• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم حبیبی عنوان کرد:

قطعی برق و افزایش قیمت گاز؛ بدون اطلاع قبلی

  • کد خبر : 5943
  • 17 تیر 1400 - 22:23
قطعی برق و افزایش قیمت گاز؛ بدون اطلاع قبلی
مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم حبیبی گفت: درست در زمانی که تولیدکنندگان با چالش‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا، دست و پنجه نرم می‌کنند، قطعی پی در پی برق، خسارت‌های زیادی را متوجه کارخانه‌ها و نیروی انسانی آن‌ها کرده است.
مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم حبیبی گفت: درست در زمانی که تولیدکنندگان با چالش‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا، دست و پنجه نرم می‌کنند، قطعی پی در پی برق، خسارت‌های زیادی را متوجه کارخانه‌ها و نیروی انسانی آن‌ها کرده است.

ابوالفضل حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: به طور مشخص در صنایع آلومینیوم حبیبی، پروفیل‌های آلومینیومی، کرکره برقی، پروفیل در و پنجره در هر مقطعی که مدنظر مشتری باشد، تولید می‌‌شود. ظرفیت تولید اسمی قید شده در پروانه بهره‌برداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن محصول آلومینیومی است که در حال حاضر به صورت کامل فعال نیست زیرا با چالش‌های گوناگونی از قبیل نوسان نرخ ارز، شیوع کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه و… که از ابتدای سال گذشته، برای بیشتر تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف کشور به وجود آمده است، مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر، مهم‌ترین معضل غیر قابل پیش‌بینی، قطعی برق است؛ به طوری که طی یک الی دو هفته اخیر، در روز دو نوبت، جریان برق کارخانه قطع می‌شود که این قطعی جز آسیب رساندن به دستگاه‌ها و تجهیزات تاثیر دیگری در بر ندارد. علاوه بر صدمه زدن به دستگاه، گرمازدگی و آسیب‌های جسمانی نیروهای انسانی نیز مطرح است؛ چراکه دمای هوا در خطوط تولید بسیار بالا بوده و خنک‌کننده‌هایی تعبیه شده که به صورت دائمی در حال فعالیت هستند و زمان قطع جریان برق، نیروهای مستقر در سالن‌های کارخانه، تحت فشار گرمای بسیار بالا قرار می‌گیرند و سلامتی آن‌ها در خطر خواهد بود.

هرینه‌ نهاده‌های انرژی بدون اطلاع قبلی گران‌تر شدند

این تولیدکننده محصولات آلومینیومی در ادامه گفت: در کنار این موضوعات، افزایش حدود هفت برابری قیمت گاز مصرفی در قبوض گاز قابل مشاهده است. برای کار کردن خطوط تولید به برق و گاز نیازمند هستیم و با این مبالغ و هزینه‌های هنگفتی که برای این نهاده‌های انرژی اعمال کرده‌اند، از نظر مالی کمی دچار چالش شده‌ایم. حتی گرانی گاز نیز بدون اطلاع قبلی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم حبیبی در تکمیل سخن خود، تاکید کرد: در حال حاضر با کمتر از ظرفیت اسمی در حال فعالیت هستیم و تولید ما بستگی به میزان سفارشاتی دارد که از سوی مشتری دریافت می‌کنیم. با قطع بی‌برنامه برق این واحد تولیدی، زمان تحویل سفارشات مشتریان به تعویق می‌افتد و این امر باعث کاهش تولید و فروش خواهد شد.

وی در ارتباط با دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در خطوط تولید این کارخانه مورد استفاده قرار گرفته است، تاکید کرد: تمام ماشین‌آلات به کار گرفته شده در کارخانه، ساخت ایران هستند اما باید به این نکته اشاره داشت که قطعات داخلی این ماشین‌آلات مانند پمپ آن‌ها ساخت کشورهای دیگری است. خط رنگ‌کاری این واحد تولید نیز از نوع پودری است.

فروش اعتباری، ضامن بقای بازار

حبیبی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در این صنعت، فروش نقدی بیشتر رایج است یا اعتباری، عنوان کرد: اگر فروش اعتباری نباشد، اصلا فروشی صورت نخواهد گرفت؛ چراکه مشتری بیشتر در حالت اعتباری خرید خود را انجام می‌دهد و سررسید زمان تسویه تا دو ماه بعد از خرید است. البته باید گفت بیشترین چیزی که باعث تاثیرگذاری منفی روی روند تولید شده، همین فروش اعتباری است زیرا به عنوان مثال، محصول تولید شده به قیمت ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به مشتری تحویل داده می‌شود و تا دو ماه بعد قیمت افزایش می‌یابد که فروش اعتباری در این زمینه موجب ضرر می‌شود. قطعا باید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود، از منابع مالی شخصی استفاده کنیم؛ چراکه مبلغ دریافتی بعد از دو ماه توسط مشتری برای تامین نیاز کفایت نمی‌کند.

سال‌هاست که از بورس کالا خرید می‌کنیم

این تولیدکننده محصولات آلومینیومی در خصوص مواد اولیه مورد استفاده برای تولید محصولات خود، بیان کرد: از شمش آلومینیومی که از طریق بورس کالا خریداری می‌شود، استفاده می‌کنیم و همچنین از ضایعات آلومینیومی نیز برای تولید بیلت آلومینیومی که در داخل خطوط تولید به مصرف می‌رسند، استفاده می‌کنیم. از آغاز سال ۱۴۰۰، اقدام به خرید از بورس کالا کرده‌ایم و تاکنون با مشکلی برخورد نداشته‌ایم. زمانی چالش خرید از بورس کالا شکل می‌گیرد که قیمت آلومینیوم در بورس از قیمت بازار آزاد پایین‌تر باشد که در این صورت، به علت هجومی که برای خرید شمش آلومینیوم به سمت بورس کالا روانه می‌شود، ممکن است میزان محصول عرضه شده از تقاضا کمتر و پاسخگوی نیاز نباشد.

مدیرعامل کارخانه تولیدی حبیبی اضافه کرد: در ایران به صورت کلی ۲۰ الی ۳۰ درصد فروش محصولات، نقدی و بقیه به صورت اعتباری هستند اما اکنون به خاطر شرایطی که به وجود آمده است، در ابتدا ۵۰ درصد محصول به صورت نقدی و مابقی اعتباری به فروش می‌رسد. سال گذشته به این علت که نوسانات قیمتی به شدت شدید بود، در یک مقطع زمانی به صورت کامل فروش اعتباری خود را متوقف کردیم اما در سال جدید با آرامش نسبی که در بازار حاکم شده است، مجددا فروش اعتباری خود را از سر گرفتیم.

اختلاف قیمت به نوع محصول بستگی دارد

حبیبی در پاسخ به این سوال که مقدار اختلاف قیمت محصول نسبت به قیمت شمش به ازای هر کیلوگرم چقدر است، یادآور شد: این اختلاف قیمت بستگی به مقطعی دارد که توسط مشتری سفارش داده می‌شود. چراکه تولید مقاطع با هم متفاوت است و به طور کلی در وزن ماده اولیه و زمانی که برای تولید بک قطعه صرف می‌شود نیز تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، یک خط تولید پروفیل آلومینیومی، طی یک ساعت به اندازه ۲۰۰ کیلوگرم توانایی تولید دارد و در عین حال یک خط تولید دیگر توانایی ۱۰۰ کیلوگرم در روز و طبیعتا قالب‌های این دستگاه‌ها نیز از نظر قیمتی نیز باهم متفاوت هستند. به صورت کلی آیتم‌ها متغییر هعستند.

وی در مقایسه معضلات پیرامون تسویه‌حساب با مشتریان داخلی با معضلات کنونی برای صادرات، اعلام کرد: خوشبختانه در مورد تسویه‌حساب با مشتریان داخلی، تا کنون به معضلی برنخورده‌ایم و به راحتی کالای مورد نظر خود را خریداری کرده‌ و بهای آن را نیز پرداخته‍‌اند. در خصوص صادرات نیز از دو کشور عراق و عمان، مانند مشتریان داخل کشور خرید خود را انجام داده و حواله با ارز رایج کشور پرداخت می‌کنند. به صورت مستقیم کارت بازرگانی و فروش صادراتی نداریم.

در فکر ایجاد اشتغال‌زایی هستیم

این تولیدکننده محصولات آلومینیومی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در سال ۱۴۰۰ که برای شرکت در نظر گرفته است، اذعان کرد: طی چند سال آینده با ورود یک دستگاه جدید، خط تولید انبوه و فروش بیلت آلومینیومی را راه‌اندازی می‌کنیم. البته در حال حاضر، در حوزه تولید بیلت تولید داریم اما تاکنون از این محصول فروشی نداشته‌ایم. به اندازه‌ای برای امر تولید، موانع مختلفی بر سر راه تولیدکننده گذاشته‌ است که در خلال فعالیت روانه، در بازه‌های زمانی مختلف به فکر تعطیل کردن کلیه خطوط تولید و کارخانه می‌افتیم!

مدیرعامل کارخانه تولیدی حبیبی افزود: متاسفانه دولت در اجرای فوانین برای صنایع مختلف کشور بسیار ضعیف عمل کرده است؛ قوانین یکی پس از دیگری، همدیگر را نقض می‌کنند که این اتفاق حاصل از عدم وجود منطق در پس تصمیم‌های اتخاذی توسط مدیران ارشد دولتی است. بیشترین انرژی تولیدکننده صرف رفت‌وآمد به اداره دارایی، مالیات، بیمه و سایر نهادهای مربوط می‌شود که اگر این رفت‌وآمد کمتر بود، تولیدکننده وقت خود را صرف افزایش نیروی انسانی و همچنین توسعه کارخانه، خطوط تولید و ایجاد اشتغال‌زایی کند.

حبیبی در ادامه به این نکته متذکر شد: قرار بر این شد تا در صورت دریافت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تکلیفی از تولیدکننده‌ای اخذ نشود اما متاسفانه هر دو مالیات باید پرداخت شود که در غیر این صورت، برای روند کار تولیدکننده معضلاتی به وجود خواهد آمد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5943
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد