• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت عنوان کرد:

بازار در تصرف عده‌ای خاص!

  • کد خبر : 6295
  • 03 مرداد 1400 - 12:05
بازار در تصرف عده‌ای خاص!
مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت گفت: دلالان، قدرت خرید بسیار بالایی دارند و به صورت یک‌جا شمش‌های آلومینیومی عرضه شده را مدت‌دار خریداری می‌کنند که این امر، هم سبب بر هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای و هم افزایش چند برابری قیمت آلومینیوم در بورس کالا و تفاوت آن با بازار آزاد شده است
مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت گفت: دلالان، قدرت خرید بسیار بالایی دارند و به صورت یک‌جا شمش‌های آلومینیومی عرضه شده را مدت‌دار خریداری می‌کنند که این امر، هم سبب بر هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای و هم افزایش چند برابری قیمت آلومینیوم در بورس کالا و تفاوت آن با بازار آزاد شده است

داود میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۰ در حوزه تولید ورق‌های آلومینیومی فعالیت داریم؛ طی سال‌های مختلف با مشکلات عدیده‌‌ای دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به افزایش قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا اشاره داشت که ثباتی ندارد و نمی‌توان آن را برای یک روز بعد پیش‌بینی کرد و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشت.

وی افزود: در اکثر اوقات یک شخص یا اشخاصی که از قضا سهامدار شرکت‌های بزرگ Smelter کشور نیز هستند و قدرت خرید بسیار بالایی دارند، به صورت یک‌جا شمش‌های آلومینیومی عرضه شده را مدت‌دار خریداری می‌کنند که این امر، هم سبب بهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای و هم افزایش چند برابری قیمت آلومینیوم در بورس کالا و تفاوت آن با بازار آزاد شده است. به عنوان مثال، اگر در بورس کالا شمش آلومینیومی به قیمت ۶۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شود، قیمت آن در بازار آزاد در نهایت ۶۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌شود.

تولید ورق آلومینیومی به قطر ۰٫۲ تا ۳ میلی‌متر

این تولیدکننده ورق آلومینیومی در ادامه گفت: به طور مشخص، ورق آلومینیومی با قطر ۰٫۲ تا ۳ میلی‌متری تولید می‌کنیم که در نهایت، جهت استفاده تولیدکنندگان ظروف نچسب و تفلون روانه بازار می‌شود. ظرفیت تولید ورق آلومینیومی در این شرکت سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن است که طی سال گذشته یک هزار تن تولید را به ثبت رساندیم و در سال ۱۴۰۰ نیز تمام تلاش خود را کردیم و بر اساس آمار ماهیانه به دست آمده از چگونگی فعالیت و تولید شرکت، مانند سال گذشته عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: برای تولید این ورق از شمش آلومینیومی استفاده می‌شود که ۹۰ درصد آن را هم از بورس کالا خریداری می‎‌کنیم. در زمینه خرید از بورس کالا مشکلی نداریم اما اینکه ثبات قیمت وجود ندارد تا بتوانیم برای تامین منابع مالی تصممیمات بهتر و جامع‌تری اتخاذ کنیم، کمی ما را دچار چالش می‌کند.

خرید اعتباری، به‌صرفه‌تر است

مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت در خصوص شرایط کلی خرید مشمش آلومینیومی از بورس کالا، عنوان کرد: اکثر تولیدکنندگان آلومینیومی مواد اولیه خود را به صورت اعتباری از بورس کالا خریداری می‌کنند تا بتوانند طی چند مرحله هزینه خرید شمش و بیلت مورد نیاز را پرداخت کنند. به همین جهت ما، هم مواد اولیه مورد نیاز خود را اعتباری می‌خریم و هم به این روش فروش محصول داریم تا مشتری نیز برای خرید و پرداخت وجه، تحت فشار قرار نگیرد. کارخانجات ۱۸ درصد سود از بابت باز کردن ال‌سی از تولیدکننده دریافت کرده و از سوی دیگر نیز، بانک‌ها نیز ۱٫۵ درصد سود حاصل از گشایش LC دریافت می‌کنند. از جهت دارا بودن خط اعتباری در بانک مشکلی تا کنون نداشته‌ایم.

تولید ورق آلومینیومیومی

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه از چه فرایند تولید و تکنولوژی در خطوط تولید استفاده می‌کنید، تصریح کرد: در این شرکت خطوط، ریخته‌گری و نورد وجود دارد؛ ابتدا شمش آلومینیوم ذوب و به اصطلاح ریخته‌گران به قرص تبدیل شده و سپس با دستگاه‌های مختص نورد، قرص به دست آمده را به هر ضخامتی که مورد سفارش مشتری باشد، درمی‌آوریم.

دستگاه‌ها ایرانی، اما بعضی قطعات خارجی هستند

این تولیدکننده ورق آلومینیومی در خصوص ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید اذعان کرد: بیشتر دستگاه‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، ایرانی هستند منتها اکثر قطعاتی مانند گیربکس، الکتروموتورو توپی غلتک را از کشورهایی مانند اوکراین و روسیه وارد می‌کنند و روی ماشین‌آلاتی که کاملا در داخل کشور ساخته شدند، به کار گرفته می‌شوند. برای تعویض این قطعات به هنگام نیاز نیز مشکلی نداریم؛ چراکه نمونه ایرانی دارند و از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار هستند.

وی در مورد صادرات محصول گفت: تا کنون انجام این کار را در دستور کار خود قرار نداده‌ایم و فقط نیاز بازار داخلی را پوشش داده‌ایم؛ چراکه توان تولید بیش از نیاز بازار داخلی را نداریم.

برنامه توسعه‌ای شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت

مدیرعامل شرکت ابتکار آلومینیوم صداقت در خصوص برنامه توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: تعداد کارگران مجموعه را در سال ۱۴۰۰ افزایش دادیم تا میزان تولید را بیش از پیش کنیم زیرا زمانی که مشتریانی به صورت عمده و به میزان زیادی از ما محصول می‌خواهند، ظرفیت تولید بالایی نداریم تا بخواهیم به صورت نسیه به مشتری محصول بفروشیم. به عبارت دیگر، باید نقدینگی مکفی باشد تا بتوانیم  به صورت مدت‌دار محصول بفروشیم و خریدار مرحله به مرحله بدهی خود را پرداخت کند.

دولت هم‌پای دلالان شده است!

میرزایی به نکته‌ای قابل تامل اشاره و خاطرنشان کرد: از دیگر چالش‌هایی که وجود دارد، افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی نسبت به سه سال گذشته است یعنی قطعه زمینی که سه سال پیش ۶۰ هزار تومان به ازای هر متر قیمت‌گذاری شده بود، اکنون با قیمت ۳۷۰ هزار تومان به ازای هر متر برای خریدار تعیین شده است. متاسفانه باید گفت دولت پابه‌پای دلالان جلو آمده و بدون توجه به این مورد که یک تولیدکننده برای راه‌اندازی و احداث واحد تولیدی مدنظر خود، راه‌های پرچالش زیادی را طی کردند تا به این مرحله رسیده‌اند، فقط به فکر سود خود هستند. در گرفتن زمین از یک تولیدکننده به دلیل مشکلات مالی، در حداقل‌ترین زمان ممکن اقدامات صورت می‌گیرد اما برای این که بخواهند قطعه زمینی را به یک تولیدکننده بفروشند، شرایط را دشوار و سخت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6295
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه