• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس مطرح کرد

لزوم هدایت سرمایه‌ها به سمت نوردکاران فولادی زیان‌ده

  • کد خبر : 2310
  • 19 تیر 1400 - 13:24
لزوم هدایت سرمایه‌ها به سمت نوردکاران فولادی زیان‌ده
مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس گفت: پیشنهاد دادیم دولت به جای صدور پروانه‌های جدید نورد فولاد، سرمایه‌‌ها را به سمت واحدهای موجود هدایت کند و با تامین نقدینگی آن‌ها ضمن جلوگیری از تعطیلی این واحدها، حتی زمینه را برای ادغام با واحدهای تولیدکننده شمش فولادی فراهم سازد و زنجیره ارزش را تکمیل کند.

مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس گفت: پیشنهاد دادیم دولت به جای صدور پروانه‌های جدید نورد فولاد، سرمایه‌‌ها را به سمت واحدهای موجود هدایت کند و با تامین نقدینگی آن‌ها ضمن جلوگیری از تعطیلی این واحدها، حتی زمینه را برای ادغام با واحدهای تولیدکننده شمش فولادی فراهم سازد و زنجیره ارزش را تکمیل کند.

سید احمد رضوی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: تقریبا اکثر تولیدکنندگان حوزه نورد فولادی به دلیل عدم تامین مواد اولیه دچار کاهش تولید شده‌اند. شرکت نیک صدرای توس نیز با توجه به نوع عرضه‌های شمش فولادی، از ابتدای سال جاری حدود دو سوم تولید سال قبل خود را از دست داده است و اگر در سال گذشته با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کرد، اکنون این میزان به ۱۰ درصد رسیده است.

وی افزود: آمار خرید و فروش شرکت نیک صدرای توس کاملا مشخص است و متاسفانه دچار کاهش تولید به میزان یک‌ سوم سال گذشته شده‌ایم. از زمانی که عرضه‌های شمش فولادی در بورس کالا مهندسی شد، شرکت‌های نوردی و ازجمله شرکت نیک صدرای توس دچار ضرر شده‌اند. حتی در برخی از مواقع به دلیل نرسیدن مواد اولیه ناچار به تعطیلی شدیم که در این مواقع بنای فعالیت را بر تعمیرات گذاشتیم.

تولید نبشی به دلیل کمبود مواد اولیه متوقف شد

مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس خاطرنشان کرد: شرکت ما با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال، به تولید مقاطع طویل و عمدتا میلگرد آج‌دار می‌پردازد. البته در پروانه بهره‌برداری شرکت میلگرد و نبشی قید شده است که البته میلگرد تنوع نسبتا بالایی دارد. شرکت نیک صدرای توس قادر به تولید میلگرد آج‌دار با گرید A3 از سایز ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر و آج ۴۰۰ دوکی است. ضمن اینکه قادر به تولید نبشی ریز با سایز سه و چهار هستیم. در حال حاضر، با وجود توانایی تولید، کمبود مواد اولیه باعث شده است علاوه بر اینکه در یک شیفت به صورت ناقص فعالیت کنیم، نبشی را از سبد تولیدات خود حذف کردیم و تنها به تولید میلگرد می‌پردازیم. بنابراین یک خط به طور کامل غیر فعال شده است.

رضوی نیک تاکید کرد: شرکت نیک صدرای توس دارای استاندارد ملی بوده و توانسته است صادرات نیز انجام دهد. به طوری که در برخی مواقع موفق شد ۷۰ درصد میزان تولید خود را صادر کند. متاسفانه در حال حاضر با توجه به مشکلات ناشی از تامین مواد اولیه و نیز قوانین و مقررات گمرکی، صادرات دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در گمرک ارزش صادراتی میلگرد ۷۸۰ دلار قیمت‌گذاری شده است؛ در حالی که گفته می‌شود برخی شرکت‌های بزرگ دارای زنجیره کامل، میلگرد را به قیمت ۶۹۰ دلار هم صادر کرده‌اند. بنابراین تولیدکنندگان میلگرد فاقد زنجیره که باید شمش را به عنوان ماده اولیه از بورس کالا با بهایی نسبتا گران تامین کنند، نمی‌توانند با این شرکت‌ها رقابت کنند.

مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس اذعان کرد: با شرایط موجود تولیدکنندگان میلگرد و فعالان حوزه نورد تنها باید به افزایش تولید خود و رسیدن به وضعیت پایدار بیندیشند و دیگر نمی‌توانند طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کنند. حدود ۷۰ درصد واحدهای تولیدی حوزه نورد کمتر از ظرفیت اقتصادی خود فعالیت می‌کنند.

ادغام واحدهای شمش و نورد با سرمایه‌گذاری‌های جدید

رضوی نیک تصریح کرد: هم‌اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم تا واحدهای نوردی بتوانند با واحدهای ذوب در کشور ادغام شوند تا با کمک به یکدیگر و پوشش فعالیت‌ها، تولید هر دو حلقه از زنجیره فولاد افزایش یابد. اگر بتوانیم واحدهای حوزه تولید شمش و میلگرد که زیر ظرفیت اقتصادی فعالیت می‌کنند را با هم ادغام کنیم، تحول بزرگی در صنعت فولاد رخ می‌دهد. در این راستا از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم به جای صدور مجوز جدید به سرمایه‌گذاران، واحدهای شمش و نورد که زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند را به آن‌ها معرفی کنند تا این واحدها را از زیان نجات دهند و بتوانند اشتغال موجود در آن‌ها را حفظ کنند.

وی بیان کرد: اکنون چندین واحد نوردی بالای ۲۰۰ هزار تن ظرفیت در استان‌های مختلف وجود دارند که بنا به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند. در این رابطه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضائیه پیشنهاد دادیم به جای صدور ظرفیت جدید، سرمایه‌گذاران را جهت سرمایه‌گذاری جدید، برای احیای این واحدها معرفی کنند. این یعنی سرمایه‌گذار به جای اینکه هزینه بسیار گزاف برای خرید یا واردات ماشین‌آلات و تجهیزات را بدهد، با توجه به موجود بودن تجهیزات در واحدها، تنها باید سرمایه در گردش را تامین کنند و با تامین مواد اولیه، تولید را انجام دهند. به این ترتیب سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نیک صدرای توس عنوان کرد: اکثر واحدهای نوردی که تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، حاضر هستند با سود بسیار اندک کار کنند. تنها باید حقوق کارکنان را جهت تداوم اشتغال پرداخت کنند و به این ترتیب مشارکت اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2310

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد