• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل شرکت مسیح سرب ایرانیان:

تولید صرفه اقتصادی ندارد

  • کد خبر : 6245
  • 31 تیر 1400 - 11:35
تولید صرفه اقتصادی ندارد
مدیرعامل شرکت مسیح سرب ایرانیان گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی بعد از آغاز سال جدید و افزایش قیمت گازبها، نزدیک به 70 درصد از نیروهای خود را تعدیل کردند و همچنین شیفت‌های کاری خود را کاهش دادند.
مدیرعامل شرکت مسیح سرب ایرانیان گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی بعد از آغاز سال جدید و افزایش قیمت گازبها، نزدیک به ۷۰ درصد از نیروهای خود را تعدیل کردند و همچنین شیفت‌های کاری خود را کاهش دادند.

هادی دوستی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵، شرکت مسیح سرب ایرانیان در زمینه بازیافت سرب از ضایعات سرباره‌ها و تولید شمش این فلز فعالیت می‌کند. میزان خلوص شمش سرب تولید شده این شرکت کاملا وابسته به خاکی است که برای تولید مورد استفاده قرار می‌دهیم اما به طور کلی خلوص این محصول از بالای ۹۵ درصد است.

وی افزود: در زمان تاسیس شهرک صنعتی انگوران، از سوی دولت اجازه گرفتیم تا از خاک معدن انگوران سهمیه داشته باشیم و از این طریق به تولید بپردازیم اما طبق معمول وعده‌ها محقق نشد و به همین علت نیز از سرباره‌های سرب که از کوره‌های شرکت‌های باتری‌ساز باقی مانده‌ است و عیار بسیار کمی هم دارند، برای تامین سرب مورد نیاز خود استفاده می‌کنیم.

تصمیمات یک‌شبه

این تولیدکننده شمش سرب گفت: در سال‌های اخیر یکی از بدترین اتفاقاتی که برای صنایع کشور همچنین صنعت سرب رخ داده، تصمیم‌گیری‌های یک شبه است؛ به عنوان مثال، قبل از آغاز سال ۱۴۰۰، برای تولید ۲۴ ساعته در یک ماه، نزدیک به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بابت مصرف گاز پرداخت می‌کردیم اما یک شبه، این قیمت ۶۳۵ درصد افزایش یافت و هیچ متولی حاضر به پاسخ دادن در خصوص دلیل این تصمیم‌گیری نیست. هر مسئولی با انداختن توپ در زمین مقابل، خود را از زیر بار مسئولیت خارج می‌کند.

متغیر بودن میزان تولید

مدیرعامل شرکت مسیح سرب ایرانیان در خصوص میزان ظرفیت تولید این شرکت، عنوان کرد: تا قبل از آغاز سال ۱۴۰۰، قادر بودیم با تمام ظرفیت و حتی با بهره‌گیری از ماده اولیه محتوی کمترین میزان سرب که می‌توان گفت توجیه اقتصادی نیز ندارد، شمش سرب تولید کنیم اما با شروع سال جدید تقریبا با یک‌پنجم ظرفیت در حال فعالیت هستیم. عیار خوراک‌های ورودی متفاوت است و هر روز کوره‌ها ۱۰ مرتبه شارژ می‌شوند. به عنوان مثال، از کنسانتره ۵۰ در مقایسه با سرباره ۳ درصد فلز محتوی، میزان متفاوتی شمش سرب تولید می‌شود. در حال حاضر، چون کنسانتره سرب در اختیار نداریم، مجبور هستیم از سرباره‌های بسیار کم‌عیار استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هر کوره در هر مرتبه شارژ، به میزان یک تن خاک دریافت می‌کند و با توجه به ورود خوراک کم‌عیار به این کوره‌ها و تفاوت در میزان سرب، ممکن است یک کوره بتواند از یک تن خاک روزانه ۳۰ کیلوگرم سرب حاصل کند. استفاده از مواد اولیه کم‌عیار، توجیه اقتصادی ندارد اما برای ادامه تولید راهی جز این نیست.

تولید اکسید سرب

دوستی در پاسخ به این سوال که از چه تکنولوژی تولیدی استفاده می‌کنید، اذعان کرد: تمام صنعت تولید شمش سرب به ذوب وابسته است؛ علاوه‌براین، برای اینکه از نشت آلودگی ناشی از سوخت سرب در هوا جلوگیری کنیم از بگ‌فیلترهای مناسب و سیکلون استفاده می‌کنیم. به این طریق دود را به صورت اکسید سرب که یک محصول جانبی محسوب می‌شود، جمع‌آوری می‌کنیم و مجدد به چرخه تولید بازمی‌گردانیم.

مدیرعامل شرکت مسیح سرب ایرانیان در ادامه عنوان کرد: از خاک معدنی دارای سرب فقط به روش ذوب، سرب استحصال و شمش تولید می‌شود؛ بنابراین، عمده سیستمی که در واحدهای تولیدی صنعت سرب کشور استفاده می‌شود، سیستم ریخته‌گری به همراه کوره است که دارای شکل‌های مختلف مانند کوره‌ گردان، کوره کالدو و… هستند. به صورت کلی، کوره تخصصی‌ترین تکنولوژی صنعت سرب در کشور است.

تولید و سودآوری در انحصار چند نفر است

این تولیدکننده شمش سرب در خصوص وضعیت تولید و فروش تولیدکنندگان طی سال جدید، ابراز کرد: بهتر است این سوال پرسیده شود که خاک انگوران دقیقا از چه مسیری ارسال و توسط چه کسی فراوری می‌شود و به چه قیمتی دست مصرف‌کننده خواهد رسید. آنچه که در دست اطلاع بوده، این است که خاک انگوران در ابتدا فراوری می‌شود و سپس به دست چند تولیدکننده خاص می‌رسد و تولیدکنندگان دیگر از آن بی‌بهره می‌مانند. بسیاری از واحدهای صنعتی بعد از آغاز سال جدید و افزایش قیمت گازبها، نزدیک به ۷۰ درصد از نیروهای خود را تعدیل کردند و همچنین شیفت‌های کاری خود را کاهش دادند؛ چراکه تولید دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

نهادهای دولتی، دشمنان واقعی تولید

دوستی اذعان کرد: باید به دیگر چالش‌ها نظیر مانع‌تراشی‌های سازمان بیمه تامین احتماعی، مالیات، دارایی و بانک‌ها نیز اشاره کرد؛ صنعت سرب و روی برخلاف دیگر صنایع، به هیچ عنوان از طرف دولت حمایت نمی‌شود و تسهیلاتی به آن تعلق نگرفته است. این در حالی است که در یک کشور مثل ارمنستان، هزینه تولید از صفر تا صد بر عهده دولت است و همه‌جانبه هوای تولیدکننده را دارد. در این کشور، علاوه بر حمایت از تولیدکننده، از نیروهای انسانی مشغول در همه واحدهای تولیدی، حمایت شده و برای آن‌ها نیز امکانات معیشتی بسیاری فراهم می‌شود؛این دقیقا موضوعی است که در کشور ما وجود خارجی ندارد.

مشتریان شرکت مسیح سرب ایرانیان

این فعال صنعت سرب در ارتباط با اینکه چه صنایعی از عمده مشتریان این شرکت هستند، تصریح کرد: در نهایت، مصرف‌کنندگان عمده شمش سرب، باتری‌سازی‌ها هستند. به این علت که شمش سرب خشک یا همان کارگاهی تولید می‌کنیم، برای استفاده در صنایع دیگر، باید عملیات خالص‌سازی روی آن انجام شود. برخی از مشتریان این شرکت، کارخانه‌هایی هستند که این عملیات را روی شمش سرب خشک انجام می‌دهند. البته در صورت سفارش، در خط Refiner واحد، به صورت کارمزدی برای تولیدکنندگان شمش‌های سرب را خالص‌سازی می‌کنیم.

راه توسعه مسدود است

دوستی در خصوص برنامه توسعه‌ای در سال ۱۴۰۰، ابراز کرد: با توجه به اوضاع پیش آمده برای صنعت سرب، نه تنها برنامه توسعه‌ای در دستور کار قرار نداده‌ایم بلکه تقریبا به این نتیجه رسیده‌ایم که حتی ادامه فعالیت تولیدی صرفه اقتصادی ندارد و شاید به زودی فعالیت خود را متوقف کنیم و دست از کار بکشیم. اگر مواد اولیه مورد نیاز تولید تامین شود، می‌توانیم به تولید ادامه دهیم اما زمانی که به هر روشی دست می‌زنیم تا ماده اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم، موانعی در مسیر ایجاد می‌کنند که طبیعتا جز ضرر برای یک تولیدکننده چیزی در بر نخواهد داشت. هر تولیدکننده‌ای آرزو دارد گستره تولید خود را افزایش دهد تا برای افراد بیشتری شغل ایجاد کند و به سودآوری قابل توجهی نیز دست یابد اما زیرساخت‌ها و شرایط کنونی کشور، از تحقق این آرزو جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6245
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه