• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل مجتمع آلومینیوم بابک:

تولید با تردید همراه است

  • کد خبر : 6326
  • 13 مرداد 1400 - 12:32
تولید با تردید همراه است
مدیرعامل مجتمع آلومینیوم بابک گفت: بعد از یک دهه تصمیم به فعالیت مجدد گرفتیم اما این امر با معضلاتی نظیر افزایش تورم و چالش تامین انرژی مواجه شده است.
مدیرعامل مجتمع آلومینیوم بابک گفت: بعد از یک دهه تصمیم به فعالیت مجدد گرفتیم اما این امر با معضلاتی نظیر افزایش تورم و چالش تامین انرژی مواجه شده است.

محمدعلی یاری‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ کارخانه را تعطیل کردیم و بعد از آن فعالیتی نداشتیم اما با آغاز سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم مجددا شروع به فعالیت کنیم اما متاسفانه مشکلاتی به وجود آمده که تولید را به چالش کشانده است. همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰، پس از ۱۰ سال، مجددا کارخانه را راه‌اندازی و شروع به تولید کردیم و تولید پروفیل‌های سبک که در ابعاد ۰٫۷ میلی‌متر هستند و در در کابینت‌سازی کاربرد دارند را از ابتدا دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: یکی از مسائلی که تولید ما را تحت تاثیر منفی خود قرار داده، افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. علاوه بر بحث قیمت، چالش‌های دیگری نیز در تامین سوخت وجود دارد؛ به عنوان مثال، هر ماه باید برای تامین گازوئیل مورد نیاز ژنراتور، ثبت‌نام شود که مانع‌تراشی‌های زیادی در این مسیر وجود دارد. نباید برای تامین سوخت که اصلی‌ترین زیرساخت برای ادامه فعالیت یک واحد تولیدی است، تا این حد مشکل‌سازی کرد.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم نیاز به تامین سوخت را کاهش دهیم، دو متخصص از کشور ترکیه دعوت کردیم تا اقدامات لازم را برای ارتقای تجهیزات تولید انجام دهیم.

سازمان‌ها با تولیدکننده همسو نیستند

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم بابک تاکید کرد: یک کارفرما نباید در سازمان‌ها نظیر سازمان امور مالیاتی درست به اندازه ساعات یک روز کاری، اتلاف وقت داشته باشد و مسئولین مربوطه هیچگونه حمایتی در جهت تسهیل امور اداری مربوط به حوزه تولید انجام ندهند. متاسفانه برای اکثر تولیدکنندگان این شرایط نامطلوب به وجود آمده و باعث شده تا کم و بیش از روند تولید خود عقب بیفتند.

لزوم ایجاد نهاد حمایتی در امر تولید

یاری‌خواه گفت: نقش تولیدکننده در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور، ایجاد ارزش افزوده و همچنین ارزآوری بسیار کلیدی است. بنابراین، باید مرجعی وجود داشته باشد تا صدای تولیدکننده باشد و بتواند در جهت حل معضلات تولید اقداماتی را انجام دهد اما متاسفانه باید گفت که هیچ تشکلی نمی‌تواند به شیوه مطلوب از رنج‌های تولید سخن بگوید و در صورت امکان راه‌حل‌هایی را نیز ارائه کند. باید یک نهاد مرجع شکل بگیرد تا رابط موثر دولت و مسئولین با تولیدکننده باشد که بتوانیم شاهد رشد تولید در کشور در همه صنایع باشیم.

واردات ضایعات آلومینیومی از عراق

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم بابک در ارتباط با وضعیت تولید در سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین چالش‌های تولید می‌تواند به افزایش افسارگسیخته تورم و کمبود انرژی نظیر برق اشاره کرد. حال حاضر با کشور عراق در حال همکاری هستیم و مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید محصول پروفیل آلومینیومی را از شهر اربیل واقع در کشور عراق تامین می‌کنیم. این امر به صورت ورود موقت کالا انجام می‌پذیرد که در ازای آن، به این کشور محصول صادر می‌کنیم. قیمت ضایعات آلومینیومی در داخل کشور نسبت به بازار خارجی، بیشتر است و این یعنی اگر این مواد را از داخل کشور تامین کنیم، هزینه تولید و در نهایت قیمت محصول بیشتر خواهد شد که این امر ما را در رقابت با شرکت‌های ترکیه‌ای به عقب می‌راند.

وی یادآور شد: موضوع دیگری که همه تولیدکنندگان با آن مواجه هستند و محدود به سال جاری نیست، بروکراسی اداری و وجود موانع قانونی گوناگون در مسیر تولید است.

یاری‌خواه در ادامه اذعان کرد: ظرفیت تولید پروفیل آلومینیومی در این شرکت پنج هزار تن در سال است که با توجه به معضلات کنونی، در ماه ۴۲ تا ۵۰ تن محصول تولید می‌کنیم.

استفاده از ماشین‌آلات به‌روز

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه از چه نوع تکنولوژی تولید و ماشین‌آلاتی در خطوط تولید استفاده می‌کنید، تصریح کرد: سعی کردیم برای تولید محصولات خود از تکنولوژی تقریبا به‌روز دنیا و همچنین ماشین‌آلات خارجی استفاده کنیم تا بتوانیم کیفیت محصولات را هرچه بیشتر افزایش دهیم و درآمد افزون‌تری کسب کنیم.

وی در خصوص چالش تعمیر دستگاه‌های خارجی، اذعان کرد: خوشبختانه با این معضل مواجه نیستیم و اگر قطعات دستگاه‌ها با اختلال روبه‌رو شود، خود اقدام به رفع آن می‌کنیم.

یاری‌خواه اضافه کرد: یکی از تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه، سیستم ایجینگ است. عملیات حرارتی پروفیل آلومینیوم یا ایجینگ، یک تکنیک عملیات حرارتی مورد استفاده برای افزایش استحکام مواد نرم و قابل انعطاف، ازجمله آلومینیوم و آلیاژهای آن است.

با شور و شوق آغاز به کار کردیم، با دلسردی پایان می‌دهیم

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم بابک در پاسخ به این سوال که چه برنامه توسعه‌ای برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته‌اید، عنوان کرد: قصد داشتیم یک سالن توسعه‌ برای شرکت فراهم کنیم تا فعالیت تولیدی، گسترش و ظرفیت افزایش یابد که در این راستا، حدود چهار هزار متر اراضی که روبه‌وری کارخانه وجود دارد را در نظر گفته بودیم اما در حال حاضر ادامه فعالیت تولیدی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی تاکید کرد: از سوی مسئولین تنها مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی برای تولیدکننده به ارمغان آمده است و خبری از رفع موانع تولید نیست.

فروش اعتباری محصولات در بازار داخلی و نقدی در بازار صادراتی

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص نحوه فروش محصولات خود در بازار خاطرنشان کرد: نحوه فروش محصولات در بازار داخلی، اعتباری است اما هزینه محصولات صاد شده خود را به صورت نقدی دریافت می‌کنیم. دلیل اینکه در بازار داخلی محصولات خود را به صورت اعتباری می‌فروشیم، نبود نقدینگی کافی برای خرید محصول از سوی مشتریان است و تاکنون سعی کرده‌ایم با مشتریان خود کنار بیاییم و شرایط آن‌ها را بپذیریم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه هر روز پرداخت هزینه محصولات از سوی مشتریان به تعویق می‌افتد، سعی در این داریم تا فروش داخلی را نیز نقدی کنیم. ضمن اینکه تصمیم داریم تا در بازار صادراتی بیش از پیش فعالیت باشیم. همچنین اگر نرخ دلار ثبات پیدا کند، می‌توانیم فروش نقدی بالاتری را ثبت و از ضرردهی جلوگیری کنیم.

یاری‌خواه در خصوص تاثیر نوسانات قیمتی بر فروش اعتباری، بیان کرد: با توجه به  وضعیت اقتصادی کشور، همواره شاهد نوسانات قیمتی هستیم اما باید دقت داشت که بازار داخلی به قدری اشباع است که عمدتا نمی‌توان از لحاظ رقابتی، این تغییرات قیمتی را لحاظ کرد. استان اراک، قلب تولید پروفیل آلومینیومی در ایران است و تولیدکنندگان فعال در این استان، خیلی ارزان‌تر از دیگر واحدهای تولیدی در سایر نقاط کشور، محصول خود را در بازار عرضه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6326
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه