• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

لزوم مانع‌زدایی سازمان‌ها برای توسعه صنعت فولاد

  • کد خبر : 2265
  • 22 خرداد 1400 - 17:22
لزوم مانع‌زدایی سازمان‌ها برای توسعه صنعت فولاد
قرار است صنعت فولاد کشور در افق 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد دست یابد و در این مسیر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد ازجمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نقشی اساسی ایفا می‌کنند و اجرای بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای مرتبط با صنعت فولاد را بر عهده دارند اما در این مسیر چالش‌ها و به ویژه ناهماهنگی‌هایی میان سازمان‌ها وجود دارد که ممکن است روند توسعه را با تاخیر مواجه کنند و در این میان دستورالعمل‌های گمرکی و عدم هماهنگی این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به قوانین و مقررات خلق‌الساعه، وقت و انرژی زیادی را از تولیدکننده برای اخذ مجوزهای لازم جهت واردات تجهیزات و ماشین‌آلات می‌گیرد. اگر قرار است در افق 1404 همه اهداف یا بخش بزرگی از آن محقق شود، نمی‌توان سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را ماه‌ها معطل اخذ یک مجوز ساده برای واردات گذاشت و ضروری است که از صدور قوانین و مقررات خلق‌الساعه پرهیز شود و همچنین سازمان‌ها و دستگاه‌‌های مرتبط با تولیدکنندگان با یکدیگر هماهنگ باشند تا روند توسعه صنعت فولاد کشور تسریع شود. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان به گپ‌وگفت نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

قرار است صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابد و در این مسیر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد ازجمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نقشی اساسی ایفا می‌کنند و اجرای بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای مرتبط با صنعت فولاد را بر عهده دارند اما در این مسیر چالش‌ها و به ویژه ناهماهنگی‌هایی میان سازمان‌ها وجود دارد که ممکن است روند توسعه را با تاخیر مواجه کنند و در این میان دستورالعمل‌های گمرکی و عدم هماهنگی این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به قوانین و مقررات خلق‌الساعه، وقت و انرژی زیادی را از تولیدکننده برای اخذ مجوزهای لازم جهت واردات تجهیزات و ماشین‌آلات می‌گیرد. اگر قرار است در افق ۱۴۰۴ همه اهداف یا بخش بزرگی از آن محقق شود، نمی‌توان سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را ماه‌ها معطل اخذ یک مجوز ساده برای واردات گذاشت و ضروری است که از صدور قوانین و مقررات خلق‌الساعه پرهیز شود و همچنین سازمان‌ها و دستگاه‌‌های مرتبط با تولیدکنندگان با یکدیگر هماهنگ باشند تا روند توسعه صنعت فولاد کشور تسریع شود. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان به گپ‌وگفت نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

با توجه به اینکه تجربه کار در هر دو تکنولوژی احیا مستقیم میدرکس را دارید، توضیحاتی را در خصوص تکنولوژی پرد و تفاوت‌های آن با میدرکس بفرمایید.

هر دو تکنولوژی پرد و میدرکس تا حدودی شبیه به یکدیگر هستند اما تکنولوژی پرد با توجه به بهبود عملکرد چند تجهیز نسبت به میدرکس مزیت‌های بیشتری دارد. نخستین تفاوت و یکی از مهم‌ترین مزیت‌‌های پرد نسبت به میدرکس سیستم‌های داخل کوره و کلوخه‌شکن است که این تجهیز در تکنولوژی پرد به صورت مجزا فرمان می‌گیرد. بنابراین اپراتور در شرایط غیر عادی که ممکن است در کوره پدید آید، آزادی عمل بیشتری برای کنترل حرکت مواد داخل کوره دارد.

دومین مزیت تکنولوژی پرد نسبت به میدرکس دارا بودن بویلر برای تنظیم بخار آب مجموعه ریفورمر است که این عامل باعث می‌شود دست اپراتور تا حدودی برای تنظیم بخار آب مورد نیاز ریفورمر و تنظیم کیفیت گاز احیایی ریفورمر بازتر باشد.

هر دو عامل یاد شده باعث می‌شوند طرح پرد، امکان بهره‌برداری آسان‌تری نسبت به میدرکس داشته باشد. به عبارتی، اپراتور در واحدهای احیا مستقیم پرد می‌تواند در تنظیم شرایط کوره و نیز تنظیم بخار آب گاز تغذیه‌کننده ریفورمر آزادی عمل بیشتری داشته باشد که این امر منجر به افزایش کیفیت گاز احیایی و نیز توزیع مناسب‌تر گاز در کوره می شود. سایر اجزای هر دو تکنولوژی تقریبا مشابه هستند.

