• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق:

بازار مرده است!

  • کد خبر : 5912
  • 02 تیر 1400 - 22:02
بازار مرده است!
مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق گفت: به علت جهش تورم، قدرت خرید مردم کم شده و شاهد رکود شدید در بازار و افت شدید سفارش از سوی مشتریان هستیم.
مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق گفت: به علت جهش تورم، قدرت خرید مردم کم شده و شاهد رکود شدید در بازار و افت شدید سفارش از سوی مشتریان هستیم.

پیمان میلادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت کاویان سیم بیهق در زمینه تولید سیم‌های افشان و مفتول مسی از مقطع ۰٫۵ سانتی‌متر تا مقطع ۳*۹۵+۵۰ سانتی‌متر صنعتی و ساختمانی فعالیت می‌کند.

وی افزود: برای تولید این محصولات از مواد اولیه مسی و PVC، استفاده می‌کنیم. ظرفیت تولید سالانه این شرکت طبق عدد درج شده در پروانه بهره‌برداری، دو هزار و ۴۰۰ تن است که باید گفت در حال حاضر با یک‌پنجم ظرفیت تولید مشغول به کار هستیم؛ چراکه با افت ثبت سفارش و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، در بازار رکود ایجاد شده است و تلویحا، بازار مرده داریم.

افزایش نرخ دلار، موجب خسارت شد

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در ادامه به علت کاهش چشمگیر میزان تولید واقعی خود اشاره و عنوان کرد: افزایش نرخ ارز به شدت در روند کار ما تاثیر منفی گذاشت؛ وقتی قیمت‌ها نوسان پیدا کنند، مبلغ تمام شده‌ای که در فاکتورهای فروش قید شده، باعث وارد شدن خسارت‌های سنگین و تضعیف نقدینگی شرکت می‌شود. به عبارت دیگر، با نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی امروز و دلار ۲۰ هزار تومانی فردا، اگر سودی هم قرار بود از جانب فروش کالاها دریافت کنیم، از بین می‌رود.

تفاوت قیمت مس در بازار آزاد و بورس

مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق اذعان کرد: به عنوان چهارمین تولیدکننده سیم و کابل ایران هستیم و این امر طبیعی است که باید مواد اولیه با قیمت مناسبی عرضه شود تا بتوانیم به روند تولید خود ادامه بدهیم اما متاسفانه قیمت‌های تعیین شده بیش از حد واقعی است. قیمت عرضه مواد اولیه مسی در بازار صادراتی بسیار ارزان‌تر و همراه با شرایط پرداختی آسان‌تری است اما در بازار داخلی، قیمت مس چند برابر افزایش داشته و شرایط بازپرداخت برای تولیدکنندگان دشوار است.

وی در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز خود اذعان کرد: قیمت عرضه در بورس بسیار بالاتر از بازار آزاد است که اختلاف قیمت به ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان می‌رسد اما مواد اولیه مورد نیاز خود را از کارخانه‌ها و همچنین بورس کالا به صورت مستقیم و بدون واسطه تامین می‌کنیم.

شرایط برای خرید از بورس کالا، مطلوب نیست

میلادی همچنین با اشاره به عدم نتیجه‌بخش بودن گزارش‌های ارائه شده در خصوص وضعیت به وجود آمده در صنعت مس و برگزاری نشست‌های انجمن مس خاطرنشان کرد: چرا زمانی که تولیدکننده‌ها نامه‌های اعتراض به وضعیت تولید، نحوه عرضه و قیمت‌گذاری برای مواد اولیه و… را تنظیم و به نهاد مربوطه ارائه می‌دهند، باید در بایگانی‌ها خاک بخورد؟ باید حداقل شرایط مناسب برای خرید راحت‌تر مواد اولیه از بورس کالا به وجود بیاید.

شرایط نامساعد صادرات

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا در حوزه صادرات فعالیت دارید یا خیر، مطرح کرد: خیر؛ مشتریانی بودند که از شرکت ما سیم و کابل خریداری کرده و اقدام به صادر کردن آن محصول کرده‌اند. علت اصلی عدم ورود به حوزه صادرات، بحث تعهد ارزی بود. میزان اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز حاصل از صادرات توسط تولیدکننده سه تا چهار هزار تومان بود و این یعنی ضرردهی و از دست رفتن سود حاصل از صادرات.

مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق در تکمیل صحبت خود، تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان برای دور زدن تعهد ارزی و سایر قوانین سفت و سخت، اقدام به قاچاق کرده‌اند و یا برای حفظ بازارهای صادراتی، کیفیت محصول خود را پایین آورده‌اند که این کاهش کیفیت در سیم وکابل‌های ایرانی در کشور عراق مشاهده می‌شود.

وی در اشاره به قابل توجه نبودن افزایش قیمت جهانی مس روی فعالیت تولیدکنندگان صنعت مس کشور، اذعان کرد: افزایش قیمت جهانی مس روی روند تولید در ایران، تاثیرگذار نیست. همچنین، زمانی که بانک فدرال آمریکا، بهره بانکی خود را کم کرد، قیمت مس نیز در بورس فلزات لندن کمی کاهش پیدا کرد.

تکنولوژی تولید

میلادی در پاسخ به این سوال که از چه تکنولوژی در خطوط تولید شرکت کاویان سیم بیهق استفاده شده است، بیان کرد: برای تولید محصولات، روش کشش استفاده می‌شود. بیشترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به کار رفته، ایرانی بوده و بعضی هم خارجی هستند که برخی از قطعات این دستگاه‌ها در صورتی که آسیب ببینند، می‌توانیم از نمونه‌های داخلی آن استفاده کنیم و این در حالی است که قطعات موجود در بازار قیمت گزافی دارند. به عنوان مثال، موتور اینورتر طی دو سال گذشته سه میلیون تومان قیمت‌گذاری شوده بود و حالا این موتور به قیمت ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان در بازار عرضه شده است و این یعنی افزایش ۵۰ برابری یک تجهیز در دو سال که در مورد قطعات دیگر نیز این افزایش قیمت صدق می‌کند.

خسارت ناشی از قطعی برق

مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق در ادامه این نکته را متذکر شد: قطعی‌های پی‌درپی جریان برق، خسارات قابل توجهی را به دستگاه‌ها وارد کرده است. طی ۱۰ روز اخیر، مسئولین به این مسیر روی آورده‌اند که اطلاع‌رسانی مبنی بر آغاز ساعت کاری از ۸ صبح تا ساعت یک بعد از ظهر، انجام شود. هیچ توجهی به این بخش قضیه نشد که در هنگام تولید یک محصول، مانند کابل سنگین که زمان زیادی باید صرف آن شود، اگر با قطعی برق مواجه شویم، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان خسارت به شرکت وارد می‌شود و به هیچ طریقی نیز جبران‌پذیر نیست. شکایات متعددی نیز  به مراجع ذی‌ربط ارسال شد که متاسفانه نتیجه‌ای در بر نداشت.

وی به فاصله گرفتن از مصرف مس، اشاره کرد و گفت: نزدیک به هشت ماه است که از آلومینیوم نیز در تولید مفتول‌ها و سیم‌های افشان خود استفاده می‌کنیم؛ چراکه به دلیل مقرون‌به‌صرفه نبودن مس در تولید سیم و مفتول، مصرف آلومینیوم رو به افزایش بوده و مصرف‌کنندگان بیشتری مانند ادارات برق دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5912
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد