• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت پیمان پروفیل آسیا:

تولیدکننده‌ها درمانده شده‌اند

  • کد خبر : 6340
  • 21 مرداد 1400 - 12:43
تولیدکننده‌ها درمانده شده‌اند
مدیرعامل شرکت پیمان پروفیل آسیا گفت: از آغاز سال 1400 تاکنون نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها و قطعی پیاپی برق، خسارت‌های سنگینی را متوجه این واحد تولیدی کرده است.
مدیرعامل شرکت پیمان پروفیل آسیا گفت: از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها و قطعی پیاپی برق، خسارت‌های سنگینی را متوجه این واحد تولیدی کرده است.

علی چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۶ در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم فعال هستیم. در دو سال اخیر، شرایط به گونه‌ای رقم خورده که همه تولیدکننده‌ها را درمانده کرده است و به نوعی بیشتر آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا از فعالیت خود دست بکشند.

هشت روز در ماه برق نداریم

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی مطرح کرد: نوسانات قیمتی در بازار، اعم از قیمت مواد اولیه تا قیمت محصولات، طی چند ماه اخیر به شدت زیاد بوده و ما را به عنوان تولیدکننده از پا انداخته است. علاوه‌براین، معضل قطعی‌های مداوم برق هم به چالش‌های قیمتی اضافه شده است. به عنوان مثال، از ساعت ۱۱ تا ۶ بعد از ظهر، قطعی برق آغاز می‌شود و بعد از اتصال مجدد برق، تا کوره‌ها گرم و دستگاه‌ها آماده‌به‌کار شوند، سه تا چهار ساعت زمان صرف می‌شود که این اتفاق بیفتد که عملا یک روز کاری را از تولیدکننده می‌گیرد. ضرری هم که در این خصوص به خاطر خرابی دستگاه‌ها و از بین رفتن مواد ذوبی متحمل می‌شویم، به چشم هیچ نهادی نیامده و جبران‌ناپذیر است. هر ماه تقریبا هشت روز کامل برق نداریم که این خود ضرر سنگینی بر دوش ما گذاشته است.

قطع چند ساعته برق ضرر چند صد میلیونی به همراه دارد

مدیرعامل شرکت پیمان پروفیل آسیا در ادامه خاطرنشان کرد: برق که قطع شود، نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۱۰ کارگری که در خطوط تولید مشغول هستند، معطل می‌مانند و عملا روز کاری خود را از دست می‌دهند. در این بین، محصولی که در حال تولید است، در میانه راه در دستگاه باقی می‌ماند و علاوه‌ بر صدمه دیدن دستگاه، محصول نیز بلااستفاده می‌شود. به عنوان مثال، در یک روز، به یکی از دستگاه‌ها آسیب وارد شد که هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان روی دست ما گذاشت و به مدت ۱۲ روز است که این دستگاه‌ و ماشین‌آلات مرتبط با آن خاموش است و تولید متوقف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از تسهیلات حامی بخش تولید، استفاده می‌کنید یا خیر، تصریح کرد: تسهیلاتی که از بانک‌ها دریافت می‌وشد، مقرون‌به‌صرفه نیست چراکه سودی که موقع بازپرداخت آن از تولیدکننده دریافت می‌شود، عدد بسیار بزرگی بوده و تولیدکننده ممکن است توانایی پرداخت اقساط خود را نداشته باشد که در این صورت، واحد تولیدی توسط بانک مصادره خواهد شد.

نوسان لحظه‌ای دلار

چراغی همچنین در ادامه به افزایش روزانه نرخ دلار اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، محصولات سفارش داده شده توسط یک مشتری را با نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی به فروش می‌رسانیم و چند ساعت بعد قیمت دلار افزایش می‌یابد. این افزایش نرخ، برای ما ضررده است؛ چراکه باید برای خرید مواد اولیه، نقدینگی بیشتری از درآمد حاصل از فروش محصولات خود تامین کنیم. هر میزان سفارشی که ثبت می‌شود، تفاوت قیمت ۱۰ هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم با قیمت تمام شده، دارد و متاسفانه اقدامی هم نمی‌توانیم در این زمینه انجام دهیم چراکه نسبت به مشتریان تعهد داریم و باید به آن عمل کنیم. مواد اولیه آلومینیومی را از بورس و بازار آزاد خریداری می‌کنیم که قیمت بورس کالا از بازار آزاد بیشتر است و این هم یکی از دلایل درماندگی تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی است.

امید تولیدکنندگان ناامید شد

مدیرعامل شرکت پیمان پروفیل آسیا با عنوان این موضوع که عموم تولیدکننده‌ها به سال ۱۴۰۰ امیدوار بودند و برنامه‌هایی را هم برای توسعه فعالیت خود در نظر داشتند، بیان کرد: صنعت پروفیل آلومینیوم به شدت ضعیف شده و میزان تولیدمحصولات این صنعت کاهش پیدا کرده است. مصرف‌کنندگان پروفیل آلومینیوم در حال حاضر قدرت خرید ندارند و از اینکه بخواهند ریسک‌پذیری داشته باشد، هراس دارند؛ چراکه نگران سرمایه خود در این روزهای پرالتهاب اقتصاد هستند. در یک ماه، پنج یا ۶ مرتبه قیمت‌ها افزایش و کاهش بی‌اندازه پیدا می‌کند که طبیعی خواهد بود، مصرف‌کننده تمایلی به خرید نداشته باشد.

وی در ادامه درباره میزان تولید واقعی شرکت پیمان پروفیل آسیا اذعان کرد: در سال‌های گذشته، در بدترین حالت ممکن، روزانه ۳۵ تن محصول تولید می‌کردیم اما در سال جدید، در نهایت روزانه ۱۵ تا ۱۷ تن پروفیل آلومینیومی تولید می‌کنیم که حتی در بعضی موارد، همین میزان هم کمتر بوده و ۱۰ تن در روز بوده است. در بازار نقدینگی به شدت افت پیدا کرده است و خریداران عقب‌نشینی کرده‌اند تا شاید شرایط بهتری رقم بخورد و بتوانند محصول مورد نیاز خود را با قیمت به‌صرفه‌تر تامین کنند.

ماشین‌آلات خطوط تولید پیمان پروفیل آسیا

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در مورد ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در خطوط تولید شرکت پیمان پروفیل آسیا استفاده شده است، تصریح کرد: همه تجهیزات نصب شده در خطوط تولید این شرکت، مربوط به شرکت دالی آلمان هستند اما قطعاتی که در آن به کار رفته، هم ایرانی است و هم خارجی و البته این قطعات خارجی نیز در داخل کشور مونتاژ می‌شوند. ممکن است برای تامین قطعه آسیب دیده که داخلی نیست، از نظر قیمت دچار چالش شویم زیرا نرخ ارز بر قیمت قطعات نیز تاثیر بسزایی گذاشته است. به عنوان مثال، قالب‌های فولادی که استفاده می‌کنیم بسیار گران شده است و نمونه داخلی آن نیز کیفیت لازم را ندارد.

توان اجرای طرح توسعه‌ را نداریم

چراغی در پاسخ به این سوال که آیا برای سال جاری، برنامه توسعه‌ای در نظر دارید یا خیر، اذعان کرد: برای توسعه کار خود، کارخانه‌ای به متراژ ۱۶ هزار متر مربع احداث و نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان نیز هزینه صرف کردیم. تقریبا دو سال از زمان تکمیل پروژه، ساخت کارخانه جدید تولید محصولات صنعتی و ساختمانی آلومینیومی می‌گذرد و تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز نیز در خطوط تولید نصب شده‌اند اما در حقیقت جرات این را نداریم که بخواهیم آن را راه‌اندازی کنیم. در حالی که این واحد تولیدی می‌تواند باعث ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر شود.

وی اضافه کرد:  علاوه‌براین، قصد داشتیم دستگاه‌ها و ماشین‌‌‌آلاتی را از کشور چین وارد کنیم که متاسفانه به اندازه‌ای نرخ ارز رشد داشته است که نمی‌توانیم در این زمینه کاری از پیش ببریم.

این تولیدکننده به اثرگذاری تحریم‌ها بر روند تولید محصولات اشاره کرد و یادآور شد: تحریم‌ها به نوبه خود، دشواری‌هایی به همراه داشته و بر قیمت‌های مواد اولیه، رنگ مورد استفاده در بخش آنودایزینگ محصول و … تاثیرگذاری مستقیم داشته است.

مدیرعامل شرکت پیمان پروفیل آسیا با اشاره به صادرات محصولات این شرکت به کشورهای همسایه، مطرح کرد: به کشورهایی مانند افغانستان و عراق در حال حاضر صادرات داریم اما به جهت افزایش نرخ ارز، هم‌اکنون محصولاتی که قرار است روانه بازار عراق شود به ازای هر کیلوگرم، ۱۰ هزار تومان ضرر برای ما به همراه خواهد داشت.

اختلاف قیمیت پیدا کرده که باعث ضرردهی ما شده اما به علت تعهد به مشتری، باید بار را به همان قیمت از پیش تعیین شده، به مشتری برسانیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6340
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است