• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت افق‌گداز زنگان:

در آتش مالیات‌ها، خشک و تر با هم می‌سوزند!

  • کد خبر : 5828
  • 22 اردیبهشت 1400 - 20:58
در آتش مالیات‌ها، خشک و تر با هم می‌سوزند!
مدیرعامل شرکت افق‌گداز زنگان گفت: قوانین مالیاتی مطابق با شرایط حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور نیست و در این زمینه، شرایط تولید و فروش شرکت‌ها مورد بررسی دقیق قرار نمی‌گیرد.
مدیرعامل شرکت افق‌گداز زنگان گفت: قوانین مالیاتی مطابق با شرایط حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور نیست و در این زمینه، شرایط تولید و فروش شرکت‌ها مورد بررسی دقیق قرار نمی‌گیرد.

سید امیر میردامادیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت افق‌گداز زنگان فعالیت خود را در سال ۱۳۸۸، با ظرفیت تولید سالانه هشت هزار تن شمش‌ آلیاژی روی آغاز کرده است. در حال حاضر، می‌توان گفت به دلیل مشکلات مختلفی که در سال ۱۳۹۹ برای همه تولیدکنندگان در تمام صنایع کشور نمود بیشتری یافت، تولید ماهانه شرکت به کمتر از ۱۰ تن رسید. طی جلساتی که با استاندار استان زنجان نیز برگزار شد، به چالش‌های موجود در صنعت سرب و روی پرداختیم. مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که متاسفانه نهادهای مربوطه به نوعی به دنبال رفع آن نیستند.

عدم آگاهی سازمان امور مالیات و دارایی از وضعیت شرکت‌ها

مدیرعامل شرکت افق‌گداز زنگان عنوان کرد: به طور مثال، سازمان امور مالیات و دارایی بر این اصول قدم برمی‌دارد که طبق قوانین باید عمل کنند اما متاسفانه هیچ دقتی به اینکه در شرکت‌ها چه می‌گذرد و آیا از نظر تولید و فروش با چالشی مواجه هستند یا خیر، ندارد. در یک بازه زمانی شرکت‌های سوری که فقط روی کاغذ وجود داشتند، مانند قارچ در کشور رشد کردند و جهت جلوگیری از این امر، مبنای معاملات بر این شد که شرکت‌ها باید دارای کد اقتصادی بوده و برای پرداخت ارزش افزوده نیز گواهی آن را داشته باشند اما این قانون نتوانست به طور کامل جلوی تولیدکننده‌‌نماها را بگیرد و بعضا مشخص شد که برخی شرکت‌ها فقط به صورت کد وجود دارند و فعالیت تولیدی ندارند!

وی خاطرنشان کرد: ادارات دولتی دیگر نیز در هر مقطعی، بنا بر انجام وظیفه خود، برای شرکت‌ها خواسته یا ناخواسته مشکلاتی را دست‌وپا می‌کنند. باید به عنوان یک ناظر دولتی در ابتدا بررسی کنند که یک شرکت از نظر تولید، فروش، تامین مواد اولیه و درآمد در چه وضعیتی به سر می‌برد.

قوانین مطابق با شرایط اقتصادی نیست

این فعال صنعت روی همچنین اضافه کرد: متاسفانه نهادهای یاد شده با استناد به قوانین وضع شده در حالت عادی اقتصاد کشور، عمل می‌کنند بدون اینکه توجه کنند در حال حاضر شرایط اقتصاد کشور به شدت دچار بحران و چالش شده و به تبع آن، وضعیت مالی شرکت‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. این امر فقط باعث زمین خوردن تولیدکنندگان و به طور کلی، صنعت کشور خواهد شد.

میردامادیان تاکید کرد: باید برای حل معضلات نیز اولویت‌بندی انجام شود و اولین اولویت هم ادامه اشتغال تولیدکنندگان و نیروهای انسانی مستقر در کارخانه‌ها باشد؛ چراکه بیکار شدن نیروهای انسانی قطعا برای کشور تبعات سنگینی خواهد داشت. به صورت کلی، بیشترین انرژی در همه واحدهای تولید صرف پاسخگویی به مسئولین می‌شود و تولیدکنندگان از روند عادی فعالیت خود باز می‌مانند.

شرکت‌ها نقدینگی کافی در اختیار ندارند

مدیرعامل شرکت افق‌گداز زنگان با اشاره به کمبود نقدینگی شرکت‌ها، اذعان کرد: در یک بازه زمانی می‌توانستیم با مبلغ یک میلیارد تومان، به میزان هزار تن مواد اولیه تهیه کنیم اما هم‌اکنون با این مبلغ تنها می‌توان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن ماده اولیه تامین کرد. متاسفانه نمی‌توانیم این حجم تورم را جبران کنیم؛ چراکه به این میزان، ذخیره نقدی نداریم. حتی اگر این میزان نقدینگی در شرکتی وجود داشته باشد، برای پرداخت قبوض خدماتی، حقوق کارگران، حق بیمه آن‌ها و… صرف می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشورهای دیگر، زمانی که یک شرکت ورشکسته می‌شود، دارایی پولی که از آن کارخانه را دریافت کرده را به صاحب کارخانه بازمی‌گرداند اما در ایران متاسفانه فرایند به گونه دیگری رقم می‌خورد؛ دارایی همه هزینه‌های دریافت شده را نزد خود نگه می‌دارد؛ به امید اینکه در آینده آن شرکت مجددا بتواند فعالیت کند و و سوددهی داشته باشد و در آن صورت، ممکن است مقداری از این پول به تولیدکننده داده شود. وقتی نقدینگی به میزان کافی موجود نباشد و تولیدکننده تمام سرمایه‌ خود را به سازمان مالیات بدهد، نمی‌تواند به سادگی روی پای خود بایستد.

مطرح‌ها از ما خرید می‌کنند

مدیرعامل شرکت افق‌گداز زنگان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه عمده مشتریان این واحد تولیدی، چه شرکت‌هایی هستند، عنوان کرد: عموم مشتریان محصولات ما، واحدهای تولیدکننده محصولات آلیاژی گالوانیزه‌ و زاماک‌ هستند؛ شرکت‌های مطرحی مانند فولاد مبارکه، صنایع هفت‌ الماس، ورق‌خودرو، نورد و لوله سمنان، واحدهای تولیدکننده یراق‌آلات، دستگیره و شیرآلات بهداشتی جزو مشتریان شرکت ما محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به تنوع شمش‌های آلیاژی اشاره کرد و گفت: میزان خلوصوو آنالیز شمش تولید شده به نسبت درصد فلزاتی که در آلیاژهای مصرفی وجود دارد، بستگی دارد. به عنوان مثال، زاماک ۵، دارای مس، منگنز و آلومینیوم است در صورتی که زاماک ۳، فقط دارای منگنز و آلومینیوم با درصدهای مختلف است.

از تکنولوژی داخلی بهره می‌بریم

میردامادیان روش تولید محصولات خود را ریخته‌گری و ذوب معرفی کرد و در مورد ماشین‌آلات به‌ کار گرفته شده در خطوط تولید شرکت، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و تجهیزات درون خط تولید کاملا ایرانی هستند. ممکن است سوال به وجود بیاید که چرا از ماشین‌آلات خارجی استفاده نشده است و این امر دو دلیل دارد؛ یک اینکه چندین سال است که تحریم هستیم و نمی‌توانیم به همین راحتی دستگاهی را وارد کنیم و دوم اینکه مشابه همین دستگاه‌های خارجی در داخل کشور با کیفیت خیلی بالاتر ساخته می‌شوند و الزامی به واردات تجهیزات از خارج از کشور نیست.

این فعال صنعت روی در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه تامین مواد اولیه نیازمند واردات هستید یا خیر، تصریح کرد: در سال‌های قبل برای تامین مواد اولیه خود، شمش‌های آلومینیومی از کشورهایی مثل چین وارد می‌کردیم اما اکنون این مواد اولیه توسط کارخانه‌های بزرگ کشور، تولید می‌شوند و از داخل تامین خود را انجام می‌دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5828
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه