• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنعتی البرز ابهر عنوان کرد:

محرومیت از پتانسیل‌های صادراتی

  • کد خبر : 6347
  • 20 مرداد 1400 - 12:46
محرومیت از پتانسیل‌های صادراتی
مدیرعامل شرکت صنعتی البرز ابهر در خصوص مشکلاتی که طی یک سال اخیر به مرور تولید را هدف قرار داده است، گفت: یکی از چالش‌هایی که بسیاری از صنایع کشور با آن مواجه هستند، تامین مواد اولیه است که خوشبختانه صنعت سیم و کابل با معضلی در این زمینه مواجه نیست اما تشدید تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌های صادراتی، باعث شد تا از بسیاری از بازارهای بین‌المللی محروم شویم؛ به طوری که در حال حاضر، صادرات بسیار پرچالش شده است و مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد.
مدیرعامل شرکت صنعتی البرز ابهر در خصوص مشکلاتی که طی یک سال اخیر به مرور تولید را هدف قرار داده است، گفت: یکی از چالش‌هایی که بسیاری از صنایع کشور با آن مواجه هستند، تامین مواد اولیه است که خوشبختانه صنعت سیم و کابل با معضلی در این زمینه مواجه نیست اما تشدید تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌های صادراتی، باعث شد تا از بسیاری از بازارهای بین‌المللی محروم شویم؛ به طوری که در حال حاضر، صادرات بسیار پرچالش شده است و مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد.

محمدرضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: این مجموعه فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ در زمینه تولید انواع سیم و کابل آغاز کرد. سیم‌های افشان و کابل ۱۲۰*۳ سانتی‌متر ولتاژپایین، ازجمله محصولاتی هستند که در این شرکت تولید می‌شوند که کاربرد این محصولات در صنعت ساختمان و صنایع دیگر است. کابل‌های سخت هوایی، مخابراتی و جوشکاری نیز از دیگر محصولات این واحد تولیدی است.

وی افزود: ظرفیت تولید شرکت صنعتی البرز ابهر ماهانه ۱۵۰ تن است که در حال حاضر با ۷۰ درصد ظرفیت یعنی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن محصول تولید می‌‌کنیم. ضمن اینکه در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش حجم تولید را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌ایم.

در تامین مواد اولیه با چالش خاصی مواجه نیستیم

این تولیدکننده سیم و کابل در ادامه گفت: در تامین ماده اولیه مورد نیاز تاکنون مشکل خاصی نداشتیم؛ چراکه مفتول مسی و سایر مواد مصرفی به راحتی در بازار داخلی یافت می‌شوند و احتیاجی به واردات آن‌ها نداریم که بخواهیم با معضلی روبه‌رو شویم.

مدیرعامل شرکت صنعتی البرز ابهر با اشاره به فروش صادراتی محصولات این شرکت، اذعان کرد: برای صادرات محصول به کشورهای همسایه، مجوز دریافت کردیم و تقریبا ۲۰ درصد از محصولات خود را صادر می‌کنیم که البته قصد داریم این حجم را نیز کاهش دهیم؛ چراکه شرایط صادرات کمی سخت شده و قوانین متعددی در این خصوص وضع شده است که به موجب آن، تولیدکنندگان و تاجران با موانع گوناگونی در زمینه صادرات مواجه هستند. ما نیز نمی‌خواهیم بیش از این، درگیر چالش‌های صادراتی شویم.

وی در خصوص چالش‌های سال ۱۴۰۰، گفت: باید این نکته خاطرنشان شود که نسبت به سال قبل شرایط خیلی تغییر محسوسی نداشته و چالش‌ها به قوت خود باقی هستند. قیمت مواد اولیه بالا رفته که در نتیجه قیمت تمام شده تولید محصول هم افزایش نسبی پیدا کرده است. بیشتر تولیدکنندگان نیز در تامین نقدینگی دچار معضل هستند و به صورت کلی تولید، نیازمند سرمایه‌درگردش بسیار بالایی است ولی به هر حال توانسته‌ایم تاکنون به کار خود ادامه دهیم.

افزایش قیمت مس، سودآوری را افزایش داد

اشرفی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه افزایش قیمت جهانی مس چه تاثیری روی روند فعالیت این شرکت داشته است، اعلام کرد: این افزایش قیمت، باعث شده درآمد بیشتری کسب کنیم؛ در ایران زمانی که قیمت یک محصول رشد پیدا می‌کند، تقاضا برای آن نیز افزایش می‌یابد.. به همین علت نیز مصرف‌کنندگان محصولات را به هر قیمتی که باشد خریداری می‌کنند؛ چراکه بر این باور هستند ممکن است روز بعد قیمت باز هم بیشتر شود و توان خرید آن را نداشته باشند. سودآوری ما نیز بر اساس درصدی از قیمت مواد اولیه است؛ یعنی هرچه مواد اولیه گران‌تر خریداری شده باشد، درصد سودی که از فروش محصولات به دست می‌آید، بیشتر خواهد بود.

وی در خصوص منابع تامین مواد اولیه شرکت صنعتی البرز ابهر عنوان کرد: مس مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران و PVC را نیز از شرکت‌های تولیدکننده گرانول خریداری می‌کنیم و تا به حال هم در این زمینه با چالش خاصی برخورد نداشتیم. همیشه مواد اولیه در زمان‌هایی که تعیین شده بودند، به دست ما رسید و توانستیم روند فعالیت تولیدی خود را حفظ کنیم.

تامین سیم و کابل پروژه‌های صنعتی

این تولیدکننده سیم و کابل درباره مشتریان محصولات خود، گفت: بیشترین سهم خرید سیم و کابل‌های تولید شده در شرکت صنعتی البرز ابهر را بنکداران لوازم الکتریکی به خود اختصاص داده‌اند که انبوه‌سازان و پیمانکاران ساختمانی سیم و کابل مورد نیاز خود را از آن‌ها دریافت می‌کنند. بخش دیگری از مشتریان نیز صنعتی هستند مانند افراد یا شرکت‌هایی که پروژه‌های صنعتی نظیر احداث کارخانه را اجرا می‌‌کنند. نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات نیز به اداره توزیع برق در استان زنجان عرضه می‌شود.

قطع برق باعث بی‌‌نظمی در تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت صنعتی البرز ابهر در پاسخ به این سوال که قطعی‌های مداوم برق، چه آسیب‌هایی به روند تولید شرکت رسانده است، تصریح کرد: به عنوان مثال، برای تامین کابل یک پروژه، باید کابل به طول دو، سه و یا حتی چهار کیلومتر به صورت یک تکه تولید کنیم که این فرایند تولید ممکن است چهار تا پنج ساعت به زمان نیاز داشته باشد. زمانی که برق بدون اطلاع قبلی قطع شود، فرایند تولید متوقف می‌شود و مواد اولیه از بین خواهد رفت زیرا وقتی کابل در هنگام تولید در یک مقطع، قطع شود محصول بلااستفاده شده و باید انبار شود. طبیعی است کابل قطعه‌قطعه شده به درد مصرف نمی‌خورد و باید صبر کنیم ببینیم چه مشتری برای این محصول پیدا می‌شود که آن را به فروش برسانیم.

فرایند تولید

اشرفی در توضیح فرایند تولید محصولات این شرکت، مطرح کرد: مفتول مس هشت میلی‌متری را که از بورس کالا خریداری می‌کنیم، به سایزهای کوچک‌تر برش می‌دهیم و برای اینکه انعطاف آن افزایش پیدا کند، توسط دستگاه به هم تابیده می‌شود و در نهایت یک روکش PVC به عنوان عایق روی آن کشیده می‌شود. محصول، یا به شکل سیم در کلاف‌های ۱۰۰ متری به بازار عرضه می‌شود یا به شکل کابل دو و سه رشته به بالا به فروش می‌رسند که برای تبدیل به کابل، سیم‌های عایق شده به هم تابیده و گرد می‌شود، سپس روی آن مجدد روکش PVC کشیده می‌شود؛ معمولا طول این محصول بنا به متراژ درخواست شده مشتری، از ۵۰۰ متر تا دو هزار متر به صورت پیچیده شده دور قرقره عرضه می‌شود.

ورود سیم و کابل‌های تقلبی به بازار

این تولیدکننده با گلایه از وجود سیم و کابل‌های تقلبی در بازار، عنوان کرد: برخی تولیدکنندگان سطح مقطع سیم و کابل را کاهش و میزان ضخامت روکش را افزایش می‎‌دهند و از این طریق سودجویی می‌کنند. مشتریان نیز بدون اطلاع، این محصولات تقلبی را خریداری می‌کنند و در درازمدت با خسارت‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. طبیعی است که قیمت تمام شده سیم و کابل‌های غیراستاندارد بسیاری کمتر از انواع استاندارد است اما در بازار به قیمت محصول استاندارد به فروش می‌رود که این امر با توجه به قیمت کنونی مس، سودجویی کلانی را عیان می‌کند.

وی اضافه کرد: مردم با معیارهای تشخیص سیم و کابل استاندارد از غیراستاندارد آشنایی ندارند و تمایز این دو از ظاهر محصول ناممکن است. متاسفانه نهادهای نظارتی نیز کنترل و برخورد لازم را در این خصوص ندارند و از تولید و عرضه این محصولات بی‌کیفیت جلوگیری نمی‌کنند.

از فروش اعتباری عبور کردیم

مدیرعامل شرکت صنعتی البرز ابهر در خصوص نحوه فروش محصولات خود، اذعان کرد: تقریبا به شکل نقدی محصولات را به فروش می‌رسانیم و تقریبا ۱۵ روز بعد از تحویل کالا، به مشتریان فرصت داده می‌شود تا پرداخت‌های خود را انجام دهند. قبل از تشدید تحریم‌ها، نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، به صورت اعتباری نیز فروش داشتیم و مدت زمان تسویه هم دو تا چهار ماه برای مشتریان تعیین شده بود.

صنعت ما شامل تسهیلات نیست

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها تسهیلات ویژه‌ای در جهت رفع آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا، برای تولیدکنندگان در نظر گرفته‌اند یا خیر، اظهار کرد: متاسفانه صنعت ما شامل این تسهیلات نشد؛ همان ابتدای کار نیز به بانک مراجعه و ثبت‌نام کردیم که بعدا به این واحد اعلام شد که این صنعت شامل دریافت تسهیلات یاد شده نمی‌شود. دلیل این عدم اعطای وام نیز این است که به عقیده نهادهای اجرایی، تولید سیم و کابل مس تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است اما صنایع غذایی که از صنایع مهم کشور محسوب می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. درگاهی هم از طرف وزارت کار و امور اجتماعی به منظور حمایت از واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا اعلام شده بود که دسترسی لازم برای ورود به سامانه و اجازه ثبت‌نام نداشتیم. ۷۰ تا ۸۰ درصد صنایع شامل این طرح‌های حمایتی نبودند و گویا باید حتما کارخانه کاملا تعطیل و تمام نیروهای انسانی تعدیل می‌شد و هیچگونه درآمدی به ثبت نمی‌رسید تا مورد حمایت نهادها و بانک‌ها قرار می‌‌گرفتیم. عمده واحدهای تولیدی‌ که نیروهای خود را حفظ کردند و به روند تولید ادامه دادند، نتوانستند تسهیلات حمایتی از بانک دریافت کنند.

وی در پایان در مورد اثرگذاری تحریم بر تولید شرکت ابراز کرد: تحریم‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام روز به روز سخت‌تر شد و بیشتر از آنکه بر تولید تاثیر منفی بگذارد، صادرات را دچار چالش کرد و باعث شد بسیاری از بازارها ار دست برود. ضمن اینکه مواد اولیه بر اساس ارز آزاد خریداری می‌‌شود اما ارز حاصل از صادرات بر اساس ارز نیمایی باید وارد کشور شود؛ این امر باعث به وجود آمدن اختلاف قیمتی ۱۰ تا ۱۲ درصدی می‌شود که سودآوری شرکت از صادرات را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6347
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد