز به کشور با مشکلاتی متعددی مواجه است که این موجب می‌شود صادرات در نظر برخی از تولیدکنندگان اقتصادی به نظر نرسد.

خالدی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل اصلی که تولیدکنندگان ایرانی فقط با آن مواجه هستند نوسان شدید نرخ ارز است؛ چراکه این موضوع بر قیمت فلزات به ویژه مس تاثیر مستقیم دارد. نرخ جهانی مسی با شیب ملایم در حال افزایش است و این میزان افزایش تاثیر چندانی بر روند فعالیت واحدهای تولیدی در دنیا ندارد و امیدوار هستیم که مسئولین مربوطه در جهت حمایت از نولیدکنندگان و صنعتگران این کشور تمهیدات جدی را عملی و اجرایی کنند تا رونق بیشتری به واحدهای تولیدی یازگردد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3441

نوشته‌های مشابه