• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت البرز پارت جهان

رونق صنایع داخلی در سایه تحریم

  • کد خبر : 2178
  • 05 اردیبهشت 1400 - 12:49
رونق صنایع داخلی در سایه تحریم
مدیرعامل شرکت البرز پارت جهان گفت: تحریم‌ها باعث شد مسئولانی که به هر قیمتی به واردات علاقه دارند، از آن ناامید شوند و به صنایع داخلی توجه کنند که این امر باعث ایجاد رونق نسبی در صنایع تامین‌کننده قطعات و تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی شده است.

مدیرعامل شرکت البرز پارت جهان گفت: تحریم‌ها باعث شد مسئولانی که به هر قیمتی به واردات علاقه دارند، از آن ناامید شوند و به صنایع داخلی توجه کنند که این امر باعث ایجاد رونق نسبی در صنایع تامین‌کننده قطعات و تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی شده است.

مسعود نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: عملیات فورج به صورت چکش‌کاری روی فلزات به ویژه فولاد انجام می‌شود. در گذشته آهنگران برای ساخت قطعات آهنی از چکش برای شکل‌دادن فلز استفاده می‌کردند اما امروز این شکل‌دهی با استفاده از ابزارآلات و دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود.

وی افزود: ماده اولیه ساخت قطعات فورج، فولاد آلیاژی است که عموما به صورت میلگرد تامین می‌شود. این میلگردها با توجه به سفارش‌های دریافتی از سوی مشتریان، به صورت قطعه  برش داده می‌شوند و سپس در قالب قرار می‌گیرند. در قالب با پرس و چکش، عملیات فورجینگ روی قطعه انجام می‌شود و به شکل دلخواه درمی‌آید.

مدیرعامل شرکت البرز پارت جهان خاطرنشان کرد: شرکت ما عموما عملیات فورج روی قطعات را برای صنایع نفت و گاز به جهت تولید اتصالات نفتی انجام می‌دهد. این قطعات شامل زانویی، سه‌راهی، مهره ماسوره، فلنج و… می‌شود.

دشواری تامین مواد اولیه

نامداری تاکید کرد: ۹۰ درصد از مواد اولیه را فولاد آلیاژی با گریدهای گوناگون تشکیل می‌دهد که شامل فولاد زنگ‌نزن نیز می‌شود. تامین‌کننده فولاد آلیاژی شرکت ما در کشور، شرکت فولاد آلیاژی ایران در یزد است اما برای تامین فولاد زنگ‌نزن ناچار به واردات هستیم.

وی اذعان کرد: در حال حاضر، تامین مواد اولیه به سختی انجام می‌شود. با اینکه فولاد آلیاژی در کشور ما توسط دو سه شرکت تولید می‌شود اما تامین این نوع فولادها با توجه به تقاضای نسبتا بالا با دشواری همراه است. نکته قابل توجه دیگر این است که بسیاری از متقاضیان فولاد آلیاژی، قادر به دادن سفارش حجم نسبتا کمی از این محصول هستند و این در حالی است که پرداختن به سفارش با حجم پایین از سوی تولیدکنندگان فولاد آلیاژی امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت البرز پارت جهان اضافه کرد: عموما تولیدکنندگان فولاد آلیاژی کوره‌های ۶۰ تن به بالا دارند و برای این منظور باید، سفارش دریافتی آن‌ها برای گریدهای آلیاژی بیش از ۴۰ تن باشد. به همین دلیل این تولیدکنندگان نمی‌‌توانند تولید خود را با سفارش‌های کم‌حجم تطبیق دهند. ضمن اینکه برخی از گریدهای خاص نیز در کشور قابل تولید نیستند.

نامداری با اشاره به دیگر چالش‌های تامین فولاد آلیاژی، بیان کرد: قیمت فولاد آلیاژی بسیار بالا بوده و حتی خرید ۴۰ تن از گریدهای مختلف آن برای فورج‌کاران سنگین است و بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه از پس خرید آن بر نمی‌آیند. از این رو تامین این نوع فولادها به نقدینگی بسیار بالایی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: شرکت البرز پارت جهان ناچار است تامین فولاد آلیاژی خود را به صورت خرد از بازار آزاد تامین کند که این موضوع چالشی جدی برای شرکت محسوب شده و در عین حال قیمت فولاد آلیاژی در بازار نسبت به کارخانه تولیدکننده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت البرز پارت جهان تصریح کرد: ظرفیت تولید شرکت ما حدود ۸۰۰ تن در سال انواع قطعات فورج است اما اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم.

رونق صنایع داخلی با تحریم‌ها

نامداری مطرح کرد: تا زمانی که مدیران به دنبال احیای برجام و تسهیل در امر واردات باشند، چندان نمی‌توان به رونق صنایع داخلی امیدوار بود. به ویژه آنکه وزارت نفت و مدیران ارشد آن تمایل چندانی به استفاده از تولیدات ایرانی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ندارند و این رویکرد خود را قبلا در به کارگیری پیمانکاران و تجهیزات خارجی نشان داده‌اند.

وی ابراز کرد: با توجه به تحریم‌های شدید علیه صنایع نفت و گاز کشور، حدودا دو تا سه سال است که مدیران وزارت نفت از واردات ناامید شده‌اند و راهی به جز توجه به صنایع داخلی ندارند. بنابراین به صنایع داخلی روی آورده‌اند و طی دو سال گذشته شرکت البرز پارت جهان توانست میزان تولید خود را به ۳۰ درصد ظرفیت برساند. در حالی که پیش از آن، شرکت تقریبا رو به تعطیلی رفته بود و با ظرفیت بسیار پایینی فعالیت می‌کرد.

صنعت فورج، ترکیب هنر و تکنولوژی

مدیرعامل شرکت البرز پارت جهان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر تاثیر تکنولوژی بر صنعت فورج، بیان کرد: شرکت ما از تکنولوژی نسبتا خوبی برای تولید استفاده می‌کند اما ساخت قطعه در این صنعت، نیازمند ترکیبی از هنر و تکنولوژی است و تولیدکنندگان باید دقیق‌ترین ابعاد را برای صنایع بسیار حساس جهت تولید قطعه درآورند.

به تامین نقدینگی نیاز داریم

نامداری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نگاه به ساخت داخل بیشتر شده، مشکل فروش و بازار به تدریج برطرف شده و رونق به وجود آمده است. از آنجا که از مهندسان خبره و تکنولوژی خوبی استفاده می‌کنیم، قادر به تولید انواع قطعات برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستیم. با این وجود تامین مواد اولیه، مهم‌ترین چالش شرکت البرز پارت جهان به شمار می‌رود. البته در این زمینه بیشتر به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز داریم که در این رابطه می‌طلبد تامین‌کنندگان و بانک‌ها همکاری مطلوبی با تولیدکنندگان داشته باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2178

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد