• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

رشد ۲۰۰ درصدی سود شرکت مس مزرعه در سال ۹۹

  • کد خبر : 2225
  • 25 اردیبهشت 1400 - 17:19
رشد ۲۰۰ درصدی سود شرکت مس مزرعه در سال ۹۹
بسیاری از شرکت‌های فعال در صنایع فلزی کشور در سال گذشته عزم خود را برای توسعه فعالیت تولیدی جزم کردند و حتی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه ناشی از آن نیز مانع فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان نشد. در این میان، صنعت مس کشور از نظر تولید سال بسیار درخشانی را پشت سر گذاشت و رکوردهای تولید بسیاری در آن جابه‌جا شد. این صنعت که حرکت رو به جلویی را طی می‌کند...

بسیاری از شرکت‌های فعال در صنایع فلزی کشور در سال گذشته عزم خود را برای توسعه فعالیت تولیدی جزم کردند و حتی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه ناشی از آن نیز مانع فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان نشد. در این میان، صنعت مس کشور از نظر تولید سال بسیار درخشانی را پشت سر گذاشت و رکوردهای تولید بسیاری در آن جابه‌جا شد. این صنعت که حرکت رو به جلویی را طی می‌کند، با توجه به افزایش قیمت جهانی مس به ویژه در نیمه دوم سال قبل و نیز جهش نرخ ارز، با سودآوری قابل توجه روبه‌رو شد که این سودآوری می‌تواند نوید آینده‌ای روشن به ویژه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت باشد. در این راستا خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه به گفت‌وگو نشسته است. وی می‌گوید شرکت مس مزرعه در سال ۱۳۹۹ بهترین عملکرد تاریخ خود از نظر تولید، فروش و سوددهی را تجربه کرد و با افزایش ۲۰ درصدی میزان تولید در این شرکت طی سال قبل، با توجه به افزایش قیمت مس، میزان سوددهی این شرکت در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند:

در حال حاضر وضعیت معدن مس مزرعه از نظر میزان ذخیره، موقعیت و کارخانه های فرآوری چگونه است؟

معدن مس مزرعه فعلا ذخیرهای نداشته و به همین دلیل کانسنگ مورد نیاز کارخانه تغلیظ مس مزرعه از معدن مس سونگون تامین می‌شود. این کارخانه در حال حاضر سالانه حدود ۸۵ هزار تن سنگ سولفوری مس از سونگون وارد می‌کند و قادر به تولید دو هزار تن کنسانتره ۲۴ درصد مس است.

 عملکرد شرکت مس مزرعه را در مقوله تولید طی سال ۱۳۹۹ چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در این شرکت از نظر تولید محصول جهش تولید اتفاق افتاد؟

خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ جهش تولید را در این شرکت محقق کردیم و مس مزرعه موفق شد دو هزار و ۲۰۹ تن کنسانتره مس ۲۴ درصد تولید کند که بیشترین میزان تولید در طول عمر کارخانه تغلیظ مس مزرعه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این مقدار ، ۲۰ درصد بیشتر از برنامه تولید و حدود ۹ درصد بیشتر از تولید در سال ۱۳۹۸ شرکت مس مزرعه بوده است. به این ترتیب، مطابق با شعار سال گذشته، با جهش تولید قابل ملاحظه‌ای در شرکت مس مزرعه مواجه شدیم.

 چه عواملی باعث افزایش میزان تولید این شرکت در مقایسه با سال‌های گذشته شده‌ است؟

تلاش بی‌وقفه پرسنل فداکار شرکت همراه با مدیریت صحیح مدیران شرکت از عوامل اصلی افزایش تولید بوده است. ضمن اینکه در سال گذشته تعمیرات هدف‌دار و موثر خط تولید و پشتیبانی‌های ممتد و مداوم بخش‌های غیر تولیدی شرکت، در کنار حمایتهای هیئت مدیره محترم شرکت به ویژه جناب آقای مهندس بیات ماکو مدیر محترم مجتمع مس سونگون از عوامل دیگر افزایش تولید محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که حمایت‌ها، هدایت‌ها و راهنمایی‌های جناب اقای دکتر سعدمحمدی مدیرعامل محترم شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از بزرگ‌ترین عوامل موثر در تشویق پرسنل و افزایش تولید بود که از عنایات ایشان سپاسگزاری می‌کنم.

عملکرد اقتصادی و مالی شرکت مس مزرعه را در سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟ سوددهی این شرکت به چه میزان بوده و در مقایسه با سال‌های گذشته چه تغییری داشته است؟

همان‌طور که پیش از این نیز بیان شد، با توجه به افزایش تولید، عملکرد مالی شرکت بسیار عالی بوده و این شرکت در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال سود داشته که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۸ افزایش ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

عوامل افزایش سوددهی این شرکت چه بوده‌اند و چه اقداماتی را در راستای افزایش سوددهی صورت داده‌اید؟

تلاش برای تولید بیشتر، مدیریت صحیح و هدف‌دار در تعمیرات تجهیزات، پشتیبانی تولید، قدردانی و تشویق پرسنل، افزایش نرخ ارز و کمی افزایش قیمت جهانی مس از عوامل اصلی سود بیشتر در شرکت مس مزرعه بودند.

 مهم‌ترین چالش‌های شرکت مس مزرعه چه مواردی هستند؟ این چالش‌ها چگونه برطرف می‌شوند؟

سد باطله و ظرفیت محدود آن همراه با شرایط سخت توپوگرافی منطقه از چالش‌های اصلی شرکت مس مزرعه محسوب می‌شوند.

 در بحث مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت مس مزرعه چه اقداماتی را صورت داده است؟

شرکت مس مزرعه در بخش مسئولیت‌های اجتماعی حضور فعال داشته و در اعطای کمک‌های بلاعوض در شهرستان اهر در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیارد ریال هزینه کرده است.

برنامه شرکت مس مزرعه برای سال جاری از نظر تولید چیست و چه استراتژی‌هایی را برای پیشبرد اهداف اتخاذ کرده‌اید؟

پهنه‌های اکتشافی در شهرستان اهر ازجمله منطقه مغار، بصیر آباد و یخفروزان توسط امور اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران تحت عملیات اکتشافی قرار گرفته و امیدوار هستیم با کشف ذخایر خوب طرح توسعه کارخانه تغلیظ با ظرفیت تولید بالاتر در دست اقدام قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2225

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
جانجا؛ تحول‌آفرین در استان سیستان و بلوچستان