• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر طرح توسعه مجتمع فولاد دشتستان

احداث خط تولید ورق رنگی در دستور کار است

  • کد خبر : 2163
  • 31 فروردین 1400 - 11:40
احداث خط تولید ورق رنگی در دستور کار است
مدیر طرح توسعه مجتمع فولاد دشتستان گفت: شرکت فولاد دشتستان ظرفیت تولید 384 هزار تن ورق گالوانیزه را در سال دارد و در پی احداث خط ورق رنگی است که احتمالا تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر طرح توسعه مجتمع فولاد دشتستان گفت: شرکت فولاد دشتستان ظرفیت تولید ۳۸۴ هزار تن ورق گالوانیزه را در سال دارد و در پی احداث خط ورق رنگی است که احتمالا تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مجید رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: طرح ورق‌های فولادی گالوانیزه یا پوشش روی نورد گالوانیزه دشتستان راد با ظرفیت ۳۸۴ هزار تن در سال در شهرک صنعتی زاویه شهرستان زرندیه استان مرکزی احداث شدi و از اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: به طور معمول مواد اولیه ورق‌های گالوانیزه، ورق سرد است که این ورق‌ها به صورت فول‌هارد از کارخانه‌های تولیدکننده آن یعنی فولاد مبارکه، هفت الماس، فولاد غرب آسیا و… تامین می‌شود و ضخامت ورق سرد فولادی دریافتی نیز از دو میلی‌متر به بالا است.

کمبود ورق سرد

مدیر طرح توسعه مجتمع فولاد دشتستان اذعان کرد: با اینکه خط تولید ورق گالوانیزه شرکت فولاد دشتستان به تازگی به بهره‌برداری رسیده است اما در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم. علی‌رغم اینکه مقرر شده هر ماه، سه هزار و ۶۰۰ تن سهمیه دریافت ورق سرد از بورس کالا داشته باشیم اما تنها می‌توانیم در حد یک هزار تن تا یک هزار و ۲۰۰ تن از این محصول خریداری کنیم. این در حالی است که نیاز شرکت فولاد دشتستان برای تولید ورق گالوانیزه هر ماه به ۳۵ هزار تن می‌رسد. از این رو با توجه به کمبود ورق در کشور، دولت اجازه داده متقاضیان برای خالی نبودن ظرفیت، ورق سرد به کشور وارد کنند.

استفاده از خط تولید پیوسته برای تولید ورق گالوانیزه

رفیعی در خصوص خط تولید ورق گالوانیزه این شرکت خاطرنشان کرد: خط تولید ورق گالوانیزه شرکت فولاد دشتستان به صورت پیوسته است. هنگامی که ورق سرد فولادی به عنوان ماده اولیه به خط تولید وارد می‌شود، پس از اینکه ورق فراآیند کشش را طی کرد و از کوره آنیل رد می‌شود و به کوره یا حمام روی انتقال می‌یابد که در این بخش ورق فولادی دارای پوشش روی می‌شود.

وی اضافه کرد: هنگامی که پوشش روی بر روی ورق فولادی قرار می‌گیرد، یک فرآیند خنک‌کننده نیز طی می‌شود و در نهایت ورق گالوانیزه شده به بخش رولینگ انتقال می‌یابد که پس از بسته‌بندی به عنوان ورق گالوانیزه وارد بازار می‌شود.

مدیر طرح توسعه مجتمع فولاد دشتستان با اشاره به بازار مصرف ورق گالوانیزه، بیان کرد: این نوع ورق‌ها عمدتا در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع غذایی و صنایع ساختمانی به کار می‌روند.

صادرات ۲۵ درصدی محصولات

مدیر طرح توسعه مجتمع فولاد دشتستان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا تولید ورق گالوانیزه در کشور اشباع شده است یا خیر، عنوان کرد: طبعا با توجه به تعدد تولیدکنندگان حوزه ورق گالوانیزه، هم رقابت برای فروش محصول دشوار بوده و هم اینکه بازار کشور اشباع شده است. بنابراین راهی به جز حرکت به سمت بازارهای صادراتی وجود ندارد.

رفیعی تاکید کرد: افق طرح شرکت فولاد دشتستان برای ورق‌های گالوانیزه، صادرات تا سقف ۲۵ درصد از تولیدات هدف‌گذاری شده است. در حال حاضر، شرکت فولاد دشتستان در مرحله ثبت برند تجاری خود و اخذ مجوز صادرات هستیم تا در آینده بتوانیم محصول خود را صادر کنیم. ضمن اینکه در پی اخذ نشان استاندارد برای ورق‌های تولیدی نیز هستیم که خوشبختانه اقدامات شرکت در این راستا به مراحل نهایی رسیده است.

وی تصریح کرد: پس از اینکه برند تجاری شرکت فولاد دشتستان به ثبت برسد، مجوز صادرات از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ می‌شود و صادرات را به ویژه به کشورهای همسایه در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیر طرح توسعه مجتمع فولاد دشتستان با بیان اینکه طرح توسعه در دستور کار است، مطرح کرد: فاز بعدی طرح ورق گالوانیزه که اخیرا به بهره‌برداری رسید، تولید ورق‌های گالوانیزه رنگی است. این یعنی پس از اینکه ورق سرد فولادی گالوانیزه شد، بتوان از آن به عنوان ماده اولیه خط ورق رنگی نیز استفاده کرد. در حال حاضر، سالن‌های خط ورق رنگی نیز احداث شده است و در مرحله خرید ماشین‌آلات خط تولید هستیم. پیش‌بینی می‌‌شود این خط نیز تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2163

نوشته‌های مشابه