• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان عنوان کرد:

بی‌قانونی در وضع قوانین!

  • کد خبر : 5862
  • 11 خرداد 1400 - 21:29
بی‌قانونی در وضع قوانین!
مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان گفت: بیشتر چالش‌هایی که در صنعت به وجود آمده، به خاطر وضع و اجرای قانون‌های بی‌اساس و خلق‌الساعه روزمره است. یعنی بدون برنامه‌ریزی و بررسی کارشناسی، قانونی را وضع کرده و روز بعد با وضع یک قانون جدید دیگر، قانون قبلی را نقض می‌کنند.
مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان گفت: بیشتر چالش‌هایی که در صنعت به وجود آمده، به خاطر وضع و اجرای قانون‌های بی‌اساس و خلق‌الساعه روزمره است. یعنی بدون برنامه‌ریزی و بررسی کارشناسی، قانونی را وضع کرده و روز بعد با وضع یک قانون جدید دیگر، قانون قبلی را نقض می‌کنند.

احمد فغفوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: اصلی‌ترین چالشی که در سال ۱۳۹۹ تقریبا برای تمام فعالان صنعت روی کشور، نمایان شد، کمبود مواد اولیه برای تولید شمش روی بود اما تاکنون با تمام توان خود تولید داشتیم و آن را متوقف نکردیم. همواره هر اقدامی توانستیم انجام دادیم تا مواد اولیه در دست داشته باشیم تا به فعالیت تولیدی خود ادامه دهیم. ظرفیت تولید این شرکت نیز پنج هزار و ۲۰۰ تن در سال است.

وی افزود: معضل دیگری که موجب شد تا تولید با سختی انجام شود، اختلاف قیمت‌گذاری بورس کالا با بازار آزاد بود. شرکت کاوشگران روی زنجان متعلق به بخش خصوصی است و زمانی که شمش روی در بورس کالا عرضه می‌کنیم، انتظار می‌رود قیمت آن بالاتر از سایر سرکت‌های دولتی و بر اساس قیمت جهانی شمش روی باشد اما قیمتی پایین‌تر از بازارهای جهانی برای این محصول تعیین می‌شود.

این تولیدکننده شمش روی در ادامه گفت: دلیل کنترل قیمت از سوی بورس کالا، عرضه بیشتر محصول عنوان شده است اما باید در نظر داشت وقتی هر محصول دارای یک قیمت شفاف هم در بازار داخلی و هم در بازار جهانی است و صادرات نیز انجام می‌شود، عنوان عرضه بیشتر محصول، منطقی به نظر نمی‌آید زیرا در این صورت، تولیدکننده ترجیح می‌دهد تا  محصول خود را به قیمت بالاتر صادر کند.

تولید محصول با کیفیت با استفاده از ماشین‌آلات ایرانی

مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان عنوان کرد: در کارخانه‌های مختلف روش‌های تولید مختلفی برای تولید شمش روی وجود دارد و می‌توان گفت در بعضی از مراحل تولید، فرایند و تکنولوژی تولید یکسان است. تفاوت در تکنولوژی تولید، باعث می‌شود تا محصولات با کیفیت‌های مختلفی تولید و عرضه شوند و رقابت‌پذیری در بازار افزایش یابد.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصولات تولید شده در این واحد تولیدی، اضافه کرد: از ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساخت داخل استفاده می‌کنیم. در این صنعت لزوما اینگونه نیست که حتما باید ماشین‌آلات از کشورهای دیگر وارد شده باشند تا بتوان به کیفیت برتر دست پیدا کرد. ادعاهایی مبنی بر اینکه باید تجهیزات مورد نیاز وارد شود تا به سطح کیفی محصولات خارجی برسیم، نمی‌تواند درست باشد.

فغفوری در خصوص مشتریان این شرکت، بیان کرد: عموم مشتریان شمش‌های روی با خلوص ۹۹٫۹ درصد تولید شده شرکت کاوشگران روی زنجان، از صنایع گالوانیزه و آلیاژساز هستند.

واردات خاک معدنی با چالش‌های زیادی همراه است

این تولیدکننده شمش روی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا این شرکت فعالیت تجاری نیز دارد یا خیر، تصریح کرد: تاکنون هم خاک معدنی وارد کرده و هم شمش روی تولید شده خود را صادر کردیم. به عبارت دیگر، از روش ورود موقت کالا، خاک معدنی مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم که البته در این زمینه از ابتدا تا انتهای فرایند، چالش‌های مختلفی از سوی نهادهای دولتی، بانک‌ها، کمرگ و… برای ما به وجود آمده است که موفق شدیم به هر طریقی که مقدور بود، به روند صادرات و واردات خود اهتمام بورزیم.

مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان در توضیح توقع خود به عنوان یک تولیدکننده صنعت شمش روی کشور، مطرح کرد: اگر مسئولین مربوطه تا جایی که می‌توانند با صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، چوب لای چرخ تولید نگذارند، تولیدکنندگان می‌دانند به چه روشی باید تولید را در شرایط تحریمی ادامه دهند. اگر مسئولین دولتی به جای سنگ‌اندازی در روند تولید، تنها بر عملکرد صنعتگران نظارت داشته باشند، بسیاری از مشکلات مسیر تولید به سهولت از بین خواهد رفت و حتی نیازی به حمایت آن‌ها در تامین زیرساخت‌ها نیست!

خلق قوانین متعدد

فغفوری اذعان کرد: بیشتر چالش‌هایی که در صنعت به وجود آمده، به خاطر وضع و اجرای قانون‌های بی‌اساس و خلق‌الساعه روزمره است. یعنی بدون برنامه‌ریزی و بررسی کارشناسی، قانونی را وضع کرده و روز بعد با وضع یک قانون جدید دیگر، قانون قبلی را نقض می‌کنند. این نشان از بی‌درایتی و بی‌فکری طراحان راه‌‌حل‌های بدون نتیجه است. به علت همین ناهماهنگی‌ها، مدیریت صحیحی در زمینه‌های نوسان نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، روند صادرات و واردات و… انجام نمی‌شود.

وی در خصوص آزادسازی معادن غیرفعال، عنوان کرد: مسئولان اگر معادن غیرفعال را آزاد کنند، اقدام بزرگی در جهت رفع معضل کمبود مواد اولیه انجام داده‌اند. در کنار این موضوع، حمایت‌های دیگری نیز باید در جهت تقویت نقدینگی تولیدکنندگان انجام شود. دولتمردان وقتی به جای کمک به تقویت گردش مالی شرکت‌ها، به محاسبه ریزترین درآمد یا سود به دست آمده دقت دارند تا مالیات آن را لحاظ کنند، باید به این امر توجه کنند که اخذ مالیات‌های گوناگونی موجب کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5862
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است