• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت کوشا تجارت نوین زنجان:

سال ۱۳۹۹، جهنم تولیدکنندگان بود!

  • کد خبر : 5823
  • 22 اردیبهشت 1400 - 20:54
سال ۱۳۹۹، جهنم تولیدکنندگان بود!
مدیرعامل شرکت کوشا تجارت نوین زنجان گفت: در سال گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شدند و یا میزان تولید خود را کاهش دادند؛ در سال جاری نیز افزایش حدود 40 درصدی حقوق کارگران و سخت‌گیری‌های مالیاتی، شرایط تولید را سخت‌تر از پیش کرده است.
مدیرعامل شرکت کوشا تجارت نوین زنجان گفت: در سال گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شدند و یا میزان تولید خود را کاهش دادند؛ در سال جاری نیز افزایش حدود ۴۰ درصدی حقوق کارگران و سخت‌گیری‌های مالیاتی، شرایط تولید را سخت‌تر از پیش کرده است.

ناصر فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت کوشا تجارت نوین زنجان از سال ۱۳۸۹، در زمینه تولید پودر روی، گرد روی، آند و کاتد روی فعالیت می‌کند و ظرفیت تولید درج شده در پروانه بهره‌برداری دو هزار و ۷۰۰ تن قید شده است. از محصولات شرکت ما در کارخانه‌های تولید شمش روی استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در سال گذشته با چه چالش‌های تولیدی مواجه بودید، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تولیدی وجود نداشت که بخواهیم از چالش‌ها صحبت کنیم! سال ۱۳۹۹ جهنم همه تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست کشور بود؛ دولت بلایی بر سر تولیدکنندگان درآورد که بسیاری از فعالان صنعتی، مجبور به کاهش میزان تولید و حتی تعطیلی واحدهای خود شدند. قیمت مواد اولیه آن‌چنان بی‌رویه افزایش پیدا کرد که کمتر کسی بدون چالش و مشکل در نقدینگی خود، توانست نیاز خود را تامین کند.

تعداد نیروها به یک‌هشتم رسید

این فعال صنعت روی در ادامه گفت: علاوه‌ بر موضوع تامین مواد اولیه، افزایش حقوق کارگران کارخانه نیز، معضل دیگری بود که برای ما به وجود آمد و هم‌اکنون به جای ۴۰ نفر نیروی انسانی، با پنج نفر در خطوط تولید مشغول به کار هستیم. معضلات یکی پس از دیگری در سال گذشته خودنمایی کردند که می‌توان به مانع‌تراشی‌های اداره مالیات و دارایی و سازمان تامین اجتماعی برای این شرکت نیز اشاره کرد.

قیمت‌ها بدون منطق افزایش یافت

فرخی در خصوص مواد اولیه مورد استفاده در خطوط تولید شرکت کوشا تجارت نوین زنجان، گفت: از شمش‌های روی، آلومینیوم، سرب و مس برای تولیدمحصولات خود استفاده می‌کنیم. حدود دو سال قبل، مس ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری شده بود و حالا باید ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم آن را تهیه کنیم اما به همین میزان آیا یک تولیدکننده می‌تواند قیمت تمام شده محصول خود را افزایش دهد تا متحمل ضرر نشود؟! پاسخ این سوال منفی است زیرا مشتریان میزان محدودی قدرت خرید دارند.

وی همچنین گفت: در سال جدید نیز حقوق کارگران به میزان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است و همه واقف هستند که این میزان افزایش دستمزد نیز برای کارگران کم است اما سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا می‌توان در این راستا برای جلوگیری از ضرردهی کارفرما، به قیمت تمام شده محصول اضافه کرد تا بتوانیم هزینه‌های بیمه و حقوق کارگران را به راحتی پرداخت کنیم؟ وعده مانع‌زدایی داده شده اما تا کنون جز مانع‌تراشی چیزی عاید تولیدکنندگان نشده است.

خطوط تولید آلمانی کارخانه در حال حاضر خاک می‌خورد!

مدیرعامل شرکت کوشا تجارت نوین زنجان در خصوص تکنولوژی خطوط تولید این شرکت اذعان کرد: هرینه‌های سنگینی را صرف کردیم تا از کشور آلمان خطوط تولید خود را وارد کنیم اما حالا نزدیک به سه سال است که این خط تولید خاموش است. این خط برای تولید گرد روی است که در دنیا تولیدکنندگان زیادی نیستند که از این تکنولوژی بهره ببرند. با این حال، کسی پاسخگوی این رکود تولید به وجود آمده نیست.

در پاسخ به اعتراض، جریمه میلیونی در انتظار ما است

این فعال صنعت روی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا دولت حمایت کافی را از بخش تولید دارد یا خیر، تصریح کرد: خیر؛ به عنوان مثال در حالی که فروشی به آن صورت نداریم، از طرف اداره مالیات جریمه‌های سنگینی برای ما تراشیده شده است؛ به طوری گویا فروش داشته‌ایم و آن را اعلام نکرده‌ایم. قوانین مالیاتی کشور سفت و سخت است و به عنوان مثال،مبالغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون جریمه دیرکرد بابت عدم حضور به موقع در وقت تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور صادر می‌شود. مسئولی هم در این خصوص حاضر به پاسخ‌گویی نیست تا بتوانیم اعتراض خود را به گوش آن برسانیم.

ادعاهای غلط

فرخی در اعتراض به ادعای برخی تولیدکنندگان مبنی بر اینکه به علت افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و در نتیجه هزینه تولید، میزان افزایش یافته را روی قیمت نهایی محصول محاسبه کرده و به فروش می‌رسانند، تاکید کرد: قیمت فلزات در بورس فلزات لندن که یک مرحع جهانی است،، تعیین و تثبیت می‌شود و تولیدکننده به هیچ عنوان نمی‌تواند خارج از حدی قیمت محصول خود را افزایش دهد تا به این وسیله از ضررهای احتمالی خود جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: تولیدکننده شمش‌های فلزات پایه نظیر روی و آلومینیوم نمی‌تواند حتی یک ریال هم افزون بر قیمت تثبیت شده در LME، محصول خود را در بازار به فروش برساند.

مدیرعامل شرکت کوشا تجارت نوین زنجان در پایان گفت: متاسفانه اوضاع به نحوی پیش رفته است که در پاسخ به هر اعتراضی از سوی تولیدکنندگان، مانع‌ها افزایش می‌یابد و برچسب‌ها گوناگونی به تولیدکننده می‌زنند اما تولیدکننده باید بتواند نسبت به رکود تولید معترض شود تا بلکه یک مسئول یا یک نهاد بتواند راه چاره‌ای بیندیشد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5823
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد