• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
ابراهیم یوسفیان، مدیرعامل شرکت مهندسی مهان صنعت کانی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

به اعتماد شرکت‌های معدنی نیاز داریم

  • کد خبر : 2211
  • 18 اردیبهشت 1400 - 17:22
به اعتماد شرکت‌های معدنی نیاز داریم
تحریم‌ها باعث شد بسیاری از صنایع نتوانند تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند و به ناچار به توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی روی آوردند. با اینکه صنایع سازنده ماشین‌آلات توانایی خوبی در طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی داشتند اما واردات، مانع شکوفایی پتانسیل‌های آن‌ها می‌شد. تحریم به صنایع داخلی فرصت داد بتوانند با توسعه توانمندی خود گوی سبقت را از رقبا بربایند و حتی به کشورهای دوردست نیز صادرات داشته باشند. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با ابراهیم یوسفیان، مدیرعامل شرکت مهندسی مهان صنعت کانی به گپ‌وگفت نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

تحریم‌ها باعث شد بسیاری از صنایع نتوانند تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند و به ناچار به توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی روی آوردند. با اینکه صنایع سازنده ماشین‌آلات توانایی خوبی در طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی داشتند اما واردات، مانع شکوفایی پتانسیل‌های آن‌ها می‌شد. تحریم به صنایع داخلی فرصت داد بتوانند با توسعه توانمندی خود گوی سبقت را از رقبا بربایند و حتی به کشورهای دوردست نیز صادرات داشته باشند. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با ابراهیم یوسفیان، مدیرعامل شرکت مهندسی مهان صنعت کانی به گپ‌وگفت نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص زمینه فعالیت شرکت مهان صنعت بفرمایید.

شرکت معان صنعت بیش از ۱۵ سال است که در زمینه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات خردایش و فرآوری مواد معدنی فعالیت می‌کند؛ این شرکت در سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در با هدف ارائه خدمات فنی مهندسی شامل طراحی ماشینآلات و مشاوره در تولید، تهیه پروسه تولید، تهیه و تدوین مراحل کنترل کیفیت و تهیه لیست خرید و تهیه مدارک فنی مربوط به پروژه و انجام امور تحقیق و توسعه آغاز کرد.

با توجه به توانمندی‌های موجود و نیاز بازار شرکت مهان صنعت در سال ۱۳۸۲ اقدام به تولید ماشین‌آلات و تجهیزات طراحی شده در واحد تولیدی خود کرد. در حال حاضر، شرکت ما با ساخت تجهیزات صنایع سیمان و ریخته‌گری و خط دانه‌بندی و خردایش مواد معدنی و کانی به انجام فعالیت می‌پردازد. به طوری که ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی شرکت ما در اکثر معادن فلزی و غیر فلزی کشور اعم از طلا، مس، سرب و روی، شن و ماسه، زغال‌سنگ و…‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت ما در حال حاضر، با تجهیزات کامل تولیدی و با دارا بودن واحدهای طراحی و مهندسی، کنترل کیفیت، تولید، ماشینکاری، برش‌کاری، نورد، نقاشی، یکی از برندهای مطرح کشور در زمینه تولید تجهیزات معدنی است. به طوری که صفر تا صد طراحی و ساخت ماشین‌آلات و همچنین مهندسی معکوس آن‌ها را انجام می‌دهیم. البته ممکن است بخش نسبتا کوچکی از اجزای ماشین‌آلات به دلیل نبود تولیدکننده در ایران وارداتی باشند که البته اجتناب‌ناپذیر است اما تمامی ماشین‌آلات تولیدی، ساخت داخل است. ناگفته نماند که تامین موتورها، بلبرینگ، پیچ و مهره تجهیزات توسط دیگر مجموعه‌ها انجام می‌شود که در کنار شرکت مهان صنعت هستند و به تامین این قطعات و تجهیزات برای ساخت ماشین‌آلات کمک می‌کنند.

عمده محصولات این شرکت را چه اقلامی تشکیل می‌دهند؟

محصولات اصلی شرکت مهان صنعت طراحی و ساخت تجهیزاتی مانند فیدرهای ویبره‌ای، شاتونی، زنجیری، انواع سرندها برای تفکیک، انواع سنگ‌شکن‌های هیدروکن یا کن کراشرها، انواع ایمپکت کراشرها، انواع ماسه‌سازها، انواع سیستم‌های شست‌وشو یا ماسه‌شوها، تیکنر، انتقال‌دهنده‌های مواد معدنی مانند نوار نقاله‌ها، کوره‌ها، بالابرها، تانک لیچ، سیستم‌های فلوتاسیون و… است. دامنه تولید محصولات شرکت مهان صنعت بسیار بالا است. به طوری که تقریبا می‌توان گفت شرکت ما می‌تواند مجموعه نیازهای معدنی را در حد ۸۵ تا ۹۰ درصد برآورده کند.

هنگامی که از معادن استخراج صورت گرفت و ماده معدنی از پیت معدن خارج می‌شود،

یکی از توانمندی‌های شرکت مهان صنعت، اجرای پروژه به صورت EPC است. این یعنی از لحظه‌ای که یک معدندار تصمیم به اکتشاف و رساندن آن به محصول می‌گیرد، شرکت ما می‌تواند طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز وی را انجام دهد.

چه معادنی بیشتر مشتریان محصولات شرکت شما هستند؟

شرکت مهان صنعت از ابتدای فعالیت خود تاکنون با مجموعه‌های بزرگی همکاری کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به معادن طلا همچون زر معدن اختران، پروژه طلا در نیشابور، کنسانتره خط اکسیژن سنگ‌آهن سیرجان اشاره کرد. همچنین یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات و همکاران شرکت کانی مس هستیم که با شرکت ملی صنایع مس ایران کار می‌کند. همچنین شرکت‌هایی نظیر کانی فراوران و بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی که در صنعت به عنوان پیشتاز مطرح هستند، از ماشین‌آلات و تجهیزات شرکت مهان صنعت به عنوان تامین‌‌کننده استفاده می‌کنند.

ظرفیت تولید شرکت مهان صنعت در رابطه با تولید ماشین‌آلات معدنی به چه میزان است؟

شرکت مهان صنعت با توجه به ماهیت فعالیت خود طبیعتا سفارش‌محور عمل می‌کند. در این رابطه توان تولید شرکت ما بسیار بالا است و از این رو، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خوبی در اختیار داریم. به طوری که به جز بازارهای داخلی و تامین نیاز صنایع مصرف‌کننده، حتی در بازار کشورهای دیگر نیز فعالیت گسترده‌ای انجام دادیم و توانستیم محصولات خود را به تعدادی از کشورها صادر کنیم. البته پیش از شیوع ویروس کرونا فعالیت شرکت مهان صنعت در بازارهای صادراتی گسترده‌تر بود. با این وجود در این بازار به فعالیت خود کم و بیش ادامه می‌دهیم. در صورتی که بتوانیم با توجه به تحریم‌های گسترده به ویژه در حوزه پولی و بانکی، انتقال وجه را انجام دهیم، مشتریان بسیار زیادی داریم که از کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس هستند. چرا که دانش ماشین‌سازی به ویژه برای صنعت خردایش کشور ما پیشرفته بوده و شرکت ما نیز جزو برندهای اصلی این حوزه محسوب می‌شود. به عبارتی اگر در سایر حوزه‌های ماشین‌سازی کشور ما ۱۰ تا ۲۰ سال از تکنولوژی روز دنیا عقب باشد، در موضوع فرآوری و خردایش، کشور ما تقریبا با اختلافی کمتر از پنج سال با کشورهای پیشرو در این حوزه رقابت می‌کند. خوشبختانه این صنعت توانست جایگاه خود را در کشور بیابد و نیاز صنایع کشور را از واردات برطرف سازد.

شرکت مهان صنعت از ابتدای فعالیت خود حرکت رو به رشدی را در روند فعالیت‌ها داشته است اما طی دو سه سال اخیر به ویژه از زمان اعمال تحریم‌ها، به یکباره با انفجار تقاضا از جانب مشتریان و رونق بسیار خوب در فعالیت‌ها مواجه شد. در شرایط کنونی که تحریم‌ها صنعت نفت کشور که یکی از منابع اصلی درآمد بود را نشانه رفته است، بهترین جایگزین استفاده از پتانسیل‌های بخش معدن و صنایع معدنی است. به همین دلیل توجهات به بخش معدن افزایش یافته و به تبع آن تقاضا در این حوزه نیز به سازندگان داخلی انتقال یافته است تا نیازهای بخش معدن را برطرف کنند.

شرکت مهان صنعت در حال حاضر با چه چالش‌هایی مواجه است؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و معضلات این است که هنوز در این صنعت به ویژه در مورد معادن، اطمینان و اعتماد کافی به تولیدات داخلی و توانایی تولیدکنندگان ایرانی این حوزه وجود ندارد. به طوری که تولیدات داخلی چندان مورد توجه و حمایت قرار نمی‌گیرند. هر چند که با فشار تحریم‌ها و عدم واردات تجهیزات و ماشین‌آلات از کشورهای سازنده اصلی، همچنین عدم همکاری آن‌ها با شرکت‌های ایرانی حتی در مورد تامین قطعات، تعمیر و نگهداری، بسیاری از شرکت‌های ایرانی از روی اجبار به محصولات ساخت داخل روی آورده‌اند. در حال حاضر، تحریم‌ها مانع از آن شده شرکت‌های ایرانی حتی بتوانند با شرکت‌های سازنده تکنولوژی‌هایی که در گذشته به ایران وارد کرده بودند، ارتباط برقرار کنند. امیدوار هستیم در مدت زمانی که تحریم علیه کشور اعمال شده است، تولیدکنندگان کشور در این حوزه بتوانند توانمندی خود را در مواجهه به این تحریم‌ها به حداکثر برسانند و به مصرف‌کنندگان ارائه کنند.

چالش‌ها مهم دیگر کمبود سرمایه‌گذاری و عدم استفاده از مواد اولیه باکیفیت است. با اینکه شرکت مهان صنعت توانمندی بسیار خوبی دارد اما در بسیاری از موارد کالای با کیفیت کافی وجود ندارد و ناچار هستیم ماده خام را صادر و به جای آن کالای فراوری شده و نهایی را دریافت کنیم. در صورتی که زیرساخت‌ها و شرایط کشور بتواند سازنده عمل کند، طبیعتا ارزش افزوده بسیاری نصیب صنایع کشور خواهد شد. به طور مثال، در گذشته صادرات سنگ‌آهن به صورت خام از کشور به وفور انجام می‌شد و در مقابل، صادرات انبوه فولاد صورت می‌گرفت. در حالی که همه در جریان هستند که صادرات مصنوعات فولادی به مراتب ارزش افزوده بیشتری نسبت به صادرات سنگ‌آهن ایجاد خواهد کرد.

مشکل کنونی بسیاری از تولیدکنندگان به ویژه در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات، کمبود مواد اولیه است. به طور مثال برای ساخت تجهیزات، شرکت مهان صنعت باید طیف بسیار وسیعی از انواع آلیاژهای فولادی را در بخش‌های مختلف تجهیزات به کار ببرد. در حال حاضر بسیاری از سازندگان تجهیزات دست به ایجاد زیرساخت‌های تولید مواد اولیه زده‌اند.

مهم‌ترین برنامه‌های شرکت مهان صنعت در سال جاری چیست؟

برای سال جاری شرکت مهان صنعت در حال توسعه و افزایش ظرفیت خود است تا از این منظر بتواند دیدگاه اقتصادی کشور را تغییر دهد زیرا بسیاری از شرکت‌ها در حال بسترسازی برای رفع نیازهای کشور هستند. لازم به یادآوری است که پیش از این درهای واردات به روی کشور باز بود و بسیاری از محصولات مورد نیاز صنایع کشور به راحتی وارد می‌شد که این امر دست تولیدکنندگان دارای محصول مشابه وارداتی را می‌بست. چرا که این تولیدکنندگان نمی‌توانستند با کالای خارجی رقابت کنند.

گفتنی است که شرکت مهان صنعت توانست در حوزه تامین ماشین‌آلات معدنی با کشور چین نیز مقابله کند. به طوری که تولیدکنندگان چینی در حال حاضر نمی‌توانند با قیمت و حتی کیفیت محصولات شرکت ما رقابت کنند. به طوری که شرکت ما تا پیش از کرونا و تحریم‌ها حتی با بازارهای دوردست و قاره آفریقا نیز محصول صادر کرده بود.

با توجه به اینکه کارخانه‌ها به سمت تامین مواد اولیه پایدار پیش رفته‌اند، سال ۱۴۰۰ سال بسیار خوبی برای صنایع خواهد بود و شرکت مهان صنعت نیز خود را برای افزایش ظرفیت آماده کرده است. به طوری که توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را ارتقا داده‌ایم تا بتوانیم همچنان نیازهای صنایع معدنی را برطرف سازیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2211

نوشته‌های مشابه

28اسفند
توسعه زیرساخت‌ها و بازگشت حقوق دولتی معادن پیگیری شد
در آخرین نشست شورای معادن استان کرمان در سال 1402،

توسعه زیرساخت‌ها و بازگشت حقوق دولتی معادن پیگیری شد

27اسفند
گل‌گهر از خلق ایده به خلق ثروت رسید
«فلزات آنلاین» بررسی کرد:

گل‌گهر از خلق ایده به خلق ثروت رسید

26اسفند
سرمایه‌گذاری شرکت «TMP Holdings» در عربستان سعودی
با هدف افزایش تولید فلزات حیاتی انجام شد؛

سرمایه‌گذاری شرکت «TMP Holdings» در عربستان سعودی