• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر کارگاه وثوق:

تولید ظروف مسی به حداقل رسیده است

  • کد خبر : 3484
  • 22 فروردین 1400 - 18:25
تولید ظروف مسی به حداقل رسیده است
مدیر کارگاه وثوق گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا با نوسانات قیمتی و ارزی دست و پنجه نرم می‌کردیم و از سال گذشته، شیوع ویروس کرونا، چالش‌های صنعت محصولات مسی را افزایش داده است؛ به گونه‌ای که با کاهش شدید تقاضا برای ظروف مسی مواجه شده‌ایم.

مدیر کارگاه وثوق گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا با نوسانات قیمتی و ارزی دست و پنجه نرم می‌کردیم و از سال گذشته، شیوع ویروس کرونا، چالش‌های صنعت محصولات مسی را افزایش داده است؛ به گونه‌ای که با کاهش شدید تقاضا برای ظروف مسی مواجه شده‌ایم.

جمال وثوق در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما تولیدکننده ورق مسی هستیم که برای تولید این محصول از ضایعات مسی استفاده می‌کنیم. این ضایعات را نیز از کارخانه‌هایی که با مس سر و کار دارند اعم از تولیدکنندگان سیم و کابل مسی و انواع قطعات و شیرآلات مسی تامین می‌کنیم. اینکه ضایعات از چه محصولی به دست آمده باشد مهم نیست بلکه نوع آلیاژی مصرفی در آن برای ما حائز اهمیت است.

وی افزود: تمام صنایعی که از مس به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، مشتری ورق مسی تلقی می‌شوند اما تولیدکنندگان ظروف مسی از مهم‌ترین مشتریان ورق مسی به حساب می‌آیند. ما نیز علاوه بر ساخت این نوع ورق، انواع ظروف مسی را نیز تولید و در بازار عرضه می‌کنیم. به دلیل اینکه ورق‌های مسی تولیدی خود را در ساخت ظرف استفاده می‌کنیم، بنابراین درصد خلوص و میزان عیار مس در اولویت قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر، درصد خلوص مطلوب برای ساخت ورق و ظرف مسی بیش از ۹۸ درصد تعیین شده و چون ظروف مسی با سلامت مشتریان به طور مستقیم در ارتباط بوده، بنابراین آلیاژسازی مس مصرفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رشد قیمت، افت تقاضا

مدیر کارگاه وثوق تصریح کرد: ما تاکنون فقط در سطح بازار داخلی فعالیت داشته‌ایم و صادرات محصول جزو برنامه‌های کاری ما نبوده است. به طور کلی، ظروف مسی معمولا صادرات نمی‌شود. اگر بخواهیم در رابطه با مشکلات موجود در این صنعت صحبت کنیم، باید به نوسانات قیمت مس اشاره کرد و از آنجایی که ظروف مسی صادر نمی‌شود و فقط مصرف داخلی دارد، اوج‌گیری قیمت مس موجب شده که میزان معاملات داخلی نیز به طور چشمگیری کاهش یابد. شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که قدرت خرید مردم کاهش یافته و در چنین وضعیتی، خرید ظروف مسی در اولویت‌‌های آخر مردم قرار گرفته است. ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مشتریان اصلی ظروف مسی را که گردشگران هستند به دلیل افت سفرها، از دست بدهیم.

وی ادامه داد: نرخ دلار و قیمت مس در بورس فلزات لندن، دو عامل تعیین‌کننده قیمت داخلی مس هستند و کوچک‌ترین رخداد جهانی، قیمت مس را دچار نوسان می‌کند.

تولید ورق مسی

وثوق خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم در روز ورق مسی تولید می‌کنیم که تمام آن را به ظروف مسی تبدیل می‌کنیم. علاوه بر افزایش قیمت‌ها، شیوع ویروس کرونا نیز میزان ظرفیت تولید کارگاه را به طور چشمگیری کاهش داده و موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور شده است. ما نیز جهت جلوگیریی از بیکاری کارگران خود، فعالیت مجموعه را کم و بیش حفظ کرده‌ایم. تولید

وی عنوان کرد: ورق مسی به دو روش سنتی و صنعتی تولید می‌شود. پیش‌تر، فعالان این حوزه به صورت اجدادی کار را ادامه می‌دادند اما با گذشت زمان و با روی کار آمدن قشر جوان، تکنولوژی و تخصص نیز وارد صنعت ورق مسی شد. تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن علاوه بر افزایش کیفیت محصول، موجب ارتقای میزان ظرفیت تولید مجموعه‌های تولیدی نیز می‌شود و به جرات می‌توان گفت شرایط تولید نسبت به گذشته بسیار مطلوب‌تر شده است.

مدیر کارگاه وثوق اذعان کرد: ما قادر به تولید انواع ورق‌های مسی با اندازه‌های مختلف هستیم و اغلب بر اساس سفارش مشتری ورق تولید می‌کنیم. برای ساخت ظروف نیز قالب‌های مخصوصی طراحی شده که طبق نیاز و سلیقه مشتری این قالب‌ها تغییر می‌کند و به اندازه مورد نظر می‌رسد. در واقع فرایند تولید به این شکل ایسته که ابتدا ورق مسی را به صورت گرده درمی‌آوریم و بعد از چکش‌کاری و شکل‌دهی ظرف مورد نظر حاصل می‌شود.

وثوق در پایان تاکید کرد: مشکلات ذکر شده به طور مستقیم بر میزان فعالیت ما تاثیر گذاشته است و وضعیت تولید هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود. در حال حاضر، با ظرفیتی بسیار کمتر از ظرفیت واقعی فعالیت داریم. تولیدکنندگان و صنعتگران فعال در حوزه مس فقط به یک معجزه نیاز دارند تا شاید قیمت‌ها به ثبات نسبی برسد که بتوانند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنند و سبد محصولات خود را گسترش دهند. در این میان نیز دولت خود را به نوعی کنار کشیده و از ارائه هرگونه خدمات و تسهیلاتی به تولیدکنندگان خودداری می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3484

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند