• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک عنوان کرد:

کاهش توان خرید مواد اولیه آلومینیومی

  • کد خبر : 6221
  • 23 تیر 1400 - 11:16
کاهش توان خرید مواد اولیه آلومینیومی
مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک گفت: یک شرکت تامین‌کننده آلومینیوم در زمان گشایش ال‌سی برای تولیدکننده، 1.5 درصد سود ماهانه دریافت می‌کند و علاوه‌براین، 20 درصد مبلغ معامله باید به صورت ضمانت و غیر قابل برداشت در بانک بماند که در مقابل وام بانکی با سود 18 درصد مزیت کمتری دارد!
مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک گفت: یک شرکت تامین‌کننده آلومینیوم در زمان گشایش ال‌سی برای تولیدکننده، ۱٫۵ درصد سود ماهانه دریافت می‌کند و علاوه‌براین، ۲۰ درصد مبلغ معامله باید به صورت ضمانت و غیر قابل برداشت در بانک بماند که در مقابل وام بانکی با سود ۱۸ درصد مزیت کمتری دارد!

محسن رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بیشترین چالشی که در مسیر تولید با آن مواجه هستیم، مربوط به تامین مواد اولیه است. ضمن اینکه به علت وجود نوسانات قیمتی، خرید نقدی مواد اولیه و فروش محصولات به صورت قراردادی، با زیان مواجه شده‌ایم.

وی افزود: زمانی که قرارداد با مشتری بسته شود، باید طبق همان قیمت قید شده در قرارداد، محصول را به فروش برسانیم و اگر هم که با افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو شویم، به هر نحوی باید نیاز به مواد اولیه را تامین کنیم تا بتوانیم سفارش مشتری را تولید کنیم. برای تامین هزینه خرید مواد اولیه از سوی بانک نیز تسهیلات دریافت کرده‌ایم اما به هر حال بروکراسی‌های اداری در دریافت این تسهیلات هم به نوبه خود اذیت‌کننده بوده است. برای دریافت تسهیلات، حتما تولیدکننده باید سند ملکی را به عنوان وثیقه به بانک ارائه دهد که با توجه به شرایط اقصتادی، یک تولیدکننده توان چند ارائه سند ملکی به ارزشی که بانک دستور داده را خواهد داشت؟!

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: به طور کلی، بانک‌ها تسهیلات ویژه‌ای برای تولید اعطا نمی‌کنند و بیشتر اهداف سودآوری خود را دنبال می‌کنند.

محصولات پگاه آلومینیوم اراک

مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک در خصوص تولید محصولات شرکت عنوان کرد: بیشترین فعالیت پگاه آلومینیوم اراک در زمینه تولید تجهیزات پزشکی مانند مخزن‌های اکسیژن‌ساز که مورد مصرف بیماران تنفسی و در حال حاضر کرونایی است، قطعات مورد استفاده در صنایع دفاع، برخی تجهیزات پالایشگاه‌های پتروشیمی و به صورت کلی بیشتر در حوزه تولید مقاطع صنعتی فعالیت داریم.

تولید به میزان کمتر از ظرفیت

رحیمی در ادامه گفت: ظرفیت تولید شرکت در شرایط عادی که چالش خاصی وجود نداشت، ماهانه ۳۰۰ تن بود که در حال حاضر در نهایت، توانایی تولید ۷۰ تا ۸۰ تن محصول وجود دارد. تهیه مواد اولیه بیشتر از شرکت‌های ایرالکو و المهدی صورت گرفته است که در سال جدید نیز تامین مواد اولیه مورد نیاز ما به دلیل ال‌سی‌‌هایی که گشایش یافته‌اند، از شرایط بهتر و مناسب‌تری برخوردار است؛ وقتی یک شرک ال‌سی مدت‌دار باز کند، به تولیدکننده کمک کرده تا مدت زمان بیشتری بتواند ماده اولیه دریافت کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال، یک شرکت تامین‌کننده آلومینیوم در زمان گشایش ال‌سی برای تولیدکننده، ۱٫۵ درصد سود ماهانه دریافت می‌کند و علاوه‌براین، ۲۰ درصد مبلغ معامله به صورت ضمانت و غیر قابل برداشت در بانک بماند که در مقابل دریافت تسهیلات با سود ۱۸ درصد مزیت کمتری دارد.

صادرات بدون مشکل

مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک در پاسخ به این سوال که تاکنون محصولات این واحد تولیدی صادر شده است یا خیر، گفت: در سال گذشته یک مرحله صادرات در زمینه قطعات مختص پالایشگاه‌های پتروشیمی به کشور عراق داشتیم و بقیه کالاهای خود را از طریق واسطه به فروش می‌رسانیم. لازم به ذکر است در زمینه صادرات تاکنون با هیچ مشکلی برخورد نداشته‌ایم.

استفاده از تجهیزات ایرانی اولویت دارد

این تولیدکننده مقاطع آلومینیومی عنوان کرد: از دستگاه‌های ساخت کشور آمریکا برای تولید مقاطع خاص استفاده می‌کنیم که البته بیشتر تجهیزات مستقر در خطوط تولید مانند دستگاه کوانتومتر ایرانی هستند. به طور کلی، در این شرکت تلاش بر این بوده تا در درجه اول از ماشین‌آلات ایرانی استفاده شود. در تعویض قطعات ماشین‌آلات خارجی خودکفا هستیم و از بازار داخلی آن را تامین می‌کنیم؛ به همین دلیل، تحریم در این زمینه برای ما چالشی به وجود نیاورده است.

تحریم، فروش شرکت را تقویت کرد

رحیمی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر روند فعالیت شرکت عنوان کرد: قبلا اکثر تولیدکنندگان آلیاژی که مقاطع خاص صنایع دفاع را تولید می‌کردند برای تامین نیاز داخل، این مقاطع را وارد و در بازار داخلی به فروش می‌رساندند اما اکنون چند شرکت هستند که به سهولت نیاز داخل را به خوبی پوشش می‌دهند و حتی سهم خود از بازار صادراتی گسترش داده‌اند. تحریم به طور کلی روی روند فعالیت ما تاثیری مثبتی بر جای گذاشته است و از وضعیت بازار محصولات خود راضی هستیم.

با مشتری کنار می‌آییم

مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در صنف شما فروش نقدی بیشتر مرسوم است یا فروش اعتباری، تصریح کرد: این امر بستگی به قیمت محصول دارد؛ به عنوان تولیدکننده هر دو روش فروش محصول را انجام می‌دهیم. قیمت‌ها که افزایش پیدا می‌کند نقدینگی در دست تولیدکنندگان نیز کاهش می‌یابد و کفاف خرید مواد اولیه را نمی‌دهد. قبل از این نوسانات قیمتی، ۱۰۰ تن بار در مجموع نیاز به پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان داشت اما هم‌اکنون این میزان بار خریداری شده از سوی مشتری، نیازمند پرداخت چیزی در حدود ۶ میلیارد تومان بوده و طبیعی است که تولیدکننده نتواند همه محصول را به صورت نقدی بخرد. به همین علت با مشتریان هم‌سو هستیم.

این فعال صنعت آلومینیومی در خصوص مشتریان این شرکت اعلام کرد: تقریبا ۵۰ درصد مشتریان محصولات ما، از صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و ۴۰ درصد نیز صنایع دفاع هستند که البته به صورت مستقیم با صنایع دفاع کار نمی‌کنیم و خرید و فروش از طریق واسطه است. معمولا سررسید و زمان تسویه در فروش اعتباری را دو تا چهار ماهه در نظر گرفته‌ایم. البته با در نظر گرفتن خوش‌حساب و بدحساب بودن مشتریان، این بازه زمانی کمتر و یا بیشتر می‌شود.

وی افزود: قبلا شرکت‌هایی بودند که از ما خرید می‌کردند و قطعات را به صورت محصول نهایی ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات به مشتریان خود مانند مجتمع خلیج فارس به فروش می‌رساندند و باید برای تبدیل یورو به ریال، دو ماه و بیشتر زمان صرف می‌شد که این هم برای ما دردسر بود و هم آن تولیدکنندگان دیرتر به درآمد حاصل از فروش خود دست پیدا می‌کردند.

رحیمی در انتها در پاسخ به این سوال که قبل از تشدید تحریم و جهش نرخ ارز، شرایط فروش به چه شکلی بوده است، اذعان کرد: به عنوان مثال، سه سال پیش، میزان کارمزدی که از بابت فروش محصولات کسب می‌کردیم، مکفی بود اما حالا با افزایش مبلغ قبوض خدماتی، قیمت مواد اولیه و در نتیجه قیمت تمام شده محصول، میزان کارمزد کار افزایشی پیدا نکرده و این امر موجب ضرردهی تولیدکننده‌ها شده است. از لحاظ ریالی موجودی انبارها افزایش داشته اما از نظر حجم بار، خیر؛ به عنوان مثال، اگر در ابتدای سال موجودی انبار ۳۰۰ تن بوده، هم‌اینک ۲۰۰ تن است. از لحاظ ریالی سودآوری داشتیم اما از نظر میزان تامین مواد اولیه وضعیت مطلوبی نداریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6221
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد