• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع روی لوشان عنوان کرد:

سدسازی قانونی در برابر تولید

  • کد خبر : 5758
  • 02 اردیبهشت 1400 - 20:02
سدسازی قانونی در برابر تولید
مدیرعامل شرکت صنایع روی لوشان گفت: صدور بخشنامه‌های متعددی که بعضا با یکدیگر تناقض نیز دارند، نه تنها به تولیدکنندگان کمکی نمی‌کند بلکه آن‌ها را از برنامه‌های تولیدی عقب می‌اندازد؛ ضمن اینکه بسیاری از این قوانین از شرایط روز عقب‌تر هستند.
مدیرعامل شرکت صنایع روی لوشان گفت: صدور بخشنامه‌های متعددی که بعضا با یکدیگر تناقض نیز دارند، نه تنها به تولیدکنندگان کمکی نمی‌کند بلکه آن‌ها را از برنامه‌های تولیدی عقب می‌اندازد؛ ضمن اینکه بسیاری از این قوانین از شرایط روز عقب‌تر هستند.

بهروز بدیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: صنایع روی لوشان، از سال ۱۳۸۰ در حوزه تولید کنسانتره و شمش روی فعالیت دارد. ظرفیت تولید شمش روی در این شرکت روزانه ۲۷ تن است که این عدد در صورت مرغوب بودن و پرعیار بودن خاک معدنی قابلیت افزایش تا ۳۰ تن را نیز دارد اما در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت تولید خود در حال فعالیت هستیم. چراکه خاک‌هایی که وارد واحد فراوری می‌‌شود عمدتا کم‌عیار هستند و به همین سبب ظرفیت تولید را کاهش می‌دهند.

وی افزود: باید کنسانتره دارای حداقل ۳۰ درصد خلوص به دست ما برسد تا بتوانیم ۳۰ تن شمش روی تولید کنیم و به فروش برسانیم اما متاسفانه این امر محقق نشده است و بعضا میزان تولید به زیر ۲۰ درصد ظرفیت نیز می‌رسد. میزان تولید کنسانتره‌های صنایع روی لوشان، متناسب با میزان خاک معدنی است که تحویل می‌گیریم. ممکن است در دوره‌ای میزان دریافت خاک معدنی بسیار مطلوب باشد و به تبع آن، واحد فلوتاسیون نیز فعال خواهد بود. در مواقعی هم که خاک معدنی مورد نیاز ما به میزان کافی نباشد، خطوط تولید به صورت کلی متوقف می‌شوند و تولیدی صورت نمی‌گیرد.

عیارسازی خاک معدنی با تکنولوژی اختصاصی

این تولیدکننده روی عنوان کرد: در این واحد تولیدی، در دو خظ کنسانتره‌سازی صورت می‌گیرد؛ خط اول، واحد فلوتاسیون بوده و خط دوم، مربوط به تغلیظ خاک‌های کم‌عیار است که تکنولوژی آن متعلق به شرکت است. در واحد تغلیط خوراک کم‌عیار، هرگونه خاکی با عیار بسیار پایین در حد ۱٫۵ تا ۲ درصد به کنسانتره با خلوص ۱۵ تا ۳۰ درصد تبدیل می‌شود.

افزایش کیفیت و تنوع محصولات

مدیرعامل شرکت صنایع روی لوشان در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌های توسعه‌ای را در سال ۱۴۰۰ برای این شرکت در نظر گرفته‌اند، اذعان کرد: برای سال ۱۴۰۰، بالاتر بردن کیفیت محصولات بیش از پیش مدنظر ما است. در یک برهه زمانی، در این شرکت شمش روی با خلوص  ۹۹٫۹۴ درصد و ۹۹٫۹۵ درصد تولید می‌شد اما ‌اکنون شمش روی خالص را با عیار ۹۹٫۹۸ درصد و ۹۹٫۹۹ درصد تولید می‌کنیم. همچنین فرایندهای بعد از تولید روی را نیز آغاز کرده‌ایم که شامل تولید اکسید روی و سولفات آن می‌شود که البته در حال بازسازی فرایندها و بهبود آن‌ها هستیم تا بتوانیم توسعه سبد محصولات را هم در دستور کار خود داشته باشیم.

آیین‌‌نامه‌های خلق‌الساعه بانک مرکزی

بدیعی در خصوص مهم‌ترین معضلات پیش روی صنعت روی کشور تصریح کرد: در یک کلام، مهم‌ترین مشکل مشترک بین همه تولیدکنندگان، بانک مرکزی است؛ وقتی قوانین مختلفی توسط بانک مرکزی تحت عنوان گشایش در تولید، وضع و اجرا می‌شود و هر روز نیز قانون جدید اضافه شده، قانون قبلی را به طور کلی نقض می‌کند، چطور دم از گشایش در تولید زده می‌شود؟!

وی اضافه کرد: آیین‌نامه‌های جدیدی که بانک مرکزی به دست ارگان‌های نظارتی مختلف می‌رساند، دست همه را برای رفع و رجوع چالش‌ها می‌بندد و هیچ کمکی به تولیدکننده نمی‌‌کند و فقط ادامه کار را برای او سخت‌تر می‌سازد. این موضوع که اکثر تولیدکنندگان به علت محدودیت‌هایی که بانک مرکزی به وجود آورده است، کمتر از میزان ظرفیت خود در حال تولید محصول هستند، به شدت برای صنعت کشور، زیان‌بار خواهد بود. متاسفانه با وضعیت کنونی، هیچ انتظاری برای گشایش از دولت، بانک مرکزی و سازمان‌های نظارتی نداریم و برای بقای خود مدام در حال جنگیدن هستیم.

این تولیدکننده روی ادامه داد: به عنوان مثال، از طریق ورود موقت کالا برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کردیم اما از ما توقع می‌رود تا تعهدات ارزی خود را به عنوان یک واردکننده به جا آوریم. متاسفانه بانک مرکزی چون قادر به تصمیم‌گیری واحد نیست، هنوز اقدامی برای رفع تعهد ارزی ورود موقت کالا صورت نگرفته است. ناگفته نماند پس از مدت‌ها بلاتکلیفی، چندی پیش دستوری از جانب بانک مرکزی مبنی بر اینکه تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری، محدودیت ارزی برای تولیدکنندگان ایجاد نشود، صادر شد اما همین حالا بخش‌های زیادی از کار ما شامل محدودیت‌ها و چالش‌های زیادی مانند ضمانت‌‍‌‌‌نامه گمرک شده و برای بانک مرکزی فرایند واردات ماده اولیه و صادرات شمش روی از محل ورود به وضوح قابل مشاهده است اما نمی‌دانیم چوب لای چرخ تولید کردن چه سودی برای این نهادها دارد؟!

مدیرعامل شرکت صنایع روی لوشان همچنین این نکته را متذکر شد: متاسفانه تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی از واقعیت‌های روز خیلی عقب‌تر قرار گرفته است و باید گفت که این نهاد توان تصمیم‌گیری به موقع و درست که بتواند حتی درصد کمی از مشکلات را رفع کند، ندارد. هم‌اکنون بحث ورود موقت کالا ‌بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده سرب و روی را درگیر چالش‌های متعدد کرده است. تاکنون ساعت‌های زیادی برای رفع درگیری بین این شرکت با بانک مرکزی و گمرک کرده‌ایم و هنوز تجهیزاتی که وارد کرده‌ایم در گمرک معطل ترخیص مانده است.

بدیعی تاکید کرد: به تازگی از سوی بانک مرکزی، نامه‌ای به سازمان گمرک رسیده است؛ مبنی بر اینکه کسانی که تعهد ارزی را انجام نداده‌اند، به هیچ وجه سپرده‌های آن‌ها را بازنگردانید! تعهد ارزی توسط بسیاری از تولیدکنندگان صورت گرفته و گزارش آن به دست بانک مرکزی رسیده است اما تا صدور تایید نهایی، ماه‌ها طول خواهد کشید تا رفع تعهد یک تولیدکننده ثابت شود. باید خود بانک مرکزی، به صورت برخط و با اتصال به سامانه‌ای مخصوص، تایید رفع تعهد ارزی تولیدکنندگان را صادر کند تا هم کارها سریع‌تر پیش برود و هم اینکه تولیدکننده از روند فعالیت خود عقب نماند. وقتی این فرایند ساده ماه‌ها به طول می‌انجامد و از سوی دیگر، بخشنامه‌های متعدد صادر می‌شود، چطور می‌توان کاری کرد تا رونق تولید ایجاد اشود و تولیدکننده در این شرایط نامطلوب اقتصادی، به روند رو به ‌‌رشد تولید و فروش خود دست یابد و حتی بتواند فعالیت خود را در حدی گسترش دهد که نیم‌نگاهی هم به صادرات داشته باشد؟

وی گفت: در خصوص این چالش‌ها با مدیران ارشد صنعت و معدن صحبت‌هایی به میان آورده شده است و تمام مدیران با این مسئله کاملا موافق هستند که حق با تولیدکننده است اما آن‌ها نیز موظف به اجرای سیاست‌های بالادستی سازمانی هستند. به طور کلی، قوانین اجازه نمی‌دهند تولیدکننده آزادی عمل و برنامه‌ریزی مدون برای توسعه کار خود داشته باشد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5758
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه