• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر مطرح کرد

ناهماهنگی میان قیمت مواد اولیه و محصول

  • کد خبر : 2268
  • 23 خرداد 1400 - 17:30
ناهماهنگی میان قیمت مواد اولیه و محصول
مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر گفت: قیمت مواد اولیه به صورت آزاد و قیمت محصول نهایی به صورت دستوری تعیین می‌شود و همین امر گریبان صنعت کنسانتره‌سازی سنگ‌آهن را گرفته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر گفت: قیمت مواد اولیه به صورت آزاد و قیمت محصول نهایی به صورت دستوری تعیین می‌شود و همین امر گریبان صنعت کنسانتره‌سازی سنگ‌آهن را گرفته است.

علیرضا مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت تعاونی معدنی کهران کویر در زمینه تولید کنسانتره سنگ‌آهن فعالیت می‌کند و علی‌رغم مشکلات فراوان فعال هستیم و به کار ادامه داده‌ایم. مشکلات گریبان‌گیر شرکت ما بسیار است و در این رابطه می‌توان به کسری برق اشاره کرد زیرا نیاز شرکت ما به برق حدود یک مگاوات است اما برقی که در اختیار ما قرار داده شده به ۳۰۰ کیلووات می‌رسد. به این مشکل باید قطعی برق را نیز در یکی دو ماه اخیر اضافه کرد. ضمن اینکه به وعده‌هایی که از سوی مسئولان داده شد، عمل نشده است.

وی افزود: شرکت برق منطقه‌ای ساعات خاموشی واحدهای صنعتی و خانگی را اعلام کرد و در اختیار عموم گذاشت اما در ساعاتی که اعلام کرده است، برق را قطع نکرد. در ساعاتی که طبق برنامه قرار بود برق قطع شود، دستگاه‌ها را خاموش و فرایند تولید را متوقف کردیم اما برخلاف تصور، خاموشی در زمانی غیر از ساعات اعلام شده اتفاق افتاد. این موضوع علاوه بر اینکه به خط تولید صدمه می‌زند، باعث می‌شود ساعات بیشتری از تولید باز بمانیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر اضافه کرد: مشکل دیگر تامین آب است و متاسفانه آب به میزان مورد نیاز واگذار نمی‌شود. حتی با اینکه چاه برای تامین آب در اختیار داریم اما برای برداشت آب از چاه، حدود یک سال است که مراحل بروکراسی اداری طی می‌کنیم اما هنوز مجوز واگذاری و برداشت آب از چاه داده نشده است. در حال حاضر از سایر چاه‌های اطراف آب خریداری می‌کنیم.

قیمت محصول به صورت دستوری تعیین می‌شود

مظفری بیان کرد: از طرفی دیگر مشکل در مواد اولیه ورودی صنعت کنسانتره مانند ثابت نبودن نرخ قیمت های مواد اولیه نیز وجود دارد به صورتی که باید هر روز ساعت ۱۱ صبح بر اساس بازار و قیمت شمش فولاد در بورس کالا قیمت‌گذاری‌ها انجام شود و بنابراین ثبات در قیمت‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود شناور بودن قیمت مواد اولیه بر اساس قیمت‌های جهانی، قیمت محصولات خروجی به صورت دستوری و از پیش تعیین شده بوده که دولت تکلیف کرده است و با قیمت‌های مواد اولیه که به نرخ آزاد حساب شده‎‌اند، هماهنگی ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر در مورد علت این موضوع تصریح کرد: علت عمده پدیده بی‌ثباتی در اقتصاد کشور است که هروز قیمت‎‌ها بر اساس ارز قیمت‌گذاری شده‌ و ثبات قیمتی را در داخل کشور از بین برده است.

مظفری در خصوص نحوه تامین مواد اولیه عنوان کرد: در زمینه میزان عیار و شرایط مواد اولیه مشکلی در مواد ورودی نداشته‌ایم؛ چراکه کنسانتره‌سازی و معدن سنگ‌آهن متعلق به شرکت هستند. البته در عیار محصول خروجی مشکل داریم که آن مربوط به قسمت کنسانتره‌سازی شرکت است.

وی با اشاره به نبود مواد اولیه خاص برخی فرایندها به علت مشکل واردات و تحریم‌ها مطرح کرد: برای تعیین کیفیت و عیارسنجی نیاز به یک ماده خاص داریم که در کشور نیست و جزو مواد تحریمی است. این موضوع باعث شده تا برای عیارسنجی از روش‌های غیردقیق و غیراستاندارد استفاده شود که منجر به کاهش کیفیت محصول خروجی و عدم بهینه شدن فرایند شده و شاهد ایجاد اندکی مشکل در عیار خروجی هستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر در مورد تمایل به توسعه تاکید کرد: قطعا به دنبال توسعه هستیم، در حال حاضر احداث یک واحد کنسانتره‌سازی را در دست اقدام داریم و اگر شرایط مهیا شود به سمت تولید گندله و ادامه زنجیره خواهیم رفت.

مظفری با اشاره به مشکلاتی که در زمینه فروش وجود دارد، بیان کرد: شرکت ما باید مواد اولیه، تجهیزات و سایر نیازهای خود را بر اساس نرخ روز بورس کالا و قیمت‌گذاری‌های آزاد تامین کند؛ در حالی که فروش بر اساس نرخ‌های مصوب دولت است که ناهماهنگی ایجاد کرده است. این شیوه شرکت ما را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ابراز کرد: قیمت فروش کنسانتره به صورت دستوری و حدود ۱۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است اما باید مواد اولیه را به نرخ روز و بالاتر از این ضریب تامین کنیم.

کاهش سودآوری به دلیل قیمت‌گذاری دستوری

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر تاکید کرد: در حال حاضر به صورت نیمه‌صنعتی و آزمایشی به ظرفیت ماهانه ۱۰ هزار تن در حال تولید و فروش هستیم. کنسانتره سنگ‌آهن مگنتیتی با عیار خروجی ۶۰ درصدی را تولید شده اما بهای تمام شده استخراج و فراوری در مقابل درآمد از فروش فاصله کمی دارد. اما در آینده با توجه به افزایش تولید و فعالیت رسمی، قطعا این‌گونه قیمت‌گذاری‌ها شرکت ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

مظفری اذعان کرد: مشکلاتی نظیر نبود زیرساخت‌ها، کمبود برق، آب، تجهیزات و قیمت‌گذاری می‌توانند به تعطیل شدن واحدهای تولید حتی در مقیاس بزرگ منجر شوند. با این حال شرکت تعاونی معدنی کهران کویر به علت آنکه به بخش خصوصی تعلق دارد باید برای باقی ماندن در بازار دست به هر فعالیتی بزند و خود را با شرایط وفق دهد زیرا شرایط به گونه‌ای است که فرد یا سازمانی که با ما سازگاری و کمک نخواهد کرد بلکه باید در این شرایط دوام بیاوریم.

وی در مورد مساعدت بانکی و دولتی خاطرنشان کرد: مساعدت دولتی با عنوان وام از بانک داشته‌ایم که این وام برای سرمایه درگردش اخذ شده بود و باید ماهانه ۸۰ میلیون تومان را با سود ۱۸ درصد باز پرداخت کنیم که در حال حاضر به موعد سر رسیدش رسیده است زیرا محصول شرکت ما هنوز آن‌طور که باید و شاید در بازار عرضه نشده و بنابراین سودآوری همچنان پایین بوده و به سطح مطلوب نرسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کهران کویر بیان کرد: با توجه به قیمت‌ها و سودآوری کم واحد تولیدی و ممنوع بودن صادرات کنسانتره به عنوان جبران هزینه‌ها با فروش به قیمت جهانی، در مورد وامی که گرفته شده تا حدودی به مشکل برخورده‌ایم. دولت هزینه‌های مانند برق، آب، حقوق دولتی و… بهای تمام شده را افزایش و سودآوری صنعت کنسانتره‌سازی را کاهش داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2268

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است