• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده صدر فردا:

صدر فردا، شتاب‌دهنده صنعت و اقتصاد

  • کد خبر : 3508
  • 18 اسفند 1399 - 12:39
صدر فردا، شتاب‌دهنده صنعت و اقتصاد
مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده صدر فردا گفت: شتاب‌دهنده صدر فردا به عنوان یک شرکت زیرمجموعه هلدینگ صدر تامین با ماموریت توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی تاسیس شده است. این شرکت در جهت ارائه طرح نوآورانه، بررسی نیازهای نوآورانه، جذب سرمایه‌گذار و در نهایت بومی‌سازی دانش و رشد اقتصاد کشور با متخصصین و محققین مجرب همکاری‌های جدی را در پیش گرفته و در افق پیش روی خود در تلاش است نیازهای نوآورانه شرکت‌های بیشتری را عارضه‌یابی کند و مورد بررسی قرار دهد.

مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده صدر فردا گفت: شتاب‌دهنده صدر فردا به عنوان یک شرکت زیرمجموعه هلدینگ صدر تامین با ماموریت توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی تاسیس شده است. این شرکت در جهت ارائه طرح نوآورانه، بررسی نیازهای نوآورانه، جذب سرمایه‌گذار و در نهایت بومی‌سازی دانش و رشد اقتصاد کشور با متخصصین و محققین مجرب همکاری‌های جدی را در پیش گرفته و در افق پیش روی خود در تلاش است نیازهای نوآورانه شرکت‌های بیشتری را عارضه‌یابی کند و مورد بررسی قرار دهد.

هادی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت شتاب‌دهنده صدر فردا به عنوان پلتفرم نوآوری در پیرامون هلدینگ صدر تامین شکل گرفته است و ماموریت این شتاب‌دهنده، پاسخ به نیازهای فناورانه‌ای است که هلدینگ صدر تامین و شرکت‌های زیر مجموعه آن دارند. این نیازهای فناورانه ماحصل مطالعات عارضه‌یابی و نیازسنجی بود که در شرکت‌های تابع هلدینگ انجام شده و این نیازها شناسایی شده و در نهایت برای رفع این نیازها، شتاب‌دهنده صدر فردا سازماندهی شده و شکل گرفته است و یک ماموریت برای این شرکت به حساب می‌آید.

وی افزود: ماموریت دوم این شتاب‌دهنده، شناسایی و جذب طرح‌های دانش‌بنیانی است که در حوزه معدن و صنایع معدنی هستند. این طرح‌ها اغلب در بخش تحقیقات کشور و در دانشگاه‌ها مطرح می‌شوند و نتیجه حمایت‌هایی است که معاونت علمی و فناوری انجام می‌دهد. این طرح‌ها توسط شرکت شناسایی شده و به آن‌ها جهت جذب سرمایه‌گذار و گذراندن مراحل توسعه کمک می‌شود و در نهایت به یک کسب و کار تبدیل می‌شوند. در مجموع شتاب‌دهنده صدر فردا ابزاری است که هلدینگ صدر تامین برای نفوذ و رسوخ فناوری‌های جدید به شرکت‌های زیرمجموعه ایجاد کرده است.

پنج طرح از طرح‌های دانش‌بنیانی را جذب کردیم

مدیرعامل شتاب‌دهنده صدر فردا در رابطه با دستاوردهای این شرکت توضیح داد: این شتاب‌دهنده حدود هشت ماه است که شروع به فعالیت کرده و هول دو محور تعیین شده برای شرکت فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌ایم. ما بالغ بر ۴۰ طرح نوآورانه را جذب کرده و مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. برخی از این طرح‌ها در مراحل ابتدایی بودند و یا در حوزه فعالیت‌های ما نبودند اما در این بین حدود ۱۲ طرح را جذب کردیم و مورد حمایت قرار دادیم تا در مسیر پیشرفت خود گام به گام پیش بروند. در حال حاضر، پنج طرح از طرح‌های دانش‌بنیانی را جذب کردیم و در جهت رشد آن‌ها قدم برداشتیم که در حال جذب سرمایه هستند. در واقع، این اولین اقدامی بود که ما انجام دادیم و کار بسیار سخت و پیچیده‌ای محسوب می‌شود که خوشبختانه طی این مدت کوتاهی که فعالیت خود را آغاز کردیم، عملا تعدادی طرح را وارد مرحله سرمایه‎‌گذاری کرده‌ایم.

کمالی ابراز کرد: در رابطه با بومی‌سازی و پاسخ به نیازهای فناورانه نیز می‌توان گفت که ما عمده نیازهای فناورانه شرکت‌های تابع هلدینگ صدر تامین را شناسایی کردیم و با کمک خود شرکت‌ها دوره‌های آموزشی جهت تربیت نیروهای عارضه‌یاب برگزار کردیم که در راستای شناسایی و جست‌وجویی که در شرکت‌ها انجام می‌دهند و مطالعاتی که صورت می‌گیرد بتوانند عارضه‌های شرکت‌های خود را پیدا کنند. این افراد با حکم سفیر نوآوری در شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند و به صورت مستمر عارضه‌ها را شناسایی کرده و به ما محول می‌کنند و در ادامه در اکوسیستم نوآوری به دنبال راه‌حل برای عارضه‌ها هستیم. به عنوان مثال، طی برنامه‌ای نیازهای فناورانه شرکت صنایع مس شهید باهنر شناسایی و عارضه‌یابی شد و سپس اولویت‌بندی شده و درصدد رفع آن‌ها برآمدیم و در یک رویداد اعلان عمومی کردیم. این نیازها را محققین، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و افرادی که توانمندی فنی دارند مشاهده می‌کنند و در صورت حل آن‌ها اعلام آمادگی می‌کنند و با آن‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم و در نهایت منجر به قراردادهایی می‌شود که نیازهای مربوطه حل شود.

ما به دنبال دانشگاهیان و پژوهشگران هستیم

وی اذعان کرد: فاز اول فعالیت خود را طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفت به این شرح است که در یک سال اول خدمات فناوری به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صدر تامین ارائه دهیم. به هر حال، ما به خانواده صدر تامین تعلق داریم و جزئی از خانواده شستا هستیم و بدیهی است که با این فرایند و شرایط آشناتر باشیم و کار خود را با شرکت‌های زیرمجموعه آغاز کنیم اما در چشم‌انداز قطعا در این نقطه نخواهیم ماند و فراتر از این مرحله گام خواهیم برداشت و قصد داریم بعد از یک سال بتوانیم خدمات خود را به تمام شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی که در بخش معدن و صنایع معدنی کشور فعالیت دارند، ارائه دهیم و در چشم‌انداز خود می‌بینیم تعداد شتاب‌دهنده‌‍‌هایی که در حوزه معدنی فعال هستند و نوآورانه خدمات ارائه می‌دهند، بسیار محدود‌ هستند و با ورود شرکت صدر فردا در این حوزه قطعا ظرف فعالیت آن در پهنه ملی گسترده خواهد شد و منافع آن به هلدینگ صدر تامین، شستا و در نهایت به اقتصاد ملی کشور باز خواهد گشت.

مدیرعامل شتاب‌دهنده صدر فردا تاکید کرد: نقطه شروع تولید علم، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و به طور کلی جریان نوآورانه در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی رقم می‌خورد و در واقع همکاری با دانشگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و اگر بخواهیم یک کار علمی را ارائه دهیم حتما باید یک وجه کار به دریای گسترده علمی کشور متصل باشد. در شرلیط فعلی شیوع ویروس کرونا فعالیت ما را محدود کرد که این موضوع را نیز با بهره‌گیری از ارتباطات مجازی رفع کردیم اما بدیهی است که ما به دنبال دانشگاهیان و پژوهشگران باشیم و با دعوت همکاری، آن‌ها را برای ارائه راه‌حل‌ها برای رفع معضلات به کار گیریم و از دانش این افراد استفاده کنیم و در واقع به عنوان کمک در کنار ما حضور داشته باشند، به همین واسطه ارتباط بسیار خوبی را با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور که در حوزه‌های معدن، متالورژی و صنایع معدنی فعالیت دارند، برقرار کردیم.

به کمک رسانه‌های تخصصی نیاز داریم

کمالی عنوان کرد: همواره سعی کردیم که در جلسات و در کمیته‌های راهبری و ارزیابی شرکت حتما بعد علمی فضا را با حضور اعضای هیئت علمی پررنگ کنیم و آن‌ها در تمام فرایندهای کاری ما حضور داشته باشند. علاوه بر اساتید سعی بر آن داشتیم که در پروژه‌های مختلف از دانش دانشجویان نخبه کشور نیز بهره کافی را ببریم. در مجموع، ما ارائه طرح‌های نوآورانه را از آن‌ها انتظار داریم. در نتیجه، ارتباط ما با دانشگاهیان بسیار تنگاتنگ است و با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که نهاد حاکمیتی و متولی اکوسیستم نوآوری است ارتباط بسیار خوبی را برقرار کردیم که برگزاری جلسات مداوم و مستمر به استحکام این ارتباط دامن می‌زند. ظرفیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را به خوبی می‌شناسیم و با آن‌ها نیز ارتباط خوبی داریم و در تلاش هستیم که این ارتباطات را هر روز گسترده‌تر از گذشته کنیم تا بتوانیم همه پتانسیل‌های کشور را به کار بگیریم تا بتوانیم این فعالیت ملی را به نتیجه برسانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای جا افتادن و قوام آمدن فعالیت شرکت شتاب‌دهنده صدر فردا قطعا به همکاری رسانه‌ها نیاز داریم، رسانه‌های تخصصی که در حوزه صنایع معدنی و فلزی فعالیت دارند در این خصوص نقش موثری می‌توانند داشته باشند و ما می‌توانیم به کمک رسانه‌های تخصصی جریان نوآورانه  را در بخش معدن کشور پیاده‌سازی کنیم؛ چراکه این برنامه یک حرکت ملی است و به تمام ارکان و اجزا نیاز دارد. همان‌طور که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در این امر نقش موثری دارند قطعا رسانه نیز در تحقق افق‌های روشن این شتاب‌دهنده یک مهره حیاتی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3508