مواد اولیه شرکت فولاد شادگان چگونه تامین می‌شود؟

گندله به عنوان ماده اولیه تولید آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم بوده و فولاد شادگان حجم عمده‌ای از گندله مورد نیاز خود را از شرکت سیمیدکو که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان در استان خراسان رضوی و منطقه سنگان است، تامین می‌کند. ضریب تبدیل ماده اولیه به محصول در واحدهای احیا مستقیم فولادی با تکنولوژی پرد حدودا ۱٫۴ است. برای تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در فولاد شادگان، نیاز به تامین حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن داریم.

در حال حاضر قیمت گندله به نرخ جهانی به مصرف‌کنندگان عرضه نمی‌شود اما با افزایش قیمت گندله و سنگ‌آهن و حرکت آن‌ها به سمت قیمت جهانی، این امر بر سایر حلقه‌های زنجیره همچون آهن اسفنجی نیز اثر خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد با عرضه مواد اولیه در بورس کالا به تدریج قیمت‌گذاری دستوری و ضرایب قیمتی کنار می‌روند و در این صورت همه زنجیره باید به صورت متناسب پیش رفته و خود را با شرایط جدید تطابق دهند.

آیا چالشی در تامین مواد اولیه دارید؟

کارخانه گندله‌سازی شرکت سیمیدکو دقیقا یک سال قبل به بهره‌برداری رسید و از این رو مدتی زمان می‌برد تا کیفیت گندله این شرکت، علی الخصوص مشخصات فیزیکی آن ، استانداردهای مورد نیاز واحدهای آهن اسفنجی را به طور کامل برآورده سازد. به همین منظور، در حال حاضر کارگروه مشترکی متشکل از فولاد شادگان، فولاد خوزستان، شرکت سیمیدکو و دانشگاه تشکیل شده تا برای ارتقای کیفیت گندله سیمیدکو بررسی‌های لازم را به عمل آورند و راهکارهای اصلاحی مورد نیاز را اجرایی کنند. موضوعی که در گندله شرکت سیمیدکو به چشم می‌خورد، این است که وقتی گندله به کوره وارد می‌شود و گاز احیایی با آن تماس پیدا می‌کند، همزمان با فرایند احیا، در این گندله‌ها کمی خردایش به وجود می‌آید و به همین دلیل هم حجم نرمه‌های گندله بیش از حدی است که باید باشد و در اثر افزایش نرمه در کوره، توزیع گاز داخل کوره به صورت یکنواخت صورت نمی‌گیرد و این امر تا حدودی راندمان کمی و کیفی کوره را کاهش می‌دهد. البته همان‌طور که گفته شد، گندله‌سازی شرکت سیمیدکو به تازگی به بهره‌برداری رسیده و زمان لازم است تا نیروهای انسانی مستقر در شرکت سیمیدکو تجربه لازم را برای بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی کسب کرده و اجزای واحد تولیدی را با یکدیگر تنظیم کرده و  شاخص‌های مورد نیاز برای تولید گندله جهت مصرف در واحدهای احیای بهبود یابد. لازم به ذکر است با تمرکزی در این خصوص صورت گرفته و پیگیری مستمر مدیریت شرکت سیمیدکو،  قطعا این امر به زودی محقق خواهد شد.

شاخص احیاپذیری گندله سنگ‌آهن برای واحدهای آهن اسفنجی یک موضوع بسیار مهم است و این امر به ساختار کانی‌شناسی و بلورشناسی کانسنگ معدنی بازمی‌گردد. البته سنگ‌آهن معدن سنگان نشان داده است که از نظر احیاپذیری مناسب است و تنها باید روی مسائل تکنیکی تولید گندله و بهبود شاخص‌های لازم تکیه کنیم تا به حد مطلوب واحدهای احیا برسد.

در حال حاضر نرخ بهره‌وری شرکت فولاد شادگان به چه میزان است؟

شرکت فولاد شادگان ظرفیتی در حدود ۸۰۰ هزار تن در سال دارد. با این حال با توجه به مسائلی مانند کیفیت گندله، شرکت ما حدودا با ۹۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند و بنابراین کیفیت گندله حدودا ۸ تا ۱۰ درصد بر عملکرد کلی تاثیر گذاشته است. البته به دنبال افزایش نرخ بهره‌وری با افزایش کیفیت گندله هستیم تا بتوانیم ظرفیت اسمی را محقق کنیم.

فروش آهن اسفنجی فولاد شادگان با چه ساز و کارهایی انجام می‌شود؟ آیا صادرات هم دارید؟

در حال حاضر، عمده آهن اسفنجی تولید شده به شرکت فولاد خوزستان واگذار می‌شود و در صورتی که مازاد بر نیاز این شرکت تولید شود، در بازار به متقاضیان عرضه خواهد شد. البته قصد داریم در آینده نزدیک محصول خود را در بورس کالا عرضه کنیم که در این رابطه اقداماتی صورت داده‌ایم.

با توجه به نیاز صنایع فولادی کشور به آهن اسفنجی، به صادرات این محصول مجوز داده نمی‌شود اما در صورتی که فولادسازی شرکت فولاد شادگان به بهره‌برداری برسد، قطعا یکی از برنامه‌های اصلی فروش، صادرات خواهد بود.

شرکت فولاد شادگان چه طرح‌های توسعه‌ای در دستور کار قرار داده است؟

در فاز نخست قرار است ۸۰۰ هزار تن شمش بیلت فولاد در شرکت فولاد شادگان احداث شود. همچنین در فاز دوم توسعه نیز در صدد آن هستیم یک واحد ۸۰۰ هزار تنی ذوب و ریخته‌گری دیگر که بیلت یا اسلب خواهد بود و هنوز تعیین نشده، احداث کنیم که البته در حال بررسی و مطالعات فنی و اقتصادی طرح هستیم. قرار است برای فاز دوم طرح توسعه جهت تولید ۸۰۰ هزار تن ذوب و ریخته‌گری، ماده اولیه یعنی آهن اسفنجی از مازاد تولید شرکت فولاد خوزستان بعد از راه‌اندازی طرح احیا مستقیم زمزم ۳ تامین شود. جهت توسعه فاز نخست با یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی در حال عقد قرارداد هستیم که به زودی نهایی و تجهیزات مورد نیاز تامین خواهند شد. ضمن اینکه برای فاز دوم نیز با یکی از شرکت‌های معتبر جهت تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مذاکرات مقدماتی صورت گرفته و امیدواریم طی ماه‌های آتی به عقد قرارداد منجر شود.

در حال حاضر مهم‌ترین موانع و چالش‌های تولیدکنندگان به ویژه در بخش احیا مستقیم را چه مسائلی می‌دانید؟

در مجموع در استان خوزستان نیز همانند دیگر استان‌ها، محدودیت‌هایی برای تامین برق اعمال شده است و در اوایل خرداد ماه هم شرکت فولاد خوزستان و تا حدودی فولاد شادگان برای تامین برق با محدودیت مواجه شدند. بنابراین در ادامه سال به ویژه فصل تابستان محدودیت‌های تامین برق وجود خواهد داشت. البته به طور معمول تولیدکنندگان در طول سال برای انرژی یعنی برق و گاز در دو زمان مختلف با محدودیت مواجه هستند؛ نخست در فصل تابستان که اوج مصرف برق در کشور به ویژه در استان خوزستان است، محدودیت در تامین برق اعمال خواهد شد که امسال زودتر از سال‌های گذشته این محدودیت آغاز شده است. دومین محدودیت در فصل زمستان است که با توجه به سرد شدن هوا در کشور، محدودیت در تامین گاز طبیعی اعمال خواهد شد.

با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد شادگان، انتظار شما از مسئولان امر جهت تسهیل در اجرای این طرح‌ها چیست؟

مهم‌ترین انتظار تولیدکنندگانی که در حال اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستند، برداشتن برخی موانع تولید است که دولت باید به رفع این موانع برای تولیدکنندگان کمک کند. بروکراسی‌های اداری برای تولیدکنندگان بیشتر در جهت ایجاد مانع بوده تا برداشتن مانع؛ این موانع برای تولیدکنندگان چالش ایجاد می‌کند. ممکن است تولیدکنندگان با موضوعاتی مانند محدودیت در تامین گاز و برق با توجه به مسائل کلان کشور کنار بیایند (که البته باید برای این مسائل نیز به صورت کلان برنامه‌ریزی صورت گیرد و حل شوند) ولی در حال حاضر،  شرکت فولاد شادگان برای مسائل جزئی در حوزه مجوزهای گمرکی گرفتار شده است. متاسفانه بخشنامه‌هایی که صادر می‌شوند، به صورت کلی هستند که همه مواضع را در رابطه با تولیدکنندگان پوشش نمی‌دهند. اگر تولیدکننده قصد داشته باشد با طی کردن سلسله مراتب اداری، فرد شاغل در یک سازمان را متقاعد کند که بخشنامه‌های صادر شده با یکدیگر متفاوت هستند، قطعا وقت و انرژی زیادی را مصرف خواهد کرد و این امر باعث می‌شود به سایر امور جاری خود نتواند رسیدگی کند. بخشنامه‌ها بدون در نظر گرفتن موارد خاص باعث می‌شوند وقت و انرژی همه تولیدکنندگان گرفته شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2265

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

23اسفند
شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خوش درخشید
در جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی،

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خوش درخشید

22اسفند
چالش قطعی گاز را به فرصتی برای توسعه تبدیل کردیم
مدیر کارخانه احیا مستقیم شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان:

چالش قطعی گاز را به فرصتی برای توسعه تبدیل کردیم