• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی بهداد:

مس با عیار بیشتر، قیمت بالاتر و مشتری کمتری دارد

  • کد خبر : 3457
  • 15 فروردین 1400 - 19:52
مس با عیار بیشتر، قیمت بالاتر و مشتری کمتری دارد
مدیرعامل گروه صنعتی بهداد گفت: با توجه افزایش قیمت مس، تقاضا برای شمش‌های مسی با عیار پایین و غیر استاندارد رو به افزایش بوده و مصرف این شمش‌ها نسبت به شمش مسی با عیار 99.99 درصد برای تولیدکنندگان مقاطع مسی و برنجی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

مدیرعامل گروه صنعتی بهداد گفت: با توجه افزایش قیمت مس، تقاضا برای شمش‌های مسی با عیار پایین و غیر استاندارد رو به افزایش بوده و مصرف این شمش‌ها نسبت به شمش مسی با عیار ۹۹٫۹۹ درصد برای تولیدکنندگان مقاطع مسی و برنجی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

علی بهداد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات انلاین»، اظهار داشت: قیمت مس در بازار داخلی به طور مستقیم تحت تاثیر نرخ ارز بوده و این موضوع علاوه بر تاثیر قیمت جهانی این فلز در بورس فلزات لندن است. به عبارت بهتر، قیمت داخلی مس را دو عامل نام برده تعیین می‌کنند. عوامل جانبی همچون عرضه و تقاضا نیز بر قیمت نهایی مس موثر است اما متغیرهای اصلی و نهایی در بحث قیمت‌گذاری قیمت جهانی و نرخ ارز هستند که دومین عامل مهم‌تر به حساب می‌آید. برخی از تولیدکنندگان و فعالان در حوزه صنعت تلاش می‌کنند که نوسان‌گیری کنند و از تغییرات چشمگیر قیمتی نیز جلوگیری به عمل آورند اما در نهایت مس به افت و خیز قیمتی خود ادامه می‌دهد. با توجه به افزایش تولید خودروهای برقی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، آینده قیمتی فلز سرخ افزایشی پیش‌بینی می‌شود و در درازمدت شاهد حضور مس در کانال‌های فراتر از ۱۰ هزار دلار خواهیم بود.

وی عنوان کرد: گروه صنعتی بهداد، تولیدکننده مقاطع و شمش مس است و در حال حاضر در زمینه بازیافت ضایعات سیم و کابل‌های مسی فعالیت می‌کند. در واقع، شمش مسی حاصل از بازیافت را تولید و عرضه می‌کنیم. می‌توان گفت مس به دست آمده از سیم و کابل‌های بازیافتی، بهترین و خالص‌ترین نوع مس بعد از کاتد به حساب می‌آیند که خلوص آن ۹۹٫۹۹ درصد است که آن را در اختیار واحدهای ریخته‌گری قرار می‌دهیم. برای تولید شمش مس، خلوص خاصی مدنظر نیست بلکه مس با عیارهای خیلی پایین نیز مشتری خاص خود را دارد. به عنوان مثال، مس با عیار زیر ۸۰ درصد برای تولید شمش برنج و آلیاژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مس با عیار پایین، مشتری بیشتری دارد

بهداد در ادامه تصریح کرد: مس با آلیاژها و عیارهای متفاوتی در صنعت برای ساخت انواع قطعه و شمش مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر مشتری سفارش خاص خود را دارد؛ به این ترتیب، فقط مس با عیار ۹۹٫۹۹ درصد مورد استقبال صنعتگران نیست. گفتنی است که قیمت مس و آلیاژ آن به میزان خلوص و عیار آن بستگی دارد. چراکه هر چه از عیار بالاتری برخوردار باشد قیمت بیشتری دارد. مس با خلوص پایین‌تر طرفداران بیشتری دارند و تولیدکنندگان شمش برنج ازجمله خریداران آن به حساب می‌آیند و استفاده از این نوع مس برای تولیدکننده محصول نهایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته برخی از آلیاژهای برنج که خارج از استاندارد هستند و ناخالصی دارند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما در داخل کشور به دلیل اینکه متاسفانه بحث استاندارد جدی گرفته نمی‌شود، شاهد استفاده از شمش با خلوص بسیار پایین نیز هستیم. مضررات استفاده از آلیاژهای غیراستاندارد در صنایعی همچون شیرآلات بهداشتی به وضوح قابل مشاهده است.

تداوم تولید به سرمایه زیادی نیاز دارد

بهداد در ادامه مشکلات صنعت تولید شمش مسی را برشمرد و تاکید کرد: مهم‌ترین معضل صنایع مسی، عدم ثبات قیمت است که تولیدکنندگان را با معضل جدی مواجه کرده است. چراکه  ثبات قیمت موجب می‌شود برای یک مدت معین، هر چند کوتاه بتوانیم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشیم. قیمت فعلی مس بسیار بالا بوده و برای تداوم فعالیت در این حوزه به یک سرمایه هنگفت نیاز است. زمانی که نوسان قیمتی بالا باشد، تصمیم‌گیری نیز دشوار می‌شود. وقتی ریسک‌پذیری افزایش می‌یابد، بسیاری از تولیدکننده‌ها فعالیت خود را در این بخش متوقف می‌کنند. چه بسا که در حال حاضر تعداد زیادی از واحدهای تولیدی فعال، تعطیل شده‌اند و افراد زیادی نیز شغل خود را از دست داده‌اند که این موضوع برای اقتصاد یک کشور اتفاق ناگواری به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت مواد اولیه بسیار افزایش یافته و در واقع با هزینه نجومی تولید، عملا تولیدکننده نمی‌تواند به سودآوری فکر کند. بسیاری از کارها اجرت بالایی دارند که میزان اجرت تعیین شده نیز ثابت است و نوسانات قیمتی بر آن تاثیری چشمگیری ندارد اما زمانی که قیمت مواد اولیه نقش پررنگی دارد و اجرتی برای کار در نظر گرفته نمی‌شود، شرایط کاری برای تولیدکننده کشنده می‌شود که صنعت شمش و مقاطع مسی و برنجی جزو این دسته از مشاغل قرار دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3457

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد