• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت ژرفا باخیش آریان:

توسعه، نیازمند منابع مالی مطمئن است

  • کد خبر : 5890
  • 26 خرداد 1400 - 21:48
توسعه، نیازمند منابع مالی مطمئن است
مدیرعامل شرکت ژرفا باخیش آریان گفت: تمام تولیدکنندگان این هدف را دنبال می‌کنند که بتوانند به کار و تولید خود توسعه ببخشند و از این طریق، سود افزون‌تری نسبت به قبل به دست آورند اما کمبود نقدینگی، مانع بزرگی در این زمینه است.
مدیرعامل شرکت ژرفا باخیش آریان گفت: تمام تولیدکنندگان این هدف را دنبال می‌کنند که بتوانند به کار و تولید خود توسعه ببخشند و از این طریق، سود افزون‌تری نسبت به قبل به دست آورند اما کمبود نقدینگی، مانع بزرگی در این زمینه است.

علیرضا بخشعلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مهم‌ترین چالشی که در روند فروش ورق‌های آلومینیومی تولید شده در این شرکت طی سال ۱۳۹۹ به وجود آمده و تاکنون نیز ادامه‌ دارد، عدم سهولت در دریافتی‌های حاصل از فروش است.

وی افزود: وقتی محصولات خود را به فروش می‌رسانیم، اکثر خریداران به جای وجه نقد، یک فقره چک ارائه می‌کنند؛ در اکثر اوقات حساب‌های بانکی این خریداران موجودی کافی ندارد و چک‌ها وصول نمی‌شوند. این امر بیشترین لطمه را برای خرید مواد اولیه و فرایند تولید شرکت وارد کرده است.

ثبات قیمتی، مهم‌ترین دغدغه

این تولیدکننده ورق آلومینیومی در تشریح سایر چالش‌های تولید مطرح کرد: شیوع کرونا، افزایش بی‌منطق نرخ ارز و در نتیجه جهش قیمت مواد اولیه آلومینیومی، مشکلات دیگری هستند که با آن‌ها مواجه هستیم. هنگامی که قیمت آلومینیوم خیز برمی‌دارد، تقاضا از سوی مشتریان برای خرید افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط، نمی‌توانیم به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار داخلی تهیه کنیم و با افت قیمت، اگرچه تامین مواد اولیه تسهیل می‌یابد اما بازار محصولات آلومینیومی ازجمله ورق با رکود مواجه می‌شود. این عدم توازن در بازار و ایجاد وقفه در روند تولید و فروش محصول، به همه تولیدکنندگان خسارت وارد می‌کند. در حال حاضر، اکثر تولیدکنندگان دست نگه داشته‌اند تا مجددا هم بازار جهانی و هم بازار داخلی ثبات پیدا کند تا فعالیت‌های تولیدی به حالت عادی خود برگردد.

مطابق با نیاز مشتری، تولید می‌کنیم

مدیرعامل شرکت ژرفا باخیش آریان در خصوص محصولات این شرکت گفت: ضخامت ورق آلومینومی تولید شده در شرکت ژرفا باخیش آریان کاملا به نیاز و سفارش‌ مشتریان بستگی دارد؛ قطر این ورق‌ها از یک تا چهار میلی‌متر است. ظرفیت سالانه تولید این شرکت، ۹۵۰ تن برآورد می‌شود که در حال حاضر با توجه به شرایط به وجود آمده، به طور متوسط ۵۰ درصد این ظرفیت فعال است.

بخشعلی‌زاده درباره تکنولوژی به کار رفته در خطوط تولید این شرکت، اذعان کرد: تکنولوژی تولید برای ورق آلومینیومی متعلق به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است. در نهایت دو یا سه برند در سراسر کشور هستند که تکنولوژی تولید ورق آلومینیومی در واحد تولیدی خود را از سنتی به مدرن تغییر داده‌اند و ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته را وارد خط تولید کرده‌اند. بقیه شرکت‌ها به روش سنتی تولید ورق آلومینیومی را دنبال می‌کنند.

تولیدکنندگان ظروف، عمده مشتریان ورق آلومینیومی هستند

این تولیدکننده ورق آلومینیومی در خصوص مشتریان شرکت ژرفا باخیش آریان، عنوان کرد: اکثر مشتریان محصولات ما، سازندگان ظروف خانگی تفلون، قابلمه و… هستند که برای تولید این کالاها، ورق‌ آلومینیومی مورد نیاز خود را با خرید از ما تامین می‌کنند.

وی با اشاره به سال پر چالش ۱۳۹۹، اضافه کرد: با شیوع کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸، هم میزان تولید شرکت کاهش پیدا کرد و هم تقاضا از سوی مشتریان کم شد؛ چراکه هیچ فردی از آینده بازار و صنعت در سال ۱۳۹۹ خبر نداشت و نمی‌توانست تصمیم درستی بگیرد. اکثر تولیدکنندگان ظروف آلومینیومی هم صبر کرده بودند تا شرایط کمی به حالت ثبات و پایداری نزدیک شود تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

صادرات جزو اهداف ما نیست

مدیرعامل شرکت ژرفا باخیش آریان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا در حوزه صادرات فعالیت دارید یا خیر، تصریح کرد: خیر؛ تاکنون صادراتی به کشورهای دیگر نداشتیم؛ چراکه کیفیت محصولات تولید شده قابل رقابت با نمونه‌های خارجی خود نیست و به همین دلیل به روند عادی فروش در بازار داخلی و تامین‌ نیاز تولیدکنندگان ظروف آلومینیومی در کشور بسنده کرده‌ایم.

هدف تولیدکننده توسعه است اما قدرت مالی وجود ندارد

بخشعلی‌زاده اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای هر واحد تولیدی را ضرروی دانست و خاطرنشان کرد: انجام هرگونه طرح توسعه‌ای در هر واحد تولیدی کوچک و بزرگ، نیازمند منابع مالی بسیار قوی است تا تولیدکنندگان در میانه راه با مشکل کمبود بودجه مواجه نشوند و طرح نیمه‌تمام بماند. به همین علت هنوز نتوانستیم به آن میزان که باید، از نظر مالی خود را قوی سازیم. تمام تولیدکنندگان در این فکر و هدف هستند که بتوانند به کار و تولید خود توسعه ببخشند و از این طریق، سود افزون‌تری نسبت به قبل به دست آورند اما کمبود نقدینگی، مانع بزرگی در این زمینه است.

رواج فروش اعتباری

این تولیدکننده ورق آلومینیومی در ادامه به روش‌های فروش محصولات اشاره کرد و گفت: در این صنف، فروش بیشتر به روش اعتباری انجام می‌شود و مصرف‌کنندگان کمتر به سمت خرید نقدی می‌روند. در فروش اعتباری معمولا سررسید و زمان تسویه دو ماه پس از تحویل کالا به خریدار است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از تحریم‌ها و جهش نرخ دلار، از قدرت خرید بالاتری برخوردار بودیم و به عنوان مثال، اگر قصد نوسازی یکی از دستگاه‌های معمولی خود را داشتیم، به سهولت می‌توانستیم تهیه کنیم اما دقیقا از سال ۱۳۹۷، مدام در حال درجا زدن بوده‌ایم و عمده هزینه‌ای که تاکنون از فروش محصول دریافت شده، صرف نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات موجود در خط تولید کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ژرفا باخیش آریان تاکید کرد: میزان فروش بستگی به کشش بازار دارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند یا کاهش و به همین جهت نیز نمی‌توان مولفه‌ خاصی را برای سنجش میزان فروش محصول و درآمد در نظر گرفت.

سهولت در تامین مواد اولیه به میزان نقدینگی بستگی دارد

بخشعلی‌زاده در پاسخ به این سوال که از چه مواد اولیه‌ای برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنید، گفت: عمده مواد اولیه مصرفی در این شرکت، شمش‌های آلومینیومی است که آن‌ها را هم از بازار آزاد و هم از شرکت ایرالکو که شمش تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می‌کند، تهیه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ژرفا باخیش آریان در خصوص چالش تامین مواد اولیه اظهار کرد: طبیعی است که در زمان افزایش قیمت آلومینیوم، نتوانیم به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم اما تلاش همواره بر این اصل بوده است که به هر میزان ممکن شمش آلومینیومی تهیه کنیم تا اجازه ندهیم خط تولید معطل ماده اولیه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سهمیه‌‌مندی بر تامین مواد اولیه از بورس کالا چه تاثیری دارد، اذعان کرد: هر تولیدکننده به هر میززانی که در توان منبع مالی آن قرار داشته باشد، می‌تواند خرید شمش آلومینیومی انجام دهد و این امر ربطی به داشتن یا نداشتن سهمیه از بورس کالا ندارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5890
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه