• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان:

قطعی برق، چراغ تولید را خاموش کرد

  • کد خبر : 6292
  • 03 مرداد 1400 - 12:02
قطعی برق، چراغ تولید را خاموش کرد
مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان گفت: زمانی که تولیدکننده برای تولید برنامه‌ریزی می‌کند، باید از فراهم بودن زیرساخت‌ها اطمینان پیدا کند؛ در سال 1400 عموم فعالان صنعتی به اینکه از حجم مشکلات به میزان چشمگیری کاسته شود، امیدوار بودند و خواب‌هایی برای تولید بیشتر و باکیفیت‌تر دیده بودند و بعضا برنامه‌های توسعه‌ای نیز در نظر گرفته بودند که نتوانستند هیچ یک را محقق کنند و اکنون با معضل بزرگ قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند.
مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان گفت: زمانی که تولیدکننده برای تولید برنامه‌ریزی می‌کند، باید از فراهم بودن زیرساخت‌ها اطمینان پیدا کند؛ در سال ۱۴۰۰ عموم فعالان صنعتی به اینکه از حجم مشکلات به میزان چشمگیری کاسته شود، امیدوار بودند و خواب‌هایی برای تولید بیشتر و باکیفیت‌تر دیده بودند و بعضا برنامه‌های توسعه‌ای نیز در نظر گرفته بودند که نتوانستند هیچ یک را محقق کنند و اکنون با معضل بزرگ قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدعلی حایری مهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال گذشته،  هر ماه یک مشکل جدید به معضلات اضافه می‌شد و امیدوار بودیم در سال جدید تغییرات مثبتی رخ دهد و از معضلات برای تولید  کاشته شود اما این چنین نشد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، مهم‌ترین معضلی که سر راه تولید سبز شده، قطعی‌های مدام برق است. در یک کارگاه تولیدی در هر صنعتی، برق از مهم‌ترین ارکان روند تولید یک محصول است و زمانی که با قطعی این جریان روبه‌رو می‌شویم، میزان تولید محصول کاهش چشمگیر پیدا می‌کند و به جای کار با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید، در نهایت با ۴۰ یا ۵۰ درصد ظرفیت، قادر هستیم تولید محصول را ادامه دهیم. به عنوان مثال در هفته گذشته، تنها دو روز توانستیم فعالیت داشته باشیم که باعث شد ۶۰ درصد میزان تولید کاهش پیدا کند.

عوامل متعدد افت تولید

این تولیدکننده سیم و کابل در ادامه گفت: در کنار معضل قطعی برق، نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه و همچنین قطعاتی یدکی که در صورت تعمیر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، داخل خطوط تولیدی باید مورد استفاده قرار بگیرند، برای ما بحران ایجاد کرده است. به علت شناور بودن قیمت‌ها، قیمت تمام شده محصول مدام تغییر می‌یابد و تولیدکننده را متضرر می‌سازد.

وی در تکمیل صحبت خود اذعان کرد: محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شوند، شامل سیم و کابل برق و شبکه هستند. ظرفیت تولید ماهانه این شرکت در شرایط مطلوب، بر حسب میزان مواد اولیه‌ای که تهیه می‌کنیم، ۲۵ تا ۳۰ تن است و این در شرایطی محقق می‌شود که مواد اولیه‌ای مانند PVC به همین میزان در دسترس باشد اما با توجه شرایطی که هم‌اکنون ایجاد شده، این میزان تولید کاهش پیدا کرده است.

مشتریان ما، صنایع الکتریکی و مخابراطی هستند

مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان در خصوص مشتریان این محصولات بیان کرد: از مشتریانی که برای خرید سیم و کابل به این شرکت سفارش می‌دهند، می‌توان به سازمان مخابرات برای تامین کابل‌های شبکه اشاره کرد و برای دیگر صنایع مانند صنعت روشنایی نیز در شهرستان‌های مختلف، نماینده داریم.

تجهیزات ایرانی و چینی

حایری مهریزی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه از چه ماشین‌آلات و تکنولوژی برای تولید سیم و کابل استفاده می‌کنید، تصریح کرد: اکثر ماشین‌آلاتی که در خطوط تولید مستقر هستند، ایرانی و چینی هستند. برای بومی‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات چینی تلاش کردیم با انجام مهندسی معکوس و به‌کارگیری نوآوری‌هایی در زمینه خلق تجهیزات جدید، به روند تولید خود کمی بهبود ببخشیم. البته به این علت که بعضی از این دستگاه‌ها به تازگی در خطوط تولید مستقر شده‌اند، تاکنون با تعمیر یا تعویض قطعه و همچنین مشکلاتی در این زمینه مواجه نشده‌ایم که قطعا تمامی تجهیزات با گذشت زمان و نزدیک شدن به عمر مفید خود دچار فرسودگی خواهند شد و نیاز به تعمیر پیدا خواهند کرد.

استفاده از خطوط تولید رایج برای سیم و کابل

این تولیدکننده سیم و کابل در ارتباط با فرایند تولید محصولات این شرکت، یادآور شد: عمده مواد اولیه‌ای که برای تولید سیم و کابل برق استفاده می‌کنیم، مس و PVC به همراه پلی‌اتیلن است. فرایند تولید در این کارخانه تقریبا مشابه سایر واحدهای تولیدی در این صنعت است و به این شکل انجام می‌گیرد که مفتول مس متناسب با محصولی که مورد نظر است مانند کابل‌های برق، افشان، مفتول مسی و کابل‌های شبکه، نازک شده و سپس عملیات روکش و تابیدن روی آن انجام می‌شود.

صادرات از طریق شرکت‌های واسطه

مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان در ادامه به موضوع صادرات اشاره کرد و گفت: به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه، محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه و به فروش می‌رسانیم. به عنوان مثال، شرکت‌هایی از کشورهای عراق و افغانستان با خرید از ما، محصولات کسری الکتریک ماهان را در این کشورها به فروش می‌رسانند.

در اننتظار تحقق توسعه

حایری مهریزی خاطرنشان کرد: برای یک تولیدکننده، مهم‌ترین دستاورد و هدف، توسعه کار و ایجاد اشتغال‌زایی است و ما نیز مانند دیگر فعالان صنعتی، برنامه توسعه‌ای در نظر گرفته بودیم و قصد به ثمر رساندن آن را در سال ۱۴۰۰ داشتیم اما با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی که به وجود آمده و کمبود نقدینگی همه شرکت‌ها را تهدید می‌کند، تاکنون هیچ اقدامی نکرده‌ایم و دست نگه داشته‌ایم تا قیمت‌ها به ثبات برسند و بتوانیم برای فردای تولید خود بهتر از قبل، برنامه‌ریزی مدون داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که مواد اولیه مورد نیاز خود را از چه منابعی تامین می‌کنید، تصریح کرد: مفتول مسی مورد نیاز از شرکت گیل‌ راد شمال، بخشی ازPVC  مورد نیاز از شهر کاشان و پلی‌اتیلن مصرفی را نیز از استان یزد تامین می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6292
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه